Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 11:23:53



Otsikko: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 11:23:53
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 10, 2015, 12:15:08
Linkin mukaan VR on tehnyt edullisen tarjouksen. Edullisemmanko kuin muut, jotka eivät ole saaneet mahdollisuutta jättää tarjousta? "Suomessa ei ole lahjontaa" koska sen nimi on "maan tapa".


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: zige - Helmikuu 10, 2015, 12:16:37
Omasta mielestäni ikävä päätös. Itseäni ihmetyttää vähän et voiko (ilmeisesti voi) HSL noin vaan perua kilpailutus aikeet ja hyväksyä VR:n "jatko"ehdotuksen noin vaan? Toivottavasti HSL ei nyt päätä loppuun asti, vaan antaa kaikille tasapuoliset mahdollisuudet jättää tarjouksensa ja päättää sen perusteella kuka liikennöi 1.1.2018 alkaen.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 10, 2015, 12:34:00
HSL:n ja VR:n yhteistyö ei ole ollut kovin toimivaa, mistä lie YTV-aikaisista skismoista johtuen. Molempiin suuntiin on ollut kyräilyä, minkä on voinut VR:llä matkustaessaan sekä joukkoliikenneaktiivien nettikirjoittelusta viimeisen kymmenen vuoden ajan sieltä täältä ajoittain huomata. HSL antoi rivien välistä ymmärtää kun kilpailutuksesta kerrottiin, että eräs tärkeistä tavoitteista on saada VR ymmärtämään paikkansa HSL:n palkollisena.

HSL oli odottanut kilpailulta 20% kustannussäästöjä ja nyt se sai 10% säästöt, varmuuden siitä että palvelutaso pysyy hyvänä ja samalla todennäköisesti neuvottelutilanteisiin VR:n kanssa aiempaa aiempaa huomattavasti paremmat asemat. HSL:n kannalta ihan fiksu diili, eikä siinä mitään lahjontaa tarvitse takana olla.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 10, 2015, 12:39:56
HSL ei perunnut mitään päätöstään, sillä mitään varsinaista päätöstä kilpailuttamisesta vuoden 2018 alusta ei ole missään vaiheessa ollut. Tänään sellainen olisi voinut tulla, muttei siis tullut.

Ei tässä kannata kuitenkaan kilpailutususkovaistenkaan kirvestä kaivoon heittää, sillä nyt ei tehty päätöstä vieläkään mihinkään lopulliseen suuntaan. Kuten uutisessakin todettiin, HSL:n hallitus vasta valtuutti toimitusjohtajansa sopimaan huhtikuuhun mennessä mahdollisesta 3,5 vuoden suoraostosta, ja sitä ennen ehtii varmasti tapahtumaan vielä paljon.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: zige - Helmikuu 10, 2015, 13:40:37
varmuuden siitä että palvelutaso pysyy hyvänä

Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Antti Vanne - Helmikuu 10, 2015, 15:14:25

Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.

Olisiko konkreettisia esimerkkejä palvelutason alenemisesta?
Kuka vetää HSL:ää kuin pässiä narusta ja jos näin olisi, kenen siellä se pitäisi huomata?


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: zige - Helmikuu 10, 2015, 15:48:40

Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.

Olisiko konkreettisia esimerkkejä palvelutason alenemisesta?
Kuka vetää HSL:ää kuin pässiä narusta ja jos näin olisi, kenen siellä se pitäisi huomata?

Kaluston kunnossapidon huonontuminen, junien sotkuisuus, myöhästymiset jotka ovat puhtaasti VR:stä johtuvista syistä jne (yli puolet myöhästymisistä). Nämä taas johtuvat edellämainituista kaluston kunnossapidon laiminlyönnistä sekä mm. kuuluisista "kympin käännöistä", joiden vuoksi veturinkuljettajat olivat 2013 lakossa. Jossei halua mun sanaa uskoa, niin VRLeaksissa on kyllä hyviä artikkeleitä, joista käy mainittu kympin kääntöjen aiheuttamat myöhästymisten lisääntymiset ilmi. Laitetaan linkki nyt kuitenkin muutamiin: https://vrleaks.wordpress.com/2014/08/28/a27082014/ ja https://vrleaks.wordpress.com/2014/03/07/kaupunkiradan-myohastymiskerrat-liki-kymmenkertaistuivat-lyhyista-kaantoajoista-johtuen/ (etenkin tästä jälkimmäisestä käy hyvin ilmi)


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 16:00:37
Tässä vähän matskua viime kesältä HSL-alueen raideliikenteen tulevaan kilpailutukseen liittyen:
https://www.hsl.fi/uutiset/2014/hsl-valmistelee-lahijunaliikenteen-kilpailutusta-4966

Täytyy rehellisyyden nimissä myöntää, ettei minulle tullut mieleenikään, että suoraostosopimus voi(nee) jatkua myös 1.1.2018 jälkeen. Toisaalta, en ole kuullut kenenkään muunkaan ajatelleen, että kilpailuttamaton raideliikenne voisi olla mahdollista HSL-alueella 1.1.2018 jälkeen.

Tässä myös tällainen dokkari aiheesta kiinnostuneille:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015393-2.HTM


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Toni Hartonen - Helmikuu 10, 2015, 16:38:13
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721
Pystyyköhän tosta tekee kantelun/valituksen kilpailuvirastoon? pienemmistäkin "rikeistä" on juttuja syntynyt..


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 16:46:26
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721
Pystyyköhän tosta tekee kantelun/valituksen kilpailuvirastoon? pienemmistäkin "rikeistä" on juttuja syntynyt..


Kaikestahan aina kannella voi, mutta on oikea osoite sitten Kilpailu- ja kuluttajavirasto vai jokin muu, sitä en tiedä.

Joka tapauksessa näin näppituntumalta tämä kuvio tuntuu tässä kohtaa hieman erikoiselta. Nopeasti ajateltuna tänään paljastui ainakin se seikka, että VR:n HSL-alueen liikenteen hinnoittelussa on ollut ilmaa. Toki sama asia selviää myös toisaalta internetitsä löytyvästä VR:n henkilöliikennestrategiasta.

Karrikoiden voisin verrata tämän päivän juttua siihen, että tarjoan asiakkaalle konepakettia hintaan 1.800 EUR + alv. Siis konepakettia, jossa on läppäri ja Office-paketti. Asiakas sanoisi, että "Jotenkin minusta tuntuu, että olisiko tuo hieman hinnakas?" -Selvä homma, otetaan 10 pinnaa vehkeestä veke, onko nyt hyvä? "Kyllä, nyt on hyvä."

Asiakas ei siis missään kohtaa olisi kilpailuttanut muita tietsikkakauppiaita ja hän tyytyi siihen, että tulin hieman (n. 10 %) vastaan. Asiakas ei siten tiedä, mikä oikea, markkinan määräämä kustannustaso olisi ollut, kuten HSL ei tiedä nyt VR:nkään tapauksessa.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Texwiller - Helmikuu 10, 2015, 17:00:40
Tosiasiassa suoraostosopimuksen jatkamisessa on kysymys siitä, että kilpailutuksen edellytyksiä ei saatu syntymään. Suurimpana ongelmana on varikkopalveluiden tasapuolinen saatavuus kaikille operaattoreille, jota ei kyetty järjestämään ajoissa. Taitavaa jarruttelua VR-Yhtymältä.

Ei tässä kannata kuitenkaan kilpailutususkovaistenkaan kirvestä kaivoon heittää, sillä nyt ei tehty päätöstä vieläkään mihinkään lopulliseen suuntaan.

En tiennytkään, että tässä on kysymys uskonnonvakaumuksesta. Kiitos kuitenkin asian esille nostamisesta: ymmärrän nyt paremmin, miksi faktojen esittäminen ei johda mihinkään.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 17:47:30
Vantaan Sanomatkin on kirjoittanut hetki sitten jutun aiheesta:

Neuvottelut lähijunaliikenteen kilpailutuksesta sakkasivat – VR tarttui tilaisuuteen

HSL neuvottelee VR:n kanssa uudesta lähijunaliikenteen sopimuksesta siirtymäkaudelle ennen kilpailutetun liikenteen alkamista.

Neuvottelujen pohjana on VR:n HSL:lle toimittama tarjous, joka tuottaisi HSL:n mukaan merkittäviä säästöjä ja nopeuttaisi vanhan kaluston poistumista kesään 2017 mennessä.

Jos HSL hyväksyy tarjouksen, lähijunaliikenteen kilpailutus siirtyisi kolmella vuodella eteenpäin. Uusi sopimus VR:n kanssa korvaisi nykyisen huhtikuusta 2016 alkaen ja kestäisi kesään 2021, jolloin kilpailutettu liikenne alkaisi.


Koko juttu löytyy kokonaisuudessaan tuosta:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/265594-neuvottelut-lahijunaliikenteen-kilpailutuksesta-sakkasivat-vr-tarttui-tilaisuuteen

Itseäni kiinnostaa kovasti tämä kohta: "VR:n tarjous on hyvä esimerkki siitä, miten HSL:n toimet kilpailun avaamiseksi tuottavat jo nyt konkreettisia hyötyjä matkustajille, Rihtniemi sanoo." Täytyy yrittää pummata tuota tarjousta HSL:stä. Voi toki olla, etten sitä saa, sillä VR on osakeyhtiö ja sopimus sisältää liikesalaisuuksia ™. Toisaalta, vaikka VR olisi listattu lafka ja sen kahden suurimman asiakkaan (HSL ja LVM) tulovirta koostuisi vain ja ainoastaan verovaroista, mielestäni minulla olisi oikeus nähdä mainittu tarjous, mikäli olisin VR:n osakas; nykyisessä tilanteessa olen VR:n vähemmistöosakas, aivan niin kuin kaikki muutkin oikeushenkilöt (myös yritykset) ovat, mikäli he/ne maksavat veronsa Suomeen.

Tässä puhutaan noin kolmensadan miljoonan euron (!) tarjouksesta, joten tämä pitäisi mielestäni avata jo tästäkin syystä heti. Mikäli tällainen paketti menee läpi "ilmoitusmenettelyllä", en voi kuin ihmetellä kuviota.

Finlexissä (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070348#O1) on hieman luettavaa aiheesta:

--
Laki julkisista hankinnoista

I OSA
Yhteiset säännökset periaatteista ja soveltamisalasta
1 luku
Tarkoitus ja periaatteet
1 §
Lain tarkoitus

Valtion ja kuntien viranomaisten sekä muiden hankintayksiköiden on kilpailutettava hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään.

:
:
:

3 luku (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070348#L3)
Kynnysarvot ja hankinnan ennakoidun arvon laskeminen
15 § (30.4.2010/321)
Kansalliset kynnysarvot

Tätä lakia ei sovelleta:

1) tavara- tai palveluhankintoihin, suunnittelukilpailuihin eikä palveluja koskeviin käyttöoikeussopimuksiin, jos hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on vähemmän kuin 30 000 euroa

--

Jännä juttu, mutta en saa edes suurennuslasilla tuosta 30.000 euron raja-arvosta 300.000.000 euroa, jotta kilpailutusta ei tarvitsisi järjestää.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: zige - Helmikuu 10, 2015, 17:55:08
Tosiasiassa suoraostosopimuksen jatkamisessa on kysymys siitä, että kilpailutuksen edellytyksiä ei saatu syntymään. Suurimpana ongelmana on varikkopalveluiden tasapuolinen saatavuus kaikille operaattoreille, jota ei kyetty järjestämään ajoissa. Taitavaa jarruttelua VR-Yhtymältä.

"Uudessa sopimuksessa VR on lisäksi valmis sitoutumaan muutoksiin, jotka edistävät jatkossa kilpailun toteutumista. Yhtenä esimerkkinä on Ilmalan varikon käytön avaaminen myös muille toimijoille." (Mikon linkkaamasta Vantaan Sanomien/Helsingin Uutisten artikkelista)

Mun silmiin toi näyttäisi tyyliin "Hyväksykää tää sopimus niin 2021 vuodesta voimme tarjota varikkopalveluja muillekkin".


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 10, 2015, 18:57:19
Minäkin luin Finlexiä. Nymanin linkkaamasta laista löytyy kohta, jonka Nyman jätti (tarkoituksella?) mainitsematta:

8 §
Palveluhankintoja koskevat poikkeukset soveltamisalasta

Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi tätä lakia sovelletaan joukkoliikennelain (869/2009) 36 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin hankintasopimuksiin vain siltä osin kuin mainitussa laissa säädetään. (13.11.2009/873)


...siispä ei apua vielä tuosta laista. Joukkoliikennelakia selaamalla taas löytyi seuraavanlainen uusi laki - Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista - jonka tulkitsen koskevan juurikin tällaista keissiä:

1 §
Tarkoitus ja soveltamisala

Vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden on kilpailutettava jäljempänä 12 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot ylittävät hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään.


...ja sitten loppuu minun taidot tulkita, millä perusteella voi tehdä mitäkin. Suorahankinta sallitaan useissakin eri tapauksissa, mutten tunne tapausta niin tarkasti, että voisin sanoa päteekö niistä jokin kohta. Tai päteekö koko laki ylipäätään, vaan löytyykö jostain vielä viittaus johonkin neljänteen lakiin. :)

Mutta koska taitoni loppuvat kesken, joudun valitettavasti luottamaan siihen, että rautatieliikenteen suorahankinta ei ole EU-säädösten tai niistä periytyvien kansallisen lainsäädännön vastainen, aivan kuten tietävämmät ovat minulle kertoneet. Ehkäpä ne tietävämmät jossain vaiheessa jaksavat meille taviksille näyttää ne pykälät, joihin tuo perustuu.




Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 10, 2015, 19:07:14
Aika monissa kohdissa EU:n rautatiesäännöstä tehdään selvä ero kauko- ja lähiliikenteen välillä.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 19:33:05
Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä on tästä samasta aiheesta varsin mielenkiintoista keskustelua:
--
https://www.facebook.com/groups/292234454161439/permalink/875889432462602/


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 10, 2015, 19:53:22
Minäkin luin Finlexiä. Nymanin linkkaamasta laista löytyy kohta, jonka Nyman jätti (tarkoituksella?) mainitsematta:

En jättänyt mitään tarkoituksella mainitsematta, mutta en lähtenyt spekuloimaankaan asialla sen syvemmin, sillä ymmärtämykseni loppuu tuohon 30.000 euron rajaan.

8 §
Palveluhankintoja koskevat poikkeukset soveltamisalasta

Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi tätä lakia sovelletaan joukkoliikennelain (869/2009) 36 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin hankintasopimuksiin vain siltä osin kuin mainitussa laissa säädetään. (13.11.2009/873)


...siispä ei apua vielä tuosta laista. Joukkoliikennelakia selaamalla taas löytyi seuraavanlainen uusi laki - Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista - jonka tulkitsen koskevan juurikin tällaista keissiä:

1 §
Tarkoitus ja soveltamisala

Vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden on kilpailutettava jäljempänä 12 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot ylittävät hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään.


...ja sitten loppuu minun taidot tulkita, millä perusteella voi tehdä mitäkin. Suorahankinta sallitaan useissakin eri tapauksissa, mutten tunne tapausta niin tarkasti, että voisin sanoa päteekö niistä jokin kohta. Tai päteekö koko laki ylipäätään, vaan löytyykö jostain vielä viittaus johonkin neljänteen lakiin. :)

Mutta koska taitoni loppuvat kesken, joudun valitettavasti luottamaan siihen, että rautatieliikenteen suorahankinta ei ole EU-säädösten tai niistä periytyvien kansallisen lainsäädännön vastainen, aivan kuten tietävämmät ovat minulle kertoneet. Ehkäpä ne tietävämmät jossain vaiheessa jaksavat meille taviksille näyttää ne pykälät, joihin tuo perustuu.

Niin.

Meikäläinen ei ole edes vihjannut mistään lainvastaisesta menettelystä. Sen sijaan yritin suurennuslasikielikuvalla tuoda esiin sen, etten tajua tätä kuviota lainsäädännön osalta. Lainsäädäntö on eri suuri kuin lainvastainen.

Mutta siis juu, tämä on asiana mielenkiintoinen kokonaisuutena. Onko kyseessä ei-vaineskaan-kilpailutussuunnitelma, onko kyseessä puljaus Pendolinnassa, miksi yhtäkkiä näin? Tämä selvinnee jossain kohtaa. Korostan edelleen tuota summaa, joka mahdollisen uuden sopparin (HSL/VR) osalta on noin 300 miljoonaa euroa. Näin maallikkona tuntuu täysin uskomattomalta, ettei moista kilpailutettaisi aidosti ja oikeasti.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Helmikuu 10, 2015, 20:07:04
mutta en lähtenyt spekuloimaankaan asialla sen syvemmin

Se on hyvä se.

/sarkasmi


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Toni Hartonen - Helmikuu 10, 2015, 20:22:24
EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) 5 artikla.

"6.   Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, jos se koskee rautatieliikennettä, muttei muita raideliikennemuotoja kuten metro- tai raitiotieliikennettä. Poiketen siitä, mitä 4 artiklan 3 kohdassa säädetään, tällaisen sopimuksen voimassaoloaika saa olla enintään kymmenen vuotta, lukuun ottamatta tapauksia, joihin sovelletaan 4 artiklan 4 kohtaa."

Mitenköhän tää sitten asettuu muun lainsäädäntöön esim. ne eurorajat. Tuliskohan ne vastaan tässä casessa?


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 10, 2015, 20:31:31
Kai nyt Helsingin paikallisliikenne on pienimuotoisempaa kuin jonkun Amsterdamin tai Tukholman?


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Antti Vanne - Helmikuu 11, 2015, 16:58:09
EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) 5 artikla.

"6.   Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, jos se koskee rautatieliikennettä, muttei muita raideliikennemuotoja kuten metro- tai raitiotieliikennettä. Poiketen siitä, mitä 4 artiklan 3 kohdassa säädetään, tällaisen sopimuksen voimassaoloaika saa olla enintään kymmenen vuotta, lukuun ottamatta tapauksia, joihin sovelletaan 4 artiklan 4 kohtaa."

Mitenköhän tää sitten asettuu muun lainsäädäntöön esim. ne eurorajat. Tuliskohan ne vastaan tässä casessa?


Olematta minkäänlainen rautatie- tai juna-asioiden erityisosaaja seuraavia havaintoja:
- EU-lainsäädännön systematiikan mukainen asetus (regulation) on - toisin kuin suomalaisittain saattaisi ajatella - sellaisenaan, ts. sanasta sanaan kussakin jäsenmaassa voimassa olevaa oikeutta
- tästä voidaan poiketa  mm, jos asetuksen sanamuoto sen sallii tai jos jo itse asetus sisältää maakohtaisia poikkeussäännöksiä
- niinpä avainsanat Tonin viittaamassa kohdassa ovat "Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä"
- kilpailullisuutta vaaliville jäsenmaille annetaan siis mahdollisuus pakottaa kilpailuttamaan myös rautatieliikennettä koskevat hankintasopimukset
- mutta: onko jossakin Suomen eduskunnan säätämässä laissa määrätty, että rautatieliikennettä koskevat hankintasopimukset on pakko kilpailuttaa?
- ellei, niin muilla (esim. Suomen lainsäädännön mukaisilla yleisillä hankintojen kilpailutusta koskevilla euromäärillä) kuin EU-asetuksen määräyksillä ei ole merkitystä

Kuten muukin EU-lainsäädäntö, asetukset heijastelevat jäsenmaiden erilaisia olosuhteita ja tulokulmia ja ovat siten melkomoisia kompromisseja sen mukaan, miten kukin jäsenvaltio on onnistunut niiden muotoiluun vaikuttamaan. Kannattaa katsoa myös EU-säädösten johdantoja (preamble), jotka eivät ole sitovaa lainsäädäntöä, mutta kertovat noista olosuhteista ja tulokulmista (vähän kuin hallituksen esitysten perustelut Suomessa). Palvelusopimusasetuksen johdannon 26. kohdassa todetaan mm näin: "Ottaen huomioon jäsenvaltioiden alueellisten järjestelyjen erot, on perusteltua, että toimivaltaiset viranomaiset voivat tehdä rautatieliikenteen julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia ilman tarjouskilpailua".

Ja jos asiat eivät olisikaan näin, niin joku varmaan osaa korjata ne oikealle tolalle.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 11, 2015, 18:24:17
Toisaalla internetissä:

"Neljän vuoden jatkoaika heltisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kymmenen prosentin hinnanalennuksella. Vuositasolla liikenteen arvo on kehäradan auettua noin 80 miljoonaa euroa. Hinnanalennukseksi kutsuttua voitelurahaa tarvittiin siis alle kymmenen miljoonaa vuodessa. VR:n yli puolen miljardin rahakirstussa se ei ole mitään.

Tässä on konkreettinen todiste siitä, miten monopoliaseman turvin torjutaan kilpailua. Omistajalle, eli valtiolle, eli kansalle ei jaeta osinkoja, vaan tyrkätään rahasäkkejä peliin silloin, kun on tarve lobata markkinoiden avaamista vastaan."


http://hvkerho.blogspot.fi/2015/02/vrn-velikassa.html


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 11, 2015, 18:51:10
Ideanahan tässä VR:n tarjouksessa on se, että jo valmiiksi kilpailtua varten trimmattua koneistoa ajetaan kuin kilpailutilanteessa, mutta torpataan ennenaikaisesti muiden toimijoiden mahdollisuus tulla raiteille.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 11, 2015, 18:52:25
Erinomainen teksti HV-kerholta!

Hiffasin juuri äsken, että tämä kolmensadan miljoonan (300.000.000 euroa) suoraostosopimus on tällä hetkellä yhden ainoan virkanaisen käsissä. Voisin kuvitella, että Vilhonkatu 13:n kabinetissa on paperin allekirjoitusta varten varakynä jos toinenkin. Tässä tuskin tulee tapahtumaan samalla tavalla kuin johtaja Tuuralle Uuno Epsanjassa -elokuvassa, jossa hän ei tahtonut saada millään konstilla ministerin nimeä paperiin.

Koko tässä sotk..., korjaan sopas..., korjaan siis sopimusneuvotteluissa on kymmenen vuoden edestä valmista kamaa päivittäiseen Salatut dokumentit -saippuasarjaan.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 25, 2015, 12:13:30
VR:n lähiliikenteen konduktöörit ovat helpottuneita kilpailun mahdollisesta siirtymisestä:

http://demokraatti.fi/helsingin-rautatieasemalla-kampanjoi-uhanalainen-laji-aiesopimus-ei-kuoppaa-lahiliikenteen-konduktoorien-huolta/

Mutta eikös tämä VR:n esittämä monopolinjatkotarjous sisältänyt ajatuksen konduktöörien vähentämisestä lähijunissa? Ainakin toisaalla internetissä kerrotaan:

"HSL laskee saavuttavansa VR:n tarjouksen myötä noin 6 miljoonan euron vuosittaiset säästöt, mikä tarkoittaa noin 10 %:a HSL:n ja VR:n välisestä ostoliikennesummasta.

VRLeaksin VR:n sisältä saamien tietojen mukaan VR kuitenkin vähentää junahenkilökuntansa määrää HSL-alueen liikenteessä noin 120 henkilötyövuodella, mikä tarkoittaa sivukuluineen vuositasolla noin 6 miljoonaa euroa, eli VR ei käytännössä kärsi myöntämänsä alennuksen vuoksi lainkaan euromääräistä tappiota."

https://vrleaks.wordpress.com/2015/02/16/a16022015/

Siis kilpailutilanteessa konduktöörien määrän sanelisi HSL, ilman kilpailua siitä päättää VR. Kummallakin lienee sama intressi vähentää henkilökuntaa.

(Ajatella, jos metrojunissa ei olisi konduktöörejä, kuka niissä uskaltaisi matkustaa.)


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 25, 2015, 14:28:09
Jotenkin tulee mieleen tämän keskustelun ja näiden kahden kuvan myötä 'suomalaiset erityisolosuhteet':  http://vaunut.org/kuva/89658 ja http://vaunut.org/kuva/62104. Ensimmäisen kerran itse matkustin konduktöörittömässä veturivetoisessa lähijunassa 1990-luvun lopulla Dotmundin alueella PRK:n vierailessa siellä järjestetyssä näyttelyssä. Ja kun eurot tulivat, niin pikalliset matkalippujen tarkastajat järjestivät minulle ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua tuohon siellä järjestelmään Dortmundin ja Essenin välillä.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 25, 2015, 16:12:20
Vertailun vuoksi Ison-Britannian matkustajajunista on noin 35% ilman konduktööriä (ns. Driver Only Operated eli junassa on vain kuljettaja).


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 25, 2015, 19:24:21
Yle Uutiset Uusimaan tuoreessa lähetyksessä on juttua junahenkilökunnan mahdoolisesta poistumisesta junista. Juttu alkaa kohdasta 00:26:
http://areena.yle.fi/tv/2675964

Mitä Otto Lehtipuu sanoo tuossa haastattelussa, kun en oikein saa selvää? Voiko joku translitteroida, kiitos.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: zige - Helmikuu 25, 2015, 21:57:08
Tuohon VR:n tarjous sisältää mm. konduktöörien työn vähentymistä/toimintatavat muuttamista, mm. on puhuttu ns. partiomallista jossa 2xkonduktööri tai konduktööri+vartija olisivat vain osan matkasta junissa ja ymmärtääkseni tarkastaisivat lippuja. Mutta Kehäradan junissa taas olisi koko matkan konduktööri, mm. asiakaspalvelullisista syistä turisteille/lentomatkaajille.

Lipunmyyntihän tulee loppumaan HSL-alueen junissa HSL-lippujen osalta, kilpailutta HSL liikenteen tai ei (VR suoraostaa jatkot). Eli tolla päätöksellä ei oo merkitystä siihen ettei lippujen myynti loppuisi.

Mitä HSL:n kilpailutus tilanteessa meinaisi, niin tietääkseni operaattori saisi itse päättää onko mukana vain kuljettaja vai myös junahenkilökuntaa. Näin itse oon sen HSL:n dokkareista ja puheista ymmärtänyt. HSL ostaa koko palvelun, operaattori se pärjää mitä tarjoaa mihin hintaan.

Ps. PPP:n kommenttiin "Ajatella, jos metrojunissa ei olisi konduktöörejä, kuka niissä uskaltaisi matkustaa." niin itsehän en matkusta metrolla esim. iltaisin ollenkaan kaikenmaailman sekopäiden, häiriköiden sun muiden ääliöiden vuoksi joita päivisinkin on eikä niihin ole kukaan puuttumassa. Junissa kuitenkin häiriöitä on huomattavasti vähemmän, voidaan puhua useasta kertoimesta.

Pss. Ite kyllä mielummin ottaisin konnarin junaan kuin junan ilman konnaria, mutta omasta mielestäni tollanen kampanja on naurettava, ei siitä mitään hyötyä ole etenkään kun HSL ei oo missään vaiheessa todennut et konduktöörit junista häviäis. Voishan ne JHL:n rahat hyödyllisempäänkin käyttää, mut mikäs siinä sit.

Psss. Se räppivideo, hyi v*ttu mitä kuraa. T. Hip-hop, rap, rnb, pop-tyylistä musaa kuunteleva


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 25, 2015, 22:15:10
Tuota noin, HSL de facto vaatii, että konnarit pois, jos se kilpailutuksessa sanoo, että konnarit "voi pitää junissa jos sattuu tahtomaan".
Sattuu nimittäin olemaan niin, että kilpaileva yhtiö saa hoidettua liikenteen halvemmalla ilman konnareita ja siten vietyä kilpailutuksessa voiton halvemmalla tarjouksella. Tällöin VR:nkin on pakko jättää konnarit pois.
Tätä voi toki tasapainottaa antamalla konnarien mukanaolosta kilpailutuksessa lisäpisteitä vaikka niin, että lisäpisteiden arvo vastaa vaikkapa 90% konnarien kustannuksista. Eli toisin sanoen HSL käytännössä korvaisi suurimman osan konnareiden kuluista niin kuin se nykyään korvaa kaiken, mutta operaattorin päätettäväksi jäisi, haluaako se säästää 10% konnarien kokonaiskustannuksista vai ei.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 25, 2015, 22:27:46
Tuota noin, HSL de facto vaatii, että konnarit pois, jos se kilpailutuksessa sanoo, että konnarit "voi pitää junissa jos sattuu tahtomaan".

Tämä ei ole Tuukka totta.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Texwiller - Helmikuu 28, 2015, 13:03:48
Siis kilpailutilanteessa konduktöörien määrän sanelisi HSL, ilman kilpailua siitä päättää VR. Kummallakin lienee sama intressi vähentää henkilökuntaa.

Tätä taustaa vasten ei voi kuin ihmetellä, miten työntekijäjärjestöt vielä tukevat rautatiemonopolia. Työntekijöille monopoli varmistaa vain yt-neuvottelut.

Veturimies-lehti (1/2015) kirjoittaa tuoreeltaan aiheesta otsikolla "Kilpailutustilanne muuttui viime metreillä: VR jatkanee lähiliikenteessä". Monopolisopimuksen jatkamiseen liittyviä henkilöstövähennyksiä kosketellaan kuitenkin vain hyvin varovaisesti. Joku voisi pitää tätä outonakin.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 28, 2015, 14:40:51
Antin mainitseman tuoreimman Veturimies-lehden voi lukea tuosta:
http://www.digipaper.fi/vml/127097/


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Helmikuu 28, 2015, 15:20:55
Mielestäni on ihan luonnollista ettei VML:ssä olla niin huolissaan kuin JHL:ssä.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 28, 2015, 15:51:28
Onhan se monopoli tietysti kivaa, mutta aidossa kilpailutilanteessa kauppakin kannattaa
jos osaa oikein hoitaa.

Arvelen, että lukijajoukossa on monenkin alan harrastajia. Meillä DX-kuuntelijoilla 
oli toive saada "eetteriin" muitakin yrittäjiä kuin Yle. Syntyi useta heikkotehoisia
piraattilähettimiä joita virkavalta jahtasi raskaalla miehityksellä.
Nyt näitä uusia yrittäjiä on luvan kanssa, mutta onko sitten sitä vaihtoehtoa?


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Texwiller - Helmikuu 28, 2015, 19:13:57
Arvelen, että lukijajoukossa on monenkin alan harrastajia. Meillä DX-kuuntelijoilla 
oli toive saada "eetteriin" muitakin yrittäjiä kuin Yle. Syntyi useta heikkotehoisia
piraattilähettimiä joita virkavalta jahtasi raskaalla miehityksellä.
Nyt näitä uusia yrittäjiä on luvan kanssa, mutta onko sitten sitä vaihtoehtoa?

Olkoonkin että kaupalliset radioasemat ovat jukebokseja, on kuuntelijalla toki sentään vaihtoehtoja. Vai haluaako joku vielä takaisin ajan, jolloin koko kevyen musiikin tarjonta hoidettiin yhdellä Yleisradion Rockradio-ohjelmalla?

Ei kukaan väitä, että kilpailu junaliikenteessä olisi tie Onnelaan. Vanhojen ongelmien tilalle tulee nippu uusia. Se on kuitenkin ainoa keino saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan, ja kääntää rautatieala kasvu-uralle. VR:n liikevaihto on tuloksesta ja osingoista huolimatta laskussa. Myös veturinkuljettajien irtisanomiset ovat enää ajan kysymys.


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 28, 2015, 22:13:39
Olisi kiva tietää, mistä Antti on tuon tiedon hankkinut. Veturinkuljettajia otetaan jatkuvasti koulutettavaksi, koska eläköityminen on suurta ja laajaa. Nuppiluku säädetään kohdalleen koulutusmäärillä.



Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 28, 2015, 22:15:25
Kiistaton fakta on se, että VR tekee nykyisen tuloksensa ensisijaisesti sijoitustoiminnalla ja toissijaisesti toiminnan tehostamisella. Se on aivan se ja sama, mitä ammattiliitot monopoliyhtiön osalta sanovat tai kuinka VR:ää palvovat, tämä on kuitenkin totta - työpaikat vähenevät monopolin vuoksi. Asian voi selvittää helposti vaikkapa VR:n vuosiraporteista.

Jotta jotain lohtua ay-liikkeelle kuitenkin olisi, se kuuluu näin: "Ai mittee? Soitellaan tuossa vuonna 2024."


Otsikko: Vs: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Toukokuu 05, 2015, 21:06:32
HSL:n hallitus on päättänyt (10.2.2015, §17) neuvotella ensisijaisesti lähijunaliikenteen suorahankinnasta ajalle 4/2016 - 6/2021 VR:n antaman tarjouksen pohjalta ja antanut toimitusjohtajalle valtuudet allekirjoittaa sitovien tavoitteiden mukainen aiesopimus huhtikuun 2015 loppuun mennessä.

...

Ehdotus (SR) Hallitus päättää jatkaa uuteen määräaikaan 20.5.2015 saakka toimitusjohtajan valtuutta neuvotella ja allekirjoittaa VR:n tarjouksen pohjalta laadittu aiesopimus lähijunaliikenteen operointia ja Sm5-junien kunnossapitoa ajalla 1.4.2016 - 15.6.2021 koskevan suorahankintasopimuksen tekemisestä


http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015397-6.HTM (http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015397-6.HTM)