Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Valtteri Keski-Säntti - Kesäkuu 13, 2010, 21:16:14



Otsikko: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: Valtteri Keski-Säntti - Kesäkuu 13, 2010, 21:16:14
Sivuraide.net (http://www.sivuraide.net) on avattu puoli vuotta kestäneen päivitys(=uudelleenrakennus)tauon jälkeen.

Tutustua ainakin kannattaa ja palautetta otetaan mielellään vastaan.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Valtteri Keski-Säntti - Kesäkuu 13, 2010, 21:22:02
Janne Määtän aikoihin täällä oli kattavat listat matkustajavaunuista, mutta Resiinan myötä ne katosivat. Vahvasti näyttäisi siltä, että niitä ei olla takaisin saamassa.

Odotellessa tein sitten omat kalustolistani osoitteeseen http://www.sivuraide.net/kalustolistat (http://www.sivuraide.net/kalustolistat). Ne sisältävät kuitenkin etenkin vaunujen osalta vielä melkoisen määrän virheitä ja päivittämätöntä tietoa, joten korjauksia otan vastaan mielelläni.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 13, 2010, 22:37:04
Sr2:n valmistaja vaihtui vissiin pariinkin kertaan kesken toimituksien (yritysfuusioiden ja -ostojen myötä). En kuitenkaan tiedä tähän hätään, missä yksilöissä valmistuskilvessä on Adtranzia ja missä Bombaa, ehkä joku tietää?

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä. Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. :)


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Valtteri Keski-Säntti - Kesäkuu 13, 2010, 23:21:24
Sr2:n valmistaja vaihtui vissiin pariinkin kertaan kesken toimituksien (yritysfuusioiden ja -ostojen myötä). En kuitenkaan tiedä tähän hätään, missä yksilöissä valmistuskilvessä on Adtranzia ja missä Bombaa, ehkä joku tietää?

Valmistajalaatoista selvinnee? Tarkoitus oli selvittää Sr2-yksilöiden valmistusvuodetkin, mutta niitä ei sitten lukenutkaan vetureiden kyljissä.

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä.

Kiitoksia tiedosta. Pitänee Sm4:nkin osalta alkaa valmistajalaattoja vilkuilemaan.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Timo Salminen - Kesäkuu 14, 2010, 06:56:19
Mainiota, että Sivuraide on taas avautunut. Ehdin jo epäillä, että se on vallan hävinnyt.

Kuka ottaisi kootakseen vastaavat kalustoluettelot museo- ja muusta historiallisesta kalustosta? Perustietojen lisäksi sen olisi hyvä sisältää myös tiedot kunkin kalustoyksikön omistajasta, olinpaikasta ja mahdollisesta liikennekelpoisuudesta, miksei muustakin kunnosta.

Ehkä tällainen luettelo jo on jossakin olemassakin?


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Kimmo Pyrhönen - Kesäkuu 14, 2010, 08:57:08
Sivuraide on mainio lisä mm. kalustoluetteloineen. Vorgin tilanteesta tietää parhaiten jape (at) vaunut.org. Jotakin on valmisteilla, mutta näissäkin kannattaa aina voimavaroja yhdistellä. Esimerkiksi ajankohtaisista henkilövaunulistauksista olisi myös Resiina-lehti hyvin kiinnostunut. Edellisestä laajasta katsauksesta taitaa olla jo 8 vuotta aikaa. Nyt voisi keskittyä olemassaoleviin ja toisaalta olisi hyvä listailla hylkäys- ja romutusajankohtia sinisten vaunujen osalta. Tka8/Tve4-listaus on löydettävissä Juhla-Resiina 2/2009:stä.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Kesäkuu 14, 2010, 12:29:06
Janne Määtän aikoihin täällä oli kattavat listat matkustajavaunuista, mutta Resiinan myötä ne katosivat. Vahvasti näyttäisi siltä, että niitä ei olla takaisin saamassa.

Listat ovat tallessa, ja ne tulevat takaisin Resiinan sivuille. Työmäärä koko homman tiimoilta on vain sellainen että aikaa kuluu, kun ei tätä ole aikaa täyspäiväisestikään tehdä, eikä myöskään puolivalmista ole haluttu laittaa esille.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 14, 2010, 18:00:39
Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
Molemmat ovat mielenkiintoisia tietoja, joten olisi mukavaa nähdä tietokannasta kaiken kaluston osalta sekä sen valmistanut yhtiö, että paikkakunta, jossa kyseinen laite on valmistettu. (valmistuspaikka on siksi mielenkiintoinen, että eri paikkakunnilla saatetaan sama laite kasata hieman eri osia käyttäen)
Ehdottaisin siis tällaista formaattia:
"ABB / SLM, WInterthur(CH)" (Sr2, tällä hetkellä "ABB, SLM")
"NEVZ /
VR Hyvinkään knp, Novotšerkassk(RU) / Hyvinkää" (Sr1, tällä hetkellä "Novotšerkassk, VR Hyvinkään knp")


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 14, 2010, 18:03:11
Ja jos jotakuta kiinnostaa selailla vihervorkissa olleita tietoja, joita ei ruskovorkista vielä löydy, saa katsoa täältä: http://web.archive.org/web/20080214033040/http://vaunut.org/ . Sivun oikeassa laidassa on kaikenlaisia mielenkiintoisia linkkejä.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 14, 2010, 18:44:18
Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
.....
NEVZ taitaa olla otettu käyttöön vasta 1991 jälkeen. Siihen asti tehtaan englanninkielisessä materiaalissa on lukenut Novocherkassk tai (The) Novocherkassk Electric Locomotive Works. Siinä mielessä NEVZ olisi enemmän väärin.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 14, 2010, 19:42:03
Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
.....
NEVZ taitaa olla otettu käyttöön vasta 1991 jälkeen. Siihen asti tehtaan englanninkielisessä materiaalissa on lukenut Novocherkassk tai (The) Novocherkassk Electric Locomotive Works. Siinä mielessä NEVZ olisi enemmän väärin.

NEVZ on lyhenne sanoista, jotka kääntyvät englanniksi muotoon "Novocherkassk Electric Locomotive Works": Novotšerkasskij ElektroVozostroitelnij Zavod eli viivasuoraan käätäen: Novotšerkasskilainen SähköVeturirakentamisellinen Tehdas.
Mulla ei ole varmuutta siitä, että tehtaan nimi olisi ollut alusta asti tuo sama, mutta ainakaan vikipedija-artikkeli (http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%8D%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B4) aiheesta ei nopealla silmäyksellä mitään nimenmuutokseen viittaavaa osannut sanoa.

Yksi virke myös vaikuttaa siltä, että ainakin vuonna 1946 tuo nimi olisi jo ollut käytössä.

Eli Neukkulan hajotessa alkoivat brändätä itseään, halusivat olla jotain enemmän kuin vain "Novotšerkasskissa sijaitseva sähköveturitehdas". NEVZ kuulostaa jotenkin tyylikkäämmältä kuin koko pitkä nimi, joten lyhennettä alettiin käyttää englanninkielisessä tiedottamisessa. Näin siis päättelen.

EDIT: Pitkä linkki näemmä rikkoi foorumin leiskan, joten muutin sen toiseen muotoon.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Valtteri Keski-Säntti - Kesäkuu 14, 2010, 21:30:45
Siirsin nuo kalustolistat omalle sivulleen http://www.sivuraide.net/kalustolistat.php (http://www.sivuraide.net/kalustolistat.php). Rakentelin myös hakutoiminnon vaunutietokantaan, ja eiköhän sellainen saada vetureidenkin osalta kohtapuolin.

Annetaan tuon Sr1:n valmistajan nyt toistaiseksi olla. Niissä kahdessa suomalaisteoksessa, joita olen käyttänyt lähteenä, valmistajaksi on ilmoitettu ainoastaan Novocherkassk. Tuo valmistuspaikkakunnan merkitseminen on hyvä idea, tutkin toteutusta sille.

Listat ovat tallessa, ja ne tulevat takaisin Resiinan sivuille. Työmäärä koko homman tiimoilta on vain sellainen että aikaa kuluu, kun ei tätä ole aikaa täyspäiväisestikään tehdä, eikä myöskään puolivalmista ole haluttu laittaa esille.
Tämä selvä, ja näin kyllä arvelin joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvankin. Vaan olisipa niille ollut käyttöä keskeneräisinäkin...  8)

Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. :)

Fiat Ferroviaria siirtyi Alstomin omistukseen 2002, joten valmistaja lienee vaihtunut numerosta 6x11 eteenpäin.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Kesäkuu 20, 2010, 00:20:29
Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. :)

Fiat Ferroviaria siirtyi Alstomin omistukseen 2002, joten valmistaja lienee vaihtunut numerosta 6x11 eteenpäin.

6311/6411:stä alkaen valmistajan nimenä on ollut Alstom.

Jos tarkkoja ollaan, niin vuonna 2002 Alstom hankki omistukseensa koko Fiat Ferroviarian. Alstom oli jo vuonna 2000 hankkinut 51% tuon Fiatin kiskokalusto-osaston osakkeista ja samana vuonna esim. Saviglianon tehtaalta lähti tänne päin kiskokalustoa Alstomin valmistekilvillä.

Fiat Ferroviaria hävisi nimenä juuri ennen ensimmäisten sarjapendojen valmistumista.

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä.

Tässä tulee jälleen vastaan sellainen juttu, mitä voisi kutsua "perinteiseksi valmistaja-asiakas-ilmiöksi". Valmistaja on iskenyt tuotteeseensa jonkinlaisen laatan/kilven, johon on kaiverrettu vuosiluku. Asiakas on kuitenkin todennut tuotteen käyttökelpoiseksi ja asettanut sen vakituiseen käyttöön vasta seuraavan vuoden puolella. Sitten mietitäänkin, että mikä onkaan valmistumisen määritelmä...

Ilmiötä toki esiintyy myös ajallisesti käänteisenä. Esimerkkinä siitä olkoon Dv12 2549, joka on Lokomon laattojen mukaan valmistunut 1966 mutta Resiina 2/1995 ilmoittaa sen luovutetuksi VR:lle jo 30.12.1965.

Mitenkä tämä sitten liittyy Sm4:n valmistumisiin? Vaikkapa 6326/6426:ssa havaittuilla vuoden 2004 laatoilla. Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Tammikuu 10, 2012, 17:53:42
Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Tammikuu 10, 2012, 17:54:56
Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: V.V - Tammikuu 11, 2012, 16:41:46
Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Tammikuu 11, 2012, 16:46:06
Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)
No, eilen toimi :D ellei sitten ollut vain joku välimuistikopio.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: V.V - Tammikuu 11, 2012, 16:56:29
Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)
No, eilen toimi :D ellei sitten ollut vain joku välimuistikopio.
Kyllä minä sinne vieraskirjaan onnistuin eilen lähettämään viestin, välimuistikopion piikkiin ei voida siis laittaa.

On muuten kumma kun Operalla toimii mutta ei esimerkiksi Mozilla Firefoxilla.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Kesäkuu 20, 2012, 19:02:22
Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Kesäkuu 20, 2012, 20:41:05
Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.
Jos huomenna Lahdessa käy aamusella 6329 kääntymässä, niin voin kuvata laatan.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net ja kalustolistat
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Kesäkuu 21, 2012, 15:18:20
Voitko postata sen minulle, minullakin on sama projekti kesken.


Otsikko: Vs: Sivuraide.net
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Kesäkuu 21, 2012, 15:19:30
Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.
Eipä näkynyt kyseistä runkoa.
Jos huomenna Lahdessa käy aamusella 6329 kääntymässä, niin voin kuvata laatan.