Otsikko: Erikoinen opastin Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 01, 2010, 18:49:51 Mikäköhän opastin tämä on? ??? Tarkoitan siis pääasiassa valkoista kilpeä taulussa, miksi siinä on vain "0"? Eikös opastimella kuuluisi olla joku numerokin, kuten esim. R² (tasoristeysopastin niin ikään Lappeenrannassa). Paikka: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=N%C3%A4ill%C3%A4+main&srs=EPSG%3A3067&y=6768706&x=564554&lang=fi Kuva: http://stadilainen.1g.fi/kuvat/opastin.JPG
Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Oskari Kvist - Maaliskuu 01, 2010, 19:44:36 Se on O-lähtöopastin. :) Ei se sen kummempi ole. Opastimissa paikoin harrastettiin kirjaintunnuksia ennen nykyajan Pxxx-ja Exxx-tunnuksia.
Elikä näin se meni: A½, B½ ja C½ yleensä tulo-opastimia, sitten E-H ovat etelän suuntaan lähtöopastimia, O-T pohjoisen suuntaan lähtöopastimia. Sitten on vielä sivutieltä sn35:ttä lähdettäessä kuten kohtauspaikoilla yleensä, on käytetty vielä alaindeksiä 2 lisänä. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 01, 2010, 19:52:13 Okei, kiitos paljon Oskari! Niin kuin jossain sanottiin, toisten ihmetyksen kohteet voivat olla toisille aivan vettä vain. 8) RATO 17ssakaan ei tuosta ole juttua.
Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Oskari Kvist - Maaliskuu 01, 2010, 20:09:02 Mistähän minä luin että 2015 mennessä ex-RVI:n/TraFin määräysten mukaan opastimien tunnukset pitäisi olla kaikkialla samanlaisia... Noi tollaset opastintunnukset on ennen pitkää häviämässä, ja opastimia uusittaessa viimeistään häviävät pois.
Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 01, 2010, 20:10:27 Sitten vielä kulkutie- ja rataopastimien tunnuksia oli tarvittaessa aakkosten loppupäästä. Esimerkiksi X on hieno kirjain ja miksei myös Ö, jonka niminen pylväs on tänäänkin kuvattavissa Oulun ratapihalla.
Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 05, 2010, 07:35:26 Se on O-lähtöopastin. :) Ei se sen kummempi ole. Opastimissa paikoin harrastettiin kirjaintunnuksia ennen nykyajan Pxxx-ja Exxx-tunnuksia. Näin oli järjestään ennen uutta merkitsemisaikaa. Tämä uusi tapa on kyllä selkeämpi kertoen yksiselitteisesti "ilmansuunnan". So. Etelään= pääkaupungin suuntaan, P= poispäin pääkaupungista, kasvavien ratakm:en suuntaan. Nykyisin Tku- Tl taitaa olla ainakin yksi poikkeus tästä.Elikä näin se meni: A½, B½ ja C½ yleensä tulo-opastimia, sitten E-H ovat etelän suuntaan lähtöopastimia, O-T pohjoisen suuntaan lähtöopastimia. Sitten on vielä sivutieltä sn35:ttä lähdettäessä kuten kohtauspaikoilla yleensä, on käytetty vielä alaindeksiä 2 lisänä. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 05, 2010, 08:15:19 Näin oli järjestään ennen uutta merkitsemisaikaa. Tämä uusi tapa on kyllä selkeämpi kertoen yksiselitteisesti "ilmansuunnan". So. Etelään= pääkaupungin suuntaan, P= poispäin pääkaupungista, kasvavien ratakm:en suuntaan. Nykyisin Tku- Tl taitaa olla ainakin yksi poikkeus tästä. Paperilla ja kirjoitettuna tuo on selkeä, mutta puheessa "pee" ja "ee" ovat varsin lähellä toisiaan, joten esim. radioliikennettä ajatellen olisi ollut ehkä fiksumpaa valita kirjaimet jotenkin muuten - etenkin, kun nuo eivät aina vastaa todellisia ilmansuuntia. P-opastimien suunnat voi tarkistaa täältä http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/543b8a028b69f4ac6d6b567e2a6b7ab9/1267769721/application/pdf/3294609/RATO%206%20web.pdf (http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/543b8a028b69f4ac6d6b567e2a6b7ab9/1267769721/application/pdf/3294609/RATO%206%20web.pdf) viimeiseltä sivulta. Tku-Tl -välin lisäksi noita "väärinpäin" olevia rataosia löytyy muitakin. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 05, 2010, 08:18:52 Paperilla ja kirjoitettuna tuo on selkeä, mutta puheessa "pee" ja "ee" ovat varsin lähellä toisiaan, joten esim. radioliikennettä ajatellen olisi ollut ehkä fiksumpaa valita kirjaimet jotenkin muuten - etenkin, kun nuo eivät aina vastaa todellisia ilmansuuntia. Siksi ne radioliikenteessä järjestään ovatkin "pekka" ja "eemeli". Mitään määräystä ei kuitenkaan ole siitä, miten kirjaimet pitäisi lausua. Toinen nykysysteemin hyvä ominaisuus on se, että kirjaimen jälkeinen numero hyvin usein täsmää sen raiteen numeron kanssa, josta opastinta lähestytään. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 05, 2010, 08:33:50 Toinen nykysysteemin hyvä ominaisuus on se, että kirjaimen jälkeinen numero hyvin usein täsmää sen raiteen numeron kanssa, josta opastinta lähestytään. Lähtösuunnan pääopastimet ovat tosiaan usein esim. P001, P002, E001, E002 jne... Linjalla numerot ovat kuitenkin lähes sattumanvaraisia, joskin joillakin paikoilla opastimia on sitten numeroitu lähelle kilometrinumeroa. Nykymenetelmä taitaa kuitenkin olla se (ainakin jos opastimia on vain liikennepaikoilla), että ensimmäiseltä liikennepaikalta löytyy sata-alkuisia, toiselta kaksisataa-alkuisia jne... Tästä esimerkkinä Hy-Kr (Rm=1xx, Nm=3xx, Lo=4xx ja Krn=5xx). Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 05, 2010, 22:21:38 Paperilla ja kirjoitettuna tuo on selkeä, mutta puheessa "pee" ja "ee" ovat varsin lähellä toisiaan, joten esim. radioliikennettä ajatellen olisi ollut ehkä fiksumpaa valita kirjaimet jotenkin muuten - etenkin, kun nuo eivät aina vastaa todellisia ilmansuuntia. Siksi ne radioliikenteessä järjestään ovatkin "pekka" ja "eemeli". Mitään määräystä ei kuitenkaan ole siitä, miten kirjaimet pitäisi lausua. Toinen nykysysteemin hyvä ominaisuus on se, että kirjaimen jälkeinen numero hyvin usein täsmää sen raiteen numeron kanssa, josta opastinta lähestytään. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 06, 2010, 12:41:05 Siksi ne radioliikenteessä järjestään ovatkin "pekka" ja "eemeli". Mitään määräystä ei kuitenkaan ole siitä, miten kirjaimet pitäisi lausua. Siis rautateillä? Vai VR:n ohjesäännöissä? Vesillä taas on olemassa yksikäsitteiset ohjeet kirjainten lausumisessa. Ne pitää jopa huviveneilijänkin opiskella jos haluaa päästä käyttämään VHF:aa vesillä. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 09, 2010, 07:03:18 Siksi ne radioliikenteessä järjestään ovatkin "pekka" ja "eemeli". Mitään määräystä ei kuitenkaan ole siitä, miten kirjaimet pitäisi lausua. Siis rautateillä? Vai VR:n ohjesäännöissä? Vesillä taas on olemassa yksikäsitteiset ohjeet kirjainten lausumisessa. Ne pitää jopa huviveneilijänkin opiskella jos haluaa päästä käyttämään VHF:aa vesillä. Muutetaan ylläoleva väitteeni sellaiseen muotoon, että "en muista nähneeni mitään määräystä opastinten kirjainten lausumisesta", joka sisältää sellaisen mahdollisuuden, että sellainen oikeasti onkin olemassa. Otsikko: Vs: Erikoinen opastin Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 09, 2010, 11:10:32 Muutetaan ylläoleva väitteeni sellaiseen muotoon, että "en muista nähneeni mitään määräystä opastinten kirjainten lausumisesta", joka sisältää sellaisen mahdollisuuden, että sellainen oikeasti onkin olemassa. Tuolta http://www.finlex.fi/data/normit/35181-RVI_1090_412_2009.pdf (http://www.finlex.fi/data/normit/35181-RVI_1090_412_2009.pdf) sen varmaan pitäisi löytyä, jos sellainen olisi olemassa. Tuon perusteella junien numeroitakaan ei tarvitsisi luetella enää yksitellen, kuten JT-2005 ohjeisti. |