Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Texwiller - Kesäkuu 04, 2010, 07:32:21



Otsikko: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Texwiller - Kesäkuu 04, 2010, 07:32:21
"Karhukunnat selvittävät parhaillaan lähijunan tarvetta Meri-Porin ja Kokemäen raidevälille. Ajatus lähijunasta on innostanut lukijoita keskustelemaan vilkkaasti Satakunnan Kansan nettisivujen keskustelupalstalla."

Artikkeli ja verkkokeskustelu ovat luettavissa osoitteessa http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194644631491/artikkeli/keskustelu+uusi+lahijuna+kiehtoo.html


Otsikko: Vs: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Arto Lopia - Kesäkuu 04, 2010, 08:56:52
Mitkä halvatun "karhukunnat"?

Pistetäänpä tähän sitten jatkoksi paikallispolitiikka: edustaja Saarinen yrittää selvittää kepulihallitukselle, että hankopaana kannattais sähköistää... Hallitus vetää edelleen kepulaista siltarumpupolitiikka ja rivit ovat eheät, eli suurnopeusrata pohojanmaalle on todennäköisempi kuin pienen radanpätkän sähköistäminen...


Otsikko: Vs: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Kesäkuu 04, 2010, 10:13:38
Mitkä halvatun "karhukunnat"?
Alue, jolla juodaan Porin (Karhu) -olutta.


Otsikko: Vs: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Kesäkuu 04, 2010, 11:22:36
Se vaan että yksikään itseään kunnioittava Porin seutulainen ei enää käytä Koffin tuotteita. Karhukunnat tarkoittaa siis samaa kuin Porin seutukunta, eli Harjavalta, Huittinen, Luvia, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Noormarkku, Pomarkku, Pori ja Ulvila.

Idea vaikuttaisi ihan hyvältä, mutta vaatisi sähköistyksen Mäntyluotoon ja useamman pysäkin infran rakentamista. Satakunnan kansassa oli tosin kyselty Nakkilassa neljältä ihmiseltä tuosta paikallisjunasta ja tasan yksi sanoi että voisi ehkä joskus käyttää. Muut (jopa mopo-ikäiset) olivat negatiivisempia. Että saas nähdä mitä tästä tulee... Ei noita junia tappiolla ajeta, se on selvää.


Otsikko: Vs: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 04, 2010, 14:12:45
Mitkä halvatun "karhukunnat"?
Alue, jolla juodaan Porin (Karhu) -olutta.

Taitaa (Keravan) Karhu olla pannassa karhukunnissa.


Otsikko: Vs: Karhukunnat selvittävät lähijunan tarvetta Mn-Kki välille
Kirjoitti: Joona Packalén - Kesäkuu 04, 2010, 14:29:31
Satakunnan Kansan jutussa pysäkkejä olivat seuraavat:
    Mäntyluoto
    Pihlava
    Pori Keskusta (Rautatieasema?)
    Mikkola
    Nakkila
    Harjavalta suurteollisuuspuisto
    Harjavalta
    Peipohja
    Kokemäki

Ajattelua:
Ketkä käyttäisivät tuota yhteyttä Porin sisäisessä liikenteessä? Rautatie kuitenkin sijaitsee sivussa ajattelen isoa osaa Porin palveluita. Nykyinen kaupallinen keskusta on noin 1km päässä radasta ja tuleva Puuvillan kauppakeskus vieläkin kauempana. Ainoastaan Mikkola sijaitsee lähellä rataa, mutta toisaalta kuka käy hypermarketissa ostoksilla joukkoliikenteellä?

Entä koulutuspaikat? 2 ja 3.asteen oppilaitokset eivät sijaitse radan vieressä. Esim. Puuvilla ja Vähärauman SAMK ovat kaukana, joten opiskelu paikalle pääseminen vaatisi vaihtamista linja-autoon. Mutta missä? Nykyiset paikallislinja-autojen runkoreitit eivät risteä ehdotettujen pysäkkien kanssa oikeastaan missään.

Koen edelleen paikallisraideliikenteen edellytykseksi jonkinlaisen duoraitioratkaisun. Ainakin Mäntyluoto-Pori tulisi toteuttaa näin. Itseasiassa nykyisen joukkoliikenteen korvaaminen raideliikenteellä tällä suunnalla saattaisi tuoda säästöjä nykyiseen bussiliikenteeseen verrattuna. Lisäksi suunnitellut Pori-Kokemäki paikallisjunat saisivat näin jatkoyhteydet myös keskustaan ja Vähäraumalle.


PS. Suositeltavia oluita:
Laitilan Kukko, VASP Prykmestar Wehnäbock ja Nokian Panimon Keisari