Aikamoista vasurikuraa kyllä koko pääkirjoitus.
Hyvin pääkirjoittajan asenteita (poliittisia asenteita?) kuvaa myös "Vastavierailu Venäjän rautatielle"-artikkeli...
Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...
Täyttä propagandaa ja asioiden vääristelyä, väittää vapaata kilpailua syylliseksi siihen että radat ovat huonossa kunnossa. Eikös valtion kuulu pitää ne kunnossa?
Kukaan ei puhu Ruotsi-artikkelissa siitä, että Suomessakin on ihan täsmälleen samalla tavalla ratojen kunnossapito ja uudisrakentaminen kilpailutettu. Asiasta tietämättömän kirjoittajan on tekopyhää puhua Ruotsista tuossa artikkelissa, koska VR Trackillahan on itselläänkin kunnossapitotoimintaa siellä.
Varmaan kannattaa nakertaa omaa syömäjalkaa?
Ruotsissa vaikuttaisi nimenomaan tästä syystä (infra) johtuvan 70% ongelmista. Johtuisiko sitten kunnossapidon/uudisrakentamisen osaamattomista/pätemättömistä tarjoajista, vähästä tietotaidosta suhteessa tehtävään työhön ja toisaalta radanpitäjän puutteellisesta laadunvalvonnasta. Ja ennen kaikkea kunnossapidon resurssien puutteesta.
Toisaalta samat ongelmat lienevät ihan yhtä lailla läsnä infrapuolella Suomessakin.
Kuten jo aiemmin totesin, itsepähän ovat Ruotsin päättäjät oman "kalliin" soppansa keittäneet ratojen kunnossapidon ja investointien aliresursoinnilla, koska niiden resurssien lisäyksestä kukaan poliitikko ei voi kerätä poliittisia irtopisteitä. Ehkä joistakin investoinneista, mutta niistäkin vain siltä osin, kun mitkä ovat parhaita poliittisten irtopisteiden kannalta. Jos on selvitetty että myöhästymiset maksavat elinkeinoelämälle x määrä rahaa, miksi ei sitten jo toimita tarpeellisten resurssien osoittamiseksi infraan?
Resurssien lisääminen infran kunnossapidon ja parantamisen sekä uudisrakentamisen kehittämiseen voisi näin ollen olla hyvinkin kannattavaa yhteiskuntataloudellisesti, mutta miksi näin ei tehdä? Siitä ei voi muuta kuin itse kärsiä nahoissaan jos levitellään käsiä vallitsevalle tilanteelle.
Kohta käy Suomen maanteille samalla tavalla.
Ruotsissa rautatieliikenteen markkinaosuus on merkittävästi noussut. Tämä ei olisi mitenkään voinut toteutua valtiojohtoisella liikenteellä. Kustannustehokkuus, joustavuus ja innovatiivisuus ovat selkeästi olleet asia, joka on tuonut liikennettä kiskoille.
Artikkelista voisi vetää ajatusmallin että Ruotsin rautatieliikennettä pitäisi vähentää kun sitä on jo haitaksi asti? Tämä ajatusmalli nyt on varmaankin sitä ympäristöystävällisen rautatieliikenteen suosimista? Mitä täälläkin foorumilla toitotetaan...