Otsikko: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 02, 2013, 23:36:58 Tänään tapahtui outoja.. Liikenteenohjauksesta en tiedä miten automatiikka tms. toimii, mutta IC 12 oli saapumassa kymmenisen minuuttia etuajassa Kytömaalle (eli samaa aikaan kun 58 olisi saapumassa). 58 oli muutaman minuutin myöhässä. IC 12 jostain syystä pistettiin 58:n edelle ja tuloksena oli se että 12 olikin 58:n saapumisaikaan, vähän jopa ennen Tikkurilassa. Eihän 12 voinut jäädä sinne omaa aikaansa odottamaan vaan joutui jatkaa matkaa n. 10minuuttia omaa aikatauluunsa edellä ja 58 myöhästyi vähän lisää kun 12 oli päästettykkin edelle.
12 saapui Helsinkiin n. 8minuuttia aikataulusta edellä. Mielenkiintoinen tämä, miten tähän päädyttiin? Oliko jokin automatiikka luonut kulkutien IC 12:lla koska oli aikasemmin Kytömaalla kuin 58? Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 03, 2013, 21:54:28 Ei ollenkaan uniikkia. Finrail Oy:n Keravan junasuorittaja on hyvin usein pihalla siitä mitä hänen vastuulliset valvontatehtävänsä edellyttäisivät VR Oy:n aikataulutettuun junaliikenteeseen. Siihen hommaan pitäisi olla ehken vaativammat pääsyvaatimukset :)
Muistissa kaikilla on viimeksi viime viikolta kun Pohjoiseen menevä Oikoradan juna laitettiin vaihteeksi Pääradalle ja päinvastoinkin näitä myös tapahtuu. Jos on kyseessä jokin tilausliikenteen kulkija, ohi Keravasta ei puolestaan meinaa päästä vasta kun koneen päältä erikseen kysellään, että mikä tyhjällä radalla matkaa hidastuttaa. Etelään tulevia junia otetaan vastaavasti erkanemisvaihteessa vääriin väleihin paikalle ilmestymisjärjestyksen mukaisesti automaattisesti, ei aikataulunmukaisesti, ja siitäkös sumppu syntyy, kuten havainnoitsija tuossa kertoi. Kun tuollainen Helsinkiin tuleva juna pysähtyy seuraavaksi Tikkurilassa, niin eihän laiturista lähdetä eteenpäin ennenkuin on oikea lähtöaika. (Jos 12 on lähtenyt ennenaikojaan Tikkurilasta on se vek-virhe). Jos Keravalle etuajassa (jälkimmäinen) tulevan perään jätetään aikataulussakulkeva (ensimmäinen) juna, niin tämä aikataulussakulkeva joutaa kärsiä. Termikin on olemassa: "liikenteenohjausvirhe", eli se seisoo vaikka minkäajan Hiekkaharjun tolpalla linjan tukkeena, jos ei Vantaan junanlähettäjä keksi sille uutta vapaata tuloraidetta ja ohitusta sekä oikeaa kulkujärjestystä Dixsistä eteenpäin Helsinkiin. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 03, 2013, 22:55:26 Ei ollenkaan uniikkia. Finrail Oy:n Keravan junasuorittaja on hyvin usein pihalla siitä mitä hänen vastuulliset valvontatehtävänsä edellyttäisivät VR Oy:n aikataulutettuun junaliikenteeseen. Siihen hommaan pitäisi olla ehken vaativammat pääsyvaatimukset :) Tarkoititko "Keravan junasuorittajalla" ehkä Pasilassa toimivaa liikenteenohjaajaa, jonka rooli tarkasteltavana ajanhetkenä on "Pääradan kauko"? :) (Jos 12 on lähtenyt ennenaikojaan Tikkurilasta on se vek-virhe) Noin lähtökohtaisesti kannattaa perehtyä olemassaoleviin säännöksiin perusteellisesti, ennen kuin ryhtyy suoraan tai epäsuorasti syyttämään yksittäisiä henkilöitä virheistä. Oliko kyseessä kuljettajan virhe vai ei riippuu siitä, onko 12 saanut luvan lähteä Tikkurilasta ennen junan aikatauluun merkittyä lähtöaikaa. Juuri tällaisia tilanteita varten on olemassa menettelytavat, joilla mahdollistetaan etuajassa lähtö, ihan pykälien mukaan. Tämä juurikin siksi, ettei virheen takia "syyttömät" junat kärsi. Mikään havainnossa ei viittaa siihen, että kuljettaja olisi itse päättänyt omin luvin lähteä etuajassa. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 03, 2013, 23:11:00 No jopas, eihän tässä ketään syytetä. Todetaan vaan, että "Keravan junanlähettäjän konttorissa" vaan noin harmittavan usein tapahtuu.
Ei kai mikään matkustajajuna (tässä #12) voi lähteä ennen aikatauluaikaansa pysähdyspaikaltaan? Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 03, 2013, 23:26:50 Ei kai mikään matkustajajuna (tässä #12) voi lähteä ennen aikatauluaikaansa pysähdyspaikaltaan? Voi lähteä. Juuri tällaisissa tilanteissa sitä käytetään, ei tämä ollut mitenkään ensimmäinen tai ainutkertainen tapaus. Kuljettaja ei toki päätöstä itse voi tehdä (mutta voi toki sitä ehdottaa). Lupa etuajassa lähtöön annetaan "ylhäältä". Nykyään en ole varma mikä instanssi luvan antaa, mutta aiemmin se oli liikenteenohjaus (nykyään luonnollisesti ei ole). Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 03, 2013, 23:43:45 Kuljettaja ei toki päätöstä itse voi tehdä (mutta voi toki sitä ehdottaa). Lupa etuajassa lähtöön annetaan "ylhäältä". Nykyään en ole varma mikä instanssi luvan antaa, mutta aiemmin se oli liikenteenohjaus (nykyään luonnollisesti ei ole). Mistä päätös siis tulee? Ja esim. kuinka nopeesti? Junahan ajoi täyttä hanaa 160km/h aina Koivukylään asti ja Hiekkaharjusta Tikkurilaan 50km/h ja jatkoi matkaa välittömästi kun vikatkin matkustajat olivat pois jääneet. Tuleeko tieto kuljettajalle vai konduktöörille ja kumpi välittää toisellensa tiedon? Kiitos Jormalle tuosta selvennyksestä, valaisi vähän asiaa :) Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 03, 2013, 23:46:03 Ihmeellistä "aikataulunmukaista" liikennettä tuo, jos junat lähtevät etuajassa asemilta. Onko tuo laajastikin Suomen rautateillä käytössä? Selvästikin homma näyttää olevan sorvattu vakiintuneiden Keravan js:n liikenteenhoitovirheiden paikkailuun. Kehottaisin, että junat eivät lähde ennen aikataulunmukaista lähtöaikaansa missään tapauksessa asemilta liikkeelle, se olisi kaikille hyväksi, Keravallekin.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 03, 2013, 23:49:09 Mistä päätös siis tulee? Ja esim. kuinka nopeesti? Junahan ajoi täyttä hanaa 160km/h aina Koivukylään asti ja Hiekkaharjusta Tikkurilaan 50km/h ja jatkoi matkaa välittömästi kun vikatkin matkustajat olivat pois jääneet. Tuleeko tieto kuljettajalle vai konduktöörille ja kumpi välittää toisellensa tiedon? Kuten sanoin, en varmasti tiedä kuka sen päätöksen nykyään tekee. Veikataan operaatiokeskusta. Veikataan myös, että tieto annetaan kuljettajalle ja konduktööri saa tiedon myös suoraan operaatiokeskukselta tai kuljettajalta. Tieto on toki saatettu antaa jo ennen Tikkurilaan saapumista, kun on huomattu että hups nyt meni junat väärään järjestykseen. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 03, 2013, 23:54:03 Ihmeellistä "aikataulunmukaista" liikennettä tuo, jos junat lähtevät etuajassa asemilta. Onko tuo laajastikin Suomen rautateillä käytössä? En usko että kovin laajasti. Tämä on kolmas tapaus josta kuulen, ja joka kerta kyseessä on ollut Tikkurila (ja Pasila) ja suuntana Helsinki. Tuskin muualla temppua on mahdollista tai tarpeen käyttääkään. Tarkoituksenani ei ole "puolustella" mahdollista virhettä tehnyttä liikenteenohjausta. Kerroin miten on mahdollista toimia tuollaisessa tilanteessa. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 03, 2013, 23:59:32 Kuten sanoin, en varmasti tiedä kuka sen päätöksen nykyään tekee. Veikataan operaatiokeskusta. Veikataan myös, että tieto annetaan kuljettajalle ja konduktööri saa tiedon myös suoraan operaatiokeskukselta tai kuljettajalta. Tieto on toki saatettu antaa jo ennen Tikkurilaan saapumista, kun on huomattu että hups nyt meni junat väärään järjestykseen. Joo luin väärin, pahoittelut! Itsekkin veikkaan operaatiokeskusta. Siellähän päätökset erikoistilanteista tehdään. Ja sen uskon että tieto on tullut siinä n. 8 minuutissa mitä IC:llä menee Kytömaalta Tikkurilaan, sillä konduktööri oli ulkona ja soitti kuljettajalle sen jälkeen "12 valmis lähtöön". N. puolitoista minuuttia kesti pysähdys. Itse olen ollut täysin siinä käsityksessä ettei kaukojuna IKINÄ lähde etuajassa (lukuunottamatta Venäjän junia joilla ei muutenkaan suomen sisäistä liikennettä tehdä).´ Kerran olen ollut yöpikajunassa joka pääsi jatkamaan matkaa autojuna-asemalta Pasilaan n. 5min edellä, ja jatkoi Pasilasta Helsinkiin n. 6min edellä. Tämä IC 12 on talviaikaan aina Kytömaalla sen n. 10min edellä, siis viikonloppuisin etenkin, jos kuljettaja ajaa 160km/h koko matkan. No kukaan ei tällä kertaa voinut valittaa että juna oli myöhässä ;) Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 04, 2013, 00:03:55 Juttelen tässä nyt sellaisella mielialalla kun piironginlaatikosta löytyy mm. Valtionrautateiden Kauko-ohjaustutkinto -todistus. Ihmettelen vaan toisinaa tätä nykyhommaa...
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 04, 2013, 00:08:52 Itse olen ollut täysin siinä käsityksessä ettei kaukojuna IKINÄ lähde etuajassa (lukuunottamatta Venäjän junia joilla ei muutenkaan suomen sisäistä liikennettä tehdä).´ Eivät muuten lähde nekään ennen aikojaan asemilta!Eli johan on ihme homma sitten vallannut rautatien aikataulunmukaisuuden, tai kai vai operettikeskuksen, jos eivät junat enää noudata aikataulujaan. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juha Mäkinen - Maaliskuu 04, 2013, 00:16:44 Mä en laittaisi tuota asiaa suoraan liikenteenohjausvirheeksi, taustalla saattaa olla tarve saada toisinaan tuo IC12 etuajassa perille Helsinkiin ja koska juna lähinnä jättää matkustajia, ei ota, Tikkurilassa ja Pasilassa niin operaatiokeskus suostuu etuajassa kulkevaan junaan? Onko miehistönkierto joinain päivinä(vek/kond) niin tiukka, että tälläinen kiilaus tällä junalla on tarpeellinen ja ihan operaattorin puolelta liikenteenohjaukselta pyydetty?
Aina kaikki ei ole mustavalkoista, mukaan mahduu harmaan sävyjäkin. Ja Venäjän junien kohdalla taitaa Ziggy sotkea matkustajapalvelupysähdyksen ja muut pysähdykset isommilla liikennepaikoilla. Esim. Pieksämäellä venäläisillä on pysähdyksiä monilla junilla, mutta vain harvoilla matkustajapalvelua. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 04, 2013, 00:17:26 Olenkohan ymmärtänyt oikein nykyisen lippukäytännön - matkustajan on tiedettävä tarkalleen millä junalla aikoo matkustaa A:sta B:hen? Lipusta käynee ilmi junan numero (esim. "B"), vaunun numero ja hänelle varattu istumapaikan numero. Mutta B juna menikin jo jostain syystä , ajoissa olin kuitenkin asemalla. Hetken kuluttua saapuu asemalle samaan suuntaan kulkeva juna A, onko matkustajalla virallisesti tähän junaan oikeuttava matkustusasiakirja hallussaan?
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 04, 2013, 00:17:35 Eli johan on ihme homma sitten vallannut rautatien aikataulunmukaisuuden, tai kai vai operettikeskuksen, jos eivät junat enää noudata aikataulujaan. Tavarajunat ja ns. tyhjävaunujunat eivät nekään noudata aikatauluaan, vailla suurempaa kohua. Eivät noudata, koska niillä ei ole välttämättä tarvetta noudattaa. Tässä on kyse vähän samasta asiasta: kaukojuniin Tikkurilasta ja Pasilasta etelään ei yleensä nouse (lipullisia) matkustajia, joten on ilmeisesti katsottu, että mahdollistetaan pienemmän haitan perusteella niille tällaisissa harvinaisissa tilanteissa lähteä etuajassa. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 04, 2013, 00:19:11 Eivät muuten lähde nekään ennen aikojaan asemilta! Eli johan on ihme homma sitten vallannut rautatien aikataulunmukaisuuden, tai kai vai operettikeskuksen, jos eivät junat enää noudata aikataulujaan. Okei... Itse oon kuullut muutamasta tapauksesta, joista toisesta muistan sen verran että Allegro, tai Sibbe tai Tolstoi, en muista tarkalleen mikä mutta olisi Vainikkalasta 30-50min etuajassa jatkanut matkaa Helsinkiin koska "löytyi vapaa kolo missä ajaa". Ja oli aikataulunmukainen juna. Joku oli kommentoinut asiaa myös ettei Venäjän junilla ole väliä mihin aikaan suomessa kulkevat Helsingin suuntaan koska suomen sisäisiä matkoja ei tehdä. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 04, 2013, 00:21:22 Olenkohan ymmärtänyt oikein nykyisen lippukäytännön - matkustajan on tiedettävä tarkalleen millä junalla aikoo matkustaa A:sta B:hen? Lipusta käynee ilmi junan numero (esim. "B"), vaunun numero ja hänelle varattu istumapaikan numero. Mutta B juna menikin jo jostain syystä , ajoissa olin kuitenkin asemalla. Hetken kuluttua saapuu asemalle samaan suuntaan kulkeva juna A, onko matkustajalla virallisesti tähän junaan oikeuttava matkustusasiakirja hallussaan? Näinhän se menee, mutta ymmärtääkseni mainitsemmassa erikoistapauksessa matkustajan lippu kelpaa junaan A, koska juna on jatkanut matkaa etuajassa mitä ei saisi/pitäisi tapahtua. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 04, 2013, 00:32:53 Olenkohan ymmärtänyt oikein nykyisen lippukäytännön - matkustajan on tiedettävä tarkalleen millä junalla aikoo matkustaa A:sta B:hen? Lipusta käynee ilmi junan numero (esim. "B"), vaunun numero ja hänelle varattu istumapaikan numero. Mutta B juna menikin jo jostain syystä , ajoissa olin kuitenkin asemalla. Hetken kuluttua saapuu asemalle samaan suuntaan kulkeva juna A, onko matkustajalla virallisesti tähän junaan oikeuttava matkustusasiakirja hallussaan? Junahenkilökunta on ohjeistettu päästämään matkustaja junaan "väärän" junan lipulla silloin, kun kyseessä on sitä vaativa poikkeustilanne. Esimerkiksi tässä tilanteessa selvästikin on. Ja yleisemminkin: Nykyään koulutetaan siten, että Helsingin lähiliikenteessä päästetään kulkemaan yhtä aiemmalla tai myöhäisemmällä junalla. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 04, 2013, 00:39:13 Tässä ketjussa on hieman epäilty liikenteenohjaajien pätevyyttä. Nyt on mahdollisuus hakeutua hommiin ja osaltaan nostaa liikenteenohjauspalvelun laatua. :)
http://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/liikenteenohjauskoulutus-tampere/700972 Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 04, 2013, 00:40:58 Tavarajunat ja ns. tyhjävaunujunat eivät nekään noudata aikatauluaan, vailla suurempaa kohua. Eivät noudata, koska niillä ei ole välttämättä tarvetta noudattaa. Nämä saavat mennä, minunkin puolestani, ihan mitenkä linja vetää.Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 04, 2013, 00:42:59 Tavarajunat ja ns. tyhjävaunujunat eivät nekään noudata aikatauluaan, vailla suurempaa kohua. Eivät noudata, koska niillä ei ole välttämättä tarvetta noudattaa. Nämä saavat mennä, minunkin puolestani, ihan mitenkä linja vetää.Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 04, 2013, 00:56:52 Tässä ketjussa on hieman epäilty liikenteenohjaajien pätevyyttä. Nyt on mahdollisuus hakeutua hommiin ja osaltaan nostaa liikenteenohjauspalvelun laatua. :) http://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/liikenteenohjauskoulutus-tampere/700972 Jos jotakuta kiinnostaa niin ihan vaikka Helsinkiikin voi hakea: http://careers.fi/vr/careers.cgi?action=view&job_id=3748 tai monelle muulle paikkakunnalle: http://careers.fi/vr/careers.cgi Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 04, 2013, 01:00:43 Okei... Itse oon kuullut muutamasta tapauksesta, joista toisesta muistan sen verran että Allegro, tai Sibbe tai Tolstoi, en muista tarkalleen mikä mutta olisi Vainikkalasta 30-50min etuajassa jatkanut matkaa Helsinkiin koska "löytyi vapaa kolo missä ajaa". Ja oli aikataulunmukainen juna. Joku oli kommentoinut asiaa myös ettei Venäjän junilla ole väliä mihin aikaan suomessa kulkevat Helsingin suuntaan koska suomen sisäisiä matkoja ei tehdä. Etenkin nämä junat ovat vaarallisia etukäteenlähetettäviä! Täälläkö muuten pitää antaa ohjeet Finrailin/VR:n aikataulunmukaiseen liikenteeseen? Okei, jos se näin on.Mitään matkustajajunaa ei saa lähettää Keravan virheellisen suorituksen takia eteenpäin aikatauluaikaa ennen. Esim. Venäjänliikenteessä matkustaa ryhmiä, jotka eivät puhu suomea (japanilaisia, venäläisiä jne.) ja heillä on määräasemillaan vastassa paikallisoppaat. Kun juna tulee sinne etuajassa, oppaat ovat vielä vasta matkalla. Ryhmä on ihmeissään ja hajaantuu pitkin kaupunkia. Näistä keravalaisista eli "korkeamman tahon" metodeista on viime aikoina paljon kärsitty, kun puolikin tuntia liian aikaisin saapuneen venäjänjunan ummikkomatkustajia on metsästetty pitkin Helsingin keskustaa ja kerätty pitkin stokmanneja ja sokoksia että kuulutteko tähän ryhmään? Ja Kuopioon otettiin taannoin liian aikaisin venäjänjunia, oppaat olivat junan saapuessa vielä Rissalan kentällä neuvomassa lentäen tulleita lomailijoita ja junamatkustajat jalkautuivat pitkin pitäjää etsien oppaita, kun heitä ei ollut paikalla. Voi sitä vaivaa mitä tällainen etuajassa kulku aiheuttaa. Pelkkää harmia. Kun junalla on minuuttiaikataulut, niin eikö voi rautatieläisiltä toivoa, että niitä noudatetaan. Jos joku torvelo sanoo, että lähtekää etuajassa, ei sellaista pidä noudattaa! Näyttää nyt nuoripolvi ajatelevan vain, että olisi jokin hyve olla jokapaikassa etuajassa, ja että lähtöaika ei ole lähtöaika, vaan vain jokin vitsiaika. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 04, 2013, 01:01:46 En tiedä nykyisten kuljettajien käytäntöä, mutta ainakin ennen tuolla junan etupäässä oleskeleva henkilö oli TÄYSIN vastuussa junan aikataulunmukaisesta kulusta - riippumatta ken huuteli ehdotuksia muunlaisesta ajelusta. Valitettavasti nykyäänkin (näin olettaisin), Topi + muut, jos moisesta käytännöstä tulee moitteita, ensimmäisenä KULJETTAJA kutsutaan kuultavaksi varsin epämiellyttävillä kysymyksillä - viimeisinä taitanevat olla nuo "kivilinnaan" majoittuneet "ehdottelijat". Toki olen samaa mieltä moisen erheen liikenteen sujuvuuden kannalta joustavasta toiminnnasta - mutta loppujen lopuksi KULJETTAJAN lopullisella vastuulla (oletteko saaneet mahdollisille erehdyksillenne vastakaikua, vai poikkeamailmoituksen (?) - ei tehän olette täydellisiä ammattilaisia).
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 04, 2013, 01:07:48 Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Se on kiellettyä ja siinä sekoitetaan perillä Helsingin raidejärjestystä ja liikenteenhoitoa. Olisi itsekästä ajaa etuajassa ja kun noita "Keravan" automaattiraiteenhakuja on muuallakin, niin ei liikenne ole enää sellaista kuin se suunniteltiin. Se vaatisi Finraililta käsintehtyjä kulkuteitä, jos junat tulevat perille umpimähkäisessä järjestyksessä. Tiedät asiat varmasti rautatieläisenä hyvin.Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 04, 2013, 01:16:24 Se on kiellettyä No kun ei ole, edelleenkään. :) (Kyllä, tiedän sen olleen kiellettyä joskus sellaiseen aikaan, jolloin on ollut voimassa jokin sellainen kuin JT.) Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 04, 2013, 08:40:10 Tavarajunat ja ns. tyhjävaunujunat eivät nekään noudata aikatauluaan, vailla suurempaa kohua. Eivät noudata, koska niillä ei ole välttämättä tarvetta noudattaa. Nämä saavat mennä, minunkin puolestani, ihan mitenkä linja vetää.Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Entäpä jos opiskelija, tai muuhun alennusryhmään kuuluva, haluaa säästää rahaa ja käyttää kaukoliikennlippujen tuomaa pientä hinta-alea HSL:n lippuihin nähden ja matkustaa kaukojunalla? Tällöinhän matkustaja jää siitä junasta. No jospa seuraavaan junaan onkin reilusti aikaa? No pahimmillaan nnoita korvausasiitahan jouduttaneen selvittämään 'leivättömän pöydän' ääressä. Jos kerran VR-yhtymä myy lippuja kaukojuniin Helsinki - Tikkurila (kuten Joukkoliikennefoorumin eräässä viestiketjussa ilmenee), niin silloin voi olla, että niitä nousevia matkustajia on suurempi määrä kuin nolla vaikkei niinä omassa vuorossa koskaan olisi ollutkaan. No senhän olen jo todennut, että VR-yhtymä Oyssä matkustajat ovat yökkösiä, ja tuo saa jälleen vahvistusta tässä keskustelusta. No samalla selvisi, mihin sitä Pisara-rataa tarvitaan. No tuohon Linnunlauluunhan saadaan näille etuajassa kulkeville junille odotusalue. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juhani Suntioinen - Maaliskuu 04, 2013, 10:04:46 Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 04, 2013, 10:50:32 Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan. Mutta kaukoliikenteen lliput kelpaavat. Eli esim. yhteyslippu Tikkurila - Salo voi olla myyty siten, että se on myyty kaukojunaan myös Tikkurila - Pasila välillä. Vai eikö ´se ole mahdollista VR-yhtymä OY:n ' virallisen tiedon' mukaa? Joukkoliikennefoorumillahan http://jlf.fi/f19/7545-pendolinon-kanssa-korsosta-huopalahteen-20-edullisemmin/ esitetään, että netti tuntee jopa Korso - Huopalahti yhteyden pendoliinolla hintaan 3,53 ja on ainoa yhteys joka olisi netistä ostettavissa. Eli enpä yhtään ihmettele enää miksi hiljan eläkkeelle jäänellä Liikenneministeriön virkamiehellä oli mahdotonta tajuta, että sdullisin menopaluu lippu saksassa oli kahdelle hengelle viiden hengen lippu.... Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 04, 2013, 11:52:39 Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan. Mutta kaukoliikenteen lliput kelpaavat. Eli esim. yhteyslippu Tikkurila - Salo voi olla myyty siten, että se on myyty kaukojunaan myös Tikkurila - Pasila välillä. Vai eikö ´se ole mahdollista VR-yhtymä OY:n ' virallisen tiedon' mukaa? Joukkoliikennefoorumillahan http://jlf.fi/f19/7545-pendolinon-kanssa-korsosta-huopalahteen-20-edullisemmin/ esitetään, että netti tuntee jopa Korso - Huopalahti yhteyden pendoliinolla hintaan 3,53 ja on ainoa yhteys joka olisi netistä ostettavissa. Eli enpä yhtään ihmettele enää miksi hiljan eläkkeelle jäänellä Liikenneministeriön virkamiehellä oli mahdotonta tajuta, että sdullisin menopaluu lippu saksassa oli kahdelle hengelle viiden hengen lippu.... Mitenkähän suuressa osassa kaukojunista on matkustajia reittinään Tikkurila-Pasila tai Espoo-Helsinki? Joka sadannella? Joka viidennelläsadannella? Tikkurilasta lähtee ainakin pohjoiseen päin 47 junaa päivässä. Etelään päin ei valitettavasti aikatauluja ole nähtävillä, mutta voinemme olettaa määrän olevan sama. Jos Tikkurilasta nousee Helsingin suuntaan ajavaan kaukojunaan matkustaja joka kolmas päivä, se tekee yksi matkustaja per 141 junaa. Millä todennäköisyydellä matkustaja on paikalla myöhemmin kuin 9 minuuttia ennen junan lähtöaikaa? Millä todennäköisyydellä hän ei päädy matkustamaan tuota yhtä asemanväliä junalla, joka on eri kuin hänen lippuunsa on merkitty? Entä millä todennäköisyydellä joku IC 58:n sadoista matkustajista myöhästyy, jos IC 58 saapuu Helsinkiin IC 12:n takia lisää myöhästyneenä? Jos vaihtoehtoina on, että on riski että yksi pienellä todennäköisyydellä ylipäänsä olemassa oleva matkustaja myöhästyy yhteydestään tai että suuri joukko matkustajia myöhästyy yhteyksistään, viisampi priorisoi sen suuren matkustajajoukon. Junan lähteminen heti matkustajat pois jätettyään on tällöin tarpeen jo tehdyn virheen haittojen lievittämiseksi. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Maaliskuu 04, 2013, 20:43:11 Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Esim. siksi, että junassa voi olla matkustajia, joiden on tarkoitus jatkaa Tikkurilasta lentoasemalle ja joku heistä voi olla Tikkurilaan saavuttaessa ravintolavaunussa tai vessassa eikä ehdi noutaa matkalaukkuaan, koska luuli aikaa olevan vielä 10 min. Mutta eihän muidenkaan keskusteluketjujen perusteella näytä nyky-VR:llä enää asiakaspalvelu kiinnostavan, joten ilmeisesti tässäkin on pääasia, että henkilökunta saa Helsingissä pidemmän kahvitauon. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 05, 2013, 02:56:00 Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Esim. siksi, että junassa voi olla matkustajia, joiden on tarkoitus jatkaa Tikkurilasta lentoasemalle ja joku heistä voi olla Tikkurilaan saavuttaessa ravintolavaunussa tai vessassa eikä ehdi noutaa matkalaukkuaan, koska luuli aikaa olevan vielä 10 min. Mutta eihän muidenkaan keskusteluketjujen perusteella näytä nyky-VR:llä enää asiakaspalvelu kiinnostavan, joten ilmeisesti tässäkin on pääasia, että henkilökunta saa Helsingissä pidemmän kahvitauon. Noinhan mulle kävi. Olin kaikessa rauhassa datamaassa kun tajusinkin että ollaan jo Tikkurilassa. Ihan pikasesti pistää kamat kasaan ja oven välistä ulos juuri ennen kuin lukitukset menivät päälle. Jos juna tottelisi aikatauluja kun sellaiset kerran on tehty niin ei tulisi sitä ettei ehtisi ulos. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 05, 2013, 12:12:27 Eikös koko tapahtumaketjun ole kuitenkin aluperin aiheuttanut se, että juna on kulkenut reilusti aikatauluaan edellä. Miksi näin? Eikö kuljettajan pitäisi noudattaa aikataulua, vaikka se antaisikin mahdollisuuden ajaa etusessa?
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 05, 2013, 12:38:53 Eikös koko tapahtumaketjun ole kuitenkin aluperin aiheuttanut se, että juna on kulkenut reilusti aikatauluaan edellä. Miksi näin? Eikö kuljettajan pitäisi noudattaa aikataulua, vaikka se antaisikin mahdollisuuden ajaa etusessa? IC 12:lla on yleensä arkisin hinauksessa sinisiä vaunuja, tai joinakin päivinä. Tämän vuoksi sillä on hitaampi sn. Lisäksi kesäaikana IC 12 väistää Lahden ja Kytömaan välillä (tarkkaa paikkaa en tiedä) Allegroa, joka kuitenkin talviaikana menee tuntia aikasemmin. Tämän vuoksi IC 12:lla on todella paljon löysää (n. 10min) Lahti - Tikkurila väli. Eli kuljettaja ei ole mitään väärää tehnyt, asemilla saa ajaa etuajassa, jos se on mahdollista, muttei asemalta saa etuajassa lähteä. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 05, 2013, 12:48:53 KEVENNYS:
VR ainoana euroopan maana pitää vetureiden sijoittelutiedot salaisina, jotteivat kilpailijat saa tietää missä niitä vetureita on. Tässä on idea laajennettu liikennepuolelle. Junat ajetaan miten sattuu, niin kilpailijat eivät saa tietää milloin niitä junia oikein kulkee. Samalla voidaan testata uutta ideaa: Ilmoitetaan vain junan lähtöaika isoilta risteysasemilta. Muista ajoista kerrotaan vain, että ajetaan Helsinkiin niin nopeasti kuin voidaan, joskus nopeammin ja joskus hitaammin. Tällä saadaan varattua iso sektori kulkuajoille ja sinne väleihin ei enää voi sovittaa kilpailijoiden junia, koska kaikki ajat kuuluvat VR:lle. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Harri Junttila - Maaliskuu 05, 2013, 16:36:25 lisäksi matkustajille pitäisi laittaa mustat lukitut huput päähän ennen kuin edes tulevat asemalle, etteivät vaan vahingossakaan näe minkälainen kalusto heitä kuljettaa (tällä eliminoidaan se että jos joku kilpailijan edustaja koittaa naamioitua matkustajaksi). Sen mustan lukitun hupun poistavat viranomaisen määränpäässä kun siellä on ensin saatettu pois asema-alueelta. ;)
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Mikko Kosonen - Maaliskuu 15, 2013, 00:43:19 Onko miehistönkierto joinain päivinä(vek/kond) niin tiukka, että tälläinen kiilaus tällä junalla on tarpeellinen ja ihan operaattorin puolelta liikenteenohjaukselta pyydetty? Ei varmasti ole ainakaan suunnitellusti miehistökierto niin tiukka. Ja jos on, niin sitten suunnittelussa on tapahtunut virhe. Suunnitteluvirheet korjataan toimistossa, eikä junien kulkuja muuteta kestolottona, jos virhe on tiedossa. Spontaanisti kyllä, mutta ei suunnitellusti. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juha Mäkinen - Maaliskuu 16, 2013, 15:56:32 Onko miehistönkierto joinain päivinä(vek/kond) niin tiukka, että tälläinen kiilaus tällä junalla on tarpeellinen ja ihan operaattorin puolelta liikenteenohjaukselta pyydetty? Ei varmasti ole ainakaan suunnitellusti miehistökierto niin tiukka. Ja jos on, niin sitten suunnittelussa on tapahtunut virhe. Suunnitteluvirheet korjataan toimistossa, eikä junien kulkuja muuteta kestolottona, jos virhe on tiedossa. Spontaanisti kyllä, mutta ei suunnitellusti. Eihän missään kohtaa ketjua kukaan sanokkaan tuon järjestyksen muuttumisen olevan jokapäiväinen tapahtuma. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Mikko Kosonen - Maaliskuu 17, 2013, 17:19:43 En minäkään puhunut jokapäiväisyydestä, vaan käytin kestolotto -termiä, mikä voi tarkoittaa esim yhtenä päivänä viikossa, mutta kuitenkin säännöllisesti joka viikko. Kuitenkin, mainitsit tekstissäsi, että joinain päivinä miehistökierto olisi liian tiukka. Merkitys "joinain päivinä" tarkoittaa useampana päivänä, ei jokapäiväisesti, mutta useampana kuitenkin. Annoit ymmärtää johdattelevalla kysymykselläsi, että tällaista saatettaisiin harrastaa useampana kuin yhtenä päivänä, ikäänkuin suunnitellusti. Tämän väärän käsityksen halusin vain oikaista. Kiitos. Eipä kestä.
Ps. Kun luet muiden kirjoituksia, lue asiat asiana. Sininen näyttää punaiselta, jos oikein tosissaan haluaa sen niin olevan. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jussi Pehkonen - Maaliskuu 18, 2013, 18:27:36 Kuinkahan monta sivua tätä valitusta olisi, jos IC 12 olisi seissyt n. vartin Kytömaalla odottamassa myöhästynyttä IC 58:a? Harmittavasti IC 12:n matkustajat saivat liian nopean palvelun. Paha juttu.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 18, 2013, 19:11:14 Kuinkahan monta sivua tätä valitusta olisi, jos IC 12 olisi seissyt n. vartin Kytömaalla odottamassa myöhästynyttä IC 58:a? Harmittavasti IC 12:n matkustajat saivat liian nopean palvelun. Paha juttu. Eihän se olisi seissyt kuin n. 3minuuttia Kytömaalla ja ehkä Hiekkaharjussa 1-2minuuttia ja silti ollut n. 5minuuttia etuajassa Tikkurilassa. Nythän 58 oli se joka kärsi vielä enemmän. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 22, 2013, 10:50:28 Tänään tapahtui outoja.. Liikenteenohjauksesta en tiedä miten automatiikka tms. toimii, mutta IC 12 oli saapumassa kymmenisen minuuttia etuajassa Kytömaalle (eli samaa aikaan kun 58 olisi saapumassa). 58 oli muutaman minuutin myöhässä. IC 12 jostain syystä pistettiin 58:n edelle ja tuloksena oli se että 12 olikin 58:n saapumisaikaan, vähän jopa ennen Tikkurilassa. Eihän 12 voinut jäädä sinne omaa aikaansa odottamaan vaan joutui jatkaa matkaa n. 10minuuttia omaa aikatauluunsa edellä ja 58 myöhästyi vähän lisää kun 12 oli päästettykkin edelle. IC 12 taitaa kulkea sunnuntai-iltaisin aina etuajassa koska sen aikataulu on laadittu Sr1:lle mutta sunnuntaisin on veturina on Sr2 ja vaunutkin ovat sen tyyppisiä että niillä voi ajaa 160 km/h eikä tarvitse körötellä 140. Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta. Ongelmaa siitä ei liene, paitsi jos sattuu olemaan matkustjia jotka haluavat päästä Tikkurilasta esim Turun suuntaan ja ovat ostaneet lipun joka on kirjoitettu juuri IC 12 junalle josta on vaihtoyhteys klo 2308 Pasilasta lähtevään IC:hen. Jos IC 12 on ehtinyt mennä menojaan kun matkustaja saapuu Tikkurilan asemalle niin korvaavaa paikallisjunaa ei ole, jolla ehtisi illan viimeiseen Turun junaan. Tiedän nämä vaihtoyhteydet siksi , koska asun itse Espoossa ja me kuljimme juuri Turun IC:llä Pasilasta Espooseen johon lippumme Joensuusta oli kirjoitettu. Jos ostaa kaukojunalipun niin vaihtoyhteydet lyhyiillekin matkoille kirjoitetaan nimenomaan kaukojuniin kelpaaviksi, jos yhteys on nopein. Tietysti niillä lpuilla saa mennä lähijunilla kanssa jos haluaa mennä hitaammalla kyydillä. Minun mielestäni asia pitäisi korjata niin, että IC 12 aikataulu on erilainen sunnuntaisin kun sitä vetää Marsu eikä Susi, ja annetaan sen ajaa Luumäeltä Pasilaan nopeammin kuin muina päivinä ajettavat vuorot, tai jos mahdollista järjestetään sile joka viikonpäiväksi Marsu vetämään, niin että sen aikataulu voisi olla yhtä nopea kuin muiden Joensuun IC-junien. Näin vihjeeksi ensi kesän aikatauluja suunitteleville ;) t. Rainer Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 22, 2013, 12:29:39 Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? [IC 12 taitaa kulkea sunnuntai-iltaisin aina etuajassa koska sen aikataulu on laadittu Sr1:lle mutta sunnuntaisin on veturina on Sr2 ja vaunutkin ovat sen tyyppisiä että niillä voi ajaa 160 km/h eikä tarvitse körötellä 140. Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta. Ongelmaa siitä ei liene, paitsi jos sattuu olemaan matkustjia jotka haluavat päästä Tikkurilasta esim Turun suuntaan ja ovat ostaneet lipun joka on kirjoitettu juuri IC 12 junalle josta on vaihtoyhteys klo 2308 Pasilasta lähtevään IC:hen. Jos IC 12 on ehtinyt mennä menojaan kun matkustaja saapuu Tikkurilan asemalle niin korvaavaa paikallisjunaa ei ole, jolla ehtisi illan viimeiseen Turun junaan. Tiedän nämä vaihtoyhteydet siksi , koska asun itse Espoossa ja me kuljimme juuri Turun IC:llä Pasilasta Espooseen johon lippumme Joensuusta oli kirjoitettu. Jos ostaa kaukojunalipun niin vaihtoyhteydet lyhyiillekin matkoille kirjoitetaan nimenomaan kaukojuniin kelpaaviksi, jos yhteys on nopein. Tietysti niillä lpuilla saa mennä lähijunilla kanssa jos haluaa mennä hitaammalla kyydillä. t. Rainer Eikös Rainer juuri vastaa tässä Tuukan kysymykseen? Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 22, 2013, 13:04:01 Ja koko ongelma vältettäisiin yksinkertaisesti noudattamalla junalle laadittua aikataulua.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 22, 2013, 16:18:52 Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta. Kulkutietojen mukaan 24.2.2013 IC12 on saapunut Tikkurilaan kello 22:42 ja lähtenyt sieltä kello 22:46. Aikatauluissa IC12 tuloaika Tikkurilaan 22:51 ja lähtöaika 22:52. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 22, 2013, 23:18:42 Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta. Kulkutietojen mukaan 24.2.2013 IC12 on saapunut Tikkurilaan kello 22:42 ja lähtenyt sieltä kello 22:46. Aikatauluissa IC12 tuloaika Tikkurilaan 22:51 ja lähtöaika 22:52. Tähän asiaan liittyy kaukaisesti myös se, että nykyään ei VR:llä sallita X-pysähdyksiä, eli että pysähdyttäisiin seisakkeella vain tarvittaessa, jos on kulkijoita. Noinhan joustettiin muinoin. Etuajassalähtö on vielä vakavampi turvallisuuspoikkeama, jota ei ole koskaan sallittu. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 22, 2013, 23:31:14 Ennen oli sääntönä, että matkustajajuna saattoi saapua korkeintaan 3min aikatauluaikaansa aikaisemmin liikennepaikalle - x:t sivuutettiin aikataulun mukaisesti. Näköjään säännökset ovat muuttuneet. On kuljettajan ammattitaitoa, että osaa arvioida junansa nopeuden sopivaksi (= aikataulun mukaiseksi) myös pitkillä "metsätaipaleilla".
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 22, 2013, 23:41:44 Ennen oli sääntönä, että matkustajajuna saattoi saapua korkeintaan 3min aikatauluaikaansa aikaisemmin liikennepaikalle - x:t sivuutettiin aikataulun mukaisesti. Näköjään säännökset ovat muuttuneet. On kuljettajan ammattitaitoa, että osaa arvioida junansa nopeuden sopivaksi (= aikataulun mukaiseksi) myös pitkillä "metsätaipaleilla". Nmenomaan "ammattitaito" taitaa nyt nykyään puuttua tyystin, niin suorittavalta ja ajavalta porukalta, ja ns. turvallisuusjohto ei tästä uudesta maantavasta - vielä - tiedä!Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 23, 2013, 00:18:43 Kaikki on hyvin tarkkaa nykyään, mutta kuljettajan aikatauluista puuttuvat mielestäni varsin oleellisesti työtä helpottavat asiat. Ennen löytyi liikennepaikkojen väliset matkat, joiden mukaan pystyi hieman arvioimaan tarvittavaa nopeutta - löytyi myös (kauan ennen) välien ajoajat. Ei löydy junapainoa, jolle kulloinenkin aikataulu on laadittu? Nykyään löytyy vain tulo-/lähtöajat ja kokonaiskilometrit (otsikosta junalaji, sn, jpp), ei kaikilla kuljettajilla ole "laskutikkua" mukanaan, jolla voisi matkan aikataulun mukaista edistymistä tarkkailla. Liekö kuljettajilta edes kyselty uuden aikataulun toteutusta? Olipa tuo junankuljetustehtävä paljon helpompaa ennen,,, ennen JKV:aa ja hienoja, käytäntöä ymmärtämättömiä tietokoneita.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 23, 2013, 12:05:05 Nyt kirjoittavat "vanhat konkarit" sen verran härskiä tekstiä, että vaadin tarkennuksia - erityisesti väitetystä nykykaartin ammattitaidottomuudesta.
Tarkennuksien pohjaksi tahdon ensin korjata esitettyjä vääriä vättämiä: Etuajassalähtö on vielä vakavampi turvallisuuspoikkeama, jota ei ole koskaan sallittu. Kuten sinulle on jo lukuisia kertoja sanottu: kyllä nykyään sallitaan, erillisellä luvalla. Lisäksi luulisi sinun olevan sen verran hyvin perillä asioista, että ymmärrät, ettei asiaan liity minkäänlaista turvallisuusaspektia. Siitä voidaan olla montaa mieltä, että onko nykyinen käytäntö hyvä. Mutta se ei liity esimerkiksi kuljettajan tai liikenteenohjauksen ammattitaitoon mitenkään. Ammattitaitoa on se, että noudattaa voimassaolevia ohjeistuksia. Tästä lienette samaa mieltä? Kaikki on hyvin tarkkaa nykyään, mutta kuljettajan aikatauluista puuttuvat mielestäni varsin oleellisesti työtä helpottavat asiat. Ennen löytyi liikennepaikkojen väliset matkat, joiden mukaan pystyi hieman arvioimaan tarvittavaa nopeutta -- Löytyy yhä nykyäänkin. Pitää toki suorittaa yksinkertainen vähennyslasku, mutta ainakin nykykuljettajat osaavat laskea tuon verran päässään. Kuuluu ammattitaitoon. - löytyi myös (kauan ennen) välien ajoajat. Löytyy nykyäänkin. Vaatii toki yksinkertaisen vähennyslaskun, jonka taitaminen kuuluu ammattitaitoon. Olipa tuo junankuljetustehtävä paljon helpompaa ennen,,, ennen JKV:aa -- En tiedä ainuttakaan kuljettajaa, joka on ajanut sekä JKV-aikakaudella että ennen sitä - ja haluaisi palata vanhaan. Kiikkustuolissa ajan kultaamia muistoja fiilistelevät "vanhat konkarit" ovat toki asia erikseen, mutta onneksi heidän meilipiteitään ei enää kysellä. ;) Mutta nyt siis itse asiaan, eli pyytäisin nykykuljettajien ja -liikenteenohjaajien ammattitaidottomuusväitteen esittäjiltä perusteluja väitteilleen. Ennen perusteluja suosittelen kuitenkin tutustumaan nykyaikaisen rautatieliikenteenhoidon säännöksiin mahdollisimman kattavasti. Kannattaa nimittäin tietää mistä puhuu, etenkin ennen kuin ryhtyy vähättelemään kokonaisten ammattiryhmien ammattitaitoa. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 23, 2013, 12:33:25 Joo, tämä ei nyt oikein käy >:(
Ensin olisi hyvä selvittää itsellensä voimassaolevat säädökset ja sitten vasta tulla kritisoimaan työssä olevia ammattilaisia ja syyttämään jopa turvallisuuden tieten tahtoen tapahtuvasta vaarantamisesta. Lukekaa tuo Topin teksti. Topi nimittäin kirjoittaa asiaa ja vain asiaa. Mikä tässä on niin vaikeaa, ettei mene perille? Rauhalan Jormakin voisi vilkaista noita nykyisiä säädöksiä ennen kuin kaataa saavillisen potaskaa työssä olevan suorittavan henkilökunnan niskaan. Ja Jorma T. ; kyllä sitä aikataulua nykyäänkin luetaan, ihan entiseen malliin. Siinä on suunnilleen sen verran tietoa, kuin tarvitaankin, ja luettavuus on suhteellisen hyvä. JKV on hyvä olla olemassa, mutta sen asettamien pienten reunaehtojen huomioiminen on tullut tavallaan uutena vaatimuksena ja kuuluu nykyään ammattitaitoon. Kaikesta huolimatta rakentavasti, KL. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 23, 2013, 17:50:28 Kaikesta huolimatta rakentavasti Ihmettelenpä vaan, että jos aikataulussa on matkustajajunalla esim. lähtöaika klo 12.00, niin mitenkä voidaan puolustella sitä, että juna lähtee etuajassa esim. 11.50. Ei se noin voi olla. Ei junaliikennettä suunnitella tuollalailla sinnepäin, vaan jokaisella aikatauluminuutilla on tarkka merkityksensä. Ajamalla etuajassa (kuin myös myöhässä) aiheutetaan liikennejärjestelmälle haittaa. Aikataulua noudattamalla toteutetaan liikennelupaus.Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 23, 2013, 18:27:31 Pyydän anteeksi liian provosoivaa mielipidettäni. Tokihan tiedän, että nykyisetkin kuljettajat ovat varsin ammattitaitoisia. Kova karsinta pitää huolen, että ammattiin sopimattomat karsiutuvat ennemmin tai myöhemmin, ennenkuin pääsevät "ratin" taakse. Noilla aikataulumaininnoillani tarkoitin, että nopealla vilkaisulla, ilman päässälaskutoimituksia, pystyi helposti säätelemään junan kulkua aikataulun suunnitelijan suunnitelmien mukaan, myös sivuutettavien liikennepaikkojen kohdilla. Luulisin, että aikataulut ovat suunniteltu joustavan ja häiriöttömän liikenteen toteuttamiseksi. Arvattavasti (?) tässä tapauksessa IC12 pyyhälsi oikoradalta jo Keravalle etuajassa. Vai pystyikö Ke-Tkl välillä alittamaan ajoaikansa 12min:lla?
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 23, 2013, 21:12:17 Arvattavasti (?) tässä tapauksessa IC12 pyyhälsi oikoradalta jo Keravalle etuajassa. Vai pystyikö Ke-Tkl välillä alittamaan ajoaikansa 12min:lla? Taustallahan tässä on Allegro AE38 kulkeminen Venäjän ja Suomen talvella käytössä olevan kahden tunnin aikaeron vuoksi tuntia aiemmin kuin kesäisin. Kesäajan ollessa käytössä IC12 väistää AE38, mutta talviaikana se ei sitä tee ja tämä mahdollistaa huomattavan etuajassa olemisen Tikkurilaan saavuttaessa. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 23, 2013, 23:49:50 Jaaha, vai sellainen tapahtuma. Kuljettajan aikataulusta löytynee alaviite, jossa tuo väistöliike kumotaan (varmaan oikoradalla?) ajalla se ja se. Tällöinhän kuljettaja pystyy "matelemaan" Lh-Ke välin hieman totuttua hiljaisemmalla nopeudella (matemaattisesti lahjakkaat osaavat hetkessä, aikataulua vilkaistessaan, laatia sopivan keskinopeuden matkalle). Ellei moista huomautusta ole, tottakai kuljettaja olettaa, että seuraavalla liikennepaikalla... tai seuraavalla... tai seuraavalla tuo väistö tapahtuu (myöhässä kulkee Allegro)... pahus ollaan jo Keravalla ja häiritään pahoin muuta liikennettä.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 24, 2013, 02:41:48 Muuta liikennettehän se ei häiritse jos liikenteenohjaus olisi tarkkana. Omassa tapauksessani (ketjun aloitus) oli Liikenteenohjaus pistänyt (tai automatiikka) 12:n 58:n edellä, koska 58 oli pari min myöhässä ja näin 12 ehti ennen Kytömaalle. Pakkohan tämän virheen jälkeen oli karata pois 58:n edestä.
Rainerin tapauksessa 58 ja 12 taisi oikeaan aikaan oikeassa järjestyksessä mennä, mutta jostain syystä 12 oli silti jatkanut matkaa etuajassa. 12:ssa on lisäksi siirrossa yleensä sinisiä (viikonloppuisin tosin en ole nähnyt) ja aikataulu on laadittu Sr1:lle joka junaa joinakin päivinä vetää. Lisäksi Larin mainitsemaa Allegron ohitusta ei olekkaan. Esim. la ja su jos kuljettaja ei hidastele niin 58 ja 12 on samaan aikaan Kytömaalla, jolloin Liikenteenohjauksen pitäisi antaa kulkutie 58:lle, ja estää 12:sta liittymästä pääradalle ennen kuin 58 on mennyt. Sillähän ei ole sen jälkeen enään merkitystä onko etuajassa Tikkurilassa, siellä se voi kaikessa rauhassa sen n. 10min seistä, ei ole muiden tukkeena. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 24, 2013, 13:33:52 Kuljettajan aikataulusta löytynee alaviite, jossa tuo väistöliike kumotaan (varmaan oikoradalla?) ajalla se ja se. Ei löydy. Kohtauksia tai niiden peruutuksia ei ole merkitty aikatauluun. (Tosin mielestäni ilmankin pärjää. Ainakin yleensä.) Monesti voi päätellä pidemmästä seisonnasta asemalla tai laiturittomalla liikennepaikalla, että tähänhän on luultavasti kohtaus suunniteltu, ja usein onkin. Mutta tuossa 12:n tapauksessa tosiaan talvikaudella moinen päättely ei täsmääkään. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 24, 2013, 14:11:29 Muuta liikennettehän se ei häiritse jos liikenteenohjaus olisi tarkkana. Omassa tapauksessani (ketjun aloitus) oli Liikenteenohjaus pistänyt (tai automatiikka) 12:n 58:n edellä, koska 58 oli pari min myöhässä ja näin 12 ehti ennen Kytömaalle. Pakkohan tämän virheen jälkeen oli karata pois 58:n edestä. Olisihan sen 58:n voinut ajattaa Tikkurilassa vaikka kakkoselle tai kolmoselle.Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: zige - Maaliskuu 24, 2013, 15:02:56 Muuta liikennettehän se ei häiritse jos liikenteenohjaus olisi tarkkana. Omassa tapauksessani (ketjun aloitus) oli Liikenteenohjaus pistänyt (tai automatiikka) 12:n 58:n edellä, koska 58 oli pari min myöhässä ja näin 12 ehti ennen Kytömaalle. Pakkohan tämän virheen jälkeen oli karata pois 58:n edestä. Olisihan sen 58:n voinut ajattaa Tikkurilassa vaikka kakkoselle tai kolmoselle.Kakkosella oli yöpika ja kolmone ei ollut käytössä. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 03, 2013, 13:32:06 Tsekkasin muuten tuon IC10:n aikataulun. Se saapuu aikataulun mukaan Pasilaan klo 19:41. Seuraava mahdollinen Turkuun menevä juna lähtee Pasilasta klo 21:08, kun edellinen on lähtenyt 19:08.
Väite siitä, että oli olemassa riski siitä, että jollakin matkustajalla olisi ollut matka Tikkurilasta rantaradalle ja että hänen lipussaan olisi lukenut alussa IC 10 Tikkurila 19:32 - Pasila 19:41, on siis epäuskottava, mikä vie tältä skandaalilta aika isoilta osin pohjan pois. Tarkistin vielä asian VR:n matkahausta, joka näyttäisi reitittävän siten, että Tikkurilasta lähdetään :41 lähtevällä junalla, jolloin Pasilaan jää vaihtoaikaa 12 minuuttia. Edes vaikka 20:08 lähtisi juna Turkuun päin, ei siis olisi mahdollista, että jollain matkustajalla olisi ollut nimen omaisesti tuolla IC 10:llä matka Turun suunnan junaan. Liikenteenohjauksen voinee olettaa tietävän, mistä junista on yhteys Turun suuntaan ja mistä ei ja kykenevän huomioimaan tämän päätöksissään. Rauhalan esiin tuoma turvallisuusaspekti pätee lähinnä yksiraiteisilla osuuksilla. Tikkurila-Helsinki -välillä yhteentörmäyksen riski etuajassa lähdön takia on käytännössä olematon, koska eri suuntiin kuljetaan eri raiteita ja koska alueella on jo muutaman vuoden ajan ollut käytössä järjestelmä, joka oletusarvoisesti ei päästä kahta junaa toisiinsa törmäämään, vaikka ne toisiaan päin käskettäisiinkin. Jäljelle jää siis ongelmaksi vain se, että jotakin IC 10:n matkustajaa on saattanut olla vastassa henkilö, joka on saapunut asemalle vasta junan tarkkana saapumishetkenä eikä vaikkapa 10 minuuttia etukäteen, että vastaan otettava henkilö ei ole ohjeistanut vastaanotettavaansa odottamaan asemalaiturilla, jos vastaanottaja pääseekin asemalle suunniteltua myöhemmin ja että vastaanotettava on sitten lähtenyt omille teilleen ja esim. hukkunut Vantaanjokeen tai saanut vakavan aivonyrjähdyksen Heurekassa. Onko tämä riski sitten niin valtava, että sen huomioimisen takia olisi järkevää aiheuttaa IC 12:n matkustajille lisämyöhästymistä? Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 03, 2013, 14:00:36 Tsekkasin muuten tuon IC10:n aikataulun. Se saapuu aikataulun mukaan Pasilaan klo 19:41. Seuraava mahdollinen Turkuun menevä juna lähtee Pasilasta klo 21:08, kun edellinen on lähtenyt 19:08. Väite siitä, että oli olemassa riski siitä, että jollakin matkustajalla olisi ollut matka Tikkurilasta rantaradalle ja että hänen lipussaan olisi lukenut alussa IC 10 Tikkurila 19:32 - Pasila 19:41, on siis epäuskottava, mikä vie tältä skandaalilta aika isoilta osin pohjan pois. Mutta tässä onkin kysymys IC12:sta, jolta on vaihtoyhteys Turun suuntaan. Jäljelle jää siis ongelmaksi vain se, että jotakin IC 10:n matkustajaa on saattanut olla vastassa henkilö, joka on saapunut asemalle vasta junan tarkkana saapumishetkenä eikä vaikkapa 10 minuuttia etukäteen, että vastaan otettava henkilö ei ole ohjeistanut vastaanotettavaansa odottamaan asemalaiturilla, jos vastaanottaja pääseekin asemalle suunniteltua myöhemmin ja että vastaanotettava on sitten lähtenyt omille teilleen ja esim. hukkunut Vantaanjokeen tai saanut vakavan aivonyrjähdyksen Heurekassa. Ongelmana on edelleen, että monelta matkustajalta voi puuttua maastotuntemus ja he ajoittavat ravintolavaunussa tai vessassa käynnin aikataulun ilmoittaman ajan eivätkä junan todellisen kulun mukaan. Siten etuajassa lähteminen voi tarkoittaa, etteivät kaikki ehdi poistua Tikkurilassa, joiden oli tarkoitus sinne jäädä. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Teppo Niemi - Huhtikuu 03, 2013, 14:07:48 Tsekkasin muuten tuon IC10:n aikataulun. Se saapuu aikataulun mukaan Pasilaan klo 19:41. Seuraava mahdollinen Turkuun menevä juna lähtee Pasilasta klo 21:08, kun edellinen on lähtenyt 19:08. Onkohan Tuukka VR-yhtymä Oy:n palveluksessa? Tuo vastaus on kovinkin samjanlainen, millaisia vastauksia olen saanut asiakaspalautteisiin. Ja jotka siis ovat vakuuttaneet minun siitä että VR-yhtymä OY:n tärkein ohjaava arvo on todellakin: Matkustajt ovat yökkösiä, ja niistä pitää päästä eroon. Väite siitä, että oli olemassa riski siitä, että jollakin matkustajalla olisi ollut matka Tikkurilasta rantaradalle ja että hänen lipussaan olisi lukenut alussa IC 10 Tikkurila 19:32 - Pasila 19:41, on siis epäuskottava, mikä vie tältä skandaalilta aika isoilta osin pohjan pois. Tarkistin vielä asian VR:n matkahausta, joka näyttäisi reitittävän siten, että Tikkurilasta lähdetään :41 lähtevällä junalla, jolloin Pasilaan jää vaihtoaikaa 12 minuuttia. Edes vaikka 20:08 lähtisi juna Turkuun päin, ei siis olisi mahdollista, että jollain matkustajalla olisi ollut nimen omaisesti tuolla IC 10:llä matka Turun suunnan junaan. Liikenteenohjauksen voinee olettaa tietävän, mistä junista on yhteys Turun suuntaan ja mistä ei ja kykenevän huomioimaan tämän päätöksissään. Onko tämä riski sitten niin valtava, että sen huomioimisen takia olisi järkevää aiheuttaa IC 12:n matkustajille lisämyöhästymistä? IC12 lähtee ainakin VR-yhtymä OY:n yleisöaikataulujen mukaan Joensuusta klo 18.17 ja junan tuloaika Tikkurillan on 22.51 ja edelleen Pasilaan klo 23.01. Ja edelleenkin IC2 973 lähtee Pasilasta Turkuun klo 23.08. Ja Tuukkahan kuuluu koko ikänsä tietenkin niihin pikajuoksijoihin joitka pystyvät juoksemaan Pasilan aseman raiteen 5 laiturilta raiteen 6 laiturille? (VR-yhtymän omissa aikatauluissahan on tieto: "Hyvin lyhyt (2 min tai enemmän, VR ei takaa näiden yhteyksien toteutumista) " Tuukkan vastaisi todennäköisesti, että pääsehän Tikkurilasta Pasilaan H-junalla klo 22.58, jonka Pasilan aika on 23.07. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Juha Kutvonen - Huhtikuu 03, 2013, 14:12:41 Jäljelle jää siis ongelmaksi vain se, että jotakin IC 10:n matkustajaa on saattanut olla vastassa henkilö, joka on saapunut asemalle vasta junan tarkkana saapumishetkenä eikä vaikkapa 10 minuuttia etukäteen, että vastaan otettava henkilö ei ole ohjeistanut vastaanotettavaansa odottamaan asemalaiturilla, jos vastaanottaja pääseekin asemalle suunniteltua myöhemmin ja että vastaanotettava on sitten lähtenyt omille teilleen ja esim. hukkunut Vantaanjokeen tai saanut vakavan aivonyrjähdyksen Heurekassa. Miksi hukkua Vantaanjokeen, kun Keravanjoki olisi paljon lähempänä :) Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Huhtikuu 03, 2013, 14:35:46 IC12 lähtee ainakin VR-yhtymä OY:n yleisöaikataulujen mukaan Joensuusta klo 18.17 ja junan tuloaika Tikkurillan on 22.51 ja edelleen Pasilaan klo 23.01. Ja edelleenkin IC2 973 lähtee Pasilasta Turkuun klo 23.08. Mikä tässä on huonoa, että vaihtoaikaa on 7 minuuttia? Kyseisessä tapauksessahan IC 12 oli vieläpä etuajassa, joten varmasti ehtii vaihtaa junaa.Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 03, 2013, 14:42:06 Mikä tässä on huonoa, että vaihtoaikaa on 7 minuuttia? Kyseisessä tapauksessahan IC 12 oli vieläpä etuajassa, joten varmasti ehtii vaihtaa junaa. Kysymyshän on siitä, että Tikkurila-Turku-välin matkustavalle on lippu voitu myydä Tikkurilasta Pasilaan tuohon IC12:sta ja on varsin ikävää, jos saapuu Tikkurilassa laiturille esim. 5 min ennen junan aikataulun mukaista lähtöaikaa ja juna onkin jo mennyt. Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 03, 2013, 14:54:04 Mutta varsinkin juuri Tikkurilan kaltaisella asemalla on mielestäni poistuvien matkustajien osalta todellinen riski, että joku jää erehdyksessä junaan, jos lähdetään ennen aikataulun mukaista aikaa. Lentoasemalle jatkavien matkustajien joukossa voi olla ulkomaalaisia, jotka eivät ymmärrä suomalaisia kuulutuksia tai lapsiperheitä, joilta pelkästään pukeutumiseen menee sen verran aikaa, ettei poistuminen tapahdu salamannopeasti, jos lähtöaikaa aikaistetaan 10 min.
Otsikko: Vs: 10minuuttia etuajassa ollut IC 12 laitettiin IC 58:n edelle Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 03, 2013, 18:59:34 Matkustajat ovat yökkösiä, ja niistä pitää päästä eroon. Voimakas déjà vu ettei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun tämä asia mainittiin... |