Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Sivuraide.net ja kalustolistat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« : Kesäkuu 13, 2010, 21:16:14 »

Sivuraide.net on avattu puoli vuotta kestäneen päivitys(=uudelleenrakennus)tauon jälkeen.

Tutustua ainakin kannattaa ja palautetta otetaan mielellään vastaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2010, 22:00:04 kirjoittanut Valtteri Keski-Säntti » tallennettu

Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2010, 21:22:02 »

Janne Määtän aikoihin täällä oli kattavat listat matkustajavaunuista, mutta Resiinan myötä ne katosivat. Vahvasti näyttäisi siltä, että niitä ei olla takaisin saamassa.

Odotellessa tein sitten omat kalustolistani osoitteeseen http://www.sivuraide.net/kalustolistat. Ne sisältävät kuitenkin etenkin vaunujen osalta vielä melkoisen määrän virheitä ja päivittämätöntä tietoa, joten korjauksia otan vastaan mielelläni.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2010, 23:14:27 kirjoittanut Valtteri Keski-Säntti » tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2010, 22:37:04 »

Sr2:n valmistaja vaihtui vissiin pariinkin kertaan kesken toimituksien (yritysfuusioiden ja -ostojen myötä). En kuitenkaan tiedä tähän hätään, missä yksilöissä valmistuskilvessä on Adtranzia ja missä Bombaa, ehkä joku tietää?

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä. Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. Hymyilee
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2010, 23:21:24 »

Sr2:n valmistaja vaihtui vissiin pariinkin kertaan kesken toimituksien (yritysfuusioiden ja -ostojen myötä). En kuitenkaan tiedä tähän hätään, missä yksilöissä valmistuskilvessä on Adtranzia ja missä Bombaa, ehkä joku tietää?

Valmistajalaatoista selvinnee? Tarkoitus oli selvittää Sr2-yksilöiden valmistusvuodetkin, mutta niitä ei sitten lukenutkaan vetureiden kyljissä.

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä.

Kiitoksia tiedosta. Pitänee Sm4:nkin osalta alkaa valmistajalaattoja vilkuilemaan.
tallennettu

Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2010, 06:56:19 »

Mainiota, että Sivuraide on taas avautunut. Ehdin jo epäillä, että se on vallan hävinnyt.

Kuka ottaisi kootakseen vastaavat kalustoluettelot museo- ja muusta historiallisesta kalustosta? Perustietojen lisäksi sen olisi hyvä sisältää myös tiedot kunkin kalustoyksikön omistajasta, olinpaikasta ja mahdollisesta liikennekelpoisuudesta, miksei muustakin kunnosta.

Ehkä tällainen luettelo jo on jossakin olemassakin?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2010, 08:57:08 »

Sivuraide on mainio lisä mm. kalustoluetteloineen. Vorgin tilanteesta tietää parhaiten jape (at) vaunut.org. Jotakin on valmisteilla, mutta näissäkin kannattaa aina voimavaroja yhdistellä. Esimerkiksi ajankohtaisista henkilövaunulistauksista olisi myös Resiina-lehti hyvin kiinnostunut. Edellisestä laajasta katsauksesta taitaa olla jo 8 vuotta aikaa. Nyt voisi keskittyä olemassaoleviin ja toisaalta olisi hyvä listailla hylkäys- ja romutusajankohtia sinisten vaunujen osalta. Tka8/Tve4-listaus on löydettävissä Juhla-Resiina 2/2009:stä.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2010, 12:29:06 »

Janne Määtän aikoihin täällä oli kattavat listat matkustajavaunuista, mutta Resiinan myötä ne katosivat. Vahvasti näyttäisi siltä, että niitä ei olla takaisin saamassa.

Listat ovat tallessa, ja ne tulevat takaisin Resiinan sivuille. Työmäärä koko homman tiimoilta on vain sellainen että aikaa kuluu, kun ei tätä ole aikaa täyspäiväisestikään tehdä, eikä myöskään puolivalmista ole haluttu laittaa esille.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2010, 18:00:39 »

Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
Molemmat ovat mielenkiintoisia tietoja, joten olisi mukavaa nähdä tietokannasta kaiken kaluston osalta sekä sen valmistanut yhtiö, että paikkakunta, jossa kyseinen laite on valmistettu. (valmistuspaikka on siksi mielenkiintoinen, että eri paikkakunnilla saatetaan sama laite kasata hieman eri osia käyttäen)
Ehdottaisin siis tällaista formaattia:
"ABB / SLM, WInterthur(CH)" (Sr2, tällä hetkellä "ABB, SLM")
"NEVZ /
VR Hyvinkään knp, Novotšerkassk(RU) / Hyvinkää" (Sr1, tällä hetkellä "Novotšerkassk, VR Hyvinkään knp")
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2010, 18:03:11 »

Ja jos jotakuta kiinnostaa selailla vihervorkissa olleita tietoja, joita ei ruskovorkista vielä löydy, saa katsoa täältä: http://web.archive.org/web/20080214033040/http://vaunut.org/ . Sivun oikeassa laidassa on kaikenlaisia mielenkiintoisia linkkejä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2010, 18:44:18 »

Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
.....
NEVZ taitaa olla otettu käyttöön vasta 1991 jälkeen. Siihen asti tehtaan englanninkielisessä materiaalissa on lukenut Novocherkassk tai (The) Novocherkassk Electric Locomotive Works. Siinä mielessä NEVZ olisi enemmän väärin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Kesäkuu 14, 2010, 19:42:03 »

Miksi kalustolistassa lukee valmistajana muiden vetureiden kohdalla laitteen valmistanut yritys, mutta Sr1:n kohdalla valmistuskaupunki? (Eli miksi siinä lukee Novotšerkassk, eikä NEVZ?)
.....
NEVZ taitaa olla otettu käyttöön vasta 1991 jälkeen. Siihen asti tehtaan englanninkielisessä materiaalissa on lukenut Novocherkassk tai (The) Novocherkassk Electric Locomotive Works. Siinä mielessä NEVZ olisi enemmän väärin.

NEVZ on lyhenne sanoista, jotka kääntyvät englanniksi muotoon "Novocherkassk Electric Locomotive Works": Novotšerkasskij ElektroVozostroitelnij Zavod eli viivasuoraan käätäen: Novotšerkasskilainen SähköVeturirakentamisellinen Tehdas.
Mulla ei ole varmuutta siitä, että tehtaan nimi olisi ollut alusta asti tuo sama, mutta ainakaan vikipedija-artikkeli aiheesta ei nopealla silmäyksellä mitään nimenmuutokseen viittaavaa osannut sanoa.

Yksi virke myös vaikuttaa siltä, että ainakin vuonna 1946 tuo nimi olisi jo ollut käytössä.

Eli Neukkulan hajotessa alkoivat brändätä itseään, halusivat olla jotain enemmän kuin vain "Novotšerkasskissa sijaitseva sähköveturitehdas". NEVZ kuulostaa jotenkin tyylikkäämmältä kuin koko pitkä nimi, joten lyhennettä alettiin käyttää englanninkielisessä tiedottamisessa. Näin siis päättelen.

EDIT: Pitkä linkki näemmä rikkoi foorumin leiskan, joten muutin sen toiseen muotoon.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2010, 16:35:00 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #11 : Kesäkuu 14, 2010, 21:30:45 »

Siirsin nuo kalustolistat omalle sivulleen http://www.sivuraide.net/kalustolistat.php. Rakentelin myös hakutoiminnon vaunutietokantaan, ja eiköhän sellainen saada vetureidenkin osalta kohtapuolin.

Annetaan tuon Sr1:n valmistajan nyt toistaiseksi olla. Niissä kahdessa suomalaisteoksessa, joita olen käyttänyt lähteenä, valmistajaksi on ilmoitettu ainoastaan Novocherkassk. Tuo valmistuspaikkakunnan merkitseminen on hyvä idea, tutkin toteutusta sille.

Listat ovat tallessa, ja ne tulevat takaisin Resiinan sivuille. Työmäärä koko homman tiimoilta on vain sellainen että aikaa kuluu, kun ei tätä ole aikaa täyspäiväisestikään tehdä, eikä myöskään puolivalmista ole haluttu laittaa esille.
Tämä selvä, ja näin kyllä arvelin joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvankin. Vaan olisipa niille ollut käyttöä keskeneräisinäkin...  8)

Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. Hymyilee

Fiat Ferroviaria siirtyi Alstomin omistukseen 2002, joten valmistaja lienee vaihtunut numerosta 6x11 eteenpäin.
tallennettu

Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #12 : Kesäkuu 20, 2010, 00:20:29 »

Alunperin valmistajana siis Fiat Ferroviaria (+ CAF kokoonpanijana), mutta jossain vaiheessa - jälleen yritysjärjestelyiden vuoksi - valmistajaksi muuttui Alstom. Eikä taaskaan ole tietoa, missä yksikössä on mitkäkin laatat kyljessä. Hymyilee

Fiat Ferroviaria siirtyi Alstomin omistukseen 2002, joten valmistaja lienee vaihtunut numerosta 6x11 eteenpäin.

6311/6411:stä alkaen valmistajan nimenä on ollut Alstom.

Jos tarkkoja ollaan, niin vuonna 2002 Alstom hankki omistukseensa koko Fiat Ferroviarian. Alstom oli jo vuonna 2000 hankkinut 51% tuon Fiatin kiskokalusto-osaston osakkeista ja samana vuonna esim. Saviglianon tehtaalta lähti tänne päin kiskokalustoa Alstomin valmistekilvillä.

Fiat Ferroviaria hävisi nimenä juuri ennen ensimmäisten sarjapendojen valmistumista.

Sm4-listaa varten löytyy engl. Wikipediasta luotettavanoloista infoa, eli 6x01-10 vuodelta 1999, 11-24 vuodelta 2004 ja 25-30 vuodelta 2005 - yhteensä siis 30 yksikköä.

Tässä tulee jälleen vastaan sellainen juttu, mitä voisi kutsua "perinteiseksi valmistaja-asiakas-ilmiöksi". Valmistaja on iskenyt tuotteeseensa jonkinlaisen laatan/kilven, johon on kaiverrettu vuosiluku. Asiakas on kuitenkin todennut tuotteen käyttökelpoiseksi ja asettanut sen vakituiseen käyttöön vasta seuraavan vuoden puolella. Sitten mietitäänkin, että mikä onkaan valmistumisen määritelmä...

Ilmiötä toki esiintyy myös ajallisesti käänteisenä. Esimerkkinä siitä olkoon Dv12 2549, joka on Lokomon laattojen mukaan valmistunut 1966 mutta Resiina 2/1995 ilmoittaa sen luovutetuksi VR:lle jo 30.12.1965.

Mitenkä tämä sitten liittyy Sm4:n valmistumisiin? Vaikkapa 6326/6426:ssa havaittuilla vuoden 2004 laatoilla. Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2012, 17:53:42 »

Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2012, 17:54:56 »

Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Tammikuu 11, 2012, 16:41:46 »

Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #16 : Tammikuu 11, 2012, 16:46:06 »

Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)
No, eilen toimi Hymyilee leveästi ellei sitten ollut vain joku välimuistikopio.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 11, 2012, 16:56:29 »

Tosiaan, avattu kesällä 2010 ja suljettu nyt.
Eihän kalustolistat mihinkään ole hävinneet.
Nyt ei näytä toimivan. (En tiedä sitten onko tämä oikea paikka tästä keskusteluun..)
No, eilen toimi Hymyilee leveästi ellei sitten ollut vain joku välimuistikopio.
Kyllä minä sinne vieraskirjaan onnistuin eilen lähettämään viestin, välimuistikopion piikkiin ei voida siis laittaa.

On muuten kumma kun Operalla toimii mutta ei esimerkiksi Mozilla Firefoxilla.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #18 : Kesäkuu 20, 2012, 19:02:22 »

Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #19 : Kesäkuu 20, 2012, 20:41:05 »

Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.
Jos huomenna Lahdessa käy aamusella 6329 kääntymässä, niin voin kuvata laatan.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2012, 15:18:20 »

Voitko postata sen minulle, minullakin on sama projekti kesken.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2012, 15:19:30 »

Voisiko joku "Pupujen elinalueella" liikuskeleva kollega tehdä puolestani pientä kenttätutkimusta kirjaamalla ylös tiedon 6327/6427:n ja tammikuun 2005 lopulla Suomeen saapuneen 6328/6428:n alakyljistä, ellei joku sitä jo ole tehnyt?

Vuoden 2004 laatat ovat molemmissa.

Vielä tarvitsisi katsastaa 6329/6429:n laatat, niin sitten olisi valmistajanlaattoihin perustuvat valmistusvuodet koko Sm4-sarjan osalta selvillä.
Eipä näkynyt kyseistä runkoa.
Jos huomenna Lahdessa käy aamusella 6329 kääntymässä, niin voin kuvata laatan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Sivuraide.net ja kalustolistat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina