Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Huhtikuu 24, 2012, 23:18:47 »

Mielenkiintoista tekstiä löytyi ruotsalaisten vorkista: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=603442 . Eli suunnitelmana oli ollut napata Viron jenkkiveturit kiskomaan malmia suomalaiseen satamaan.
Lopulta projekti kariutui pitkälti siihen, etteivät ruotsalaiset rautatieviranomaiset halunneet päästää 1524 mm rataa "valloittamaan" ruotsia.
Mielenkiintoista lähihistoriaa!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2012, 23:27:49 »

Harmi että en ymmärrä tuosta yhtään mitään, pitää kokeilla googlekäännöstä Hymyilee
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2012, 00:27:07 »

Mielenkiintoinen episodi, pakko sanoa! Tällä erää näyttää siltä, että Tornionjokilaakson malmit laivataan pitkälle tulevaisuuteen maailmalle Narvikin kautta. Mutta sen tuo tieto silti tekee selväksi, että malmiliikenne on se varmin tapa saada Suomen raiteille muuta kuin tavanomaisinta mahdollista veto- ja vaunukalustoa. Edellyttäen tietysti, että rautateihin halutaan investoida.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2012, 01:07:30 »

Juttuja voi tulkita monin tavoin. Yksi tulkinta on, ettei Suomen puolelle haluttu muita operoimaan 1524mm raiteille. Lopputulos on tulkinnasta riippumatta se, että suomalaiset "maan tavat" tekivät malmikuljetukset edullisemmaksi hoitaa ilman suomalaisia osapuolia.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2012, 14:13:20 »

Lopulta projekti kariutui pitkälti siihen, etteivät ruotsalaiset rautatieviranomaiset halunneet päästää 1524 mm rataa "valloittamaan" ruotsia.

Toinen isompi ongelma olisi ollut Kolarin radan parantaminen kestämään jopa 35 tonnin akselipainoja, jonka pelkästään veturit olisivat vaatineet. Dieselit olisivat joka tapauksessa olleet vain tilapäisratkaisu radan sähköistämiseen saakka, jonka jälkeen TGOJ:llä oli "muita suunnitelmia". Olisi mielenkiintoista tietää, mistä sopivat sähköveturit olisi hankittu.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomeen oli tulla liikennettä GE:n dieseleillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina