Satakunnan Kansan jutussa pysäkkejä olivat seuraavat:
Mäntyluoto
Pihlava
Pori Keskusta (Rautatieasema?)
Mikkola
Nakkila
Harjavalta suurteollisuuspuisto
Harjavalta
Peipohja
Kokemäki
Ajattelua:
Ketkä käyttäisivät tuota yhteyttä Porin sisäisessä liikenteessä? Rautatie kuitenkin sijaitsee sivussa ajattelen isoa osaa Porin palveluita. Nykyinen kaupallinen keskusta on noin 1km päässä radasta ja tuleva Puuvillan kauppakeskus vieläkin kauempana. Ainoastaan Mikkola sijaitsee lähellä rataa, mutta toisaalta kuka käy hypermarketissa ostoksilla joukkoliikenteellä?
Entä koulutuspaikat? 2 ja 3.asteen oppilaitokset eivät sijaitse radan vieressä. Esim. Puuvilla ja Vähärauman SAMK ovat kaukana, joten opiskelu paikalle pääseminen vaatisi vaihtamista linja-autoon. Mutta missä? Nykyiset paikallislinja-autojen runkoreitit eivät risteä ehdotettujen pysäkkien kanssa oikeastaan missään.
Koen edelleen paikallisraideliikenteen edellytykseksi jonkinlaisen duoraitioratkaisun. Ainakin Mäntyluoto-Pori tulisi toteuttaa näin. Itseasiassa nykyisen joukkoliikenteen korvaaminen raideliikenteellä tällä suunnalla saattaisi tuoda säästöjä nykyiseen bussiliikenteeseen verrattuna. Lisäksi suunnitellut Pori-Kokemäki paikallisjunat saisivat näin jatkoyhteydet myös keskustaan ja Vähäraumalle.
PS. Suositeltavia oluita:
Laitilan Kukko, VASP Prykmestar Wehnäbock ja Nokian Panimon Keisari