Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Marko Vornanen - Marraskuu 23, 2012, 09:14:11



Otsikko: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Marko Vornanen - Marraskuu 23, 2012, 09:14:11
M-ju­nan il­ta­päi­vä­ruuh­ka on pa­hin­ta nel­jän jäl­keen il­ta­päi­väl­lä Hel­sin­gis­tä start­taa­vil­la vuo­roil­la. Niis­tä jo­kai­nen aje­taan ma­ta­la­lat­tiai­sil­la Flirt-ju­nil­la.

Yh­teen, nel­jän vau­nun Flirt-yk­sik­köön mah­tuu vii­ti­sen­sa­taa mat­kus­ta­jaa.

Kun seu­raa­vat ti­la­tut Flir­tit eh­ti­vät Hel­sin­kiin, nii­den mää­rä Van­taan­kos­ken ra­dal­la nou­see kuu­des­ta kah­dek­saan.
 
"Kak­si kuor­mit­tu­nein­ta M-ju­nan il­ta­päi­vä­läh­töä pys­ty­tään maa­lis­kuus­sa aja­maan kah­den yk­si­kön Flir­teil­lä."

Toteaa HSL:n liikennesuunnittelija Olli Ahti.

VR:n lä­hi­lii­ken­ne­joh­ta­ja Ant­ti Kor­ho­nen pi­tää hy­vä­nä asia­na si­tä, et­tä mat­kus­ta­ja­mää­rät kas­va­vat Van­taan­kos­ken ra­dal­la. Käyt­tä­jät ha­lut­tai­siin pi­tää tyy­ty­väi­si­nä, mut­ta pi­ka­rat­kai­sut on­nis­tu­vat rai­de­lii­ken­tees­sä vain har­voin.
 
"Hel­sin­gin ra­ta­pi­ha on niin ruuh­kai­nen, et­tä ai­na kun lii­ken­tee­seen teh­dään muu­tok­sia, se on mo­nen asian sum­ma. Kaik­ki vai­kut­taa kaik­keen", Kor­ho­nen se­lit­tää.

Sel­keää syy­tä M-ju­nan tä­män syk­syn yl­lä­tys­suo­sioon ei ole lä­hi­lii­ken­ne­joh­ta­jan tie­dos­sa. Pa­ran­tu­nut täs­mäl­li­syys saat­taa vai­kut­taa, hän ar­ve­lee.

Uutinen kokonaisuudessaan löytyy Helsingin sanomien painetusta- sekä digilehdistä.

www.hs.fi


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: zige - Marraskuu 23, 2012, 13:49:45
Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :)


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 23, 2012, 20:21:45
Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :)
Kerrohan mikä logiikka tossa olisi?  Museojunafiilistelyä vai mitä? Lisää Flirttejä tilaukseen jos halutaan olla kasvu-uralla tulevaisuudessakin. Harva autoilijakaan ajaa museoautolla säännöllisessä työmatkaliikenteessä..


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 23, 2012, 20:37:24
Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :)
Kerrohan mikä logiikka tossa olisi?  Museojunafiilistelyä vai mitä? Lisää Flirttejä tilaukseen jos halutaan olla kasvu-uralla tulevaisuudessakin. Harva autoilijakaan ajaa museoautolla säännöllisessä työmatkaliikenteessä..
Kyllä se nyt ruuhkassa olisi selvästi parempi ajaa kolmen yksikön vanhalla junalla, kuin yhdellä flirtillä. Mutta sehän ei HSL:lle käy, kun sitten vuorot eivät olisi matalalattiaisia.


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Marko Vornanen - Marraskuu 23, 2012, 21:04:22
Mites jos tilaittaisiin matalalattiaisia välipaloja Sm2-juniin. Kuten HSL:n raitiovaunuihin  ::)


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 23, 2012, 21:31:21
Se ei ole mahdollista näissä erityisolosuhteissa.


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 23, 2012, 21:56:12
Itse olen miettinyt, riittääkö kehäradan länsipuoliskon liikennekapasiteetti, kun kymmenientuhansien asukkaiden Marja-Vantaa rakennetaan Kivistön alueelle, Vantaalla vahvistetaan liityntäliikennettä ja lisäksi tulevat vielä lentokentän ja uuden Aviapoliksen työpaikka-alueen länsisuunnan matkustajat. Toki Aviapoliksen osalta pääliikennevirta on ruuhkasuuntaa vastaan. Flirteillä voidaan ajaa korkeintaan kaksirunkoisia junia ja osassa vuoroja toinen runko jo taitaa ruuhka-aikana ollakin. Lisää kapasiteettia tulee jonkin verran myös siitä, kun kaksirunkoiset Sm1-2-vuorot muutetaan kaksirunkoisiksi Flirteiksi. Siihen kapasiteetin lisäysmahdollisuudet sitten loppuvatkin. Vuorovälin tihentäminen nykyisestä 10 minuutista ei ole mahdollista, koska silloin raidekapasiteetti ei riitä Huopalahden ja Hiekkaharjun eteläpuolisilla osuuksilla.


Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 23, 2012, 22:01:50
S-Bahn Berliinin ympäri testattuna, ihmettelenpä näinä ruuhkautumispuheita Stadissa. Onkohan nyt toistaitoiset hoitaa hommaa vai mitä tämä on???