Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 24, 2012, 23:18:47



Otsikko: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 24, 2012, 23:18:47
Mielenkiintoista tekstiä löytyi ruotsalaisten vorkista: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=603442 . Eli suunnitelmana oli ollut napata Viron jenkkiveturit kiskomaan malmia suomalaiseen satamaan.
Lopulta projekti kariutui pitkälti siihen, etteivät ruotsalaiset rautatieviranomaiset halunneet päästää 1524 mm rataa "valloittamaan" ruotsia.
Mielenkiintoista lähihistoriaa!


Otsikko: Vs: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä
Kirjoitti: Harri Junttila - Huhtikuu 24, 2012, 23:27:49
Harmi että en ymmärrä tuosta yhtään mitään, pitää kokeilla googlekäännöstä :)


Otsikko: Vs: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä
Kirjoitti: Johannes Erra - Huhtikuu 25, 2012, 00:27:07
Mielenkiintoinen episodi, pakko sanoa! Tällä erää näyttää siltä, että Tornionjokilaakson malmit laivataan pitkälle tulevaisuuteen maailmalle Narvikin kautta. Mutta sen tuo tieto silti tekee selväksi, että malmiliikenne on se varmin tapa saada Suomen raiteille muuta kuin tavanomaisinta mahdollista veto- ja vaunukalustoa. Edellyttäen tietysti, että rautateihin halutaan investoida.


Otsikko: Vs: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 25, 2012, 01:07:30
Juttuja voi tulkita monin tavoin. Yksi tulkinta on, ettei Suomen puolelle haluttu muita operoimaan 1524mm raiteille. Lopputulos on tulkinnasta riippumatta se, että suomalaiset "maan tavat" tekivät malmikuljetukset edullisemmaksi hoitaa ilman suomalaisia osapuolia.


Otsikko: Vs: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Huhtikuu 25, 2012, 14:13:20
Lopulta projekti kariutui pitkälti siihen, etteivät ruotsalaiset rautatieviranomaiset halunneet päästää 1524 mm rataa "valloittamaan" ruotsia.

Toinen isompi ongelma olisi ollut Kolarin radan parantaminen kestämään jopa 35 tonnin akselipainoja, jonka pelkästään veturit olisivat vaatineet. Dieselit olisivat joka tapauksessa olleet vain tilapäisratkaisu radan sähköistämiseen saakka, jonka jälkeen TGOJ:llä oli "muita suunnitelmia". Olisi mielenkiintoista tietää, mistä sopivat sähköveturit olisi hankittu.