Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Junakuvaus => Aiheen aloitti: Roope Prusila - Elokuu 13, 2013, 19:54:52



Otsikko: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 13, 2013, 19:54:52
Iltaa,
olen menossa Perjantaina yöksi yhdelle kaverille ja tarkoituksena olis harrastaa junien hämärä/pimeäkuvausta. Saisko kokeneemmilta hieman vinkkiä, miten saa hämärällä/pimeällä näyttäviä kuvia? Ensimmäinen kuvattava juna on T3812, kuvaan Nokian asemalla, voiko asetuksia muuttamalla saada aikaan jotain hienoa? seuraavaksi ehkä illan viimeinen nokialla pyssäävä taajis, ja viimeisenä yön pimeinä tunteina jokin tavarajuna, sekin Nokialla. Vinkkejä kiitos, laittakaa vaikka yksityisviestillä


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 13, 2013, 22:06:24
Vaikka en missään määrin ole taitava valokuvaaja, tai valokuvaaja ylipäätään, niin yksi ilmiselvä vinkki tulee mieleen:

Jalusta.

Heikkilän Niila jatkanee. :)


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Heikki Suonvieri - Elokuu 14, 2013, 12:38:29
Samaa mieltä, hyvä kunnon tukeva jalusta on erittäin tärkeä ja tietysti paikallaan seisovan junan kuvaamisessa auttaa valotusajan pidentäminen, mutta liikkuvan junan kuvaamisessahan se tuo vähän suttuisen efektin jos liian pitkällä valotusajalla ottaa. Tietysti hämärällä auttaa myös mahdollisimman suurella aukolla kuvaaminen, joskin syväterävyys kärsii taas...


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Harri Junttila - Elokuu 14, 2013, 15:43:30
Myöskin Lankalaukaisimen tai langattoman laukaisimen käyttö vähentää tärähtämisen riskiä. Jos on paikallaan pysyvä kuvauskohde niin silloin on hyvä kokeilla erilaisia valoitus aikoja ja myöskin eri aukkoja ja näiden yhdistelmiä voi kokeilla.
Itselläni iso haaste on saada tarkennus osumaan kohdalleen sillä mitä vähemmän valoa niin sen todennäköisemmin automaattitarkennus ei löydä riittäviä kontrastieroja, joten käsintarkennus yleensä ainut vaihtoehto. Varsinkin pitkiä polttovälejä käytettäessä kun tarkennusalue on lyhyt on melko hankalaa saada tarkennusta osumaan kohdalleen kun on lähes pimeää. Harjoittelu tekee mestarin joten ei muuta kuin kuvaamaan (onneksi "filmi" on digiaikana halpaa).

Toivottavasti Niila kertoo myös hyviä vinkkejä, sillä hänen hämärä kuvat ovat kyllä poikkeuksetta upeita.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 14, 2013, 16:48:47
Juu, elikkä tarkoitus on muuten kuvata kaikki liikkuvana, mutta se taajis, jos on riittävän hämärä, sen saapumisen kuvaan bulbilla


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Juha Puusaari - Elokuu 14, 2013, 19:01:01
Mikäli kuvaan tulee valaisimia, niin ei kannata ISO-arvoa nostaa mieluummin kuvata alhaisella ISOlla kuvaan nimittäin tulee helposti sellanen valohuntu (vai miten sen kuvaisi).


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: V.V - Elokuu 14, 2013, 21:11:05
Jos ISO-arvo on täysillä, kuvaan tulee ns. rakeisuutta. Jonkin verran sitä arvoa voi suurentaa, ennen junaa kannattaa toki ottaa harjoituskuvia. Digipokkareissa on myös vähemmän säätömahdollisuuksia kuin järjestelmäkameroissa.

Onnea kuvausreissulle!  ;)


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Elokuu 14, 2013, 21:31:51
Muutama helppo neuvo pysähtyneenä olevan junan kuvaamiseen:

1. Jalusta
2. ISO-arvo 100
3. Salama pois
4. Ja eikun kokeilemaan eri valoitusajoilla ja aukoilla (f-arvo), mitä tulee. Kannattaa harjoitella etukäteen vaikka kotipihalla tai -kadulla.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 14, 2013, 23:39:01
Tokihan junia voi kuvata pimeällä myös liikkeessä, mutta tuloksena on tietenkin valoviivoja junan valoista ja valaistua ympäristöä terävien kuvien sijaan. http://vaunut.org/kuva/71982 ja http://vaunut.org/kuva/60867 esimerkiksi. Ympäristön valotasosta riippuu valotusajan tarve, ja tietenkin junan pituudesta ja nopeudesta sekä ympäristön näkyvyydestä. Niitä voi koittaa arvioida suurinpiirtein oikeaksi.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 23, 2013, 22:51:17
Täällä neuvoja kyselin, ohessa lopputulos, valotusaika 25 sekuntia eli ylivalottu aika pirusti


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 23, 2013, 23:08:21
Pienempää aukkoa eli suurempaa aukkoarvoa ja pienempää herkkyyttä tarvitaan.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 23, 2013, 23:32:25
juu, mutta näin aluksi "latasin täysillä"


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 23, 2013, 23:48:40
Laitan huomenna tuosta kuvasta tummennetun version tänne


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Sauli Pietikäinen - Elokuu 24, 2013, 08:06:07
Täällä neuvoja kyselin, ohessa lopputulos, valotusaika 25 sekuntia eli ylivalottu aika pirusti

Mikä kamera sulla on?
Useimmissa kameroissa kun maksimi valotusaika on 30 s, jonka jälkeen on käytettävä bulbia.
Tuosta 25 s. valotusajasta päätellen bulbille ei ehkä olisi ollut tarvetta tuossa tilanteessa. Eli muutamalla testikuvalla ja kameran valotusmittaria käyttäen olisi ehkä saanut tarkemmin valotetun kuvan.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 24, 2013, 08:54:50
Minulla on Canon EOS 1100D, en laittanut valotus ajaksi esim juuri 20sek, koska en tiennyt tarkkaan junan nopeutta tossa kohtaa ja mielummin lopetan valotuksen silloin, kun itse haluan.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 24, 2013, 11:42:13
Olet joka tapauksessa selvästi ns. jäljillä. Tuosta on hyvä jatkaa. Tsemppiä Roope!


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 24, 2013, 12:43:22
Kiitos paljon Kimmo!


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Elokuu 25, 2013, 23:11:04
Myöskin kameroissa, joissa kuvaus näytön kautta on mahdollista, kannattaa käyttää mielummin etsintä (oikea nimitys?) kuin näyttöä, koska etsimen kautta tarkennus onnistuu pimeässäkin ISO 100:lla, näytön kautta kuvattaessa ainakin omassa Canonin 550D:ssä ei tarkennuksen kohdetta näyttö välttämättä löydä kuin vasta ISO 800:sta eteenpäin olevilla ISO-arvoilla, joka edesauttaa ylivalottumista ja tuottaa kohinaa kuvassa. Tärähdysvaara voi toki tyylistä riippuen olla suurempi, mutta sillä uhalla suosittelen käyttämään etsintä. Valotusajan ei myöskään tarvitse olla kovin pitkä, kuten tuolla ylempänä mainittiin, kannattaa kokeilla erilaisia asetuksia eri tilanteissa.

Pimeässä kuvattaessa hyvälle kuvalle usein ehtona on kyllä jalusta. Esim. 1.4-aukkoisilla objektiiveilla vauhtia ei välttämättä saa pysähtymään eikä pimeässä junasta edes pahemmin saa selvää, asemalla on paras kuvata jos ei ole jalustaa. Jalustan avullakaan ei kuitenkaan saa junasta kuin vauhtiraidat, jos jossain pusikossa tms. kykkii syys- ja talvipimeillä.

Rohkeasti vain yrittämään eri asetuksilla, ja kannattaa tosiaankin varata aikaa asetusten testaamiseen!

(En ole mikään valo-/pimeäkuvauksen asiantuntija, mutta nämä neuvot uskallan antaa..  ;) )


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Olli Leinonen - Syyskuu 05, 2013, 13:58:55
Ainakin Canon 500D:ssä häiritsee yllättävän paljon pimeällä etsimessä näkyvät ISO-luku, aukon koko ja muut tekstit, tai ainakaan ne eivät paranna "etsinsilmän" pimeänäköä.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 05, 2013, 14:22:12
Tarkennus on hyvä tehdä näytöllä. Manuaalitarkennus päälle ja näytön avulla säädetään tarkennus oikeaan paikkaan. Sitten näyttö pois päältä ja kuvia ottamaan.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Hannu Koskenvaara - Lokakuu 02, 2013, 12:57:11
Paras toimintatapa riippuu siitä millaista kuvaa haluaa. Itse en niin välitä vauhtiraitakuvista vaan haluan, että liike pysähtyy. Se vaatii jonkin verran valoa ja asettaa rajat valotusajalle. Siksi jalustakin käyttöarvo on vähäinen, ellei juna pysähdy paikalle. Jossain vaiheessa iltaa (tai aamua, jos luonnetta riittää) luonnonvalo on hyvässä tasapainossa keinovalojen kanssa ja kuviin saa hämärän tunnelmaa mutta kohteet piirtyvät silti terävinä. Tosielämässä tuohon lyhyehköön hetkeen harvoin sattuu yhtään junaa, mutta se nyt lienee itsestäänselvää jokaiselle junakuvaajalle, että junat kulkevat sellaisina hetkinä ja suuntiin kun kuvaaminen on jostain syystä huonointa. Tunnit tekevät tuuria tässäkin asiassa.

Itsekin olisin kiinnostunut käsittelyvinkeistä. Minulla on pahana tapana hävittää hämärän tuntu kuvaa käsittelemällä, kun low key -kuvissa on aina jotain jota yritän nostaa näkyviin. Mutta ei kai siinä ole muuta kuin että hyväksyy ettei jokainen nippeli näy kuvassa.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Mikael Erkkilä - Marraskuu 14, 2013, 14:43:16
Oon nyt kuvaillut vähän iskän Sony-videokameralla. Tosi hyviä videoita tulee ja laittelen niitä juutuuppiin kun ehdin ;) Tosiaan synttärit ens viikolla ja saan sitten oman Samsung-videokameran. Katotaan sitten minkälaista kamaa tulloo  8)


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Mikael Erkkilä - Marraskuu 14, 2013, 15:53:48
Tarkoitin siis että sillä videokameralla tulee hyviä videoita myös pimeässä ;D


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: zige - Marraskuu 15, 2013, 10:49:15
Salamaa älkää ikinä käyttäkö kuvatessanne junia pimeällä, ainakaan jos tämä häiritsee kuljettajaa (edestä/etuviistosta kuvatessa). Näitä on tullut joitakin kertoa nähtyä ja pistää oikein vihaksi kun pilkkopimeästä välähtää salama.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Pertti Bruun - Marraskuu 15, 2013, 10:55:55
Salamaa älkää ikinä käyttäkö kuvatessanne junia pimeällä, ainakaan jos tämä häiritsee kuljettajaa (edestä/etuviistosta kuvatessa). Näitä on tullut joitakin kertoa nähtyä ja pistää oikein vihaksi kun pilkkopimeästä välähtää salama.
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 15, 2013, 11:06:29
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat, millä saa aikaan hienojakin otoksia.

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: zige - Marraskuu 15, 2013, 11:07:38
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä :)


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Pertti Bruun - Marraskuu 15, 2013, 11:33:07
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä :)
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: zige - Marraskuu 15, 2013, 13:15:26
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä :)
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?

Taidat itse olla näitä salaman laukojia? :) Oikeastaan en, ajattelin ihan vaan muidenkin junassa työskentelevien ja vekien silmiä. Samaten bussien, ratikan ja metron kuljettajia. Se on vaan fakta, että salama on todella kirkas (ja sitä voi useissa kameroissa säätää vieläpä kirkkaammaksi kuin oletus-asetus on) ja se kyllä vähäksi aikaa etenkin pimeässä vaikuttaa ja häiritsee työtä. Veturinkuljetta voi tämän vuoksi missata jotakin tärkeää havainnoitavaa.

Kiskoarkea-blogissa oli muistaakseni osuva kirjoitus tähän liittyen ja löysinkin sen: http://kiskoarkea.wordpress.com/2012/12/11/absoluuttinen-salamavalomainos-pimeydessa/

Lainattuna vielä kohta:

"Mutta, jos yhdisteleekin yllämainittuja tyylejä väärin, kuten eräs tyyppi tänään Helsingin asemalla, niin se ei välttämättä enää olekaan OK. Etuviistosta, loivan mutkan vuoksi lähes suoraan edestä, käyttämäni raiteen vierestä (aidan toiselta puolen tosin), ja ilman huomioliivejä. Ensin vilkahtaa pimeydessä vaimea punainen valo, joka kiinnittää kuljettajapolon huomion. Juuri kun katse löytää punavilkun suunnan… FLÄM! …tärähtää sellainen noin miljardin kandelan superhypersalamavalo suoraan keskelle silmäterää. Siinä jälkikuva luomilla viivähtää vielä Oulunkylän jälkeenkin."


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Pertti Bruun - Marraskuu 15, 2013, 13:50:37
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä :)
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?

Taidat itse olla näitä salaman laukojia? :) Oikeastaan en, ajattelin ihan vaan muidenkin junassa työskentelevien ja vekien silmiä. Samaten bussien, ratikan ja metron kuljettajia. Se on vaan fakta, että salama on todella kirkas (ja sitä voi useissa kameroissa säätää vieläpä kirkkaammaksi kuin oletus-asetus on) ja se kyllä vähäksi aikaa etenkin pimeässä vaikuttaa ja häiritsee työtä. Veturinkuljetta voi tämän vuoksi missata jotakin tärkeää havainnoitavaa.

Kiskoarkea-blogissa oli muistaakseni osuva kirjoitus tähän liittyen ja löysinkin sen: http://kiskoarkea.wordpress.com/2012/12/11/absoluuttinen-salamavalomainos-pimeydessa/

Lainattuna vielä kohta:

"Mutta, jos yhdisteleekin yllämainittuja tyylejä väärin, kuten eräs tyyppi tänään Helsingin asemalla, niin se ei välttämättä enää olekaan OK. Etuviistosta, loivan mutkan vuoksi lähes suoraan edestä, käyttämäni raiteen vierestä (aidan toiselta puolen tosin), ja ilman huomioliivejä. Ensin vilkahtaa pimeydessä vaimea punainen valo, joka kiinnittää kuljettajapolon huomion. Juuri kun katse löytää punavilkun suunnan… FLÄM! …tärähtää sellainen noin miljardin kandelan superhypersalamavalo suoraan keskelle silmäterää. Siinä jälkikuva luomilla viivähtää vielä Oulunkylän jälkeenkin."
Jos Salamavalo sokaisisi rallikuskin sekunniksi niin Latvala olis metässä jo ennen "Oulunkylää" ;)
Kävin muuten eilen silmänpohjan kuvauksessa, siinä on kirkas salama joka välähtää alle kymmenessä sentissä, eikä minua tarvinnut taluttaa ulos, näin ihan ite kävellä.


Otsikko: Vs: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä
Kirjoitti: Olli Leinonen - Marraskuu 22, 2013, 11:16:50
Tosin se rallikuski varmaan osaa paremmin arvata että siellä reitin varrella saattaa olla myös katsojia/kuvaajia.