Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2343


« Vastaus #25 : Marraskuu 15, 2013, 11:06:29 »

Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat, millä saa aikaan hienojakin otoksia.

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 15, 2013, 11:07:38 »

Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä Hymyilee
tallennettu
Pertti Bruun
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #27 : Marraskuu 15, 2013, 11:33:07 »

Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä Hymyilee
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Marraskuu 15, 2013, 13:15:26 »

Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä Hymyilee
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?

Taidat itse olla näitä salaman laukojia? Hymyilee Oikeastaan en, ajattelin ihan vaan muidenkin junassa työskentelevien ja vekien silmiä. Samaten bussien, ratikan ja metron kuljettajia. Se on vaan fakta, että salama on todella kirkas (ja sitä voi useissa kameroissa säätää vieläpä kirkkaammaksi kuin oletus-asetus on) ja se kyllä vähäksi aikaa etenkin pimeässä vaikuttaa ja häiritsee työtä. Veturinkuljetta voi tämän vuoksi missata jotakin tärkeää havainnoitavaa.

Kiskoarkea-blogissa oli muistaakseni osuva kirjoitus tähän liittyen ja löysinkin sen: http://kiskoarkea.wordpress.com/2012/12/11/absoluuttinen-salamavalomainos-pimeydessa/

Lainattuna vielä kohta:

"Mutta, jos yhdisteleekin yllämainittuja tyylejä väärin, kuten eräs tyyppi tänään Helsingin asemalla, niin se ei välttämättä enää olekaan OK. Etuviistosta, loivan mutkan vuoksi lähes suoraan edestä, käyttämäni raiteen vierestä (aidan toiselta puolen tosin), ja ilman huomioliivejä. Ensin vilkahtaa pimeydessä vaimea punainen valo, joka kiinnittää kuljettajapolon huomion. Juuri kun katse löytää punavilkun suunnan… FLÄM! …tärähtää sellainen noin miljardin kandelan superhypersalamavalo suoraan keskelle silmäterää. Siinä jälkikuva luomilla viivähtää vielä Oulunkylän jälkeenkin."
tallennettu
Pertti Bruun
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #29 : Marraskuu 15, 2013, 13:50:37 »

Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
Ei kameran salama nyt sentään niin tehokas ole, että siitä näkö menisi. Jälki kuvissa ei vaan ole kovin kummoista, joten ihan turhaan sitä kameran salamaa välkyttelee. Eri asia on sitten maastoon sijoitellut valot & täytesalamat...

Taatusti enemmän käy kuljettajan silmiin veturin virroittimen kipinöinti.


En mä sillä, ettäkö siitä näkö menisi. Ei vain ole kovin hyvä tapa ja ainakin itteeni pistää vihaksi moinen käytös. Saa sitä muitakin ajatella, kuin omaa persettänsä Hymyilee
Kaikki valokuvaajat kun lopettaisi toivomuksesi mukaan salaman käytön niin Sinua ei enää pistäisi vihaksi.
Ethän nyt ajatellut vain omaa persettäsi?

Taidat itse olla näitä salaman laukojia? Hymyilee Oikeastaan en, ajattelin ihan vaan muidenkin junassa työskentelevien ja vekien silmiä. Samaten bussien, ratikan ja metron kuljettajia. Se on vaan fakta, että salama on todella kirkas (ja sitä voi useissa kameroissa säätää vieläpä kirkkaammaksi kuin oletus-asetus on) ja se kyllä vähäksi aikaa etenkin pimeässä vaikuttaa ja häiritsee työtä. Veturinkuljetta voi tämän vuoksi missata jotakin tärkeää havainnoitavaa.

Kiskoarkea-blogissa oli muistaakseni osuva kirjoitus tähän liittyen ja löysinkin sen: http://kiskoarkea.wordpress.com/2012/12/11/absoluuttinen-salamavalomainos-pimeydessa/

Lainattuna vielä kohta:

"Mutta, jos yhdisteleekin yllämainittuja tyylejä väärin, kuten eräs tyyppi tänään Helsingin asemalla, niin se ei välttämättä enää olekaan OK. Etuviistosta, loivan mutkan vuoksi lähes suoraan edestä, käyttämäni raiteen vierestä (aidan toiselta puolen tosin), ja ilman huomioliivejä. Ensin vilkahtaa pimeydessä vaimea punainen valo, joka kiinnittää kuljettajapolon huomion. Juuri kun katse löytää punavilkun suunnan… FLÄM! …tärähtää sellainen noin miljardin kandelan superhypersalamavalo suoraan keskelle silmäterää. Siinä jälkikuva luomilla viivähtää vielä Oulunkylän jälkeenkin."
Jos Salamavalo sokaisisi rallikuskin sekunniksi niin Latvala olis metässä jo ennen "Oulunkylää" Iskee silmää
Kävin muuten eilen silmänpohjan kuvauksessa, siinä on kirkas salama joka välähtää alle kymmenessä sentissä, eikä minua tarvinnut taluttaa ulos, näin ihan ite kävellä.
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #30 : Marraskuu 22, 2013, 11:16:50 »

Tosin se rallikuski varmaan osaa paremmin arvata että siellä reitin varrella saattaa olla myös katsojia/kuvaajia.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina