Otsikko: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Marko Vornanen - Marraskuu 23, 2012, 09:14:11 M-junan iltapäiväruuhka on pahinta neljän jälkeen iltapäivällä Helsingistä starttaavilla vuoroilla. Niistä jokainen ajetaan matalalattiaisilla Flirt-junilla.
Yhteen, neljän vaunun Flirt-yksikköön mahtuu viitisensataa matkustajaa. Kun seuraavat tilatut Flirtit ehtivät Helsinkiin, niiden määrä Vantaankosken radalla nousee kuudesta kahdeksaan. "Kaksi kuormittuneinta M-junan iltapäivälähtöä pystytään maaliskuussa ajamaan kahden yksikön Flirteillä." Toteaa HSL:n liikennesuunnittelija Olli Ahti. VR:n lähiliikennejohtaja Antti Korhonen pitää hyvänä asiana sitä, että matkustajamäärät kasvavat Vantaankosken radalla. Käyttäjät haluttaisiin pitää tyytyväisinä, mutta pikaratkaisut onnistuvat raideliikenteessä vain harvoin. "Helsingin ratapiha on niin ruuhkainen, että aina kun liikenteeseen tehdään muutoksia, se on monen asian summa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen", Korhonen selittää. Selkeää syytä M-junan tämän syksyn yllätyssuosioon ei ole lähiliikennejohtajan tiedossa. Parantunut täsmällisyys saattaa vaikuttaa, hän arvelee. Uutinen kokonaisuudessaan löytyy Helsingin sanomien painetusta- sekä digilehdistä. www.hs.fi Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: zige - Marraskuu 23, 2012, 13:49:45 Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :)
Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 23, 2012, 20:21:45 Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :) Kerrohan mikä logiikka tossa olisi? Museojunafiilistelyä vai mitä? Lisää Flirttejä tilaukseen jos halutaan olla kasvu-uralla tulevaisuudessakin. Harva autoilijakaan ajaa museoautolla säännöllisessä työmatkaliikenteessä..Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 23, 2012, 20:37:24 Flirtit pois sieltä, ja 3-4 yksikön Sm1/2 -junat tilalle. Sitten perusteltaisiin ruuhkilla, no ei pätkitä niitä yksiköitä missään vaiheessa päivällä, tai vaihdeta keskellä päivää Sm1/2-yksiköitä Flirtteihin :) Kerrohan mikä logiikka tossa olisi? Museojunafiilistelyä vai mitä? Lisää Flirttejä tilaukseen jos halutaan olla kasvu-uralla tulevaisuudessakin. Harva autoilijakaan ajaa museoautolla säännöllisessä työmatkaliikenteessä..Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Marko Vornanen - Marraskuu 23, 2012, 21:04:22 Mites jos tilaittaisiin matalalattiaisia välipaloja Sm2-juniin. Kuten HSL:n raitiovaunuihin ::)
Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 23, 2012, 21:31:21 Se ei ole mahdollista näissä erityisolosuhteissa.
Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 23, 2012, 21:56:12 Itse olen miettinyt, riittääkö kehäradan länsipuoliskon liikennekapasiteetti, kun kymmenientuhansien asukkaiden Marja-Vantaa rakennetaan Kivistön alueelle, Vantaalla vahvistetaan liityntäliikennettä ja lisäksi tulevat vielä lentokentän ja uuden Aviapoliksen työpaikka-alueen länsisuunnan matkustajat. Toki Aviapoliksen osalta pääliikennevirta on ruuhkasuuntaa vastaan. Flirteillä voidaan ajaa korkeintaan kaksirunkoisia junia ja osassa vuoroja toinen runko jo taitaa ruuhka-aikana ollakin. Lisää kapasiteettia tulee jonkin verran myös siitä, kun kaksirunkoiset Sm1-2-vuorot muutetaan kaksirunkoisiksi Flirteiksi. Siihen kapasiteetin lisäysmahdollisuudet sitten loppuvatkin. Vuorovälin tihentäminen nykyisestä 10 minuutista ei ole mahdollista, koska silloin raidekapasiteetti ei riitä Huopalahden ja Hiekkaharjun eteläpuolisilla osuuksilla.
Otsikko: Vs: M-junat ruuhkautuneet matkustajien suuresta määrästä Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 23, 2012, 22:01:50 S-Bahn Berliinin ympäri testattuna, ihmettelenpä näinä ruuhkautumispuheita Stadissa. Onkohan nyt toistaitoiset hoitaa hommaa vai mitä tämä on???
|