johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään
Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.
...joka kuulemani perusteella on Siemensin tietokoneasetinlaite.
..joka on väärä tieto.
Oikoradalla on käytössä SEL Alcatel / Thales ESTW L90-5 ESTW - tietokoneasetinlaitteet, joita käytetään mm. Pieksämäki-Kouvola-välillä.
Ja tätä samaa asetinlaitetta siis tullaan Lahti-Luumäki-osuudella käyttämään. Nykyisellään rataosalla (Lh-Kv) käytössä on vielä Siemens DrS-releasetinlaitteita yhdensuuntaisine linjasuojastuksineen, sekä WSSB:n GsII-63-releryhmäasetinlaite. Lähde:
http://metrology.hut.fi/courses/S-108.4010/2008/jarvinen.pdf Sivu 26.
Samassa dokumentissä on juttua ETCS:n mahdollisesta käyttöönotosta suomessa. Sivulla 52 Kerava-Lahti-Kouvola-Vainikkala on merkitty aloitusverkoksi.
Pilottiratoja olisivat:
• Kehärata (esiasennus tai
kaksoiskalustus radalla)
• Helsinki-Tikkurila-Kerava
• Kouvola-Kotka-Hamina
• Parikkala-Joensuu
• Pieksämäki-Iisalmi
• Luumäki-Lappeenranta
Minusta noissa pilottiradoissa on liian isot riskit liikenteen sujuvuuden kannalta, ainakin jos ETCS taso 2:ta aletaan kokeilemaan. Nykyiset turvalaitejärjestelmät ovat toimivia ja käyttöikää jäljellä. Itse lähtisin kokeilemaan ETCS-varustusta jollekkin hiljaisemmalle rataosalle, jossa kokeiluvarustus ei häiritsisi liikennettä niin paljon mikäli siinä tulisi lastentauteja esille. Kuten uusissa järjestelmissä yleensä tuleekin. Esimerkiksi Kontiomäki-Ämmänsaari, tai Haapajärvi-Jyväskylä-väleillä voisi ETCS:ssää "pilotoida" sangen vähäisillä häiriöillä liikenteeseen mikäli laitteistossa on lastentauteja.