Otsikko: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 07, 2009, 11:34:58 Kerätään havaintoja uudet numerot saaneista kalustoyksilöistä. Päivittelen listaa sitten sitä mukaa kun uusia havaintoja tulee.
VKM = Vehicle Keeper Marking, vaunun omistajan tunnus EVN = European Vehicle Number, kalustoyksilökohtainen numero
[päivitys 17.5.2010 klo 22:00 lisätty Dr35 8039 001, Sm6 3890 001] [päivitys 24.1.2010 klo 20:20 lisätty Rx 26711, Dv12 2731, 2750, 2751, 2756, Dr14 1863, 1869, Move90 901/1966, suurkiitokset taulukkotageista!] [päivitys 11.1.2010 12:25: Siistitty ulkoasua. Kiitokset ylläpidolle code-tagista!] [päivitys 9.12.2009 21:05: Lisätty Dv12 2726, 2730, 2752] [päivitys 3.11.2009 16:54: Lisätty monta...] [päivitys 4.10.2009 19:46: Lisätty Dv12 2738, Dr14 1854] [päivitys 18.9.2009 13:37: Lisätty Dv12 2739, 2747, Dr14 1852] [päivitys 7.9.2009 21:25: Lisätty Dv12 2745, 2746] [päivitys 1.8.2009 19:47: Lisätty Dv12 2743, 2744, Dr14 1851, 1873, Tka7 220, korjattu Dr14 1858] [päivitys 15.7.2009 10:24: Lisätty Dr17 6006 010, 6007 001] [päivitys 9.7.2009 15:17: Lisätty Dr14 1871] [päivitys 23.6.2009 9:16: Lisätty Dv12 2740, 2741] [päivitys 11.6.2009 13:56: Lisätty Dr14 1861, 1872] [päivitys 8.6.2009 14:01: Lisätty Dv12 2748] [päivitys 4.6.2009 10:02: Lisätty Dv12 2525, 2529, 2560, 2561, 2742, Dr14 1855, 1858] [päivitys 15.5.2009 11:41: Lisätty Dv12 2732] [päivitys 13.5.2009 10:13: Lisätty Tka 140] [päivitys 10.3.2009 14:36: Lisätty Dv12 2520, 2553] [päivitys 23.2.09 12:03-12:56: Lisätty Dv12 2559,2501] [päivitys 30.1.09 9:35: Lisätty De:t, Sm5 02] Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 07, 2009, 18:42:46 Dv12 VR 92 10 2105 024-7 2524 Sm5 JKOY 94 10 2081 001-1 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 07, 2009, 18:55:44 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Mistä tuo 2100 tulisi?Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 07, 2009, 21:40:32 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Mistä tuo 2100 tulisi?Olisiko luokkanumeron (2081) ensimmäisestä ja viimeisestä numerosta? Niin kuin se näyttäisi tulevan deevereillä ja seeproilla? En kuitenkaan ihan vielä usko että se menee noin, kaipaan ensin enemmän esimerkkejä eri sarjojen numeroista. Tai sitten sanasen suoraan rekisterinpitäjältä. (vink vink RVI... ;)) Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 27, 2009, 07:34:07 Numeroinneista on paljon asiaa "Tenderi"- julkaisuissa. Löytyvät Turun Kiskoliikennekerhon sivuilta. (www.netnic.fi, muistaakseni.)
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 27, 2009, 14:55:47 Numeroinneista on paljon asiaa "Tenderi"- julkaisuissa. Löytyvät Turun Kiskoliikennekerhon sivuilta. (www.netnic.fi, muistaakseni.) Jotta kaikkien muiden ei tarvitsisi etsiä oikeaa lehden numeroa, saati Tenderin tai edes Turun Kiskoliikennekerhon kotisivua: Turun Kiskoliikennekerho: http://www.netnic.fi/tklk/ Tenderin: http://www.netnic.fi/tklk/tenderi.htm Tenderin vuoden 2008 ensimmäinen numero: http://www.netnic.fi/tklk/Tenderi2008-1.pdf Referaatti: Mainitaan lyhyesti, mistä ensimmäiset neljä numeroa tulee, ja sen jälkeen arvaillaan (päin mäntyä), millaisia numeroita VR käyttäisi olemassa olevassa kalustossa, jos käyttäisi. Mutta esimerkiksi nelinumeroisen "tyyppinumeron" muodostumisesta ei puhuta mitään; arvailussa kun ei ajateltu, että sellaista edes olisi. Oikeaa lehteä etsiessä osui silmään tuoreemmissa lehdissä muita raskaan liikenteen koodeja selityksineen. Näin. Nyt muiden ei tarvitse etsiä TKLK:n sivuja, Tenderin alasivua, oikeaa lehden numeroa, saati edes lukea koko juttua. Bittivirtaa säästyy! :) Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 28, 2009, 00:51:19 Tässä erinomainen ja selkeä (englannikielinen) esitys UIC-numeroinnista: http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html .
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Ville Saarelainen - Tammikuu 28, 2009, 10:24:58 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Kun Sm4-sarja on numeroitu 63xx + 64xx, olisi varmaan ollut luonnollista jatkaa numerointia 6501:stä lähtien. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Simo Toikkanen - Tammikuu 28, 2009, 11:35:24 Tässä erinomainen ja selkeä (englannikielinen) esitys UIC-numeroinnista: http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html . Tarkempaa suomenkielistä tietoa vetokaluston, tavaravaunujen ja henkilövaunujen numeroinnista sekä tavaravaunujen ja henkilövaunujen litteroinnista löytyy seuraavasta Euroopan laajuisen tavanomaisen rautatiejärjestelmän osajärjestelmää ”käyttötoiminta ja liikenteen hallinta” koskevasta yhteentoimivuuden teknisestä eritelmästä (byrokratiakieli on sitten mukavaa) liitteestä P: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/2006/l_359/l_35920061218fi00010160.pdfOtsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 28, 2009, 19:19:58 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Kun Sm4-sarja on numeroitu 63xx + 64xx, olisi varmaan ollut luonnollista jatkaa numerointia 6501:stä lähtien. Toki, mutta Jorma pisti sanan "vanha" lainausmerkkeihin ilmeisesti juuri siksi, että tarkoitti sillä vanhan järjestelmän tyyppistä, vaikkakaan ei sitä jatkavaa numerointia. Eli kun /ilmeisesti/ VR on tietyllä tavalla muodostanut UIC-mallinumerot, voidaan samaa logiikkaa toiseen suuntaan soveltaen saada Sm5:n teoreettiseksi VR-numeroksi 2101. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 28, 2009, 23:42:11 Siis Flirtin "vanha" numero olisi Sm5 nro 2101. Kun Sm4-sarja on numeroitu 63xx + 64xx, olisi varmaan ollut luonnollista jatkaa numerointia 6501:stä lähtien. VR ja Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy ovat kuitenkin eri firmoja, joten miksi JKOY:n tulisi käyttää toisen vanhoja numeroita? Projektin aikana on kyllä ollut keskusteluja numeroinnista. Itse olen ehdottanut tuollaiseksi "tekonumeroksi" Sm5 5001, kun kerran siitä viimeisestä Dm8-porkkanastakin saatiin raastetta eikä 5008 kohdalla tulisi enää ongelmia. Toistaiseksi tiedossa on kuitenkin vain numerohirviö Sm5 94102081001-1. ...ja loppuun ajatusleikki "litterahirviö" Hccmqqr:n UIC-numerosta ;) Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 29, 2009, 09:04:04 VR ja Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy ovat kuitenkin eri firmoja, joten miksi JKOY:n tulisi käyttää toisen vanhoja numeroita? Etenkin kun kumpikaan ei suoranaisesti päätä noista uusistakaan numeroista. Kai kalustorekisterinpitäjä, onkos se nyt Rautatievirasto, saa kuitenkin kuunnella ehdotuksia uuden kaluston numeroinnista. ...ja loppuun ajatusleikki "litterahirviö" Hccmqqr:n UIC-numerosta ;) Arvaus VR 81 10 244-5 0xy-z, xy vaunukohtainen numero, z tarkistusnumero. Menikö kauas? Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 29, 2009, 11:39:17 "Kemijärven liikenteen" aggregaattivaunu De 55 10 9437 001-4 http://vaunut.org/kuva/45703 ja De 55 10 9437 002-2 http://vaunut.org/kuva/48837 puuttuivat vielä listauksista.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 29, 2009, 13:28:15 Itse olen ehdottanut tuollaiseksi "tekonumeroksi" Sm5 5001 Mitä vikaa olisi ollut kaikin puolin loogisimmassa numerossa 6501 muuta, kuin että se ei ollut sinun keksimäsi? Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 29, 2009, 14:45:37 Itse olen ehdottanut tuollaiseksi "tekonumeroksi" Sm5 5001 Mitä vikaa olisi ollut kaikin puolin loogisimmassa numerossa 6501 muuta, kuin että se ei ollut sinun keksimäsi? Esimerkiksi se, että ilman sen "keksimistä" ei tämäkään jauhanta olisi jälleen noussut esille... *päästää heti sen ilmapallon ilmaan, josta viimeksi puhuttiin* ::) Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 29, 2009, 17:44:10 Itse olen ehdottanut tuollaiseksi "tekonumeroksi" Sm5 5001 Mitä vikaa olisi ollut kaikin puolin loogisimmassa numerossa 6501 muuta, kuin että se ei ollut sinun keksimäsi? Se, ettei se noudata logiikkaa, joka muiden VR-tyyppisten vetokalustonumeroiden ja UIC-numeroiden välillä on. Tämä tekee siitä epäloogisen, mitä taas esim. 2101 ei ole. Se, että numero on epälooginen, yhdessä sen kanssa, että on olemassa numero joka on looginen, tekee siitä epäloogisesta numerosta huonon ehdokkaan kaikin puolin loogisimmaksi numeroksi. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 29, 2009, 18:35:16 Se, ettei se noudata logiikkaa, joka muiden VR-tyyppisten vetokalustonumeroiden ja UIC-numeroiden välillä on. Tämä tekee siitä epäloogisen, mitä taas esim. 2101 ei ole. Paitsi että 2101 on täysin epälooginen. Kahdesta syystä: Sm5 ei ole VR:n juna ja sen kylkeen maalattu numero on 01. Flirtti on siis: joko "94102081001-1" tai "Sm5 01". Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Anssi Krooks - Helmikuu 22, 2009, 18:32:46 Dv12 2559 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 059-3. Havaittu eilen Vuosaaressa
http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full) Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Helmikuu 23, 2009, 09:07:31 Dv12 2559 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 059-3. Havaittu eilen Vuosaaressa http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full) Jos nyt en muista ihan väärin, niin 2559:n kyljessä oli tuo merkintä jo joulukuun puolessa välissä. Tai ainakin 18.12.2008 olen havainnut veturin täällä, jolloin siinä oli uudet kaiteet ja radio-ohjaus. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Helmikuu 23, 2009, 12:09:44 Omaan taulukkooni olen merkinnyt myös 2501:n ja 2525:n "savuaviksi," eli olen jossain kuvassa ollut näkevinäni niissä jotain UIC-litanian tapaista, mutta varmistuksen/lähikuvien puuttuessa en ole niitä listaan vielä lisännyt.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Robert Sand - Helmikuu 23, 2009, 12:49:55 2501:n kyljessä on kyllä UIC-numero. 92102105001-5
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Helmikuu 23, 2009, 12:58:54 Kiitokset vahvistuksesta.
Pitääkin miettiä tuon listan formaattia kohta uusiksi, tulee vähän turhan pitkä jos yrittää kaikki 192 deeveriä luetella erikseen... ;D Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Anssi Krooks - Helmikuu 23, 2009, 14:54:20 Dv12 2559 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 059-3. Havaittu eilen Vuosaaressa http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full) Jos nyt en muista ihan väärin, niin 2559:n kyljessä oli tuo merkintä jo joulukuun puolessa välissä. Tai ainakin 18.12.2008 olen havainnut veturin täällä, jolloin siinä oli uudet kaiteet ja radio-ohjaus. Jep, käsittääkseni en ottanut kantaa siihen milloin nämä numerot on kyseisen veturin kylkeen liimattu - eipä vain ollut tätä foorumia uutinen vielä saavuttanut. Tieto tuppaa noin ylipäänsä olemaan täysin arvotonta jos sitä ei jaa. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Helmikuu 23, 2009, 17:09:54 Dv12 2559 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 059-3. Havaittu eilen Vuosaaressa http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full) Jos nyt en muista ihan väärin, niin 2559:n kyljessä oli tuo merkintä jo joulukuun puolessa välissä. Tai ainakin 18.12.2008 olen havainnut veturin täällä, jolloin siinä oli uudet kaiteet ja radio-ohjaus. Jep, käsittääkseni en ottanut kantaa siihen milloin nämä numerot on kyseisen veturin kylkeen liimattu - eipä vain ollut tätä foorumia uutinen vielä saavuttanut. Tieto tuppaa noin ylipäänsä olemaan täysin arvotonta jos sitä ei jaa. En minäkään väittänyt, että olisit väittänyt sen ilmestyneen siihen juuri - lähinnä vain haarukoin ilmestymisajankohtaa vähän tarkemmin. :) Itse asiassa tieto tuosta asiasta oli vanhan Vorgin jossakin havainnossa, kun sen sinne aikoinaan kommenttina kirjoitin, mutta niitä ei taida päästä ainakaan toistaiseksi kaivelemaan mistään esiin. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Anssi Krooks - Helmikuu 23, 2009, 18:16:16 Dv12 2559 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 059-3. Havaittu eilen Vuosaaressa http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Vuosaari/Satama/DSC_1751.jpg/full) Jos nyt en muista ihan väärin, niin 2559:n kyljessä oli tuo merkintä jo joulukuun puolessa välissä. Tai ainakin 18.12.2008 olen havainnut veturin täällä, jolloin siinä oli uudet kaiteet ja radio-ohjaus. Jep, käsittääkseni en ottanut kantaa siihen milloin nämä numerot on kyseisen veturin kylkeen liimattu - eipä vain ollut tätä foorumia uutinen vielä saavuttanut. Tieto tuppaa noin ylipäänsä olemaan täysin arvotonta jos sitä ei jaa. En minäkään väittänyt, että olisit väittänyt sen ilmestyneen siihen juuri - lähinnä vain haarukoin ilmestymisajankohtaa vähän tarkemmin. :) Itse asiassa tieto tuosta asiasta oli vanhan Vorgin jossakin havainnossa, kun sen sinne aikoinaan kommenttina kirjoitin, mutta niitä ei taida päästä ainakaan toistaiseksi kaivelemaan mistään esiin. Kirjallisen viestinnän tulkitseminen on välillä haastavaa, joten tuli ehkä hieman ylireagoitua. Välillä vaan näissäkin piireissä tuntuu olevan tapana tiedon panttaaminen ja "minä tiesin tämän jo vuoden xxxx kesäkuussa"-tyyppinen toiminta. On tosiaan harmillista että vanhan orgin havainnot lienevät pysyvästi bittiavaruudessa, niistä olisi ehkä kannattanut koostaa joku erillinen pysyvä sivu. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tunnus poistettu - Helmikuu 23, 2009, 23:07:50 Dv12:n 26- ja 27-sarjat eivät ilmeisesti vielä ole saanut UICceja kylkeensä?
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Perttu Karttunen - Helmikuu 26, 2009, 11:19:59 Ei ole osunut vielä silmiin ainakaan että olisi.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Anssi Krooks - Helmikuu 26, 2009, 14:41:28 Myöskään vastaremontoiduissa Sm2-yksiköissä ei UIC-numeroita ole näkynyt. Onkohan niin että sopivia tarroja on muistettu tilata vain Pieksämäelle? ;)
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Helmikuu 26, 2009, 16:00:22 Miten lie? Kannattaisihan ne merkinnät samalla kertaa laittaa, jos muistelemani aikaraja niiden laittamiselle on totta.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 26, 2009, 18:28:11 Miten lie? Kannattaisihan ne merkinnät samalla kertaa laittaa, jos muistelemani aikaraja niiden laittamiselle on totta. Et sitä aikarajaa sitten viitsi edes summittaisesti muillekin kertoa? Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Helmikuu 26, 2009, 18:49:58 Miten lie? Kannattaisihan ne merkinnät samalla kertaa laittaa, jos muistelemani aikaraja niiden laittamiselle on totta. Et sitä aikarajaa sitten viitsi edes summittaisesti muillekin kertoa? Joku 2010—2014 muistelisin, mutta kun en ole varma siitä, että onko mitään aikarajaa olemassakaan. Muistelisin jostain lukeneeni tuollaista, mutta en millään muista mistä luin. Olen toki yrittänyt tarkistaa asiaa, mutta on vaan ruvennut ärsyttämään, kun UIC-numeroinnista löytyy muutenkin vähän _kaivattua_ tietoa niin miten tuollaista yksittäistä faktaa sitten löytää mistään. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 26, 2009, 20:52:05 Välttäkää tämän uuden EU-numerosarjan sanomista UIC-numeroinniksi. Ne ovat eri asioita eivätkä ole keskenään yhteyksissä. Ettei tule sekaannuksia.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 26, 2009, 21:08:13 Välttäkää tämän uuden EU-numerosarjan sanomista UIC-numeroinniksi. Ne ovat eri asioita eivätkä ole keskenään yhteyksissä. Ettei tule sekaannuksia. Voitko esittää lähdeviitteen UIC-numerot kuvaavaan dokumenttiin, sekä vastaavan EU-numerosarjaan? Vaihtoehtoisesti kelpuutan myös vapaamuotoisen selvityksen eri numeroinneista, etenkin niiden mahdollisen eroavaisuuden osalta. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 26, 2009, 21:20:44 Numerosarjat sisältävät tietoa ja se on tarkasti määritelty. Ei niitä hatusta vedetä. Tässä tapauksessa EU:n määritelmä eroaa UIC:n määritelmästä vaikka numerojonoja ne molemmat onkin.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 26, 2009, 21:54:00 Täältä "Liite P" kertoo kaiken oleellisen tiedon. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/2006/l_359/l_35920061218fi00010160.pdf
Tuo on yhteensopiva vanhojen RIC- ja RIV-määritelmien suhteen. Nuo numeroinnit tulee UIC-standardista. UIC:lla ei vain ole osaa eikä arpaa enää tässä vaiheessa, kun asiat määräytyy EU:n kautta. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 26, 2009, 22:03:52 Kyseessä on siis 1:1 kopio UIC:n numerojärjestelmästä, jotta UIC:n numerojärjestelmää tukevat tietokannat sun muut tukisivat suoraan myös tätä EU:n järjestelmää. Järjestelmässä ei siis ole mitään eroa UIC:n numerointiin nähden, mutta se ei kuitenkaan varsinaisesti ole sama järjestelmä, koska se ei ole käytössä UIC:n käskystä.
Joka tapauksessa, kun puhutaan "EU-numerosta", tulee ihmisille helposti käsitys että tässä olisi kyse jostain uudesta, ennen käyttämättömästä numerojärjestelmästä, joka on kehitetty vasta tämän EU-säännön tarpeisiin. Näinhän ei ole, vaan ennemminkin Suomi on alkanut käyttämään samannäköistä numerointia kuin keskieurooppalaiset toimijat. Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 26, 2009, 22:17:47 Dokumentin perusteella "standarditunnus" olisi oikea nimitys tälle.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Helmikuu 27, 2009, 10:29:29 Jossain yhteydessä tuli myös eteen termi "European Vehicle Number" eli EVN. Mutta samaa termiä näkyy käytettävän myös maantieajoneuvojen rekisteröinnistä, joten... Suo siellä, EU täällä?
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Maaliskuu 08, 2009, 18:29:47 Dv12 2520 on saanut UIC-numeron 92 10 2105 020-5, voin laittaa kuvankin.
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Maaliskuu 10, 2009, 14:39:19 Lisätty. Deeverit näyttäisivät saavan uuden numeron radio-ohjauspäivityksen mukana, liittyisikö tähän joku katsastus- tai rekisteröintitemppu mikä pakottaa antamaan kalustolle uuden numeron?
Otsikko: Vs: UIC-numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 13, 2009, 22:17:02 Eikös ole olemassa jokin deadline, jota ennen kaikessa kalustossa pitää ne numerot olla? Mää vähän veikkailisin, että aina kun veturi luhjaa soveltuvalla varikolla riittävän kauan, että jollakulla saattaa löytyä luppoaikaa maalailla kylkeen numero, se myös maalataan. Tulee sitten vähemmän hoppua, kun deadline onkin enää päivän päässä :)
Otsikko: 27-sarjan deevereissä pää auki uusnumeroinnissa Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Toukokuu 15, 2009, 10:46:29 Huomasin tänään töihin tullessa 2732:n köllöttelemässä Pasilan yläratapihalla EVN-litania tutussa paikassa hytin alakulmassa. Matkaa oli sen verran että numeroiden lukeminen ei onnistunut, varsinkaan liikkuvasta junasta, mutta päättelisin numeron olevan 92 10 2107 032-8. Tietävämmät korjatkoon tai vahvistakoon.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Riku Outinen - Toukokuu 15, 2009, 13:48:01 2732 tullut Maaliskuun lopussa Pieksämäen knp:ltä nikko-ohjauksella ja näillä EVN-numeroilla varustettuna. Pyörinyt sen jälkeen ainakin kouvolan piirissä.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Kesäkuu 03, 2009, 18:51:16 Päivitystä listaan...
Dv12 92 10 2105 025-4 (http://vaunut.org/kuva/54902) Dv12 92 10 2105 029-6 (http://vaunut.org/kuva/55687) Dv12 92 10 2105 060-1 (http://vaunut.org/kuva/54991 & http://vaunut.org/kuva/55245) Dv12 92 10 2105 061-9 (H450 20.5., H450 26.5., T4338 27.5.) Dr14 92 10 1108 055-0 (http://vaunut.org/kuva/55694) Dr14 92 10 1108 058-4 (http://vaunut.org/kuva/56205) Meneekös tuolla http://vek89.1g.fi/kuvat/Junat/Kiertolaiset09/_MG_8633.jpg Dv12 92 10 2107 042-7 vai mikä? Raidoituksesta päätellen ei ainakaan 2710 ja ulkoasu ei vastaa D12-korjattua 2732:ta. Tka6:n omistajan Celsa Steel Servicen voinee lyhentää muotoon CSS? Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Kesäkuu 04, 2009, 09:14:10 Kiitokset päivityksistä, lisäsin nämäkin ensimmäiseen viestiin. Se alkaakin jo venyä ruutua pidemmäksi, myöhemmin pitää ehkä tyytyä listaamaan sarjan tunnus ja numeron saaneet yksilöt, vaikkapa tyyliin Dv12 VR 92 10 2105 001, 020, 059-61... ettei käy ihan mahdottomaksi.
Celsaa ei löydy 21. alustavasta virallisesta (http://www.era.europa.eu/core/interoperability/Pages/VehicleKeeperMarking.aspx) VKM-luettelosta (linkki sivun viimeisessä kappaleessa) niin jätän sen vielä toistaiseksi pois listasta. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Simo Toikkanen - Kesäkuu 04, 2009, 09:55:11 Meneekös tuolla http://vek89.1g.fi/kuvat/Junat/Kiertolaiset09/_MG_8633.jpg Dv12 92 10 2107 042-7 vai mikä? Raidoituksesta päätellen ei ainakaan 2710 ja ulkoasu ei vastaa D12-korjattua 2732:ta. Kyllä, myös 2742 on saanut (ilmeisesti toukokuussa) radio-ohjausvarustuksen ja EVN-numeron.Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 05, 2009, 13:50:45 Ja nyt ensimmäisenä Kouvolan koneena 2748 on saanut radio-ohjausvarustuksen ja uudet numerot. Listaan voi lisätä siis 2748 jonka numerot on: 92 10 2107 048-4.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Kesäkuu 05, 2009, 18:29:55 Celsaa ei löydy 21. alustavasta virallisesta (http://www.era.europa.eu/core/interoperability/Pages/VehicleKeeperMarking.aspx) VKM-luettelosta (linkki sivun viimeisessä kappaleessa) niin jätän sen vielä toistaiseksi pois listasta. Missähän on Suomen museoliikennöitsijät - ja vaunujen omistajat - tuosta listasta... ??? Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 05, 2009, 19:26:50 Jos yhtiö tms. on huomattavan pieni, ei kulje ulkomailla ja se merkitsee kalustonsa jollain muilla tavoin hyvin tunnistettavasti, ei EVN-numeroa tarvita.
Eli museoliikennöitsijät voivat hypätä tämän byrokratian yli, eli toisin sanoen byrokratiankaan ei tarvitse vaivautua ajattelemaan museoliikennöitsijöitä. Lähde: Se pdf, johon Volkerrailin ratatyökoneen kommenteissa linkattiin eilen. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 10, 2009, 13:23:27 Dr14 1861 on saanut numerot 92 10 1108 061-8 ja 1872 on 92 10 1108 072-5
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Kesäkuu 12, 2009, 20:24:05 Dv12 2740 liikkui tänään uudet numerot kyljessä T3681:n johtoveturina.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Kesäkuu 22, 2009, 18:05:48 Radio-ohjauksella ja uudella numerolla (92 10 2107 041-9) varustettu Dv12 2741 havaittu 22.6. H 451:n keulilla.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Toni Puolatie - Heinäkuu 08, 2009, 19:11:58 Dr14 1871 puuttuu listasta, numerointi selviää kun saan kuvat koneelle.
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Toni Puolatie - Heinäkuu 08, 2009, 19:37:14 Dr14 92 10 1108 071-7
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Heinäkuu 27, 2009, 00:32:52 Lisäyksiä:
Dr14 92 10 1108 051-9 (http://vaunut.org/kuva/57541) Dr14 92 10 1108 073-3 (http://vaunut.org/kuva/57264) Dv12 92 10 2107 043-5 ??? Dv12 92 10 2107 044-3 (http://vaunut.org/kuva/57532) Tka7 99 10 6456 220-0 (http://vaunut.org/kuva/57553) Korjauksia: Dr14 92 10 1108 058-4 Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Syyskuu 01, 2009, 11:39:51 Dv12 2745 ja Dv12 2746 ovat liittyneet "RC-kerhoon" sekä saaneet numerot 92 10 2107 045-0 ja 92 10 2107 046-8. Sattumaako?
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Syyskuu 17, 2009, 19:59:14 Sr1 3011 toi tänään VET 1534:ssä (Pm–Jy) mukanaan Dv12 2739 + Dv12 2747 -parin. Molemmissa antennit katolla, uudet kaiteet+raput sekä kyljessä EVN-numerot (92 10 2107 039-3 ja 92 10 2107 047-6). Ilmeisesti aivan lähiaikoina tulleet pajalta (http://vaunut.org/kuva/58688).
Myös Dr14 1852 näyttäisi saaneen uuden lookin ja numeroksi 92 10 1108 052-7 (http://vaunut.org/kuva/58670). Mainittakoon vielä, että 14.9. T 3453:ssa (Sr1 3094) lähti Dv12 2737 hinauksessa Pieksämäelle, joten myöhemmin syksyllä se ilmestynee liikenteeseen RC-vermeiden kera. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Syyskuu 18, 2009, 12:51:27 Numeroita taas lisäilty. Alkaa tuo lista käydä niin pitkäksi, että jotain kompaktointia pitäisi kehittää. Antakaas mielipiteitä, onko allaoleva malli tarpeeksi selkeä, liian sekava, vai jotain ihan muuta?
Littera VKM EVN Vanha numero Dv12 VR 92 10 2107 032-8 2732 Dv12 VR 92 10 2107 039 - 048 2732 - 2748 Dr14 VR 92 10 1108 051 - 052 1851 - 1852 Dr14 VR 92 10 1108 055-0 1855 Dr14 VR 92 10 1108 058-4 1858 Dr14 VR 92 10 1108 061 - 062 1861 - 1862 Dr14 VR 92 10 1108 071 - 073 1871 - 1873 (P.S. Se table- tai code-tagi olis kiva. ;)) Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Lokakuu 04, 2009, 00:27:25 Päivitystä listaan:
- Dr14 92 10 1108 054-3 - Dv12 92 10 2107 038-5 (siirretty Pm:lle 3.9.09 tai myöhemmin, valmis 9.09) Numeroita taas lisäilty. Alkaa tuo lista käydä niin pitkäksi, että jotain kompaktointia pitäisi kehittää. Antakaas mielipiteitä, onko allaoleva malli tarpeeksi selkeä, liian sekava, vai jotain ihan muuta? ... (P.S. Se table- tai code-tagi olis kiva. ;)) Jonkinlainen taulukkomuotoilu olisi kyllä kova juttu niin foorumilla kuin kommenteissakin. Muuten toimiva malli, kunhan edellä mainitusta ongelmasta pääsisi yli. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Marraskuu 02, 2009, 21:32:05 Päivitystä listaan:
- Dr14 92 10 1108 056-8 (siirretty Pm:lle 30.9.09 junassa T 3453, valmis 10.09?, siirretty Pm:ltä 2.11.09 junassa T 4314) - Dv12 92 10 2107 033-6 (siirretty Pm:lle 28.10.09 junassa T 3473, valmis 11.09?) - Dv12 92 10 2107 035-1 (siirretty Pm:lle 3.10.09 junassa T 3453, valmis 11.09?) - Dv12 92 10 2107 037-7 (siirretty Pm:lle 14.9.09 junassa T 3453, valmis 10.09) - Dv12 92 10 2107 049-2 - Dv12 92 10 2107 053-4 Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Joulukuu 09, 2009, 19:07:38 - Dv12 92 10 2107 026-0 (siirretty Pm:lle 9.12.09 junassa T 3473)
- Dv12 92 10 2107 030-2 (siirretty Pm:lle 11.11.09 junassa T 3453, valmis 12.09?) - Dv12 92 10 2107 052-6 Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Tammikuu 20, 2010, 22:30:36 - Rx 50 10 8876 011-8 (26711)
- Dr14 92 10 1108 063-4 - Dr14 92 10 1108 069-1 - Dr45 98 10 8049 001-5 (Imatran Move 90, Valmet 901/1966) - Dv12 92 10 2107 031-0 (valmis 1.10?) - Dv12 92 10 2107 050-0 - Dv12 92 10 2107 051-8 - Dv12 92 10 2107 056-7 Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta? Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 24, 2010, 20:32:14 Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta? Kiitoksia päivityksistä. YTJ paljastaa molempien puljujen postiosoitteen olevan saman, mikä on lisäksi vielä Kymen Veturipalvelun käyntiosoite (IVP:n on C/O Stora-Enso). Olisiko kyseessä Anjalankosken ja Inkeroisten vaihtotöistä huolehtiva tytäryhtiö? Wikipedia listaa 67:n olevan töissä Inkeroisissa, mutta Imatran Veturipalvelun sivulla. Kaupparekisteriin Kymen VP on otettu toukokuun 2008 alussa. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Eero Heinonen - Tammikuu 24, 2010, 23:03:13 Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta? Se ei omista asiallisia kytkintankovetureita. ::) Kymen Veturipalvelusta on kerrottu Resiina 3/2008:n Tasoristeyksellä. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 19, 2010, 05:39:13 Edb 28431 on saanut EVN-numeron kylkeensä:
FI-VR 5010 2697 431-8 ja numeron alla mainitaan littera Edb. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 17, 2010, 01:04:50 Listasta puuttuu Sm6 001:n vanhantyyppinen numero 7151 (kts. http://vaunut.org/kuva/62568?tt=4&i1=Sm6 )
Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 17, 2010, 18:59:03 Listasta puuttuu Sm6 001:n vanhantyyppinen numero 7151 (kts. http://vaunut.org/kuva/62568?tt=4&i1=Sm6 ) 7151 on vain ja ainoastaan ykkösrungon ykkösvaunun numero. Muut ovat 7251...7751. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Johannes Erra - Joulukuu 21, 2010, 15:52:18 EVN-numeron logiikasta vetureille ja moottorivaunuille:
Voisikohan logiikka mennä VR:n, Karelian Trainsin ja Junakalusto Oy:n omistaman kaluston osalta jotenkin näin: Viides numero ilmaisee suurimman sallitun nopeuden: 1 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus alle 100 km/h 2 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus 100 km/h tai enemmän, mutta alle 200 km/h 3 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus 200 km/h tai enemmän Kuudes numero ilmaisee vetovoimalajin: 0 = sähkö, 25 kV 50 Hz 1 = diesel 8 = sähkö, 25 kV 50 Hz ja 3 kV = Seitsemäs numero ilmaisee tyypin: 0 = veturi 8 = paikallisliikenteen moottorijuna 9 = suurnopeusjuna Kahdeksas numero: täysin uudelle kalustolle valitaan nolla mikäli vapaana muille valitaan (yleensä) toinen numero vanhasta yksilönumerosta, vanhan yksilönumeron ensimmäisen numeron useimmilla sarjoilla sopiessa EVN-numeron viidenneksi. Jos tämä logiikka on tarkoituksellista, se selittäisi ainakin seuraavat merkinnät (numerot 5-8) muuksi kuin sattumaksi: Sr2 - 3002 Sm5 - 2081 Sm6 - 3890 Dv12 - 2105, 2106, 2107 Dr14 - 1108 Toinen vaihtoehto tietysti on, että kaikki uudet EVN-numerot on enemmän tai vähemmän arvottu ja niissä on toistaiseksi näkynyt logiikkaa yksinomaan hullunkurisen sattuman seurauksena. Näin voi asianlaita hyvin olla, koska muiden operaattoreiden kalusto (Dr17, Dr35, Dr45, Dv17 jne.) ei edes yritä noudattaa yllä esitettyä (kuviteltua?) logiikkaa. Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Eero Heinonen - Joulukuu 21, 2010, 22:19:09 Kardaanivetoisella kotimaanliikenteen suurnopeusjunallamme on oma, järkevästi vanhan kansallisen numeron mukaan valikoitu kategoria: 7000
Toinen vaihtoehto tietysti on, että kaikki uudet EVN-numerot on enemmän tai vähemmän arvottu ja niissä on toistaiseksi näkynyt logiikkaa yksinomaan hullunkurisen sattuman seurauksena. Näin voi asianlaita hyvin olla, koska muiden operaattoreiden kalusto (Dr17, Dr35, Dr45, Dv17 jne.) ei edes yritä noudattaa yllä esitettyä (kuviteltua?) logiikkaa. Muiden operaattoreiden kalustolla on oma, jatkuvasti jalostunut logiikkansa. Dv17 ja Dr17 lienevät ensimmäisinä rekisteröityinä yksityisvetureina jonkinasteisia prototyyppejä, mutta onhan "muille operaattoreille" myönnetty myös niinkin perinteikkäitä kalustosarjatunnuksia kuin Tka6 ja Dv15. :) Otsikko: Vs: EVN (ex. UIC) numerot Kirjoitti: Johannes Erra - Joulukuu 22, 2010, 10:51:57 Eli mitä ilmeisimmin päättelemäni logiikka toisin sanoen oli päättelyä liian pitkälle.
Muiden operaattoreiden kaluston numeroinnin osalta ihmettelyni koski vain ketjun aihetta eli EVN-numeroita. Kalustosarjatunnusten jakamiseenhan tehtiin pieni muutos jo 1950-luvulla, jolloin akselipainorajoja, jotka määrittivät, oliko veturi kevyt (k), väliraskas (v) vai raskas (r) nostettiin. Jo olemassa olleiden sarjojen tunnuksia ei muutettu, mutta suurin osa dieselvetureista sai sarjatunnuksensa uudella logiikalla, Vr11 (Dv11) taisi olla viimeinen sarjatunnuksensa ennen muutosta saanut. Siinä suhteessa tämä viimeisin muutos, jossa sarjatunnuksen ensimmäinen numero viittaa akseleiden lukumäärään, ainoastaan jatkaa perinteitä. Jo ennestään jaettuja sarjatunnuksia ei ole järkevää mennä näpelöimään, vaikka eivät uuteen logiikkaan aivan istukaan. |