Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikko Isovirtanen - Toukokuu 27, 2009, 14:47:44



Otsikko: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Toukokuu 27, 2009, 14:47:44
Helsingin junaliikenne auki kilpailulle vuonna 2014
Keskiviikko 27.5.2009 klo 03.59

Helsingin työssäkäyntialueen junaliikenne olisi liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän mielestä avattava kilpailulle vuonna 2014, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Kilpailutus alkaisi, kun uusi Vantaankosken, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja pääradan yhdistävä Kehärata avautuu.

Vuonna 2018 alkaisi kilpailutettu liikenne myös muilla kaupunkiradoilla eli Espoon ja Keravan suunnilla, jos Kehäradalta saadut kokemukset olisivat myönteisiä. Kilpailutettuja junia liikkuisi neljä vuotta myöhemmin myös muilla lähiliikenteen reiteillä eli Helsingistä Riihimäelle, Karjaalle ja Lahteen.

VR:n luovuttava lähiliikenteestä

Jotta kilpailutus olisi mahdollisimman tasapuolista, olisi VR:n luovuttava lähiliikennejunistaan, jotka siirrettäisiin Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:n omistukseen. Kilpailutuksesta huolehtisi Helsingin seudun liikenne, joka on ensi vuoden alussa perustettava pääkaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen.

Työryhmän oletuksen mukaan kilpailu parantaisi asiakaspalvelua, laskisi hintoja ja lisäisi alan tuottavuutta. Työryhmän mukaan kilpailutuksen valmistelu on aloitettava viimeistään ensi syksynä.

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905279660145_hi.shtml (http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905279660145_hi.shtml)

----

Mielenkiintoista nähdä miten tuokin sitten etenee. Hauskahko kommentti on myös viimeinen, jossa työryhmä _olettaa_ asiakaspalvelun paranevan, hintojen laskevan ja tuottavuuden lisääntyvän. Mitä nyt itse olen matkustajan ominaisuudessa seurannut bussiliikenteen kilpailutuksen tuomia "etuja", niin päällimmäisenä voisi olla tylympi palvelu, huonommat autot ja osaltaan heikompi, osaltaan parempi reittitarjonta. Hintoihin ei ole tullut käytännössä muutoksia vuosikausiin, vaikka bussiyhtiöt tuottavat käsittääkseni aika railakkaita tappiota vuodesta toiseen ja pudotuspeli on käynnissä.


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Toukokuu 27, 2009, 16:01:59
Helsingin Sanomat käsittelee asiaa tänäisessä 27.05.09 numerossaan:

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/L%C3%A4hiliikenteen+kilpailutus+alkaisi++uudella+Keh%C3%A4radalla+vuonna+2014/HS20090527SI2YO01u5i


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Toukokuu 27, 2009, 16:45:47
Kuten aikataulusta havaitaan, on junaliikenteen harjoittaminen muiden kuin valtiollisten tahojen toimesta niin vakava asia, että sen valmistelu kestää kauemmin kuin ydinvoimalan rakentaminen.

Onneksi valtio suojelee maan muissa osissa asuvia kaupunkiseutulaisia vapaan junaliiketoiminnan saastelaskeumalta, ja tämän kauheuden kokeileminen näyttää jäävän aikaisintaan 2020-luvulle. Maakuntien osalta lienee syytä odottaa rauhassa ainakin Dm7-liikenteen päättymisen 50-vuotispäivään vuoteen 2038, ja riittävästi odottelemalla katoavat radanvarsilta turhat asukkaatkin.


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 27, 2009, 19:53:05
Kannattanee pitää mielessä, että kyseessä on yhden työryhmän mielipide. Kyllä niitä työryhmiä ehditään vielä muitakin perustamaan. :)


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 27, 2009, 20:07:38
Viimeksi eilen juttelin parin henkilön kanssa, jotka ovat tavalla tai toisella enemmän kytköksissä maamme raideliikenteeseen. Molempien kanssa totesimme, että VR:n nykyinen johto voi käytännössä tehdä ihan mitä vaan ja pyörittää LVM:ää täysin pillinsä mukaan. Vaan eipä ole VR tässä ainut pompottaja: yksityisrahoitteisen firman, Transtechin tilauskannan mukaan LVM poukkoilee aivan miten sattuu asiantuntija Vehviläisen johdolla.

Tässä tuoreimmassa "selvityksessä" on kaiketi selvityksenpyytäjänä käytetty VR:ää.

Kun ensimmäisen kerran luin joskus vuonna 2003 sellaisen firman kuin "Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy" perustamisesta ja luin osakkuudet, meinasin marssia kaupparekkariin ja maksaa todella sen 2500 EUR opoa perustamalla tuon nimisen firman ennen vuodenvaihdetta 2003/2004 ennen kuin tuo vietiin kaupparekkariin. Syy tähän olisi ollut hyvin yksinkertaisesti se, että olisin halunnut edes jollain konstilla provosoida VR:ää ja heidän mahtivaltaansa päätöksenteossa. Ei mulla tietysti niin järin suurta käyttöä olisi tuon nimiselle yhtiölle ollut, mutta kiusa se on pienikin kiusa, kun hommat hoidetaan muutamien kumileimasinten toimesta aivan totaalisesti päin persettä.

Kaiken huippu oli se, että eräs tuntemamme kippari oli tehnyt mielestäni vimpan päälle nokkelan ehdotuksen VR:lle autovaunujen käytöstä päiväsaikaan. Tätä ei kuitenkaan toteutettu perustuen siihen, että sille ei olisi ollut kysyntää. Fakta on se, että idea oli niin jumalattoman hyvä, että VR:n johto ei voinut niellä sitä tosiasiaa, että heidän työntekijänsä saattavat hekin joskus oivaltaa jotain. Tämä olisi millä tahansa mittarilla ollut mitä erinomaisin idea, mutta koska ajatus tuosta ei lähtenyt HEO:n tai VR:n johdosta ylipäätään, ei sitä nöyrretty toteuttamaan.

Sen sijaan kaikenlaisia 30 euron aloitepalkintoja myönnetään ihmisille, jotka keksivät ehdottaa Dv12-veturin kakkospään kolmoskaapin yläputkirauta-B3:n takaosan peitepahvin maalaamista 6 sentin matkalta hieman tummemmalla harmaalla. Haitek.


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 27, 2009, 21:24:56
Kuten aikataulusta havaitaan, on junaliikenteen harjoittaminen muiden kuin valtiollisten tahojen toimesta niin vakava asia, että sen valmistelu kestää kauemmin kuin ydinvoimalan rakentaminen.

Isojen virheiden tekeminen kestää kauemmin kuin pienten.

Lainaus
Onneksi valtio suojelee maan muissa osissa asuvia kaupunkiseutulaisia vapaan junaliiketoiminnan saastelaskeumalta, ja tämän kauheuden kokeileminen näyttää jäävän aikaisintaan 2020-luvulle.

Sopii toivoa, että seuraavan kymmenen vuoden aikana ihmissuvun järki palaa pätkittäin edes sen verran, että kilapiluvouhotuksesta hankkiudutaan eroon ja aletaan toimia niin kuin on järkevää eikä niin kuin on jonkun purkkiin hilloa tuottavaa.


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Toukokuu 28, 2009, 08:37:50
Onneksi valtio suojelee maan muissa osissa asuvia kaupunkiseutulaisia vapaan junaliiketoiminnan saastelaskeumalta, ja tämän kauheuden kokeileminen näyttää jäävän aikaisintaan 2020-luvulle. Maakuntien osalta lienee syytä odottaa rauhassa ainakin Dm7-liikenteen päättymisen 50-vuotispäivään vuoteen 2038, ja riittävästi odottelemalla katoavat radanvarsilta turhat asukkaatkin.

Toinen työryhmä on parhaillaan pohtimassa pääkaupunkiseudun ulkopuolisen henkilöliikenteen kilpailuttamista. Saapas näkee, millaisia aikatauluehdotuksia sieltä tulee.


Otsikko: Vs: Pääkaupunkiseudun junaliikenne kilpailulle 2014
Kirjoitti: Oskari Kvist - Toukokuu 28, 2009, 22:46:20
Onneksi valtio suojelee maan muissa osissa asuvia kaupunkiseutulaisia vapaan junaliiketoiminnan saastelaskeumalta, ja tämän kauheuden kokeileminen näyttää jäävän aikaisintaan 2020-luvulle. Maakuntien osalta lienee syytä odottaa rauhassa ainakin Dm7-liikenteen päättymisen 50-vuotispäivään vuoteen 2038, ja riittävästi odottelemalla katoavat radanvarsilta turhat asukkaatkin.

Toinen työryhmä on parhaillaan pohtimassa pääkaupunkiseudun ulkopuolisen henkilöliikenteen kilpailuttamista. Saapas näkee, millaisia aikatauluehdotuksia sieltä tulee.

Hallittu kilpailu olisi joissain määrin parempaa kun nykyinen meno. Esimerkiksi Äänekoski on paikka jossa on yli 20000 asukasta. Asema kaupungissa. Kaavoituksessa on matkakeskusvaraus asemalle. Vaan kun ei VR ole halukas ajamaan henkilöliikennettä (Äki-Jy), niin tällä hetkellä kenenkään muunkaan ei anneta sitä ajaa. Ja VR Oy on kehitystä jarruttava tekijä siinä mielessä, että esimerkiksi Äänekoskella olisi melko varmasti kysyntää, mikäli vuorotarjonta olisi riittävän suurta, eikä VR:n tyylistä, kaksi junaparia/päivä. Toki tällaiseen liikenteeseen pitäisi RHK:n investoida liikennepaikkoihin, Suolahteen ja Laukaalle, koska liikenne kasvaisi radan nykykapasiteettiin nähden suureksi. Näkisin YTV-seudun ulkopuolisen kilpailutuksen järkevänä vähintään sillä tasolla, että ostoliikenteen palvelutason määrittely tapahtuisi maakunnallisten joukkoliikenneviranomaisten kautta, ja sen mukaan sitten olisi vuorotarjonta. Toinen mahdollinen toisen yrityksen henkilöliikenteen väli olisi Kuopio-Siilinjärvi-Joensuu, ja kolmas Pieksämäki-Parikkala.
VR:n omalla riskillä ajama liikenne on toinen juttu.
Ostoliikenteen kilpailutus olisi osaltaan hyvä, ja vuorotarjonnan lisääminen hyvin todennäköisesti houkuttelisi enemmän ihmisiä menemään junalla.
Kalustopuolesta kommentoin sen verran, että kalustoyhtiöltä voisi yhtiö leasing-periaatteella ottaa kalustoa käyttöön, ja kalustoyhtiö hoitaisi kaluston huollot, korjaukset ja muun kunnossapidon. Kalustoyhtiö olisi tavallaan neutraali.