Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 08, 2009, 16:35:04



Otsikko: Kotimaiset vai ulkomaiset junat?
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 08, 2009, 16:35:04
Mistä te pidätte enemmän ulkomaan vai suomalaisista junista tai onko kummatkin yhtä hyviä? :)

modedit: Muokattu otsikko kuvaavammaksi


Otsikko: Vs: Kummpi on parempi
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 08, 2009, 20:05:33
Mistä te pidätte enemmän ulkomaan vai suomalaisista junista tai onko kummatkin yhtä hyviä? :)

(Otsikko voisi olla vähän parempi, että tietäisi edes vähän, mistä on kyse.)

Riippuu niin monesta jutusta ja näkökulmasta. Sen voin ainakin sanoa, että TGV ei pärjää suomalaisille kaukojunille. Tässä ranskalaisten ylpeydessä kun ei (ainakaan kakkosluokassa) edes penkin selkänoja kallistu. No, lujaahan ne menee, mikä on yleisesti ottaen jees.

Suomalaisen kaluston valtti moniin ulkomaalaisiin veljiinsä nähden on suurempi kuormaulottuma, ja sen mukanaan tuoma avaruus.


Otsikko: Vs: Kotimaiset vai ulkomaiset junat?
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Tammikuu 09, 2009, 11:23:02
Kotimaisiinhan se silmä on tottunut ja korva myöskin, mutta youtuben ansiosta kun noita jenkkilän tavarajunia on päässyt katselemaan niin onhan ne komeita nekin tällai tavarajunafanin silmin katsottuna.


Otsikko: Vs: Kotimaiset vai ulkomaiset junat?
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 31, 2009, 10:04:51
Venäjän junaliikenteessä on myös paljon mielenkiintoisia piirteitä. Tavaraliikenteen volyymit ovat melko huimia, esimerkiksi 60-70 tavarajunaparia vuorokaudessa on aivan arkipäivää. Henkilöliikenteen filosofia on aivan erilainen kuin meillä, ei ole tunnin vuorovälin palvelua edes suurimpien keskusten välillä, vaan illalla lähtee yöjunien kolonna, koska tottahan kaikki haluavat olla aamulla perillä valmiina uuteen päivään. ;)

Etäisyydet aiheuttavat myös mielenkiintoisia erityispiirteitä: esimerkiksi Moskovan ja Vladivostokin välillä kulkee junapari 1/2 "Rossija" joka toinen päivä. Tämän yhden junan hoitamiseen tarvitaan nopealla laskutoimituksella ainakin seitsemän junarunkoa (!). Kun runko lähtee käymään Vladivostokissa, se on seuraavan kerran taas Moskovassa kahden viikon kuluttua. Jos junaa haluttaisiin ajaa joka päivä, tarvittaisiin seitsemän runkoa lisää. :o Ja kun junia ei yleensä vajaina ajeta, voi laskea, että seitsemän runkoa tarkoittaa 140 vaunua.