Otsikko: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 24, 2011, 18:46:48 VR joutui keskiviikkona perumaan noin 30 lähiliikenteen junavuoroa konduktöörien puutteen ja atk-vian vuoksi. Henkilöstövaje on aiheuttanut perumisia junaliikenteessä vaihtelevasti pitkin kesää. Lomakausi, äkilliset sairaustapaukset ja ylityörajojen täyttyminen viime talvena ovat olleet syynä ongelmiin.
Tänään peruutuksia jouduttiin tekemään poikkeuksellisen paljon, koska atk-vika sotki konduktöörien työvuorot. Vika sattui henkilöstön työvuorojen järjestelyyn käytetyssä tietokoneohjelmassa. –Se hankaloitti henkilöstön kierrättämistä, sanoo VR:n tiedottaja Kaisa Keronen Uudelle Suomelle. uusisuomi (http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/115090-konduktoorien-tyovuorolistat-sekaisin-%E2%80%93-vr-perui-30-junavuoroa) Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui 30 junavuoroa Kirjoitti: Timo Valtonen - Elokuu 24, 2011, 19:56:10 Lehdissä on ollut juttua, jonka mukaan nyt aloitetaan uusien konnarien koulutus. Kuinkakohan kauan siitä on kun konnareita koulutettiin tarpeen mukaan tavanommainen poistuma huomioon ottaminen?
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui 30 junavuoroa Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 24, 2011, 20:43:47 Yli 40 pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junaa on jäänyt tänään keskiviikkona ajamatta konduktööripulan vuoksi. VR ennakoi samansuuntaisia ongelmia myös torstaille: junavuoroja jouduttaneen perumaan useita. Konduktööripula on piinannut VR:ää pitkin kesää.
VR ajaa päivittäin pääkaupunkiseudulla lähes 900 lähijunaa, joista tänään peruttiin lähes 5 %. Peruttuja lähijunavuoroja oli niin Vantaankosken, Keravan, Leppävaaran kuin Tikkurilankin rataosuuksilla. Vantaankoskelle jäi pahimpaan ruuhka-aikaan ajamatta kolme junaa peräkkäin, joten matkustajien odotusaika venyi pitkäksi. Kaukoliikenteessä on kondutööripulan takia ollut tänään ainoastaan yksittäisiä, korkeintaan puolen tunnin viivästyksiä. yle (http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/08/vr_huominen_nayttaa_haasteelliselta_2816534.html?origin=rss) Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 24, 2011, 21:05:17 Kaukoliikenteen konduktöörien varamiehen matkakohteet olivat tänään eksoottiset Vantaankoski, Tikkurila, Kerava ja Kirkkonummi. Puhelin piippasi tasaiseen tahtiin tekstiviesti-ilmoituksia peruutetuista vuoroista. Ikävin tilanne taisi osua Vantaankosken radalle, jossa kolme peräkkäistä vuoroa jouduttiin perumaan em. syystä.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 25, 2011, 07:32:35 Juuri nyt (25.8. klo 8:30) Ylen aikainen kertoi pääkaupunkiseudun uutisissa, että tänä aamuna on peruttu n. 40 junavuoroa.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 25, 2011, 10:16:03 Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta?
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 25, 2011, 10:20:03 Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Elokuu 25, 2011, 10:37:18 Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta? Googlettamalla löytynyttä, tässä lienee ns. yksinoikeussopimus: http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 25, 2011, 11:32:33 Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta. Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Juha Kutvonen - Elokuu 25, 2011, 13:03:16 Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta. Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?Asiakkaan osa on odottaa nöyrästi seuraavaa ei-peruutettua vuoroa ja maksaa kuuliaisesti lippujen tariffikorotukset, kun kuningas Operaattori on taas laskuttanut maksamansa myöhästysmiskorvaukset, sekä riittämättömän henkilökunnan tekemät ylityöt seuraavassa liikennöintisopimuksessa. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 25, 2011, 15:03:11 Myös Taloussanomat kirjoittaa asiasta http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/konduktooripula-peruuttaa-junavuoroja-olisi-pitanyt-ymmartaa-etta-vaki-vasyy/201111919/12. Siinä VR-yhtymä OY:n lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholm kertoo, että syksyllä tehdyt arviot konduktöörien tarpeesta ovat oleet liian pieniä.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 25, 2011, 15:42:56 Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta. Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?Asiakkaan osa on odottaa nöyrästi seuraavaa ei-peruutettua vuoroa ja maksaa kuuliaisesti lippujen tariffikorotukset, kun kuningas Operaattori on taas laskuttanut maksamansa myöhästysmiskorvaukset, sekä riittämättömän henkilökunnan tekemät ylityöt seuraavassa liikennöintisopimuksessa. Taloussanomat kirjottaa nettisivuillaan Helsingin Seudun liikenteen suhtautumisesta VR-yhtymä Oy:n lähijunien peruutuksiin: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/kohtuutonta-toimintaa-vr/201111924/12. Artikkelin mukaan ainoa saktio on 300 EUR/ peruttu junavuoro. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Juha Liimatta - Elokuu 25, 2011, 15:50:28 Tällaiset konduktööripulat osoittavat vain vastuullisten henkilöiden täydellistä kyvyttömyyttä tehtäviensä hoidossa. Muusta puhuminen on selittelyä ja hurskastelua. :o
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 25, 2011, 18:32:18 Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on peruttu keskiviikkona noin 60 junavuoroa.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 25, 2011, 18:51:06 Hivenen on K-P Rosenholmilla vaihtuva muisti:
4.8.2011 hän kertoo Maikkarin haastattelussa (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/08/1369322/vrn-ongelmat-jatkuvat-yhtio-karsii-konduktooripulasta) seuraavaa: "– Ehkä parin viime päivien aikana olisi voinut luulla, että meillä on pula konduktööreistä, mutta kyseessä on ollut sattumien summa, joka on johtanut siihen, että muutamia vuoroja on jouduttu perumaan, lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholm VR:stä kertoo." Ja tänään hän kertoo TalSan haastattelussa (http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/konduktooripula-peruuttaa-junavuoroja-olisi-pitanyt-ymmartaa-etta-vaki-vasyy/201111919/12): "– Koko sitä määrää, joka kattaisi ruuhka-ajan, ja sitten meillä olisi ylimääräistä väkeä kesäajan, ei mikään bisnes kestä.". Onhan tuo junamäärä pysynyt melko tarkkaan samana since 3.9.2006, eikä koskaan aiemmin ole peruttu näin paljon lähiksen junia VR:n omasta syystä johtuen. Toisekseen, mahtaa olla vituralleen suunniteltu ja budjetoitu pisnes, mikäli tällaisista ongelmista kärsitään. Onhan sesonkiluonteisia aloja paljon, paljon muitakin kuin pelkkä raideliikennepisnes. En silti ole kuullut muualta kuin VR:ltä tällaisia selityksiä. Aika radikaalisti on tilanne kolmessa viikossa muuttunut, kun elokuun alussa peruttiin muutamia vuoroja ja tänään kuutisenkymmentä vuoroa. Edelleen ei voi kuin hämmästellä VR:n taitoa keksi kerta toisensa jälkeen mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Tosin tätä nyt ei varmaan kovin moni olisi vielä vuosi sitten uskonut. Laitetaanko leikkimielinen veikkaus pystyyn? Mikä on seuraavan vuoden sisään VR:n uskomattomin selitys myöhästelyistä tai junien peruutuksista? Itse sijoittaisin hevoseen nimeltä "Apteekkareiden pistelakko häiritsi junaliikennettä." Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 25, 2011, 19:02:51 ----Laitetaanko leikkimielinen veikkaus pystyyn? Mikä on seuraavan vuoden sisään VR:n uskomattomin selitys myöhästelyistä tai junien peruutuksista? Itse sijoittaisin hevoseen nimeltä "Apteekkareiden pistelakko häiritsi junaliikennettä." Parannus viime talveen nähden on valtava: Yhtään junavuoroa ei peruttu elokuussa lumipyrystä johtuen.Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Elokuu 25, 2011, 19:47:35 Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta? Googlettamalla löytynyttä, tässä lienee ns. yksinoikeussopimus: http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf Ja lisää vastaavia ( tosin vanhempia ), ks. aukeavan sivun oikea yläkulma: http://www.raideryhma.fi/ Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 26, 2011, 07:22:30 Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on peruttu keskiviikkona noin 60 junavuoroa. Eli keskiviikon 24.8. ja torstain 25.8. yhteenlaskettu saldo on siis yli sata junavuoroa. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Pentti Yli-Karjanmaa - Elokuu 26, 2011, 10:29:16 Kyllä tämä touhu alkaa saada todella Absurdeja piirteitä. Tämä valtion 100% omistama ja hallitsema rautatiemössö on saatu näin kuralle? Politiikothan toki tästä viimekädessä vastaavat (?), mutta kait toimiva johtokin jotain vastuuta kuuluisi kantaa. Vai odotetaanko sitä suurta pamausta jolloin jaellaan kultaisia kädenpuristuksia johtajille, "tähän eroon ei liity mitään tramatiikkaa...". Uudet hemmot sitten aloittavat savuavilta raunioilta. Yrittävät sitten saada järkyttävän nopeasti pilatun hyvän yrityskuvan kiillotettua markkinakelpoiseksi.
Ei enää tee mieli puolustella rautatieliikennettä yhteiskunnalle tärkeänä järjestelmänä ystäville ja kylänmiehillä tämmöisen ryssimisen keskellä. Taitaa olla parasta vain muistella noita nostalgiajuttuja. V...taa! Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Laura Jänis - Elokuu 26, 2011, 10:55:55 Aika surkuhupaisaa touhua, muuta en voi sanoa.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 26, 2011, 11:41:23 Ei enää tee mieli puolustella rautatieliikennettä yhteiskunnalle tärkeänä järjestelmänä ystäville ja kylänmiehillä tämmöisen ryssimisen keskellä. Taitaa olla parasta vain muistella noita nostalgiajuttuja. V...taa! Yritä kestää Pentti rautatieharrastajana. Haluatko tietää millaista on olla rautatieläinen? Kollega tuossa kertoi keskiviikkona, kun itsekin palasin kaukoliikenteen varavuorolla lähiliikenteeseen "pelastamaan maailmaa" suorasta asiakaspalautteesta junassa. Useita junia oli peruttu ennen kollegan vuoroa ja asiantuntevasti asiakas avautui laiturilla suoraan tälle täysin tilanteeseen syyttömälle kollegalle: "*ttu tätä meininkiä, te ette osaa yhtään mitään". Voit kuvitella kollegan fiilikset lähteä tekemään töitä junaan täysin oman työvuoronsa ja aikataulun mukaisesti... ja tällaisia mielialan kohottajia sekä selkäänpuukottajia olemme kuunnelleet myöhästymisten sekä peruutuksien vuoksi parisen vuotta. Ei paljoa tarvitse ihmetellä, että miksi emme yksinkertaisesti jaksa enää tehdä ylitöitä. Kuormitus on vain sellainen, ettei ihminen sitä kestä ilman lepäämistä. Ylitöihin ei todellakaan kiinnosta suurimman osan lähteä kuuntelemaan palautetta asioista, joihin omat mahdollisuudet vaikuttaa ovat oikeastaan nollassa. Uskon, että suurin osa asiakkaista, harrastajista ja työntekijöistä tiedostavat ongelmat. Palautetta ja keskustelua tarvitaan, mutta missä ja miten ne käydään, sitä kannattaa miettiä. Vaikka on vaikeaa, niin alamäkeä seuraa aina ylämäki - sen saavuttamiseen tarvitaan kuitenkin toimia ja niitä on joskus vain pirun pitkää odottaa... Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Pentti Yli-Karjanmaa - Elokuu 26, 2011, 12:15:34 Näinhän se Lari menee!
En varmaan osannut kohdistaa tarpeeksi selvästi kritiikkini kohdettta, eli politiikot ja talonne johto. Olen käynyt keskusteluja niin kuljettajien, konnareiden ja radan ylläpidosta vastaavien ruhonjuuritason ammattilaisten kanssa. Tilanne on tullut selväksi, vaikka niistä suodattaa pois meille ehkä niin tyypillisen marmatuksen, on sanoma selvä. Jossain vaiheessa tulosvastuullisuus ja voittojen tavoittelu on mennyt kaiken edelle. Lukuunottamatta ehkä turvallisuutta. Kun aikansa lypsää lehmää, jolle ei apetta anneta potkaisee se mansikki lopulta tyhjää. Väsymyksenne ja turhautumisenne ymmärän todella hyvin. Meidän ei VR:ten on tästä meteliä pidettävä. Teitähän vahtii divisoonanne päällikkö. Vieraisiin pöytiin ei huudella! Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Arto Hellman - Elokuu 26, 2011, 16:38:37 Lainaus käyttäjältä: Iltalehti HSL:n mukaan kaikki peruutukset on kohdistettu sen ostamaan lähiliikenteeseen, ja VR:n oma lähiliikenne on asetettu etusijalle. Viime vuonna HSL osti junaliikennettä 50 miljoonalla. Kun mukaan lasketaan HSL:n lipulla VR:n junissa matkustavat, HSL maksaa VR:lle noin 60 miljoonaa euroa joka vuosi. Tämä taas osoittaa miten tärkeää olisi saada aikaan aito kilpailutilanne HSL-alueella mahdollisimman nopeasti.Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 26, 2011, 16:54:45 Tämä taas osoittaa miten tärkeää olisi saada aikaan aito kilpailutilanne HSL-alueella mahdollisimman nopeasti. Ei, vaan se osoittaa sen, miten fiksusti peruutukset on hoidettu. On vähän eri asia odottaa seuraavaa junaa 5-10 minuuttia, kuin että odottaisi tunnin. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Esko Ampio - Elokuu 26, 2011, 18:18:52 Muutkin, kuin konduktöörit; Ja kun koettaa pitää puoliansa, myös RL:n edunvalvonnassa, sanotaankin ammattiosasto irti liitosta, kaiken lisäksi aktiivinen etujenpuolustaja, piikki työnantajan lihassa, on sanottu irti. En tiedä mitä tullee tapahtumaan, kukaan ei enää uskalla....asentajat ovat vähentyneet, osa siirtynyt kilpailijan leiriin ja kun ei aikaisemminkaan kaikkia vaadittavia työnkuvia... kuinka sitten nyt. Kun 90- luvun puolivälistä lähtien on porukalla ollut varsinaista matalalentoa, ml. runsaat ylityöt, se on riittänyt työn mielenkiintoisuudesta johtuen. Sekin ilo vietäneen paraikaa kohti yleistä v......sta.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Elokuu 27, 2011, 07:53:23 HSL:n edustajan kommentti on sinällään ymmärrettävä, mutta luulisin senkin olevan silti tarkoitushakuinen. En toki tiedä mitä sen takana on ja mikä se _tarkoitus_ on, mutta avataanpa hieman tilannetta.
VR ajaa ilmeisesti n. 800 vuoroa päivittäin ja peruutettuja on keskimäärin ollut n. 50. Eli peruutusten määrä on noin 6 prosenttia. Mielestäni siis melko vähän. Noh, mikä on VR:n "omien" junien osuus koko paketista? Eli omaa liikennettähän siis taitaa HSL:n näkövinkkelistä olla vain R-, H, Z- ja Y-junat sekä muutamat ruuhka-aikaan ajettavat "ylimääräiset" henkilöjunat esim. Riihimäelle. Mikä on siis näiden junien osuus koko liikenteestä? Koska voidaan karkeasti yleistää, että näitä omia junia ajetaan keskimäärin kerran tunnissa tekisi se kokonaista neljä vuoroa tunnissa eli vartin välein. Tämä kun suhteutetaan siihen, että pelkästään pääradalla HSL-alueen junia (K- ja I-junat) on ruuhka-aikana viiden minuutin välein, ei välttämättä olekaan niin ihmeellistä että todennäköisyys HSL-alueen junien peruutuksiin on melkoisesti suurempi. Myös R-, H-, Z- ja Y-junia on jouduttu perumaan henkilökuntapulan vuoksi, joten ei voida väittää että peruutukset olisivat kohdentuneet vain ja ainoastaan HSL:n liikenteeseen. Äkkiseltään voisi kuvitella että suhteutettuna liikennemääriin, peruutuksia on tullut samassa suhteessa. Ja mitä tulee tämän tekstin avaavaan virkkeeseen, en yhtään ihmettelisi vaikka mustamaalaamalla joka käänteessä VR:n toimintaa, haettaisiin kättä pidempää kilpailutukseen, junien ajamiseen ilman konduktöörejä jne. HSL myös sujuvasti unohtaa, että liian vähäisellä henkilökunnalla haetaan kustannustehokkuutta ja samalla se vaikuttaa myös heidän tilaamansa liikenteen kustannuksiin. Kuten muistaakseni VR:n lähiliikennejohtaja jossain haastattelussa männä päivinä totesi, henkilökuntaresurssin määrittäminen aamu- ja iltapäiväruuhkien mukaan on todella huono bisnes. Pääkaupunkiseudulla työmatkaliikenteelle ei ole mitään muita toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja, joten voidaan tietysti kysyä pitääkö sen olla bisnestä lainkaan? Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Miika Rissanen - Elokuu 27, 2011, 10:47:40 VR ajaa ilmeisesti n. 800 vuoroa päivittäin ja peruutettuja on keskimäärin ollut n. 50. Eli peruutusten määrä on noin 6 prosenttia. Mielestäni siis melko vähän. Mielipidekin saa asiasta olla, mutta puhtaan matemaattisesti puhutaan rajuista luvuista. Tyypillinen ajamattomien tavoite joukkoliikenneoperaattorille on noin 1,5 prosenttia, tai hieman alle. Peruutuksia on siis tullut noin 300% tavoitetasoa enemmän. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 27, 2011, 20:13:54 6% ajamattomia vuoroja on käsittämättömän huono tulos normaaliaikana, ei lumiesteitä, ei jäätyneitä junia tai muita helppoja tekosyitä. Tavoite normaalissa tilanteessa on oltava, että kaikki vuorot ajetaan. Piste. Homma ei nyt jostain syystä toimi ollenkaan. Asioiden tärkeysjärjestys on täysin pielessä, ei yksin VR:n vika. Mikon kommentti tuossa yllä päättyi kysymykseen pitäisikö paikallisliikenteen olla bisnestä ollenkaan. Minulla ei ole sananvaltaa asiassa, mutta mielipide on. Ei pitäisi olla bisnestä. Kaikki ei ole bisnestä tässä maailmassa. Jotkut asiat kuuluvat yhteiskunnan (valtio, kunta) toimialueeseen ja sillä siisti. (Harmillista, että jotkut vanhemmat herrasmiehet ovat siirtyneet pois aktiivikirjoittelusta, joten en voi odottaa sivustatukea).
Äkkiä hatusta vedetty esimerkki yhteiskunnan palveluista ovat virkatodistukset. Suomessa maksullisia, Ruotsissa maksuttomia, "koska niiden kirjoittaminen sisältyy veroihin" (täkäläisen veroviraston ilmoitus). Täältä rajan takaa katsoen Suomessa on kaksi ryhmää, jotka keräävät suosiota tarvitsematta tehdä mitään. A) Perussuomalaisten ei tarvitse mainostaa, muut puolueet huolehtivat kannatuksen kasvusta. B) "Rataverkko avattava kilpailulle"-ryhmä. VR huolehtii ajatuksen kannatuksen kasvusta tehokkaammin kuin nerokkainkaan mainoskampanja. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui 30 junavuoroa Kirjoitti: Pasi Utriainen - Elokuu 27, 2011, 20:34:25 Lehdissä on ollut juttua, jonka mukaan nyt aloitetaan uusien konnarien koulutus. Kuinkakohan kauan siitä on kun konnareita koulutettiin tarpeen mukaan tavanommainen poistuma huomioon ottaminen? Kuinkahan jatkuva negatiivinen uutisointi ja VR:n maineen hupeneminen työnantajana vaikuttaa hakijamääriin. Menneinä vuosina hakijamäärät ovat kai olleet varsin hulppeita. Ainakin niin on annettu ymmärtää. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Elokuu 27, 2011, 20:34:45 6% ajamattomia vuoroja on käsittämättömän huono tulos normaaliaikana, ei lumiesteitä, ei jäätyneitä junia tai muita helppoja tekosyitä. Tavoite normaalissa tilanteessa on oltava, että kaikki vuorot ajetaan. Piste. Onko silloin normaalitilanne, jos henkilökuntaa on "liikaa sairauslomilla? Minusta silloin ei ole normaalitilanne. Toki voidaan ajatella, että kaikki lasketaan niin varman päälle, ettei mikään, siis mikään, voi estää junien aikataulun mukaista kulkua. Pelkästään se, että yritettäisiin puolittaa viime talven liikenneongelmat maksaisi miljardeja. Nyt vaan sitten miettimään, että otetaanko nuo miljardit lakkauttamalla koululaitos vai ilmainen terveydenhuolto! Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 27, 2011, 20:54:01 Mikon kommenttiin: Täältä rajan takaa ei aina tiedä kaikkia kommervenkkejä, jollei niistä raportoida sellaisenaan (täkäläinenkin uutiskynnys ylittäen). Mikä on "liikaa sairauslomalla"? Jos se on oleellisesti enemmän kuin normaalisti, niin se on tietysti force majeur. Täällä sanottiin, etteivät konduktöörit välttämättä halua tehdä ylitöitä ja se on ymmärrettävää. Ei työvuoroja pitäisi laskea ylitöiden varaan. Ihmisillä on oikeus muuhunkin elämään kuin töihin. Jos esiintyy "tahallista" n.s. sairauslomaa, niin äkkiä ryhmässä toteutettuna se on työnantajan yllättämistä. En voi ottaa kantaa, kun en tiedä.
Jos tarvitaan miljardeja, niin minä tekisin niinkuin Ruotsin valtio, enkä lähettäisi ulkomaille enempää kuin on varaa haittaamatta oman maan elämää. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 27, 2011, 21:29:48 Eikös noista sairaslomista olla puhuttu, että ne ovat johtuneet ennenkaikkea konduktöörien loppuunpalamisesta liian huonoissa työoloissa, eli VR:n toiminnasta. Mikä ihme se sellainen itse aiheutettu force majeure on?
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 29, 2011, 10:03:22 VR-yhtymä Oy:n toimitusjohtaja myöntää Ylen uutisten mukaan VR:n aiheuttaneen konduktööripulan itse:
http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/08/vr_myontaa_aiheuttaneensa_konduktooripulan_itse_2826232.html Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Jussi Pihlajamäki - Syyskuu 02, 2011, 14:49:59 Kollega tuossa kertoi keskiviikkona, kun itsekin palasin kaukoliikenteen varavuorolla lähiliikenteeseen "pelastamaan maailmaa" suorasta asiakaspalautteesta junassa. Useita junia oli peruttu ennen kollegan vuoroa ja asiantuntevasti asiakas avautui laiturilla suoraan tälle täysin tilanteeseen syyttömälle kollegalle: "*ttu tätä meininkiä, te ette osaa yhtään mitään". Voit kuvitella kollegan fiilikset lähteä tekemään töitä junaan täysin oman työvuoronsa ja aikataulun mukaisesti... ja tällaisia mielialan kohottajia sekä selkäänpuukottajia olemme kuunnelleet myöhästymisten sekä peruutuksien vuoksi parisen vuotta. Ei paljoa tarvitse ihmetellä, että miksi emme yksinkertaisesti jaksa enää tehdä ylitöitä. Kuormitus on vain sellainen, ettei ihminen sitä kestä ilman lepäämistä. Ylitöihin ei todellakaan kiinnosta suurimman osan lähteä kuuntelemaan palautetta asioista, joihin omat mahdollisuudet vaikuttaa ovat oikeastaan nollassa. Kannattaa työtekijänä muistaa, että nimenomaan konduktööri on se jolle matkustaja voi mielipiteensä esittää. Konduktöörin pitäisi sitten osata viedä palaute eteenpäin. Ja voitko tosiaan väittää ettei matkustajan palaute ollut aiheellista jos (uutisoinnin perusteella) syy kymmenien vuorojen perumiselle elokuussa on alkuvuoden lumisateet sekä VR:n oman lippu-uudistuksen aiheuttama koulutustarve. Ei se anna kovin pätevää kuvaa organisaatiosta, jos lumisateet vaikuttavat työvuoroihin vielä monta kuukautta lumien sulamisen jälkeen.Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 02, 2011, 16:08:15 Ja voitko tosiaan väittää ettei matkustajan palaute ollut aiheellista jos (uutisoinnin perusteella) syy kymmenien vuorojen perumiselle elokuussa on alkuvuoden lumisateet Mainittakoon hieman ohi alkuperäisaiheen, että käytin juurikin tuota juttua keikallani toissa päivänä. Satakunta katsojaa repesi melko totaalisesti jutulle, vaikkakin se oli raakaa ja liioittelematonta faktaa. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 02, 2011, 19:38:35 Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla. Läsnäolo- ja puheoikeuden ei tarvitse johtaa minkäänlaisiin vaikutusmahdollisuuksiin, jos tavoitteena on maksimaalinen tehokkuus. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 02, 2011, 20:05:28 Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla. Läsnäolo- ja puheoikeuden ei tarvitse johtaa minkäänlaisiin vaikutusmahdollisuuksiin, jos tavoitteena on maksimaalinen tehokkuus. Useimmille riittänee muutoinkin palaveriviinerit ja kokouspalkkion kuittaaminen. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Timo Salminen - Syyskuu 03, 2011, 08:08:16 En tiedä mitään, mitkä ovat VR Oy:n hallintoneuvoston valtuudet, mutta monessa muussa paikassa, jossa hallintoneuvosto vielä on olemassa, sen oikeudet on rajattu melko marginaalisiksi. Hallituksenhan se varmaan ainakin nimellisesti valitsee, mutta vaikutusmahdollisuutta varsinaiseen toimintaan sillä tuskin on.
Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 03, 2011, 10:55:06 Itse asiassa ei, sillä osakeyhtiölaki määrää hyvin yksiselitteisesti sen, että yhtiökokous valitsee ja nimittää hallituksen, joskin tässä tapauksessa toki kunnioittaen hallintoneuvostoliiton ehdotuksia. VR lienee muuten ainut tämän mittakaavan yritys tässä maassa, jonka yhtiökokouksessa on läsnä vain kaksi henkilöä - pöytäkirjantarkastaja ja LVM:n valtuuttama heppu valtakirjalla... ;D
Harmittaa kyllä vietävästi niiden lukuisten ystävien, kavereiden ja tuttujen puolesta, jotka ovat olleet talossa nämä viimeiset kaksi, kolme vuotta. Firmassa olisi potentiaalia jos vaikka mihin, mutta kun homma pitää ryssiä täböllä, joskus tuntuu jopa siltä, että homma halutaan heittää reisille tarkoitusperäisesti. Otsikko: Vs: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 03, 2011, 11:36:56 En tiedä mitään, mitkä ovat VR Oy:n hallintoneuvoston valtuudet, mutta monessa muussa paikassa, jossa hallintoneuvosto vielä on olemassa, sen oikeudet on rajattu melko marginaalisiksi. Hallituksenhan se varmaan ainakin nimellisesti valitsee, mutta vaikutusmahdollisuutta varsinaiseen toimintaan sillä tuskin on. Herra se on hallituksellakin. Se on omistaja, joka sen viimeisen sanan sanoo, eikä hallituksella ole kerrassaan mitään vastaansanottavaa. Sehän se näissä valtionyhtiöissä tuppaa välillä unohtumaan. |