Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 05, 2009, 20:53:05



Otsikko: Lahti-Kouvola?
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 05, 2009, 20:53:05
Johtuuko Lahti-Kouvola -välin ratatöistä vai mistä, että oikein aikataulujenkin mukaan 31.5. junat kulkevat 5-15 minuuttia tavallista hitaammin Helsingistä Kouvolaan?


Otsikko: Vs: Lahti-Kouvola?
Kirjoitti: Oskari Kvist - Toukokuu 10, 2009, 09:47:44
Turvalaitteiden uusiminen rataosalla on käynnissä. Vanhat Siemens-releasetinlaitteet uusitaan johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään, ja suojastus muuttuu 2-suuntaiseksi molemmilla raiteilla.
Uusia opastinpyväitä on pystytetty radalle.


Otsikko: Vs: Lahti-Kouvola?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 10, 2009, 18:20:40
johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.


Otsikko: Vs: Lahti-Kouvola?
Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Toukokuu 10, 2009, 21:02:33
johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.

...joka kuulemani perusteella on Siemensin tietokoneasetinlaite.


Otsikko: Vs: Lahti-Kouvola?
Kirjoitti: Oskari Kvist - Toukokuu 11, 2009, 03:01:43
johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.

...joka kuulemani perusteella on Siemensin tietokoneasetinlaite.

..joka on väärä tieto.
Oikoradalla on käytössä SEL Alcatel / Thales ESTW L90-5 ESTW - tietokoneasetinlaitteet, joita käytetään mm. Pieksämäki-Kouvola-välillä.
Ja tätä samaa asetinlaitetta siis tullaan Lahti-Luumäki-osuudella käyttämään. Nykyisellään rataosalla (Lh-Kv) käytössä on vielä Siemens DrS-releasetinlaitteita yhdensuuntaisine linjasuojastuksineen, sekä WSSB:n GsII-63-releryhmäasetinlaite. Lähde:
http://metrology.hut.fi/courses/S-108.4010/2008/jarvinen.pdf Sivu 26.

Samassa dokumentissä on juttua ETCS:n mahdollisesta käyttöönotosta suomessa. Sivulla 52 Kerava-Lahti-Kouvola-Vainikkala on merkitty aloitusverkoksi.

Pilottiratoja olisivat:
• Kehärata (esiasennus tai
kaksoiskalustus radalla)
• Helsinki-Tikkurila-Kerava
• Kouvola-Kotka-Hamina
• Parikkala-Joensuu
• Pieksämäki-Iisalmi
• Luumäki-Lappeenranta

Minusta noissa pilottiradoissa on liian isot riskit liikenteen sujuvuuden kannalta, ainakin jos ETCS taso 2:ta aletaan kokeilemaan. Nykyiset turvalaitejärjestelmät ovat toimivia ja käyttöikää jäljellä. Itse lähtisin kokeilemaan ETCS-varustusta jollekkin hiljaisemmalle rataosalle, jossa kokeiluvarustus ei häiritsisi liikennettä niin paljon mikäli siinä tulisi lastentauteja esille. Kuten uusissa järjestelmissä yleensä tuleekin. Esimerkiksi Kontiomäki-Ämmänsaari, tai Haapajärvi-Jyväskylä-väleillä voisi ETCS:ssää "pilotoida" sangen vähäisillä häiriöillä liikenteeseen mikäli laitteistossa on lastentauteja.