Otsikko: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Tammikuu 23, 2013, 13:58:17 Joku ylimääräinen kulkija ohitti Jyväskylän tänään klo 12:20. Vetovoimana oli Dv12 2536 + Dv12 2617 ja perässä roikkui toistakymmentä kuormattua Fakks-vaunua. Tulo- ja menosuunnista en tarkemmin tiedä, mutta näin sen tulevan ratapihan itäpuolelta. Veturit palasivat Jyväskylään klo 15:05 ja jäivät deverijonon jatkeeksi.
Eilen T 3473 (Jy-Pmt) ajettiin Sr1:n sijaan itädeevereillä (2537 + 2523). Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Tammikuu 31, 2013, 17:40:42 Jyväskylän 4-raide pääsi tänään henkilöliikennekäyttöön, kun "kuppasen suden" (Sr1 3045) vetämä P 928 myöhästyi ja kohtasi Jy:ssä IC 917:n (raide 1). H 482 oli ehtinyt varata oman raiteensa (2) hyvissä ajoin.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Helmikuu 12, 2013, 13:37:20 T 3367:n lähtöjärjestelyt eivät menneet tänään aivan nappiin, kun Sp 210334-9 pyrki Jyväskylässä samaan aikaan usealle raiteelle ja vei seuraavan vaunun (Sp 211155-7) mukanaan. Tuloksena oli 3367:n veturin (Dv12 2566) ja muiden vaunujen jääminen mottiin "Savitielle" (=vetoraiteelle), sekä ratapihan itäpään blokkautuminen siten, että vain 1- ja 2-raiteet olivat läpiajettavia.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Veli Koski - Helmikuu 15, 2013, 17:08:42 Pikajunan P 928 ensimmäisenä vaununa oli tänään uuden mallinen autojenkuljetusvaunu. Havainto tehty Jyväskylässä.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Helmikuu 15, 2013, 17:39:26 Pikajunan P 928 ensimmäisenä vaununa oli tänään uuden mallinen autojenkuljetusvaunu. Havainto tehty Jyväskylässä. Uudenmallinen?Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Helmikuu 15, 2013, 19:02:52 Pikajunan P 928 ensimmäisenä vaununa oli tänään uuden mallinen autojenkuljetusvaunu. Havainto tehty Jyväskylässä. Uudenmallinen?Uudempi kuin vanhempi? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 15, 2013, 20:08:17 Vaunu on entinen Hccmqqr 445013, nykyään FIN-VR 65 10 98-76 013-5. Uusi littera Gd, vihreät kuviot!!!!
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 15, 2013, 21:42:13 Vaunussa oli vielä vanha TOY -valmistusmerkintä, ei korjausmerkintää. Seisoo tällä hetkellä Turun varikolla. Täytyy katsoa jos se lähtisi huomenna pohjoiseen.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Helmikuu 16, 2013, 15:55:04 Vaunussa oli vielä vanha TOY -valmistusmerkintä, ei korjausmerkintää. Joka on mikä? Listassani on kyseisen vaunun kohdalla tyhjää. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 16, 2013, 16:13:39 Vaunussa oli vielä vanha TOY -valmistusmerkintä, ei korjausmerkintää. Joka on mikä? Listassani on kyseisen vaunun kohdalla tyhjää. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Helmikuu 20, 2013, 15:31:46 T 4314 (Pmt-Jy) vedettiin tänään Sr1:n sijaan oululaisella deeveriparilla (2505 + 2658).
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Maaliskuu 13, 2013, 18:02:50 Jyväskylä 13.3.
• Tka9 91901 lähti klo 13:24 nähdäkseni Pieksämäen suuntaan. • Pitkään Tampereen kierrossa seikkaillut Dv12 2647 seisoi kytkettynä Sr1 3022:een, jolla oli katse idän suuntaan. Ilmeisesti olivat tulleet Tampereelta T 3409:ssä ja odottivat kytkemistä Pieksämäelle lähtevään T 3469:ään. • Edb 28404:n kylkeen on ilmestynyt EVN-numero 50 10 2697 404-5 ja vanha numero on peitetty. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 13, 2013, 20:54:20 Vaunussa oli vielä vanha TOY -valmistusmerkintä, ei korjausmerkintää. Joka on mikä? Listassani on kyseisen vaunun kohdalla tyhjää. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Huhtikuu 04, 2013, 13:23:08 Jyväskylä 4.4.
Vihreä Rbkt 26907 paikkasi Rkt-vaunua junassa IC 922. Klo 13:33 lähti Pieksämäen suuntaan tavarajuna, jossa veturina oli Sr1 3004. Vaunusto koostui pääosin Sim*- ja Gbl*-sarjalaisista. Perää pitivät 12 BHpy-sarjan vaunua. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Huhtikuu 18, 2013, 14:18:19 Klo 15:14 meni Jyväskylän Rantaväylällä OTSO-sukuinen Tve kumipyöräkuljetuksena lännen suuntaan.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Huhtikuu 22, 2013, 19:51:20 IC 921 korvattu tänään Jyväskylästä Pieksämäelle sinisillä vaunuilla. Jyväskylään 19.27 saapunut vaasalainen jatkoi matkaa Dv12 veturin 2704 johdolla kohti Pieksämäkeä klo 19.35 raiteelta yksi
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Heinäkuu 09, 2013, 00:23:11 Jyväskylän dieselkierto on mennyt kovin omituiseksi. Perjantain 28.6. jälkeen ei olla taidettu vetää Dv12:lla kovin montaa — jos yhtään — junaa Jyväskylästä Tampereelle ja toisin päin? Koneiden vaihtuminen on jäänyt Sk–Vs–Jy–Vs–Sk-taajamajunakierron varaan.
Arkisin Dv12-pari on käynyt yöpymässä Pieksämäellä. Tehdäänkö siellä rutiinihuoltoja myös tamperelaisille koneille? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Heinäkuu 25, 2013, 20:05:25 IC2 88 runko oli tänään parkissa Jyväskylän aseman nelosraiteella josta se sitten pudotettiin ykköselle vähän ennen lähtöaikaa
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Vesa-Matti Turunen - Heinäkuu 25, 2013, 20:25:08 Keskiviikkona 24.7 tuli nähtyä Jyväskylän ja Äänekosken välisessä liikenteessä Dv12:t 2648 ja 2651. Sekin tuli nähtyä, että samat koneet tulivat Pieksämäeltä Jyväskylään aikaisin aamulla.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Heinäkuu 25, 2013, 20:47:56 IC2 88 runko oli tänään parkissa Jyväskylän aseman nelosraiteella josta se sitten pudotettiin ykköselle vähän ennen lähtöaikaa Aika harvinainen tilanne :D. 4-raiteellahan on tainnut joskus olla parkissa Vankkoja.Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Heinäkuu 26, 2013, 01:19:17 Jyväskylän dieselkierto on mennyt kovin omituiseksi. Perjantain 28.6. jälkeen ei olla taidettu vetää Dv12:lla kovin montaa — jos yhtään — junaa Jyväskylästä Tampereelle ja toisin päin? Koneiden vaihtuminen on jäänyt Sk–Vs–Jy–Vs–Sk-taajamajunakierron varaan. Arkisin Dv12-pari on käynyt yöpymässä Pieksämäellä. Tehdäänkö siellä rutiinihuoltoja myös tamperelaisille koneille? Keskiviikkona 24.7 tuli nähtyä Jyväskylän ja Äänekosken välisessä liikenteessä Dv12:t 2648 ja 2651. Sekin tuli nähtyä, että samat koneet tulivat Pieksämäeltä Jyväskylään aikaisin aamulla. Kuulemma tähän kuvioon on syynä tunnelikielto Jämsän radalla. Ilmeisesti Pieksämäellä tehdään huollot ja vaativissa tapauksissa sieltä lähetetään Jyväskylään korvaukseksi "omia" koneita (tähän mennessä 2524, 2525, 2536, 2537, 2648, 2651). IC2 88 runko oli tänään parkissa Jyväskylän aseman nelosraiteella josta se sitten pudotettiin ykköselle vähän ennen lähtöaikaa Viime viikon maanantaista(?) asti on ollut parkkihallin viereisillä huoltoraiteella jokin remonttiprojekti käynnissä. IC²–rungot (85/88, 87/90) ja vaasalainen (450/445) ovat joutuneet seisomaan muualla (kaikissa omissa havainnoissa 3-raiteella). Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Vesa-Matti Turunen - Heinäkuu 26, 2013, 07:39:17 Jyväskylän dieselkierto on mennyt kovin omituiseksi. Perjantain 28.6. jälkeen ei olla taidettu vetää Dv12:lla kovin montaa — jos yhtään — junaa Jyväskylästä Tampereelle ja toisin päin? Koneiden vaihtuminen on jäänyt Sk–Vs–Jy–Vs–Sk-taajamajunakierron varaan. Arkisin Dv12-pari on käynyt yöpymässä Pieksämäellä. Tehdäänkö siellä rutiinihuoltoja myös tamperelaisille koneille? Keskiviikkona 24.7 tuli nähtyä Jyväskylän ja Äänekosken välisessä liikenteessä Dv12:t 2648 ja 2651. Sekin tuli nähtyä, että samat koneet tulivat Pieksämäeltä Jyväskylään aikaisin aamulla. Kuulemma tähän kuvioon on syynä tunnelikielto Jämsän radalla. Ilmeisesti Pieksämäellä tehdään huollot ja vaativissa tapauksissa sieltä lähetetään Jyväskylään korvaukseksi "omia" koneita (tähän mennessä 2524, 2525, 2536, 2537, 2648, 2651). Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jussi-Pekka Halonen - Heinäkuu 26, 2013, 14:20:36 Jyväskylän dieselkierto on mennyt kovin omituiseksi. Perjantain 28.6. jälkeen ei olla taidettu vetää Dv12:lla kovin montaa — jos yhtään — junaa Jyväskylästä Tampereelle ja toisin päin? Koneiden vaihtuminen on jäänyt Sk–Vs–Jy–Vs–Sk-taajamajunakierron varaan. Arkisin Dv12-pari on käynyt yöpymässä Pieksämäellä. Tehdäänkö siellä rutiinihuoltoja myös tamperelaisille koneille? Keskiviikkona 24.7 tuli nähtyä Jyväskylän ja Äänekosken välisessä liikenteessä Dv12:t 2648 ja 2651. Sekin tuli nähtyä, että samat koneet tulivat Pieksämäeltä Jyväskylään aikaisin aamulla. Kuulemma tähän kuvioon on syynä tunnelikielto Jämsän radalla. Ilmeisesti Pieksämäellä tehdään huollot ja vaativissa tapauksissa sieltä lähetetään Jyväskylään korvaukseksi "omia" koneita (tähän mennessä 2524, 2525, 2536, 2537, 2648, 2651). Se tarkoittaa sitä, että Dv12:lla ei ole asiaa Jy–Jäs-välille. Joku on äskettäin havainnut, että pitkissä tunneleissa ohjaamoon pääsevien pakokaasujen määrä on erityisen haitallinen. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jari Kuusinen - Heinäkuu 26, 2013, 14:31:20 Joku on äskettäin havainnut, että pitkissä tunneleissa ohjaamoon pääsevien pakokaasujen määrä on erityisen haitallinen. Jaa, milläs nyt sitten vedetään junat Jyväskylästä Suolahteen ja Äänekoskelle? Siirretäänkö kuljetukset kumipyörille, niin päästään eroon pakokaasuhaitoista? ;D Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhana Konttinen - Heinäkuu 26, 2013, 14:50:53 Jaa, milläs nyt sitten vedetään junat Jyväskylästä Suolahteen ja Äänekoskelle? Siirretäänkö kuljetukset kumipyörille, niin päästään eroon pakokaasuhaitoista? ;D Ehkä täytyy rakentaa vanha Sulun kautta kulkeva ratalinja uudelleen käyttöön, jotta voidaan vaarallinen Kangasvuori kiertää. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jyrki Talvi - Heinäkuu 26, 2013, 18:51:48 Tämä on sitten toisinto, Aalstikoiden loppuvuosien. Tunnelikiellosta silloin perusteena oli veturi syttyisi palamaan, pitkissä tunneleissa.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Heinäkuu 27, 2013, 17:32:19 Jaa, milläs nyt sitten vedetään junat Jyväskylästä Suolahteen ja Äänekoskelle? Siirretäänkö kuljetukset kumipyörille, niin päästään eroon pakokaasuhaitoista? ;D Ehkä täytyy rakentaa vanha Sulun kautta kulkeva ratalinja uudelleen käyttöön, jotta voidaan vaarallinen Kangasvuori kiertää. [/quot Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Harmillista, että kyseinen rata ehdittiin purkaa keväällä pois. Etenkin Seppälän ja suur-Huhtasuon jatkuva laajentuminen olisi ehkä tulevaisuudessa mahdollistanut raideliikenteen jos asioita olisi mietitty tarpeeksi tarkkaan. Olin itse mukana Huhtasuon kansalaisraadissa keväällä ja yksi asia josta keskusteltiin oli Rasinrinteen ja Palanderin kadun joukkoliikenteen kehittäminen. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Syyskuu 23, 2013, 22:38:47 S 89 oli tänään yli tunnin myöhässä ja pääsi lähtemän Jyväskylästä vasta klo 18.55 IC 921 lähti vain reilu 10 min tämän jälkeen kohdattuaan ysikolmeneljän Jyväskylän asemalla. Vaasan taajis H 450 oli saapumisesta myöhässä yli puolituntia ja saapui Jyväskylään noin klo 20.03
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Syyskuu 23, 2013, 22:42:24 S 94 Kuopiosta Helsinkiin näyttäisi olevan tällä hetkellä hitaassa noin puolituntia.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 21, 2013, 15:38:33 Joku ylimääräinen juna on tänään ajellut päivällä Seinäjoelta Jyväskylään ja parhaillaan se on palaamassa takaisin Seinäjoelle. Junassa Dv12 ja sinisiä vaunuja.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Tommi Koskinen - Lokakuu 21, 2013, 16:45:00 Joku ylimääräinen juna on tänään ajellut päivällä Seinäjoelta Jyväskylään ja parhaillaan se on palaamassa takaisin Seinäjoelle. Junassa Dv12 ja sinisiä vaunuja. H 482 korvattiin sinisillä.Otsikko: Havainnot Keski-Suomen alueelta. Kirjoitti: Teemu Halttunen - Huhtikuu 08, 2014, 20:43:55 Tänään 8.4.2014 klo 21:10 kulki T 3469 Leppälahden ohitse 2 dv12 (molemmat 27-sarjaa) + 29 Vok vaunua kohti Pieksämäkeä. Videon otin, mutta oli jo niin hämärää, ettei siitä kovin hyvää tullut. Hetkeä aikaisemmin toisesta suunnasta tuli pöntöistä ja Gbln-t/-s vaunuista koostunut juna.
Otsikko: Vs: Havainnot Keski-Suomen alueelta. Kirjoitti: Jyrki Talvi - Huhtikuu 09, 2014, 18:08:51 Kyseessä on T 4036 Kemira - Hangonsaari, vetureina Idän Ihme valjakko.
Otsikko: Vs: Havainnot Keski-Suomen alueelta. Kirjoitti: Teemu Halttunen - Toukokuu 06, 2014, 12:57:20 Gd autovaunu meni siirrossa Pieksämäen suuntaan junassa 911 ensimmäisenä vaununa. Vaunun numeroa en tiedä, sillä näin sen juuri ikkunasta.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Toukokuu 31, 2014, 21:47:15 30.05.2014 klo 12:15 Imatran veturipalvelun Dr45 vetämä sepelijuna oli töissä Kanavuoren kohdalla ja lähti sitten kohti Vaajakoskea. Vaunuina yksi avovaunu (jossa kompressori / generaattori) + 6 kpl. venäläisiä soravaunuja.
31.05.2014 klo 22:00 Vaajakosken liikennepaikan eteläinen tulovaihde oli työn alla. Vaihde oli otettu pois kokonaan ja nostoon käytettiin autonosturia. Olisikohan uusi vaide tulossa? Tiedossa on myös muutakin kiskonvaihtoa tulevina viikkoina. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Kesäkuu 08, 2014, 22:07:16 Vaajakoskella seisoskeli yksi pendorunko paikallaan. Virroittimesta päätellen suunta etelään.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Roope Prusila - Kesäkuu 11, 2014, 19:44:31 Katteltiin tänään Jyväskylässä IC2 88:n lähtö Sr2 3212:n johdolla ja näytti siltä, kuin virroittimen juuresta olisi noussut paljon valkoista savua. Tiedä, sitten mitä se oikeasti oli sillä 88:n matka sujui normaalisti.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Kesäkuu 11, 2014, 21:30:35 11.06.2014 klo19:40 2 kpl. Vaihde-elementtiä erikoiskuljetuksena Toivakan tienhaarasta pari kilometriä Jyväskylän suuntaan. Meni kahdessa eri autossa. Ensimmäinen oli betoni- ja toinen puupölkyillä. Molemmat näytti käytetyiltä pölkkyjen värin perusteella. Aiheutti pieniä liikennejärjestelyn muutoksia mennesssään työmaamme ohi.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Marko Vornanen - Elokuu 19, 2014, 17:34:39 Jämsän, Jyväskylän ja Hankasalmen kautta kulkeva IC 921 -juna on joutunut pysähtymään Oriveden ja Längelmäen välille henkilövahingon vuoksi.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Elokuu 19, 2014, 17:50:26 Jämsän, Jyväskylän ja Hankasalmen kautta kulkeva IC 921 -juna on joutunut pysähtymään Oriveden ja Längelmäen välille henkilövahingon vuoksi. [/quoteTarkemmin välille Torkkeli–Talviainen. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Marraskuu 01, 2014, 20:36:31 Havainto tältä päivältä Valkeiskankaalta välillä Hpk-Ph.
Arviolta 30-45 minuuttia siitä, kun taajis H428 (Sk-Jy) oli mennyt Haapamäen suuntaan, etäältä alkoi kuulua epämääräistä, tasaista jurinaa aivan kuin juna olisi tulossa. Ja tulihan sieltä kahden Dv12:n vetämä pitkä ja raskaanoloinen raakapuujuna. Se, joka säännöllisten mukaan on kulussa vain tiistaisin ja keskiviikkoisin, oli nyt lauantainakin kulussa. Onkohan tämä kuinka yleistä vai pelkästään pyhäinpäivän piristävä poikkeus? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ville Hautamäki - Marraskuu 01, 2014, 20:48:52 Havainto tältä päivältä Valkeiskankaalta välillä Hpk-Ph. Tuota tuli itsekin ihmeteltyä kun juna saapui Seinäjoelle siinä puoli neljän pintaan. Vetureina toimivat Dv12:t 2553 + 2554 ja perässä oli 24 rapuvaunua. Eipä ole tuollaista junaa koskaan näkynyt Seinäjoella eli siinä mielessä harvinaisesta tapauksesta oli kyse.Arviolta 30-45 minuuttia siitä, kun taajis H428 (Sk-Jy) oli mennyt Haapamäen suuntaan, etäältä alkoi kuulua epämääräistä, tasaista jurinaa aivan kuin juna olisi tulossa. Ja tulihan sieltä kahden Dv12:n vetämä pitkä ja raskaanoloinen raakapuujuna. Se, joka säännöllisten mukaan on kulussa vain tiistaisin ja keskiviikkoisin, oli nyt lauantainakin kulussa. Onkohan tämä kuinka yleistä vai pelkästään pyhäinpäivän piristävä poikkeus? Olisihan tuo tietysti mukava lisä Haapamäen radan lauantailiikenteeseen kun ei edes Alavuden junapari ole kulkenut pitkään aikaan. Viimeisin haku taisi olla touko-kesäkuussa eli aika hiljaista on eikä taida liikenne tuosta paljoa kasvaakaan.. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: rikuhytti - Marraskuu 13, 2014, 16:02:27 S 94 oli korvattu eilen Ilmalan ykkös vararungolla.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Huhtikuu 09, 2015, 21:10:50 Tänään klo 18- 19 kulki Dv12 parin vetämä tavarajuna kohti Pieksämäkeä. Oliskohan T 3473 mahdollisesti vedetty poikkeuksellisesti diisselillä.
T 3479 on palannut takaisin lähes päivittäiseen liikenteeseen. Tai siltä se vaikuttaa, kun diisselin jyrinä kuuluu usein klo 20:00- 22:00. Eilen eli 8.4.2015 kulki joskus klo 00:00- 02:00 joku deeveri vetoinen juna, joka on myös kulkenut muutaman kerran parin viime viikon aikana. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Riku Outinen - Huhtikuu 09, 2015, 21:17:38 Tänään klo 18- 19 kulki Dv12 parin vetämä tavarajuna kohti Pieksämäkeä. Oliskohan T 3473 mahdollisesti vedetty poikkeuksellisesti diisselillä. T 3479 on palannut takaisin lähes päivittäiseen liikenteeseen. Tai siltä se vaikuttaa, kun diisselin jyrinä kuuluu usein klo 20:00- 22:00. Eilen eli 8.4.2015 kulki joskus klo 00:00- 02:00 joku deeveri vetoinen juna, joka on myös kulkenut muutaman kerran parin viime viikon aikana. Näyttäisi olleen T 53473, muita junia ei kulkenut 18-19 välillä. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Huhtikuu 29, 2015, 13:50:50 Tänään klo 14:42 Kanavuoren kodalla meni Dv12 parin vetämä ylimääräinen puutavara juna Jyväskylää kohti. Näytti olevan venäläisiä vaunuja kaikki.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Toukokuu 03, 2015, 13:28:58 13:40 Kanavuoren kohdalla Dv12 pari siirtoajossa Pieksämäelle päin.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 03, 2015, 13:32:06 Tänään klo 14:42 Kanavuoren kodalla meni Dv12 parin vetämä ylimääräinen puutavara juna Jyväskylää kohti. Näytti olevan venäläisiä vaunuja kaikki. 54314 Pieksämäki tavara - Jyväskylä. 13:40 Kanavuoren kohdalla Dv12 pari siirtoajossa Pieksämäelle päin. 11819 Jyväskylä–Pieksämäki. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 03, 2015, 13:39:56 1.5.2015
Jyväskylässä seisoi pussiraiteen päässä, mutta kuitenkin ulkoliitännässä Ein 23227. Poistetaanko 450/445:n rungosta nykyään vaunuja Jyväskylässä vai onko tämä jotenkin vikaantunut vaunu, joka odottaa kuljetusta pois, kenties suoraan Imatrankoskelle? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Visa - Toukokuu 03, 2015, 15:09:53 1.5.2015 Jyväskylässä seisoi pussiraiteen päässä, mutta kuitenkin ulkoliitännässä Ein 23227. Poistetaanko 450/445:n rungosta nykyään vaunuja Jyväskylässä vai onko tämä jotenkin vikaantunut vaunu, joka odottaa kuljetusta pois, kenties suoraan Imatrankoskelle? Siitä on ainakin muutamia kertoja otettu jostain syystä yksi vaunu Jyväskylään ja liitetty myöhemmin takaisin runkoon Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Toukokuu 09, 2015, 13:08:50 T 3475 kulki tupla Dv12 vedolla joista ensimmäinen oli vihreä, tai vihreä Sr1 veti ja Dv12 oli hinauksessa. Meni aikalailla viivalla.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Toukokuu 24, 2015, 10:09:22 11.02 Dv12 vetoinen tavarajuna Pieksämäkeä kohti Kanavuoressa. Tarkempaa tietoa ei voi antaa, sillä puihin ilmestyneet lehdet katkaisevat suoran näköyhteyden ratapenkalle.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Elokuu 15, 2015, 15:55:02 T 53402 saapui Äänekoskelta Jyväskylään noin 20 minuuttia myöhässä ja ajattelin, että siitäkö nyt napattiin veturit junaan T 3365, kun se lähti 48 minuuttia myöhässä. No ei, mutta jotain ongelmia vetureiden kanssa kai oli, kun nipun 2731-2502 päälle oli otettu seisontaraiteelta vielä 2711 johtoveturiksi. Väijyin 3365:a Kuusan kanavalla, se sitten lopulta tuli yllättävän nopeasti n. klo 13.55 enkä ollut valon suhteen kovinkaan optimaalisessa paikassa.
Vaatimukset kasvavat, ennen kun ei ollut mitään hajua, missä tavarajunat liikkuivat, oltiin asemissa helposti puoli tuntia etukäteen ja nyt pitäisi olla viiden minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan paikalla. Joskus 90-luvun alussa odottelin eräänä talvi-iltapäivänä Äänekosken iltapäivätavarajunaa. Iltapäivä hämärtyi illaksi ja lopulta täytyi lähteä nöyränä kotiin. Avoimeksi jäi, oliko juna mennyt juuri ennen kuin tulin kuvauspaikkaan. ::) Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ari Palin - Elokuu 15, 2015, 18:30:05 Vaatimukset kasvavat, ennen kun ei ollut mitään hajua, missä tavarajunat liikkuivat, oltiin asemissa helposti puoli tuntia etukäteen ja nyt pitäisi olla viiden minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan paikalla. Joskus 90-luvun alussa odottelin eräänä talvi-iltapäivänä Äänekosken iltapäivätavarajunaa. Iltapäivä hämärtyi illaksi ja lopulta täytyi lähteä nöyränä kotiin. Avoimeksi jäi, oliko juna mennyt juuri ennen kuin tulin kuvauspaikkaan. ::) Itse asiassa siitä ei ole kovinkaan kauan, kun tavaraliikenteestä oli vaikea saada edes aikatauluja. Tavarajunien noin-ohitusaikoja oli mahdollista opetella, mutta ei ollut mitään käsitystä junanumerosta tai siitä, mistä juna tuli ja minne meni. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Lokakuu 19, 2015, 12:56:34 17.10 Jyväskylässä.
Komia teipitön deeveri Dv12 2545 oli ainakin tunnin käynnissä ilman kuljetajaa. Ratapihalla seisoi 3 tavaravaunuletkaa. Gbls-, Sp+Sps+Spa- ja Occ-letkat. Raiteen 2 vieressä olevalla pistoraiteella oli Dm12 4411. Raiteen 4 viereisellä pistoraiteella oli parivetodeeveri, jossa toinen oli vihreä ja toinen punainen. Vihreän numero oli 2611. n.12.20 saapui idästä toinen parivetodeeveri raiteeln 4 viereiselle pistoraiteelle toisen parivedon taakse.. vihriä ja punainen. Dv12 2545 siirtyi ensin raiteelle 4. Sitten se siirtyi raiteen 2 viereiselle huoltoraiteelle, jotta pariveto pääsi siirtymään raiteelle 4. Samanlaista jatkui jonkun aikaa. Deeverit vaihtoivat raiteita ilman sen kummempaa syytä. Varttia myöhemmin Dv12 2545 hävisi itään. IC85 saapui laiturialueen länsipäähän, vaikka yleensä junat saapuvat asemarakennuksen luokse itäpäähän. Juna käynnistettiin ja sammutettiin muutaman kerran. Juna siirtyi kuitenkin huoltoraiteelle aivan normaalisti klo 12.50. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 22, 2015, 15:42:33 IC 928 odotteli Muuramessa noin varttitunnin tuntemattomaksi jäänyttä rapu-junaa, joka peräytti viereen päästäen IC:n jatkamaan matkaansa. Sijaintina Harvian kiuastehtaan ja vt 9:n välissä oleva kohtauspaikka.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Marraskuu 27, 2015, 01:24:51 26.11.2015 T 3467 kulki poikeuksellisesti Dv12 parilla ja perus kokoonpanon eli tyhjien venäläisten puuvaunujen lisäksi oli n. 5 Uan-t ja n. 10 pyttyä. Oli kiva kuunnella Sauvamäen tasoristeyksellä, kun deeverit vetää hitaasti ylämäkeen raskasta junaa.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 27, 2015, 01:39:43 Tällä hetkellä myös Tampere-Jyväskylä reitillä kulkee useita tavarajunia poikkeuksellisesti dieselvedolla ja tavallisuudesta poikkeavilla vaunustoilla koko viikon kestäneiden rataongelmien seurauksena. Tavallisesti tuolla ei ajeta dieselillä tunneleiden ja pakokaasujen haitallisuuden takia.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Kari Huuva - Marraskuu 27, 2015, 09:27:24 26.11.2015 T 3467 kulki poikeuksellisesti Dv12 parilla ja perus kokoonpanon eli tyhjien venäläisten puuvaunujen lisäksi oli n. 5 Uan-t ja n. 10 pyttyä. Oli kiva kuunnella Sauvamäen tasoristeyksellä, kun deeverit vetää hitaasti ylämäkeen raskasta junaa. Kyseesä oli varmasti junan 3824/3821 kokoonpano, eli Terrafamen asiakasjuna Talvivaarasta Harjavallan Bolidenille. Näytti olevan tulo peruttu tältä päivältä Harjavaltaan. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Joulukuu 16, 2015, 00:33:54 15.12.2015 Tasoristeysksessä SAUVAMÄKI (Km.0427+0052 Jyväskylä - Pieksämäki) oli vikatilanne, kun sen yksikään valoyksikön eikä puomien valo toiminut. Muuten laitos toimi normaalisti.
Vika oli jo huomattu vikavalon palamisesta relekopin kyljessä junankuljettajien toimesta, mutta ei oltu huomattu, ettei valot toiminut ollenkaan. (tai niin ymmärsin, kun Kouvolan käyttökeskuskseen soitin). Tulin itse paikanpäälle sattumalta katsomaan T 3479:n. Jäin sitten varoittamaan mahdollisia tien käyttäjiä T 3479:n ja T 3467:n ajan ja jouduin yhtä autoa varoittamaan ensimmäisen junan aikana. Vika saatiin korjattua n. 23:30. Sattuma oli myös, että ennen lähtöä Sauvamäkeen, luin kuvien http://vaunut.org/kuva/107109?a=1 ja http://vaunut.org/kuva/89969 keskusteluja. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Joulukuu 30, 2015, 18:27:47 Eilen 29.12.2015 havaittu, että Jyväskylän konttinosturia ollaan purkamassa. Ainakin nostokoneisto oli jo irroitettuna nosturin vieressä.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Halttunen - Tammikuu 07, 2016, 09:03:29 7.01.2016 n. 8:40 T 3031 teki hätä jarrutuksen Kanavuoren järvipenkereelle. Kuulin vihellyksen ennen sitä, joten eläin tai ihminen liikkunut radalla. Alle ei kuitenkaan jäänyt kukaan, sillä juna jatkoi melkein heti matkaansa. Kuullema edellisenä iltana T 4036 oli myös pysähtynyt samoille paikoille.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Panu Breilin - Helmikuu 18, 2016, 11:43:50 Jy-Pmt-raakapuujunaan T3479 tuli eilen veturivika Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä. Jyväskylästä tulleet apuveturit (Dv12) työnsivät junan Lievestuoreelle ja edelleen vetivät Pieksämäelle. S94 jäi tapauksen takia myöhään 1,5 h ja T54036 puoli tuntia.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Heinäkuu 20, 2017, 18:38:37 Miksi Pieksämäen ja Jyväskylän välillä ajeli busseja joissa luki junakorvaus tms?
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 20, 2017, 18:59:18 Miksi Pieksämäen ja Jyväskylän välillä ajeli busseja joissa luki junakorvaus tms? Eikö osa junista ole korvattu bussikyydillä Tampere - Pieksämäki välillä? Ainakin Tampereen rautatieasemalla on näkynyt mm. Rautalammin Auton keltapunaisia busseja, joissa lukenut VR ja Pieksämäki. Osassa junia kumipyöräkyytiä vain Jämsä - Jyväskylä -välillä. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Heinäkuu 21, 2017, 00:38:05 Jyväskylän ja Pieksämäen välillähän ei tällä hetkellä kulje Jämsän radan ratatöistä johtuen yhtään matkustajajunaa. Joskus aikaisempina vuosinahan on ajettu poikkeusjunaliikennettä Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, mutta tällä kertaa on näemmä päätetty korvata koko Jämsän koillispuolinen matkustajajunaliikenne busseilla. Jyväskylästä lähtee tällä hetkellä kokonaista kaksi henkilöjunaa vuorokaudessa ja nekin Haapamäen suuntaan.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Niila Heikkilä - Syyskuu 28, 2017, 14:35:26 Haapajärven radan läpimenevässä liikenteessä on näköjään pessimisteille pettymystä aiheuttava kehityssuunta http://tinyurl.com/y7u28de5
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 22, 2018, 12:35:55 Ylivieskasta Äänekoskelle raakapuujunalla ajaminen näyttää ottavan sen verran aikaa, että kuljettajalla vaikuttaisi olevan ruokatauko Kannonkoskella neljän tunnin ajon jälkeen. Jos juna on kulkenut myöhässä, ruokataukokin on siirtynyt Pihtiputaalle.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Mikko Herpman - Helmikuu 22, 2018, 14:24:49 Käsitin että on Jyväskylän ajossa, leppoinen vuoro käydä hakemassa Ylivieskasta tai matkalta pöllejä Äänekoskelle. Hienoa tässä toki se että vuosien jälkeen Haapajärven baanalla on läpimenevää liikennettä.
Jos jotain huonoa pitäisi kaivella museoliikennöitsijän näkökulmasta, jos tonnit kovasti lisääntyy voi kolke alkaa vähenemään korpiradalla... Mutta kehitys kehittyy ja tässä kohtaa erittäin positiivista että pöllit kulkee rataa pitkin eikä "nelostietä".. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Mikko Herpman - Huhtikuu 20, 2018, 11:26:42 T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.
Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 20, 2018, 14:18:18 T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan. Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä? Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Mikko Herpman - Huhtikuu 20, 2018, 14:36:01 Ilmeisesti Museohenkilöjuna pääsee sujahtamaan rapu-junien ohi... Jaa onhan siellä vielä Ylivieskasta veturi tulossa Pihtiputaalle hakemaan vaunuja.. Eli ruuhkaa on Haapajärven baanalla..
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 20, 2018, 15:33:47 T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan. Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä? Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 20, 2018, 17:28:27 T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan. Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä? Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella. https://julia.dy.fi/timetables?s=55564&d=20.4.2018 Edit: vai onko sittenkin niin, että se on edelleen Kannonkoskella ja kaikki Keitelepohjan jälkeiset ajat ovatkin arvioita? Yhtään kulkutietoviestiä ei ole 55564:lle kirjautunut eli se on edelleen liikenteenohjauksen manuaalikirjausten varassa. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 20, 2018, 17:48:14 T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan. Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä? Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella. https://julia.dy.fi/timetables?s=55564&d=20.4.2018 Edit: vai onko sittenkin niin, että se on edelleen Kannonkoskella ja kaikki Keitelepohjan jälkeiset ajat ovatkin arvioita? Yhtään kulkutietoviestiä ei ole 55564:lle kirjautunut eli se on edelleen liikenteenohjauksen manuaalikirjausten varassa. Tuo juna on yhä Haapajärven radan "mustassa aukossa" sillä nuo ~ merkillä varustetut ovat arvioituja aikoja. Ei ole tässä nyt käsillä tarkempaa tietoa onko tuo juna edes lähtenyt Kannonkoskelta. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Huhtikuu 20, 2018, 18:25:39 Edit: vai onko sittenkin niin, että se on edelleen Kannonkoskella ja kaikki Keitelepohjan jälkeiset ajat ovatkin arvioita? Yhtään kulkutietoviestiä ei ole 55564:lle kirjautunut eli se on edelleen liikenteenohjauksen manuaalikirjausten varassa. Tuo juna on yhä Haapajärven radan "mustassa aukossa" sillä nuo ~ merkillä varustetut ovat arvioituja aikoja. Ei ole tässä nyt käsillä tarkempaa tietoa onko tuo juna edes lähtenyt Kannonkoskelta. Näin juuri. Tuolta korpibaanalta ei tule kuin liikenteenohjaajan tekemiä käsikirjauksia. Ne voivat tulla vasta pitkänkin ajan päästä. Kartan mukaan 55564 näyttäisi lähestyvän Saarijärveä tällä hetkellä. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Huhtikuu 20, 2018, 21:47:48 Tällä radalla onkin nähty tänään useampi junakohtaus. Eli liikennepaikalla sulkeutuminen on tästä päätellen edelleen mahdollista. Kuljettajat/kondyktöörit ovat ilmeisesti itse kääntäneet vaihteet ja luvat on annettu radiolla.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jorma Toivonen - Huhtikuu 20, 2018, 23:58:08 Tämähän oivallinen esimerkki "maalaisjärjen" käytöstä - otetaan avustamaan lähin mahdollinen vetokalusto. Tosin en tiedä kuinka moni puhelinsoitto viisästytti lopulta avustusta - harkinta ehdotuksesta, aikataulujen laadinta, eri operaattorien hyväksyntä toimenpiteelle, tietokoneiden päivitykset jne. Mutta hieno toiminnan aloitus "kaukon" ja HMVY:n kuljettajan yhteystyöstä - "raastuvassa" selvitellään myöhemmin, mutta liikennöinti saatiin selvitettyä. Toimenpiteen vuoksi tosin MUS 1921 jäi aikataulustaan kolmisen tuntia myöhään, mutta siitä ei näköjään rangaistu - Iisalmeen tulo lopulta vajaa pari aikataulusta myöhässä.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Hannu Lehikoinen - Huhtikuu 25, 2018, 15:41:20 Tämähän oivallinen esimerkki "maalaisjärjen" käytöstä - otetaan avustamaan lähin mahdollinen vetokalusto. Tosin en tiedä kuinka moni puhelinsoitto viisästytti lopulta avustusta - harkinta ehdotuksesta, aikataulujen laadinta, eri operaattorien hyväksyntä toimenpiteelle, tietokoneiden päivitykset jne. Mutta hieno toiminnan aloitus "kaukon" ja HMVY:n kuljettajan yhteystyöstä - "raastuvassa" selvitellään myöhemmin, mutta liikennöinti saatiin selvitettyä. Toimenpiteen vuoksi tosin MUS 1921 jäi aikataulustaan kolmisen tuntia myöhään, mutta siitä ei näköjään rangaistu - Iisalmeen tulo lopulta vajaa pari aikataulusta myöhässä. HMVY:n näkökulmasta tilanne hoitui varsin joustavasti, vaikka siitä aiheutui melkoinen myöhästyminen. Ensimmäisestä tiedosta mäkeenjäännistä kului noin 30 min avustavan 12923:n lähtöaikaan. Siinä ajassa sovittiin avustamisesta, haettiin tarvittava ratakapasiteetti, irrotettiin veturi junasta, siirryttiin pääraiteelle ja saatiin avustamiseen liittyvän liikenneturvallisuustiedot. Kapasiteetin hakeminen aiheutti korkeintaan muutamien minuuttien viiveen. Keitelepohjaan saakka haetulla kapasiteetilla mahdollistettiin kuljettajan päätelaitteen sijaintitiedon käyttäminen apuna sijainnin määrittämisessä. Saarijärvelle paluun kapasiteetti 12924:lle haettiin samaan aikaan avustuksen jarrujenkoettelun yhteydessä, joten siitäkään ei tullut ylimääräistä viivettä. Myöhemmin MUS 1921:tä tosiaan suosittiin, mikä lienee perusteltua ottaen huomioon ettei se ollut jäänyt myöhäään omasta syystään ja että sen käyttäminen avustamiseen oli kokonaisuuden kannalta ylivoimaisesti nopein ratkaisu. Lumien sulettua kuivuneet ja ilmavirran mukana kiskolle nouseet lehdet ja ajoittainen tihkusade tekivät kiskot todella liukkaiksi, joten mäkeenjäänti ei ollut ihme. Juna saatiin hyvin liikkeelle, mutta jopa kolmen veturin voimin oli välillä vaikeuksia pitää 35 km/h nopeutta Kannonkoskelle ajettaessa. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Huhtikuu 25, 2018, 17:53:17 Juna saatiin hyvin liikkeelle, mutta jopa kolmen veturin voimin oli välillä vaikeuksia pitää 35 km/h nopeutta Kannonkoskelle ajettaessa. Niin että siinä mäkeen jääneessä puutavarajunassa T 55564 oli kuitenkin Dv12-pari? Ajelit nostalgiajunalla MUS 1921 niin vauhdilla Kannonkosken läpi, ettei me brittiharrastajien kanssa ehditty erottamaan sieltä puupäivävaunun ikkunasta kuin Dv12 2560. Mikäs siinä oli apuveturina? Entä paljonko oli junaa perässä? Tiedän että mäkeen jääneen tavarajunan kertakaikkinen kokoonpano kiinnostaisi useampaakin harrastajaa tahoillaan, kunnei Dr13- ja Dv12-sarjojen museovetureita kovin usein käytetä sekaisin yhteisajossa. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 25, 2018, 18:56:40 Juna saatiin hyvin liikkeelle, mutta jopa kolmen veturin voimin oli välillä vaikeuksia pitää 35 km/h nopeutta Kannonkoskelle ajettaessa. Niin että siinä mäkeen jääneessä puutavarajunassa T 55564 oli kuitenkin Dv12-pari? Ajelit nostalgiajunalla MUS 1921 niin vauhdilla Kannonkosken läpi, ettei me brittiharrastajien kanssa ehditty erottamaan sieltä puupäivävaunun ikkunasta kuin Dv12 2560. Mikäs siinä oli apuveturina? Entä paljonko oli junaa perässä? Tiedän että mäkeen jääneen tavarajunan kertakaikkinen kokoonpano kiinnostaisi useampaakin harrastajaa tahoillaan, kunnei Dr13- ja Dv12-sarjojen museovetureita kovin usein käytetä sekaisin yhteisajossa. Asiaa ehkä helpottaa vähän se, että VR:n puutavaraliikenteessä junat ovat nykypäivänä useimmiten niitä vakiomittaisia 24 vaunun pötköjä, jotka painavat ainakin 1800 tonnia. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Huhtikuu 25, 2018, 19:17:28 Ei helpota yhtään. »Useimmiten» ja »aina» ovat kaksi täysin eri asiaa. Yritin tarkkailla Kannonkoskea lähestyttäessä sivuraidetta, enkä tosiaan erottanut siinä puutavarajunan nokalla kuin yhden Deeverin sekä siinä kylkinumeron 2560. Kun vielä hetkeä myöhemmin yksi englantilaisherrasmies julisti muulle seurueelle »Two-five-six-ou!», pidin asiaa tältä osin selviönä.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Hannu Lehikoinen - Huhtikuu 25, 2018, 19:29:45 Apuveturi oli 2553. Junasta en tiedä muuta kuin pituuden, joka oli 525 m.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Huhtikuu 25, 2018, 19:57:03 Selvä, kiitoksia. Kirjallisuuden mukaan Sp-sukuiset vaunut ovat puskimineen 20,6 m; Snps ja Snpss sen sijaan 21,24 m. 28-metrinen kaksois-Dv on mukana kokonaispituudessa. 18,576-metrinen Kymenhuru ei ilmeisesti kuitenkaan ole mukana tuossa 525 metrissä. Vaunuja saisi tällöin sopimaan tuohon sen Pirttiksen 24, jos laittaisi vaikka 20 Sp:tä ja neljä Snps(s):ää. Kyllä se joka tapauksessa komea tuutti oli.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jari Kuusinen - Huhtikuu 25, 2018, 20:00:58 Mikäs siinä oli apuveturina? Entä paljonko oli junaa perässä? Verkossa on pyörinyt jo yli 13 vuoden ajan harrastajien hyvin tuntema ja käyttämä junahavaintosivusto, mistä löytyy tämänkin junan kokoonpano: https://julia.dy.fi/trainspots/5ade5014dc1f74a11ed2a987 (ensimmäinen veturi oli tosiaankin 2560!)Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Huhtikuu 25, 2018, 20:12:41 (ensimmäinen veturi oli tosiaankin 2560!) Huh! Nyt kyl 6nen pelasti mun illan. Ihmettelin jo, miten voi niin väärin (tuolla linkin takana 2501 + 2553) nähdä. Vielä se brittikin. Mutta siltikin; kylkinumero kyllä nähdään, mutta ei kokonaista apuveturia. On siinä menty vauhdilla! Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 25, 2018, 22:17:28 Selvä, kiitoksia. Kirjallisuuden mukaan Sp-sukuiset vaunut ovat puskimineen 20,6 m; Snps ja Snpss sen sijaan 21,24 m. 28-metrinen kaksois-Dv on mukana kokonaispituudessa. 18,576-metrinen Kymenhuru ei ilmeisesti kuitenkaan ole mukana tuossa 525 metrissä. Vaunuja saisi tällöin sopimaan tuohon sen Pirttiksen 24, jos laittaisi vaikka 20 Sp:tä ja neljä Snps(s):ää. Kyllä se joka tapauksessa komea tuutti oli. Pirttiksen 24 perustuu pitkäjänteiseen puutavaraliikenteen tarkkailuun. Muun pituisia ei enää juuri näe. Joskus harvoin Raumalta starttaavan Kokemäkeläise keulassa saattaa tulla pari umpivaunua sen 24:n lisäksi. Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Jari Kuusinen - Huhtikuu 26, 2018, 00:02:36 Pirttiksen 24 perustuu pitkäjänteiseen puutavaraliikenteen tarkkailuun. Muun pituisia ei enää juuri näe. Ehkä karkeasti vähintään noin joka kymmenes "vastaan tullut" Sp-sarjan vaunuista koostuva raakapuujuna on pituudeltaan jotain muuta kuin 24 vaunua, yleensä 20-25 vaunua. Otanta on maanlaajuinen ja koskee vain ns. kokojunia jotka on mitoitettu pääsääntöisesti 2 Dv12:n vedettäviksi. Ehkä tämä mittavirhe johtuu vikaantuneista vaunuista?Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 26, 2018, 18:15:14 Näin sivuhuomautuksena mainittakoon myös, että Snpss-letkojen vakiopituus on 20 vaunua. Parkanolaine oli tänään sellaisilla.
Otsikko: Vs: Havaintoja Keski-Suomesta Kirjoitti: Kimmo Huhta - Toukokuu 10, 2023, 13:53:30 Dv12 2563 ja tyhjä Sps seisoivat yksinään Pihtiputaalla 10.5. Veturin käyntisillalla oli punainen lippu jonakin merkkinä.
|