Resiina-keskustelu

Resiina => Resiinan nettisivusto => Aiheen aloitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2009, 12:56:57



Otsikko: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2009, 12:56:57
Nyt kun tunnisteet ovat vielä uusia, niin kannattaisi ehkä keskustella myös niiden käytöstä. Laitoin jo muutaman kuvan kommentiksi joitakin näkemyksiä, mutta tuonpa niitä myös tässä esille.

- Jos kuvan veturin numero on tiedossa, niin se kannattaisi varmasti lisätä myös tunnisteeseen
- Veturit kannattaisi varmaan listata erikseen, jotta haku toimisi paremmin
- Junan numero olisi kiva lisä, jos on tiedosssa
- Muiden tyyppien Asema viitannee pelkästään asemarakennuksista otettuihin kuviin?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Leo Männistö - Tammikuu 05, 2009, 13:01:15
Päällekkäiset tagit pois! Ei liene järkevää, että kolminvedossa jokaisen veturin numeron edessä on vielä erikseen mainittu Dieselveturi - Dv12 - numero. Kuvitelkaapa tilanne vaikka kymmentä eri vaunusarjaa olevan vaunujen tunnisteiden syötössä.

Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Tammikuu 05, 2009, 13:11:16
Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.

Vapaassa tagien syöttämisessä on se ongelma, että jokainen syöttää tagit omalla tavallaan. Tietokoneelle esim. Dv 12, Dv12, DV12 ja DV-12 eivät ole sama asia, puhumattakaan monimutkaisemmista tapauksista.

Mielestäni paras vaihtoehto on ylläpitää sopivan runsasta tagivalikoimaa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Markus Mälkönen - Tammikuu 05, 2009, 13:44:39
Tunnisteiden joukosta löytyy sopiva tunniste vain asemalle. Miten muut rautatierakennukset (esim. vahtituvat) tulisi merkitä?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Tammikuu 05, 2009, 15:13:38
muut kohdasta puuttuu tasoristeys - vaihtoehto. Turvalaite löytyy mutta hyvä olisi olla erikseen tasoristeys - vaihtoehto myös.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Ville Saarelainen - Tammikuu 05, 2009, 16:44:55
Tagien antamiseen sekä alasvetovalikoilla että vapaalla kirjoittamisella on puolensa (ja molemmilla kannattajansa), mutta ennen kaikkea niiden antamisen pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Muuten ne jää helposti antamatta, jos siihen vaaditaan liian monta hiiren siirtoa ja klikkausta. Monella vanhalla vorgistilla on arkistossa satoja tai jopa yli tuhat kuvaa, joiden tageja on nyt toivottu paranneltavaksi. Tämä on itse kullekin sen verran iso urakka, että hihathan siinä palaa jos tagien syöttäminen on liian työlästä.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2009, 17:49:10
Tagien antamiseen sekä alasvetovalikoilla että vapaalla kirjoittamisella on puolensa (ja molemmilla kannattajansa), mutta ennen kaikkea niiden antamisen pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Muuten ne jää helposti antamatta, jos siihen vaaditaan liian monta hiiren siirtoa ja klikkausta. Monella vanhalla vorgistilla on arkistossa satoja tai jopa yli tuhat kuvaa, joiden tageja on nyt toivottu paranneltavaksi. Tämä on itse kullekin sen verran iso urakka, että hihathan siinä palaa jos tagien syöttäminen on liian työlästä.

Tunnisteita pystyttäisiin lisäämään aika pitkälle myös automaattisesti kuvatekstien perusteella. Jos kuvatekstissä on Sr2, niin tunnisteeksi voinee lisätä Sr2:n. Jos tekstissä on vielä numero 3212, niin luultavasti se on veturin numero, jonka voi myös lisätä.

Tietenkin nämäkin tiedot pitää tarkistaa, mutta tämä olisi todella tehokas tapa saada kuviin edes joitakin tunnisteita. Automaattisesti luodut tunnisteet voisivat olla esimerkiksi jossakin listassa, josta ne voisi helposti hyväksyä, mikäli ne ovat oikein.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Tammikuu 05, 2009, 23:00:56
Tunnisteet ovat idealtaan hyvä uudistus, mutta ne ovat tuottaneet nykymuodossaan jo kivasti ongelmia. Tein äskettäin kaikille kuvilleni tietopäivityksen ja jouduin pähkäilemään, että mitä laittaisi tunnisteeksi mm. teräskorisille Ei- ja Rk-vaunuille, ratatyökoneille, virkatarvevaunuille, rata-autoille sekä A-sarjan vaunuille.

Eihän siinä muuten mitään, mutta kun tietojen muuttaminen vaatii vähintään yhden tunnisteen ja kun sellaista ei löydy niin...  ??? Joko valikoimaa täytyy laajentaa merkittävästi tai sitten mahdollistaa omat tunnistetyypit.

HUOM! Junatyypin kirjainosa katoaa, kun muokkaussivu avataan uudestaan. Lisäksi yli 10 tunnisteen jälkeen systeemi alkaa kiertämään kehää, eli uudet tunnisteet jyräävät ensimmäiset tunnisteet.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 06, 2009, 15:15:10
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä:

http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=Asema

Mikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Olavi Huotari - Tammikuu 06, 2009, 15:31:55
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä:

http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=Asema

Mikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten?
Ylläpidosta en tiedä, mutta ainakin itse laittaisin kuvaani Asema- tunnisteen vain silloin kun asemarakennus näkyy kuvassa selvästi ja tunnistettavasti.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Pasi Hölttä - Tammikuu 06, 2009, 17:49:47
Ylläpito voisi ottaa jotakin kantaa tuon Asema-tunnisteen käytöstä, sillä nyt sitä on käytetty kaikenlaisten kuvien yhteydessä:

http://vaunut.org/kuvat/?tt=17&i1=Asema

Mikä on sen haluttu käyttötarkoitus? Pitäisikö sitä käyttää vain silloin, kun kuva esittää pelkästään asemarakennusta vai miten?
Ylläpidosta en tiedä, mutta ainakin itse laittaisin kuvaani Asema- tunnisteen vain silloin kun asemarakennus näkyy kuvassa selvästi ja tunnistettavasti.

Tästä olen samaa mieltä, mutta tällä hetkellä tulee suunnaton kiusaus panna asema-tunniste myös veturitalli- yms. kuviin, sillä parempaakaan tunnistetta ei ole nyt tarjolla. Eiköhän täsmällisempiä vaihtoehtoja saada, kun sivuston kehittäjät ehtivät parantaa tilannetta!


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jari Kuusinen - Tammikuu 06, 2009, 18:37:15
"Asema" pitäisi vaihtaa esimerkiksi muotoon "Miljöö" ja vasta sen jälkeen valita, esittääkö kuva "Asemarakennusta" vai "Veturitallia" vai "Ratapihaa" vai mitä.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 07, 2009, 18:55:43
Muuten, mitenkäs niillä tunnisteilla on tarkoitus kuvia hakea, kun moista toimintoa ei taida ainakaan hakusivulla olla?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 09, 2009, 20:51:18
Liikennepaikkaluettelosta puuttuu Sörnäinen, muista tunnisteista ainakin tasoristeys, silta, kevät ja syksy.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Valtteri Keski-Säntti - Tammikuu 09, 2009, 22:21:00
Itse löysin tuon Sörnäisen jo jokunen päivä sitten. Näytti vaan olevan oot ja ööt sekaisin joten asiaan piti perehtyä syvemmin...


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 10, 2009, 09:11:33
Ai niin, olisihan tuo pitänyt muistaa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Tammikuu 10, 2009, 20:06:13
Tunnistekeskustelua onkin syytä käydä. Tunnisteita, niiden toimivuutta ja käytettävyyttä meidän pitää vielä säätää.

Tuo kuvanlisääminen on vähän hankalaa, kun pitää olla kaikenlaisia tunnisteita jne...
Tunnistesysteemin käyttöönotto on pelkästään käyttäjien eduksi tehty toiminto eikä sen tarkoitus ole olla rasite. Paljon on puhuttu, että Vorg on vain sekalainen läjä kuvia, mutta tällä tunnistesysteemillä meillä olisi nyt mahdollisuus saada tämä läjä toimimaan.

On totta, että vanhojen kuvien päivitykseen menee aikaa, mutta jos porukalla tehdään, ei sekään mahdotonta ole. Jokainen käyköön läpi omia kuviaan, kun ehtii, ja ylläpito päivittelee (joskus) tunnisteita niihin kuviin, joiden lisääjät eivät enää aktiivisesti Vorgissa vaikuta.


Olen yhä sitä mieltä, että yksi tyhjä kenttä johon itse syötetään tagit pilkulla eroteltuna toimii kaikkein parhaiten.

Vapaassa tagien syöttämisessä on se ongelma, että jokainen syöttää tagit omalla tavallaan. Tietokoneelle esim. Dv 12, Dv12, DV12 ja DV-12 eivät ole sama asia, puhumattakaan monimutkaisemmista tapauksista.

Juuri tämä oli ongelma ja syy, miksi tunnisteiden lisäämistä ei rakennettu Leon kuvaamalla tavalla. Kaikki muistanevat vanhan Vorgin tagi-toiminnon, johon työnnettiin kaikkea mahdollista. Bannatut käyttäjät työnsivät siihen jopa kommenttejaan kuvasta ym. herjaa. Junan ja veturin yms. numeron lisääminen on edelleen mahdollista vapaakenttään.

Tunnisteita on nyt liian vähän, mutta asiaa parannetaan. Tuo Asema-tunniste tarkoitettiin kuvaamaan asemarakennusta. Se voisi toki olla "Asemarakennus" niin sekaannusta ei tulisi.

Myöhemmin haku-sivulle tulee myös tunnisteisiin perustuva hakutoiminto. Nykyisellään haku toimii siten, että kun klikkaa jotakin tunnistetta kuvan alla, kyseiseen tunnisteeseen kytketyt kuvat tulostuvat sivulle.

Tunnisteita on nyt ehkä suotta ryhmitelty liikaa, ja se tekee systeemiä hiukan kankeaksi. Tätä täytyy parantaa, samoin kuin päällekkäisten tunnisteiden kasautumista.

Ja kootaan tähän ketjuun nyt niitä tunnisteita, joita pitäisi olla.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Tammikuu 10, 2009, 21:10:07
Eikö itävaunujen litterat, joilla ne liikennöi suomessa, voisi myös olla tuolla. Vgk, Vgobo, jne. Koska kuitenkin niitä täällä näkee joka päivä.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Tammikuu 10, 2009, 21:44:43
- Teräskorisia: CEi, Chft, Ci, Cmc, Ei, Eita, Eiu, Rk
- Yhdysliikennevaunuja: Chfty
- Virkatarvevaunuja yleensä
- Työ-koneita: Ttr1
- Rata-autoja yleensä
- Muu tunniste: Muu


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Tammikuu 10, 2009, 23:35:45
- A-vaunut (virka, salonki jne.)
- Laais
- muutkin työkoneet (Tsl...)
- Ems, Eims (niistä on aika paljon kuvia suhteessa vaunujen määrään)

"vaunutyypiksi" resiina


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Tammikuu 10, 2009, 23:51:15
Niin joo... voisiko vielä ratikoiden ja metron tyypit lisätä toivomuslistaan? Jälkimmäisiä ei onneksi ole montaa. :)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 11, 2009, 09:35:33
Nyt tunnisteluettelo on hyvin kalustopainotteinen, eli yleisesti varmaan kannattaa miettiä, mitä muuta rautateiltä voi kuvata.

Omia kuviani tunnisteilla varustaessani törmäsin juuri äsken (sinänsä itselleni epätyypilliseen) kuvaan, joka esittää RLR:n kiskoa, ja jäin miettimään, millä tunnisteella sen merkitsisin. Onko se turvalaite? Ei muuten kuin siinä mielessä, että sen tarkoitus on turvata junan pysyminen tiellä ja suunnassa. Aikani pohdiskeltuani merkitsin kiskokuvan toistaiseksi tunnisteella "kuva-arvoitus", vaikkei se sitäkään ole.

Entä muut rautatierakennukset kuin asemat? Henkilökunnan asuintalot voi tietysti väljästi ajatella tunnisteen "henkilökunta" alle, mutta paljon muutakin on.

"Maisema" ja "ilmakuva" olisivat varmaan myuös käypiä tunnisteita.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Simo Toikkanen - Tammikuu 11, 2009, 21:31:20
- Teräskorisia: CEi, Chft, Ci, Cmc, Ei, Eita, Eiu, Rk
- Yhdysliikennevaunuja: Chfty
- Virkatarvevaunuja yleensä
- Työ-koneita: Ttr1
- Rata-autoja yleensä
- Muu tunniste: Muu
- A-vaunut (virka, salonki jne.)
- Laais
- muutkin työkoneet (Tsl...)
- Ems, Eims (niistä on aika paljon kuvia suhteessa vaunujen määrään)
"vaunutyypiksi" resiina

Kiitoksia täydennyksistä, osa noista listoilla onkin jo.

Niin joo... voisiko vielä ratikoiden ja metron tyypit lisätä toivomuslistaan? Jälkimmäisiä ei onneksi ole montaa. :)
Raitiovaunujen "litterat" ovat siitä ongelmallisia, että niitä ei hirveästi ole "virallisesti" käytetty. Turussa vaunut eroteltiin ainoastaan numeron perusteella. Laitetaan kuitenkin harkintaan, kuten metrolitteratkin.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 11, 2009, 22:31:53
Raitiovaunujen "litterat" ovat siitä ongelmallisia, että niitä ei hirveästi ole "virallisesti" käytetty. Turussa vaunut eroteltiin ainoastaan numeron perusteella. Laitetaan kuitenkin harkintaan, kuten metrolitteratkin.

Suomen raitiotiet eivät ole käyttäneet varsinaisia sarjatunnuksia. Ne tunnukset, joita ratikoista/raitsikoista on käytetty ja näkynyt erilaisissa yhteyksissä, ovat valmistajien vaunutyypeillensä antamia. Siten esim.  Suomen Autoteollisuus + Karia  ja Valmet -litterat ovat rakenteeltaan erilaisia (kuten HP II ja RM2). Sisun isot kirjaimet kertovat kaupungin alkukirjaimen ja moottori/perävaunuvaihtoehdon ja monesko se on piirustuslaudalla. Valmetista taas selviää, että se on raitio, moottori ja monesko malli piirustuslaudalla, ilman kaupunkioletusta. Siis: Turustakin löytyy tehtaan litterat raitsikoille.

HRO (R&O/S&O) eli Helsingin Raitiotie- ja Omnibus-Osakeyhtiössä laadittiin 1940-luvulla litterat kaikille eri vaunutyypeille. Se oli hyvin pitkälle Tukholman SS:n vastaavaa matkiva. Mutta ei ehditty koskaan ottaa virallisesti vaununkylkiin käyttöön. Olen tuota Helsingin sarjamerkintälistaa joskus hionut eteenpäin eli jatkanut sitä meidän päiviimme saakka. Siitä tuli aika hauska! Nyt en sitä tähän hätään löytänyt, eikä se niin tärkeää olekaan, koska sitä ei voi kuitenkaan ottaa "tuotantoon".


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 12, 2009, 15:11:53
Edelleen vaunut: mitä tunnistetta pitäisi käyttää JMR:n museovaunuista? Entä Orion-veturista? Ei viitsisi keksiä mitään kovin omaperäisiä ratkaisuja jos niitä joutuu muokkaamaan jälkeenpäin.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 12, 2009, 20:10:08
Puuttuvia mutta tarpeellisia: konepaja, varikko.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Tammikuu 13, 2009, 19:56:27
Puuttuvia mutta tarpeellisia: konepaja, varikko.

Juu, näitä kaivataan! Ja lisäksi tasoristeys, ratatyö, muistomerkki (tietysti rautateihin liittyvä), kääntöpöytä (jos ei katsota kuuluvan talliin tai varikkoon).

Seisake - ajatellen katoksia yms. liikennepaikkarakennuksia joita ei kehtaa oikein asemaksi sanoa.

Entäs alikulku? Jos silta tuli jo mainittua aiemmin.

(Pääte)puskin tuli mieleen kun EU:n itäisimmän puskimen kuvaa katselin. Vaikka se on ehkä vähän liian harvinainen kuva-aiheena.

Ratapohja, ratapenkka tai purettu rata. Ajatuksena siis että kiskoja ei enää ole tai ei ainakaan liikennöitävässä kunnossa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 20, 2009, 19:45:42
Olisiko tunnisteissa tarvetta sellaiselle peruskäsitteelle kuin  "raide"?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Tammikuu 20, 2009, 20:08:30
Olisiko tunnisteissa tarvetta sellaiselle peruskäsitteelle kuin  "raide"?

Miksei, jos raiteen eteen liitetään sana sivu- tai syrjä-. Itselläni olisi ainakin syrjäraiteelle käyttöä.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö: Sm5
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 22, 2009, 10:45:02
Jotkut näyttävät ottaneen tavakseen kirjoittaa tunnisteisiin SM5 ja numeroksi koko UIC-koodin. UIC-koori kuitenkin sisältää jo itsessään tiedon sitä, että kyseessä on Sm5. Kainosti ehdottaisin, että

   1) käytetään tunnisteissa muotoa "Sm5" "01"
   2) lisätään tunnisteisiin UIC-koodi omana kenttänään.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 30, 2009, 23:59:32
Simmottinen pikkuinen kummallisuus on pistänyt silmään useamman kerran, että kun
1) muokkaan kuvaa, lisään liikennepaikkavälin (jolloin liikennepaikka jää tyhjäksi) ja tallennan muutokset
2) palaan muokkaamaan kuvaa: nyt liikennepaikka-kentässä on välin ensimmäinen liikennepaikka ja liikennepaikkaväli-kenttien molemmat paikat ovat paikoillaan
3) muokkaan jotain muuta kuin liikennepaikka- tai liikennepaikkavälikenttää ja tallennan

=> kuvan tunnisteissa liikennepaikka on alkuperäisen muokkauksen liikennepaikkavälin ensimmäinen liikennepaikka, liikennepaikkaväli on kadonnut.

Tunnisteiden muokkaajiolle vinkiksi: jos kuvanne on merkitty liikennepaikkaVÄLILLE, muokatessanne tarkistakaa, että Vorgin automatiikka ei ole lisännyt liikennepaikka-kenttään mitään ja jos on, vaihtakaa siihen listan ensimmäisenä oleva "" (tyhjä) liikennepaikka, muutoin väli-tieto katoaa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 31, 2009, 18:41:36
Mihin ihmeeseen on tunnisteiden puukorivaunujen luettelosta hävinnyt Ei? Se oli siellä muttei ole enää. Jos sen oli jollekin kuvalleen sytöttänyt tunnisteeksi, automatiikka on muuttanut sen omin päin Rk:ksi.

Valitettavasti alkaa tuntua, että tämä uusi järjestelmä on lähes joka suhteessa täysi susi. Yrittikö ylläpito haukata liian isoa palaa kerralla?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tapio Muurinen - Tammikuu 31, 2009, 20:26:57
Mihin ihmeeseen on tunnisteiden puukorivaunujen luettelosta hävinnyt Ei? Se oli siellä muttei ole enää. Jos sen oli jollekin kuvalleen sytöttänyt tunnisteeksi, automatiikka on muuttanut sen omin päin Rk:ksi.

Valitettavasti alkaa tuntua, että tämä uusi järjestelmä on lähes joka suhteessa täysi susi. Yrittikö ylläpito haukata liian isoa palaa kerralla?

Hetki sitten kaipasin myös Ei:tä, mutta ei ollut. Panin muu ja Ei

Ei kuitenkaan moitita poikia kovin jyrkästi. Kyllä heillä varmasti on ollut vilpitön tarkoitus tehdä tästä hyvä ja monipuolinen. Opettelua tämä tosin vaatii. (Kirjoitin tähän eka kerran)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Peltonen - Tammikuu 31, 2009, 22:44:53
Mihin ihmeeseen on tunnisteiden puukorivaunujen luettelosta hävinnyt Ei? Se oli siellä muttei ole enää.
Ei majailee tällä hetkellä teräskoristen puolella, ja luonnollisesti kuuluisi myös puukorisiin... selvitellään.
Jos sen oli jollekin kuvalleen sytöttänyt tunnisteeksi, automatiikka on muuttanut sen omin päin Rk:ksi.
Tietokannasta löytyy 42 kappaletta puukorisia Ei tunnisteita, en ole seurannut määrää päivittäin joten en tiedä onko suurempaa muutosta tapahtunut, mutta en ole ainakaan tietoisesti tehnyt automaattia joka muuttaisi tunnisteita. Missähän kuvassa tämä on mahdollisesti tapahtunut?





Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Sami Hiltunen - Huhtikuu 05, 2009, 12:20:16
Littera Lgjn puuttuu tavaravaunulistalta. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa  :)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Peltonen - Huhtikuu 05, 2009, 14:09:37
Niinpä näkyi puuttuvan, lisätty


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Otto Tuomainen - Kesäkuu 25, 2010, 01:05:38
Tavaravaunulistasta näyttäisi puuttuvan Zas-w.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Heinäkuu 25, 2010, 21:03:04
MJÖKAN eli Nykarleby Jernvägin museoradan puolivälissä oleva liikennepaikka näkyy puuttuvan liikennepaikkaluettelosta.

Mjökanin liikennepaikalla on mm. sivuraide ja nimikilvellä varustettu rakennus. Sivuraide on varattu tällä hetkellä ajokunnostamattoman kaluston säilytykselle. Museoradan toisella pääteliikennepaikalla RIKSÅTTANin lähellä ei jostain syystä ole nimeä lainkaan, vaikka sielläkin on sivuraide veturin ympäriajoa varten.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Heinäkuu 26, 2010, 08:31:34
MJÖKAN eli Nykarleby Jernvägin museoradan puolivälissä oleva liikennepaikka näkyy puuttuvan liikennepaikkaluettelosta.

Mjökanin liikennepaikalla on mm. sivuraide ja nimikilvellä varustettu rakennus. Sivuraide on varattu tällä hetkellä ajokunnostamattoman kaluston säilytykselle. Museoradan toisella pääteliikennepaikalla RIKSÅTTANin lähellä ei jostain syystä ole nimeä lainkaan, vaikka sielläkin on sivuraide veturin ympäriajoa varten.

Samoin puuttuvat Iisalmen ympäristön linjavaihteet:

Iisalmen sahat  546+495  (Kuopio-Iisalmi)
Suomivalimo  552+430  (Iisalmi-Kajaani)
Iisalmen teollisuusraiteet 548+611  (Kuopio-Iisalmi)
Iisalmen teollisuuskylä 553+182 (Iisalmi-Ylivieska)

Kaksi viimeisintä ovat tänäkin päivänä olemassa ja käytössä, eikä Iisalmen sahojen ja Suomivalimon lakkauttamisestakaan kovin montaa vuotta ole aikaa.

Nuo, jos saisi alasvetovalikkoon, niin hyvä.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jyrki Längman - Heinäkuu 26, 2010, 09:43:04
Jokioisten radan nykyisistä seisakkeista Kermala näyttäisi puuttuvan listasta.

Höyryvetureiden tunnisteissa on tyyppimerkinnän mukaan mutta kapearaide puolella ei kyseisiä tunnisteita tainut olla, eli onko mahdollisuus lisätä muutama valmistaja esim Tubize, Tampella ja H.K.Porter.
Dieselvetureissa Move ja Schöma.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 26, 2010, 10:22:19
Jos mennään valmistajien lisäämiseen, niin siinä tapauksessa voisi lisätä höyryvetureiden osalta Lokomon, Jungin, Svartskopfin (tuskin meni oikein) ja Dieselien osalta Valmet, Saalasti, Lokomo, Tampella, Ahlsthom jne ja käytettäköön sitten numerona tehtaan valmistusnumeroa. Taitaapi tulla aikamoimnen sekamelska, mutta näin saadaan kaikille yksityis- ja tehdasratojenkin vetureille tunniisteet. Kuinka helppoa onkaan niiden köäyttö vannoutuneelle harrastajalle, entäpä aloittelijalle?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Heinäkuu 26, 2010, 13:57:59
Schwartzkopf. ;)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Eero Heinonen - Heinäkuu 26, 2010, 21:51:22
Kaluston tunnisteiden kanssa on muuten hyvä mahdollisuus mennä suohon. Nythän ohje on, että EVN-numerosta merkataan vain kolme viimeistä ennen tarkistenumeroa. Esim. teollisuusvetureille on viime aikoina jaettu kalustosarjatunnuksia perustavanlaatuisen rakenteellisen seikan perusteella, jolloin saman kalustosarjatunnuksen alla on täysin erilaisia vetureita - seuraa siis seuraavaa:

Dr25 98 10 8029 001-9 (kaksiakselinen dieselteollisuuskinneri, ei rätinäohjausta) --> merkitään vorgissa Dr25 001
Dr25 98 10 8129 001-8 (kaksiakselinen dieselteollisuuskinneri, rätinäohjauksella) --> merkitään vorgissa Dr25 001

Dr35 98 10 8039 001-7 (kolmiakselinen dieselteollisuuskinneri, ei rätinäohjausta) --> merkitään vorgissa Dr35 001
Dr35 98 10 8139 001-6 (kolmiakselinen dieselteollisuuskinneri, rätinäohjauksella) --> merkitään vorgissa Dr35 001

Ongelma ei tässä vaiheessa ole suurensuuri, koska teollisuusvetureiden ystäviä ei liene vorggaajien keskuudessa montaakaan niistä julkaistujen kuvien lukumäärän perusteella. ;D Mutta ongelman koko voi kasvaa, jos vaikka "oikeille junille" sovelletaan jossain tilanteessa tämän tyyppistä litterointia - nythän eletään vasta EVN-numeroiden alkutaipaletta Suomessa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 26, 2010, 22:09:09
Nythän ohje on, että EVN-numerosta merkataan vain kolme viimeistä ennen tarkistenumeroa.

Kenen antama tämä ohje on? Ja miksi pitää tehdä tuollainen ristisiitos UIC-numeron ja vanhantyyppisen kalustomerkinnän väliltä?
Mikä vika on ilmauksessa 8029-001? Miksi pitää sanoa Dr25 001?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Eero Heinonen - Heinäkuu 26, 2010, 22:54:40
Kunhan lunttasin tuolta mistä kuvia lisätään: "Jätä kaluston numeroista mahdolliset tarkistusnumerot  pois. Lisää EVN-numeroista vain kolme viimeistä ennen tarkistetta."

Asioista voitaisi mielestäni puhua oikeilla nimillä (numeroilla), sitten kun sotketaan lyhenteeseen esim. 8029 mukaan, voi edelleen olla saman numeroisia tunnisteita eri kalustoyksilöillä. Edellähän voi olla esim. 90 10 tai 40 10. Kunhan ei ainakaan aleta mitään sinne kuulumattomia välimerkkejä lisäilemään, vai onko tämäkin ok: Sr2 3-201, CEmt 24-040...

Jos haluaisin löytää kuvan veturista Dr45 98 10 8049 001-5, arvostaisin sitä, että löytäisin sen oikealla numerollaan (joko väleillä tai ilman) enkä niin että kokeilen laittaa väliviivan sinne ja prosenttimerkin tuonne, lyhentää sieltä ja pidentää tuolta. Toki valmistusnumero kelpaa myös, Tepon tapaan epäilen vaan että kaikille se ei kelpaa. Ja saattaisi Move 90:kin riittää tuossa esimerkkitapauksessa, kyseessä kun ei toistaiseksi ole kovin runsaslukuinen tuotemerkki... :)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 26, 2010, 23:09:50
Asioista voitaisi mielestäni puhua oikeilla nimillä (numeroilla), sitten kun sotketaan lyhenteeseen esim. 8029 mukaan, voi edelleen olla saman numeroisia tunnisteita eri kalustoyksilöillä. Edellähän voi olla esim. 90 10 tai 40 10.

Tämä ei kuitenkaan ole ainakaan tähän mennessä ollut vorkissa ongelma, koska tunnisteet niin harvoin osuvat samoiksi.
Mahtavatko nämä kuvat (http://vaunut.org/kuvat/?m=1&t=Sr3) muodostua suureksikin ongelmaksi, kun Proxionin veturit tulevat ajoon?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Heinäkuu 27, 2010, 13:29:46
Kunhan lunttasin tuolta mistä kuvia lisätään: "Jätä kaluston numeroista mahdolliset tarkistusnumerot  pois. Lisää EVN-numeroista vain kolme viimeistä ennen tarkistetta."

Asioista voitaisi mielestäni puhua oikeilla nimillä (numeroilla), sitten kun sotketaan lyhenteeseen esim. 8029 mukaan, voi edelleen olla saman numeroisia tunnisteita eri kalustoyksilöillä. Edellähän voi olla esim. 90 10 tai 40 10. Kunhan ei ainakaan aleta mitään sinne kuulumattomia välimerkkejä lisäilemään, vai onko tämäkin ok: Sr2 3-201, CEmt 24-040...

Jos haluaisin löytää kuvan veturista Dr45 98 10 8049 001-5, arvostaisin sitä, että löytäisin sen oikealla numerollaan (joko väleillä tai ilman) enkä niin että kokeilen laittaa väliviivan sinne ja prosenttimerkin tuonne, lyhentää sieltä ja pidentää tuolta. Toki valmistusnumero kelpaa myös, Tepon tapaan epäilen vaan että kaikille se ei kelpaa. Ja saattaisi Move 90:kin riittää tuossa esimerkkitapauksessa, kyseessä kun ei toistaiseksi ole kovin runsaslukuinen tuotemerkki... :)

Tunnustan luoneeni ylläparjatun ohjeen kuvanliyssivulle. Teksti on kirjoitettu joskus pari vuotta sitten, eikä RVI/Trafi jaellut sen enempää silloin kuin nykyäänkään informaatiota EVN-numeroiden luomisen logiikasta. Jos vaikkapa sinä Eero osaat kertoa jotain suuren linjan säännönmukaisuutta noille koodin numeroille 5..8 niin tietoa kyllä otetaan mielellään vastaan!

Ajatuksena oli, ettei saman litteran alle ilmestyisi kahta samaa järjestysnumeroa. Näin näkyy kuitenkin tapahtuneen. Tiedosta viisastuneena käytämme jatkossa EVN-numeroista puhuttaessa koko numeroa ilman tarkistetta ja välilyöntejä. Olisiko näin okei?


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Heinäkuu 27, 2010, 18:29:33
Tiedosta viisastuneena käytämme jatkossa EVN-numeroista puhuttaessa koko numeroa ilman tarkistetta ja välilyöntejä. Olisiko näin okei?

Kannatetaan. Tunnisteisiin tuossa muodossa mutta muualla voisi pötkön ilmaista väleillä ja tarkistenumeroilla tai ilman.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Topi Lajunen - Heinäkuu 27, 2010, 19:45:06
Mites kalusto, jolla on sekä EVN, että Suominumero? Pitäisikö näille olla erilliset tietueet?




Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Eero Heinonen - Heinäkuu 27, 2010, 20:49:25
Tunnustan luoneeni ylläparjatun ohjeen kuvanliyssivulle. Teksti on kirjoitettu joskus pari vuotta sitten, eikä RVI/Trafi jaellut sen enempää silloin kuin nykyäänkään informaatiota EVN-numeroiden luomisen logiikasta. Jos vaikkapa sinä Eero osaat kertoa jotain suuren linjan säännönmukaisuutta noille koodin numeroille 5..8 niin tietoa kyllä otetaan mielellään vastaan!

Tietoa ei ole, mutta näkeehän numeroita vertaamalla jotain. OPE-YTE taitaa edelleen sallia varsin vapaat kädet kansallisille viranomaisille teknisten ominaisuuksien määrittämiseen (numerot 5...8 ), mutta tämä nyt vakiintunut käytäntö teollisuusvetureiden osalta vaikuttaa tältä: numerot #5 ja #8 ovat olleet 8 ja 9 - olisiko tyyppinumero 98 vain käännetty juonikkaasti toisin päin? Numero #6 näyttäisi riippuvan radio-ohjauksesta (1 = on, 0 = ei) ja numero #7 on akselien lukumäärä. Voi olla, että Graniittitalossa naureskellaan tätä syväluotaavaa analyysiä lukiessa - nämä ovat tosiaan vain omia havaintoja...

Kymen Veturipalvelun kolme veturia taisivat olla jonkinasteisia prototyyppejä, sillä niiden EVN-numeroista löytyy erittäin juonikkaasti veturin valmistusnumero. Pohjankurun Tka6 on sitten ehkä joku välimallin proto, se ei ainakaan ihan suoralta kädeltä aukea. Imatran Veturipalvelun Dv15-vetureiden EVN-numerot perustuvat kuitenkin kaikista juonikkaimmin vanhaan VR-numeroon.

Ajatuksena oli, ettei saman litteran alle ilmestyisi kahta samaa järjestysnumeroa. Näin näkyy kuitenkin tapahtuneen. Tiedosta viisastuneena käytämme jatkossa EVN-numeroista puhuttaessa koko numeroa ilman tarkistetta ja välilyöntejä. Olisiko näin okei?

Eipä taida paljoa vaihtoehtoja olla - kuten aiemmin mainitsin, ei EVN-numeroiden määrä ainakaan vähenemään päin ole, joten kaikenlaista saattaa tapahtua niidenkin saralla tulevaisuudessa.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Heinäkuu 27, 2010, 23:03:19
Mites kalusto, jolla on sekä EVN, että Suominumero? Pitäisikö näille olla erilliset tietueet?

Mielestäni olisi selkeämpää käyttää EVN:ää vain kun kalustolla ei ole vanhan tyylin VR-numeroa. Onhan vanhasta numerosta aina johdettavissa se uusikin jonkun listan (esim. tälle foorumille!) avulla. Uuden tietueen lisääminen vaatisi taas tyyliin satojen kuvien läpikäymisen ja olisi pois ylläpidon muista hommista. Teollisuusvetureiden numerointi ei ole ollut aiemmin mitenkään yhtenäinen, joten jos jollain Movella on EVN kyljessä käytettäköön sitä paremman logiikan puutteessa :)

Tunnisteisiin tuossa muodossa mutta muualla voisi pötkön ilmaista väleillä ja tarkistenumeroilla tai ilman.

Toki näin. Kuvatekstissä numeron tarkalla muodolla ei ole juuri väliä kunhan se on tunnisteisiin syötetty johdonmukaisesti.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 28, 2010, 19:28:42
Uuden tietueen lisääminen vaatisi taas tyyliin satojen kuvien läpikäymisen ja olisi pois ylläpidon muista hommista.

Ei sen välttämättä tarvitse olla. Ylläpito voi delegoida tämän tehtävän sen mielellään tekevälle vapaaehtoiselle tai vapaaehtoisen ryhmälle.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 21:36:46
Ei sen välttämättä tarvitse olla. Ylläpito voi delegoida tämän tehtävän sen mielellään tekevälle vapaaehtoiselle tai vapaaehtoisen ryhmälle.

Eihän uuden kentän lisääminen vaadi kuin yhden SQL-lauseen ajamisen kantaan. PHP-koodin saaminen ymmärtämään sen uuden kentän vaatii tietysti sitten vähän enemmän, mutta ei sentään kaikkien kuvien läpikäyntiä. Jätettiinhän tunnisteiden lisääminenkin vanhan Vorgin aikaisiin kuviin kuvaajien itsensä huoleksi, yhtä hyvin se tässäkin toimisi.

Siihen sitten, olisiko se uusi kenttä käytön ja käyttäjien kannalta vaivan arvoinen parannus, en osaa ottaa kantaa. Minä olen pärjännyt näillä tähän asti.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 12, 2010, 22:51:28
Alasvetovalikon tunnisteisiin voisi lisätä "tasoristeys" ja "varoituslaitos".


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 13, 2010, 11:29:22
Alasvetovalikon tunnisteisiin voisi lisätä "tasoristeys" ja "varoituslaitos".

Tasoristeys löytyy jo, sekä omana nimikenttänä, että rastina ruutuun.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Elokuu 13, 2010, 11:55:50
Alasvetovalikon tunnisteisiin voisi lisätä "tasoristeys" ja "varoituslaitos".

Tasoristeys löytyy jo, sekä omana nimikenttänä, että rastina ruutuun.

Täyttämällä tasoristeys-nimikentän tulee myös tunnisteisiin automaattisesti "tasoristeys". Hakutoiminnossa on vastaavasti mahdollisuus hakea tasoristeystä joko sen nimellä tai klikkaamalla ruksi ruutuun, jolloin haetaan kaikkien tasoristeysten kuvat. Tasoristeys-rasti on kätevä, jos halutaan hakea vaikkapa kaikki tietyn liikennepaikan sisällä olevat tasoristeykset.

Miten varoituslaitos-tunniste eroaisi tasoristeyksestä? Eikö suurimmassa osassa tasoristeyskuvista näy myös itse varoituslaitos? :)


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 24, 2010, 17:17:24
Sekalaiset- kohtaan Resiina? Sittenhän saataisiin resiinakuviinkin omat tunnisteet. Sitä paitsi, onhan siellä Metro jaRaitiovaunukin.


Otsikko: Vs: Tunnisteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Huhtikuu 24, 2011, 21:58:15
Linjavaihde- tagi? Just piti ettiä linjavaihteita, mut ei oo tagia eikä muista LV:iden nimiä.  :-[