Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Joona Packalén - Tammikuu 02, 2011, 22:11:59



Otsikko: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Joona Packalén - Tammikuu 02, 2011, 22:11:59
Näkemys siitä kuinka kohtuullisilla investoinneilla voidaan parantaa rataverkon käyttöä merkittävästi:

Pohjois-etelä-suuntaisen raideliikenteen kehittäminen Ouluun on välttämätöntä, mutta jos se tarkoittaa kaksoisraidetta koko Tampere-Oulu välille myös erittäin kallista. Siksi syytä etsiä vaihtoehtoja varsinkin koska samansuuntaista ratakapasiteettia on lähes käyttämättömänä ja joissain tarkasteluissa jopa lakkautusuhan alla. Huomio kohdistuu Jyväskylä-Haapajärvi rataan. Kyseinen rata yhdistettynä Saarijärvi-Myllymäki oikorataan ja Haapamäen nykyisiin ratoihin mahdollistaisi Pohjanmaan radan kehittämisen henkilöliikenteen suuntaan ja nopean henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen erottamisen suurelta osin. Uutta rataa tarvittaisiin ainoastaan noin 60km välille Saarijärvi-Myllymäki.

Tarvittavia investointeja:
    Ylivieska-Iisalmi: Sähköistys (tehdään muutenkin)
    Haapajärvi-Saarijärvi(Jyväskylä): Sähköistys ja perusparannus ( perusparannus tehtävä jossain muodossa joka tapauksessa)
    Saarijärvi-Myllymäki: Uusi rataosuus noin 60km
    Orivesi-Haapamäki-Seinäjoki: Sähköistys

Investointien kokonaissumma voisi olla karkeasti arvioiden noin 500 miljoonaa euroa. Toisaalta Haapajärvi-Äänekoski radan korjaukseen on käytettävä lähivuosina ainakin 100 milj.euroa tai vaihtoehtoisesti sulkea osuus. Iisalmi-Ylivieska sähköistys on käytännössä jo toteutettavien listalla. Suuri osa investoinnista on siis lähes pakollisia joten niistä kaiketi järkevää ottaa irti kaikki hyödyt?

Toivottavasti nykyisten yksittäisten suurhankkeiden sijaan kokonaisvaltainen ajattelua valtaisi nykyistä enemmän alaa.

Täältä tähän.


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 13, 2011, 16:20:36
Kuinkahan pitkälle Oulusta etelään tekisi kaksoisraidetta kolmella miljardilla mummolla?



Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 13, 2011, 16:29:32
Riippuu, miten työkuntoisia mummot ovat, ja onko maailmassa ylipäätään mainitunlaista työvoimaa tarjolla mainittua määrää.


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 15, 2011, 00:34:57
Mummot ovat ehtymätön luonnonvara  :D


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Tammikuu 18, 2011, 22:10:16
Mym-Srj -radan rakentamiskustannukset nousisivat aika suuriksi saavutettuun hyötyyn nähden. Sitäpaitsi sisämaan oikorata ei vapauttaisi ratakapasiteettia juurikaan sieltä missä sitä eniten tarvitaan, eli Kok-Yv väliltä kun tarkastellaan liikenteen pääsuuntia. Tälle osuudellehan on joka tapauksessa tulossa kaksoisraide. Jollain lailla realistinen visio olisi jo pelkkä Jy-Äki-Hpj välin perusparannuskin. Tälloin rata palvelisi sekä etelä-pohjoissuuntaisena vararatana, että nykyistä Äkin liikennettä entistä paremmin.


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Jyrki Längman - Joulukuu 21, 2012, 13:10:05
Mikä on matka-aika Jyväskylän ja Ylivieskan välillä ja kuinka paljon Tampere-Jyväskylä-Haapajärvi-Ylivieska matka-aikia olisi pidempi kuin Tampere-Seinäjoki-Ylivieska väli matka-aika


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Joulukuu 28, 2012, 16:41:26
Miksi tehdä uutta rataa rinnalle, kun Jyväskylä-Haapajärvi -radalle on jo sähköistetty yhteys Tampere-Jyväskylä -välillä. Lisäksi Tampere-Jyväskylä väli ei ole niin vilkkaasti liikennöity, mitä päärata.


Otsikko: Vs: Jyväskylä-Haapajärvi radan mahdollisuudet tavaraliikenteen runkona
Kirjoitti: Joona Packalén - Joulukuu 28, 2012, 18:09:48
Lisäksi Tampere-Jyväskylä väli ei ole niin vilkkaasti liikennöity, mitä päärata.
Tähän vilkkauteen verrattuna vaikka Parkanon rataan olisi mukava saada perusteluja. Joskus mutuilin että Orivesi-Jämsä osuudelta löytyy vilkkain tunti yksiraiteisista radoista. Onko näin? Siinä sopiva knoppi graafien tuijottajille. Tarkasteluna joko läpikulkeneiden junia määrä vuorokaudessa tai sitten juuri vilkkain tunti.