Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Elokuu 24, 2011, 18:46:48 »

VR joutui keskiviikkona perumaan noin 30 lähiliikenteen junavuoroa konduktöörien puutteen ja atk-vian vuoksi. Henkilöstövaje on aiheuttanut perumisia junaliikenteessä vaihtelevasti pitkin kesää. Lomakausi, äkilliset sairaustapaukset ja ylityörajojen täyttyminen viime talvena ovat olleet syynä ongelmiin.

Tänään peruutuksia jouduttiin tekemään poikkeuksellisen paljon, koska atk-vika sotki konduktöörien työvuorot. Vika sattui henkilöstön työvuorojen järjestelyyn käytetyssä tietokoneohjelmassa.

–Se hankaloitti henkilöstön kierrättämistä, sanoo VR:n tiedottaja Kaisa Keronen Uudelle Suomelle.

uusisuomi
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2011, 20:44:21 kirjoittanut Juha Paulavuo » tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2011, 19:56:10 »

Lehdissä on ollut juttua, jonka mukaan nyt aloitetaan uusien konnarien koulutus. Kuinkakohan kauan siitä on kun konnareita koulutettiin tarpeen mukaan tavanommainen poistuma huomioon ottaminen?
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2011, 20:43:47 »

Yli 40 pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junaa on jäänyt tänään keskiviikkona ajamatta konduktööripulan vuoksi. VR ennakoi samansuuntaisia ongelmia myös torstaille: junavuoroja jouduttaneen perumaan useita. Konduktööripula on piinannut VR:ää pitkin kesää.

VR ajaa päivittäin pääkaupunkiseudulla lähes 900 lähijunaa, joista tänään peruttiin lähes 5 %. Peruttuja lähijunavuoroja oli niin Vantaankosken, Keravan, Leppävaaran kuin Tikkurilankin rataosuuksilla. Vantaankoskelle jäi pahimpaan ruuhka-aikaan ajamatta kolme junaa peräkkäin, joten matkustajien odotusaika venyi pitkäksi.

Kaukoliikenteessä on kondutööripulan takia ollut tänään ainoastaan yksittäisiä, korkeintaan puolen tunnin viivästyksiä.

yle
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2011, 21:05:17 »

Kaukoliikenteen konduktöörien varamiehen matkakohteet olivat tänään eksoottiset Vantaankoski, Tikkurila, Kerava ja Kirkkonummi. Puhelin piippasi tasaiseen tahtiin tekstiviesti-ilmoituksia peruutetuista vuoroista. Ikävin tilanne taisi osua Vantaankosken radalle, jossa kolme peräkkäistä vuoroa jouduttiin perumaan em. syystä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2011, 07:32:35 »

Juuri nyt (25.8. klo 8:30) Ylen aikainen kertoi pääkaupunkiseudun uutisissa, että tänä aamuna on peruttu n. 40 junavuoroa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2011, 10:16:03 »

Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2011, 10:20:03 »

Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2011, 10:37:18 »

Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta?

Googlettamalla löytynyttä, tässä lienee ns. yksinoikeussopimus:
http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2011, 11:32:33 »

Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta.
Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2011, 13:03:16 »

Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta.
Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?

Asiakkaan osa on odottaa nöyrästi seuraavaa ei-peruutettua vuoroa ja maksaa kuuliaisesti lippujen tariffikorotukset, kun kuningas Operaattori on taas laskuttanut maksamansa myöhästysmiskorvaukset, sekä riittämättömän henkilökunnan tekemät ylityöt seuraavassa liikennöintisopimuksessa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2011, 15:03:11 »

Myös Taloussanomat kirjoittaa asiasta http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/konduktooripula-peruuttaa-junavuoroja-olisi-pitanyt-ymmartaa-etta-vaki-vasyy/201111919/12. Siinä VR-yhtymä OY:n lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholm kertoo, että syksyllä tehdyt arviot konduktöörien tarpeesta ovat oleet liian pieniä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2011, 15:42:56 »

Ymmärtääkseni operaattori joutuu maksamaan tilaajalle x kappaletta euroja jokaisesta ajamattomasta vuorosta.
Toivottavasti se lämmittää peruutettua junaa odottavia matkustajia. Mikä on heidän tuntikorvauksensa?

Asiakkaan osa on odottaa nöyrästi seuraavaa ei-peruutettua vuoroa ja maksaa kuuliaisesti lippujen tariffikorotukset, kun kuningas Operaattori on taas laskuttanut maksamansa myöhästysmiskorvaukset, sekä riittämättömän henkilökunnan tekemät ylityöt seuraavassa liikennöintisopimuksessa.

Taloussanomat kirjottaa nettisivuillaan Helsingin Seudun liikenteen suhtautumisesta VR-yhtymä Oy:n lähijunien peruutuksiin: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/kohtuutonta-toimintaa-vr/201111924/12. Artikkelin mukaan ainoa saktio on 300 EUR/ peruttu junavuoro.

tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #12 : Elokuu 25, 2011, 15:50:28 »

Tällaiset konduktööripulat osoittavat vain vastuullisten henkilöiden täydellistä kyvyttömyyttä tehtäviensä hoidossa. Muusta puhuminen on selittelyä ja hurskastelua. Järkyttynyt
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #13 : Elokuu 25, 2011, 18:32:18 »

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on peruttu keskiviikkona noin 60 junavuoroa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 25, 2011, 18:51:06 »

Hivenen on K-P Rosenholmilla vaihtuva muisti:

4.8.2011 hän kertoo Maikkarin haastattelussa (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/08/1369322/vrn-ongelmat-jatkuvat-yhtio-karsii-konduktooripulasta) seuraavaa:
"– Ehkä parin viime päivien aikana olisi voinut luulla, että meillä on pula konduktööreistä, mutta kyseessä on ollut sattumien summa, joka on johtanut siihen, että muutamia vuoroja on jouduttu perumaan, lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholm VR:stä kertoo."

Ja tänään hän kertoo TalSan haastattelussa (http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/25/konduktooripula-peruuttaa-junavuoroja-olisi-pitanyt-ymmartaa-etta-vaki-vasyy/201111919/12): "– Koko sitä määrää, joka kattaisi ruuhka-ajan, ja sitten meillä olisi ylimääräistä väkeä kesäajan, ei mikään bisnes kestä.". Onhan tuo junamäärä pysynyt melko tarkkaan samana since 3.9.2006, eikä koskaan aiemmin ole peruttu näin paljon lähiksen junia VR:n omasta syystä johtuen. Toisekseen, mahtaa olla vituralleen suunniteltu ja budjetoitu pisnes, mikäli tällaisista ongelmista kärsitään. Onhan sesonkiluonteisia aloja paljon, paljon muitakin kuin pelkkä raideliikennepisnes. En silti ole kuullut muualta kuin VR:ltä tällaisia selityksiä.

Aika radikaalisti on tilanne kolmessa viikossa muuttunut, kun elokuun alussa peruttiin muutamia vuoroja ja tänään kuutisenkymmentä vuoroa.

Edelleen ei voi kuin hämmästellä VR:n taitoa keksi kerta toisensa jälkeen mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Tosin tätä nyt ei varmaan kovin moni olisi vielä vuosi sitten uskonut. Laitetaanko leikkimielinen veikkaus pystyyn? Mikä on seuraavan vuoden sisään VR:n uskomattomin selitys myöhästelyistä tai junien peruutuksista? Itse sijoittaisin hevoseen nimeltä "Apteekkareiden pistelakko häiritsi junaliikennettä."
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #15 : Elokuu 25, 2011, 19:02:51 »

----Laitetaanko leikkimielinen veikkaus pystyyn? Mikä on seuraavan vuoden sisään VR:n uskomattomin selitys myöhästelyistä tai junien peruutuksista? Itse sijoittaisin hevoseen nimeltä "Apteekkareiden pistelakko häiritsi junaliikennettä."
Parannus viime talveen nähden on valtava: Yhtään junavuoroa ei peruttu elokuussa lumipyrystä johtuen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2011, 19:47:35 »

Mikähän haloo tästä olisi syntynyt, jos kyseessä olisi ulkomainen operaattori, jolle olisi annettu 8 vuoden monopoli. Jos tämä ei ole sopimusrikko, niin mikä sitten? Vai eikö yksinoikeussopimuksessa ollut mitään vaatimuksia liikenteen toimivuudesta?

Googlettamalla löytynyttä, tässä lienee ns. yksinoikeussopimus:
http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf

Ja lisää vastaavia ( tosin vanhempia ), ks. aukeavan sivun oikea yläkulma: http://www.raideryhma.fi/
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #17 : Elokuu 26, 2011, 07:22:30 »

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on peruttu keskiviikkona noin 60 junavuoroa.
Eli keskiviikon 24.8. ja torstain 25.8. yhteenlaskettu saldo on siis yli sata junavuoroa.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #18 : Elokuu 26, 2011, 10:29:16 »

Kyllä tämä touhu alkaa saada todella Absurdeja piirteitä. Tämä valtion 100% omistama ja hallitsema rautatiemössö on saatu näin kuralle? Politiikothan toki tästä viimekädessä vastaavat (?), mutta kait toimiva johtokin jotain vastuuta kuuluisi kantaa. Vai odotetaanko sitä suurta pamausta jolloin jaellaan kultaisia kädenpuristuksia johtajille, "tähän eroon ei liity mitään tramatiikkaa...". Uudet hemmot sitten aloittavat savuavilta raunioilta. Yrittävät sitten saada järkyttävän nopeasti pilatun hyvän yrityskuvan kiillotettua markkinakelpoiseksi.
Ei enää tee mieli puolustella rautatieliikennettä yhteiskunnalle tärkeänä järjestelmänä ystäville ja kylänmiehillä tämmöisen ryssimisen keskellä. Taitaa olla parasta vain muistella noita nostalgiajuttuja.
V...taa!
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #19 : Elokuu 26, 2011, 10:55:55 »

Aika surkuhupaisaa touhua, muuta en voi sanoa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #20 : Elokuu 26, 2011, 11:41:23 »

Ei enää tee mieli puolustella rautatieliikennettä yhteiskunnalle tärkeänä järjestelmänä ystäville ja kylänmiehillä tämmöisen ryssimisen keskellä. Taitaa olla parasta vain muistella noita nostalgiajuttuja. V...taa!

Yritä kestää Pentti rautatieharrastajana. Haluatko tietää millaista on olla rautatieläinen?

Kollega tuossa kertoi keskiviikkona, kun itsekin palasin kaukoliikenteen varavuorolla lähiliikenteeseen "pelastamaan maailmaa" suorasta asiakaspalautteesta junassa. Useita junia oli peruttu ennen kollegan vuoroa ja asiantuntevasti asiakas avautui laiturilla suoraan tälle täysin tilanteeseen syyttömälle kollegalle: "*ttu tätä meininkiä, te ette osaa yhtään mitään". Voit kuvitella kollegan fiilikset lähteä tekemään töitä junaan täysin oman työvuoronsa ja aikataulun mukaisesti... ja tällaisia mielialan kohottajia sekä selkäänpuukottajia olemme kuunnelleet myöhästymisten sekä peruutuksien vuoksi parisen vuotta. Ei paljoa tarvitse ihmetellä, että miksi emme yksinkertaisesti jaksa enää tehdä ylitöitä. Kuormitus on vain sellainen, ettei ihminen sitä kestä ilman lepäämistä. Ylitöihin ei todellakaan kiinnosta suurimman osan lähteä kuuntelemaan palautetta asioista, joihin omat mahdollisuudet vaikuttaa ovat oikeastaan nollassa.

Uskon, että suurin osa asiakkaista, harrastajista ja työntekijöistä tiedostavat ongelmat. Palautetta ja keskustelua tarvitaan, mutta missä ja miten ne käydään, sitä kannattaa miettiä. Vaikka on vaikeaa, niin alamäkeä seuraa aina ylämäki - sen saavuttamiseen tarvitaan kuitenkin toimia ja niitä on joskus vain pirun pitkää odottaa...

tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #21 : Elokuu 26, 2011, 12:15:34 »

Näinhän se Lari menee!

En varmaan osannut kohdistaa tarpeeksi selvästi kritiikkini kohdettta, eli politiikot ja talonne johto.
Olen käynyt keskusteluja niin kuljettajien, konnareiden ja radan ylläpidosta vastaavien ruhonjuuritason ammattilaisten kanssa. Tilanne on tullut selväksi, vaikka niistä suodattaa pois meille ehkä niin tyypillisen marmatuksen, on sanoma selvä.
Jossain vaiheessa tulosvastuullisuus ja voittojen tavoittelu on mennyt kaiken edelle. Lukuunottamatta ehkä turvallisuutta.
Kun aikansa lypsää lehmää, jolle ei apetta anneta potkaisee se mansikki lopulta tyhjää.
Väsymyksenne  ja turhautumisenne ymmärän todella hyvin. Meidän ei VR:ten on tästä meteliä pidettävä. Teitähän vahtii divisoonanne päällikkö. Vieraisiin pöytiin ei huudella!
tallennettu
Arto Hellman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #22 : Elokuu 26, 2011, 16:38:37 »

Lainaus käyttäjältä: Iltalehti
HSL:n mukaan kaikki peruutukset on kohdistettu sen ostamaan lähiliikenteeseen, ja VR:n oma lähiliikenne on asetettu etusijalle. Viime vuonna HSL osti junaliikennettä 50 miljoonalla. Kun mukaan lasketaan HSL:n lipulla VR:n junissa matkustavat, HSL maksaa VR:lle noin 60 miljoonaa euroa joka vuosi.
Tämä taas osoittaa miten tärkeää olisi saada aikaan aito kilpailutilanne HSL-alueella mahdollisimman nopeasti.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2011, 16:54:45 »

Tämä taas osoittaa miten tärkeää olisi saada aikaan aito kilpailutilanne HSL-alueella mahdollisimman nopeasti.

Ei, vaan se osoittaa sen, miten fiksusti peruutukset on hoidettu. On vähän eri asia odottaa seuraavaa junaa 5-10 minuuttia, kuin että odottaisi tunnin.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #24 : Elokuu 26, 2011, 18:18:52 »

Muutkin, kuin konduktöörit; Ja kun koettaa pitää puoliansa, myös RL:n edunvalvonnassa, sanotaankin ammattiosasto irti liitosta, kaiken lisäksi aktiivinen etujenpuolustaja, piikki työnantajan lihassa, on sanottu irti. En tiedä mitä tullee tapahtumaan, kukaan ei enää uskalla....asentajat ovat vähentyneet, osa siirtynyt kilpailijan leiriin ja kun ei aikaisemminkaan kaikkia vaadittavia työnkuvia... kuinka sitten nyt. Kun 90- luvun puolivälistä lähtien on porukalla ollut varsinaista matalalentoa, ml. runsaat ylityöt, se on riittänyt työn mielenkiintoisuudesta johtuen. Sekin ilo vietäneen paraikaa kohti yleistä v......sta.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Konduktöörien työvuorolistat sekaisin – VR perui yli 40 junavuoroa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina