Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Syyskuu 23, 2014, 12:25:44



Otsikko: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 23, 2014, 12:25:44
Otsikonmukainen aikakauslehti on tupsahtanut tänään digimuodossa osoitteeseen http://www.digipaper.fi/vml/124896/

Pari poimintaa lehdestä:

Sr3- mitä projektille kuuluu (s. 18-19)

Mielenkiintoinen artikkeli Sr3-hankinnoista. Uutena tietona tuli muun muassa sellainen, että ns. 00-veturi saapu koeajoihin Suomen rataverkolle jo ensi keväänä. Pääosa koeajoista ajetaan kuitenkin Etelä-Suomessa

Ruotsin junaliikenne takaisin valtion kainaloon (s. 22-23)

Demari kirjoitti samasta aiheesta tässä http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/23743-kilpailutus-toi-kaaoksen-ruotsin-kiskoille artikkelissa 9.9.2014. Veturimies-lehden jutun faktalaatikossa yksikään Ruotsin rautateiden ongelma ei johdu kuitenkaan rautateiden vapaasta kilpailusta

Ketterästi vituralleen (s. 30-31)

Jutussa käydään varsin seikkaperäisesti ja konkreettisesti läpi asioita ja syitä, miksi 10 minuutin kääntymisajat ovat liian lyhyitä Helsingin rautatieasemalla.

Lehden pääkirjoituksessa (s. 3) kehutaan suomalaisen raideliikenteen täsmällisyyttä ja erinomaisuutta, kun maassamme ei tunneta raideliikenteen oikeaa kilpailua. Sitten kuitenkin lähes joka toisella sivulla haukutaan VR:ää työnantajana. Näin ulkopuolisen silmin tämä täyttää ristiriidan tunnusmerkistön ja herättää kysymyksen: "Mikä sitten olisi parempi ja mitä itse asiassa haluat sanoa?"


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 23, 2014, 13:12:36
Mykistävää, mikä määrä virheitä ja väärintulkintoja on tuohon yhden aukeaman Ruotsi-artikkeliin saatu syntymään. :o


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 23, 2014, 14:06:31
En varsinaisesti näe Mikon kirjoittamassa ristiriitaa. Tämä pikemminkin herättää kysymyksen: VR firmana porskuttaa monellakin mittarilla mitaten kovaa, mutta millä hinnalla työntekijöistä katsoen? Ja jos firmalla menee hyvin, tarvitseeko sitä edes johtaa kovin tehokkaasti vaan riittääkö että roiskitaan johtaminenkin vähän sinne päin?

Eli siis näkisin pikemminkin lehden sisällön niin, että firma pärjää hienosti, työntekijät kärsivät, missä vika?



Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 24, 2014, 20:19:34
Otsikonmukainen aikakauslehti on tupsahtanut tänään digimuodossa osoitteeseen http://www.digipaper.fi/vml/124896/


Aikamoista vasurikuraa kyllä koko pääkirjoitus. ;D Hyvin pääkirjoittajan asenteita (poliittisia asenteita?) kuvaa myös "Vastavierailu Venäjän rautatielle"-artikkeli...

Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...


Pari poimintaa lehdestä:
Ruotsin junaliikenne takaisin valtion kainaloon (s. 22-23)

Demari kirjoitti samasta aiheesta tässä http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/23743-kilpailutus-toi-kaaoksen-ruotsin-kiskoille artikkelissa 9.9.2014. Veturimies-lehden jutun faktalaatikossa yksikään Ruotsin rautateiden ongelma ei johdu kuitenkaan rautateiden vapaasta kilpailusta

Täyttä propagandaa ja asioiden vääristelyä, väittää vapaata kilpailua syylliseksi siihen että radat ovat huonossa kunnossa. Eikös valtion kuulu pitää ne kunnossa? Kukaan ei puhu Ruotsi-artikkelissa siitä, että Suomessakin on ihan täsmälleen samalla tavalla ratojen kunnossapito ja uudisrakentaminen kilpailutettu. Asiasta tietämättömän kirjoittajan on tekopyhää puhua Ruotsista tuossa artikkelissa, koska VR Trackillahan on itselläänkin kunnossapitotoimintaa siellä. :) Varmaan kannattaa nakertaa omaa syömäjalkaa?

Ruotsissa vaikuttaisi nimenomaan tästä syystä (infra) johtuvan 70% ongelmista. Johtuisiko sitten kunnossapidon/uudisrakentamisen osaamattomista/pätemättömistä tarjoajista, vähästä tietotaidosta suhteessa tehtävään työhön ja toisaalta radanpitäjän puutteellisesta laadunvalvonnasta. Ja ennen kaikkea kunnossapidon resurssien puutteesta.

Toisaalta samat ongelmat lienevät ihan yhtä lailla läsnä infrapuolella Suomessakin.

Kuten jo aiemmin totesin, itsepähän ovat Ruotsin päättäjät oman "kalliin" soppansa keittäneet ratojen kunnossapidon ja investointien aliresursoinnilla, koska niiden resurssien lisäyksestä kukaan poliitikko ei voi kerätä poliittisia irtopisteitä. Ehkä joistakin investoinneista, mutta niistäkin vain siltä osin, kun mitkä ovat parhaita poliittisten irtopisteiden kannalta. Jos on selvitetty että myöhästymiset maksavat elinkeinoelämälle x määrä rahaa, miksi ei sitten jo toimita tarpeellisten resurssien osoittamiseksi infraan?

Resurssien lisääminen infran kunnossapidon ja parantamisen sekä uudisrakentamisen kehittämiseen voisi näin ollen olla hyvinkin kannattavaa yhteiskuntataloudellisesti, mutta miksi näin ei tehdä? Siitä ei voi muuta kuin itse kärsiä nahoissaan jos levitellään käsiä vallitsevalle tilanteelle.

Kohta käy Suomen maanteille samalla tavalla.

Ruotsissa rautatieliikenteen markkinaosuus on merkittävästi noussut. Tämä ei olisi mitenkään voinut toteutua valtiojohtoisella liikenteellä. Kustannustehokkuus, joustavuus ja innovatiivisuus ovat selkeästi olleet asia, joka on tuonut liikennettä kiskoille.

Artikkelista voisi vetää ajatusmallin että Ruotsin rautatieliikennettä pitäisi vähentää kun sitä on jo haitaksi asti? Tämä ajatusmalli nyt on varmaankin sitä ympäristöystävällisen rautatieliikenteen suosimista? Mitä täälläkin foorumilla toitotetaan...


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 24, 2014, 20:42:20
Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...

Vastaavasti osa on hyvinkin oikeistolaisia. Sitten on paljon porukkaa siltä väliltä. Ja suurta osaa ei voisi puolue- tai aatejaot vähempää kiinnostaa. Kokonaisuudessaan veturimiesten ammattikunta edunvalvojineen ovat poikkeuksellisen hyvin epäpuoluepoliittisia ja epäpoliittisia. Ja hyvä näin.


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 24, 2014, 20:53:32
Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...

Vastaavasti osa on hyvinkin oikeistolaisia. Sitten on paljon porukkaa siltä väliltä. Ja suurta osaa ei voisi puolue- tai aatejaot vähempää kiinnostaa. Kokonaisuudessaan veturimiesten ammattikunta edunvalvojineen ovat poikkeuksellisen hyvin epäpuoluepoliittisia ja epäpoliittisia. Ja hyvä näin.

Hyvä huomio. Tämä pitää myös paikkansa. En syyllistänytkään ketään muita, paitsi niitä, jotka kehtaavat tuollaista VML-pääkirjoituksen ja Ruotsi-jutun tyyppistä propagandaa syytää ilmoille. Ei ole kovin vaikea arvata mistä pro-monopoli-mielipiteet tällöin kumpuavat.


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 25, 2014, 03:28:05
Mykistävää, mikä määrä virheitä ja väärintulkintoja on tuohon yhden aukeaman Ruotsi-artikkeliin saatu syntymään. :o

Ihmettelen myös, mikä on liiton lehden välittämä agenda tällä kertaa. Kortistoon vai töihin?


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 25, 2014, 07:48:42
Ihmettelen myös, mikä on liiton lehden välittämä agenda tällä kertaa. Kortistoon vai töihin?

Moniko veturimies on Suomessa joutunut kuunaan kortistoon?


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Texwiller - Syyskuu 25, 2014, 09:05:17
Moniko veturimies on Suomessa joutunut kuunaan kortistoon?

VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 

M i k ä l i  VR:n omistajaohjaus nukkuu Ruususen untaan ja yhtymän annetaan päättää rautatiepolitiikasta, kuten tähän asti.


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 25, 2014, 09:41:34
VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 

Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Texwiller - Syyskuu 26, 2014, 10:34:38
VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 
Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?

Kyllä, kyllä tämä aihe on noussut esiin neuvotteluissa eräässä hakaniemeläisessä tornissa. Rautatieliikenteen alasajo näyttää todella niin nopealta, ettei kaikille ehkä riitä eläköitymisestä huolimatta töitä.

Jollei kilpailua sitten saada syntymään.


Otsikko: Vs: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt
Kirjoitti: Texwiller - Elokuu 29, 2015, 14:01:16
VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 
Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?

Kyllä, kyllä tämä aihe on noussut esiin neuvotteluissa eräässä hakaniemeläisessä tornissa. Rautatieliikenteen alasajo näyttää todella niin nopealta, ettei kaikille ehkä riitä eläköitymisestä huolimatta töitä.

Jollei kilpailua sitten saada syntymään.

Olisin ollut niin kovin mielelläni väärässä tässä asiassa.