Helsingin junaliikenne auki kilpailulle vuonna 2014
Keskiviikko 27.5.2009 klo 03.59
Helsingin työssäkäyntialueen junaliikenne olisi liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän mielestä avattava kilpailulle vuonna 2014, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Kilpailutus alkaisi, kun uusi Vantaankosken, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja pääradan yhdistävä Kehärata avautuu.
Vuonna 2018 alkaisi kilpailutettu liikenne myös muilla kaupunkiradoilla eli Espoon ja Keravan suunnilla, jos Kehäradalta saadut kokemukset olisivat myönteisiä. Kilpailutettuja junia liikkuisi neljä vuotta myöhemmin myös muilla lähiliikenteen reiteillä eli Helsingistä Riihimäelle, Karjaalle ja Lahteen.
VR:n luovuttava lähiliikenteestä
Jotta kilpailutus olisi mahdollisimman tasapuolista, olisi VR:n luovuttava lähiliikennejunistaan, jotka siirrettäisiin Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:n omistukseen. Kilpailutuksesta huolehtisi Helsingin seudun liikenne, joka on ensi vuoden alussa perustettava pääkaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen.
Työryhmän oletuksen mukaan kilpailu parantaisi asiakaspalvelua, laskisi hintoja ja lisäisi alan tuottavuutta. Työryhmän mukaan kilpailutuksen valmistelu on aloitettava viimeistään ensi syksynä.
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905279660145_hi.shtml----
Mielenkiintoista nähdä miten tuokin sitten etenee. Hauskahko kommentti on myös viimeinen, jossa työryhmä _olettaa_ asiakaspalvelun paranevan, hintojen laskevan ja tuottavuuden lisääntyvän. Mitä nyt itse olen matkustajan ominaisuudessa seurannut bussiliikenteen kilpailutuksen tuomia "etuja", niin päällimmäisenä voisi olla tylympi palvelu, huonommat autot ja osaltaan heikompi, osaltaan parempi reittitarjonta. Hintoihin ei ole tullut käytännössä muutoksia vuosikausiin, vaikka bussiyhtiöt tuottavat käsittääkseni aika railakkaita tappiota vuodesta toiseen ja pudotuspeli on käynnissä.