Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« : Helmikuu 10, 2015, 11:23:53 » |
|
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2015, 12:15:08 » |
|
Linkin mukaan VR on tehnyt edullisen tarjouksen. Edullisemmanko kuin muut, jotka eivät ole saaneet mahdollisuutta jättää tarjousta? "Suomessa ei ole lahjontaa" koska sen nimi on "maan tapa".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2015, 12:16:37 » |
|
Omasta mielestäni ikävä päätös. Itseäni ihmetyttää vähän et voiko (ilmeisesti voi) HSL noin vaan perua kilpailutus aikeet ja hyväksyä VR:n "jatko"ehdotuksen noin vaan? Toivottavasti HSL ei nyt päätä loppuun asti, vaan antaa kaikille tasapuoliset mahdollisuudet jättää tarjouksensa ja päättää sen perusteella kuka liikennöi 1.1.2018 alkaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2015, 12:34:00 » |
|
HSL:n ja VR:n yhteistyö ei ole ollut kovin toimivaa, mistä lie YTV-aikaisista skismoista johtuen. Molempiin suuntiin on ollut kyräilyä, minkä on voinut VR:llä matkustaessaan sekä joukkoliikenneaktiivien nettikirjoittelusta viimeisen kymmenen vuoden ajan sieltä täältä ajoittain huomata. HSL antoi rivien välistä ymmärtää kun kilpailutuksesta kerrottiin, että eräs tärkeistä tavoitteista on saada VR ymmärtämään paikkansa HSL:n palkollisena.
HSL oli odottanut kilpailulta 20% kustannussäästöjä ja nyt se sai 10% säästöt, varmuuden siitä että palvelutaso pysyy hyvänä ja samalla todennäköisesti neuvottelutilanteisiin VR:n kanssa aiempaa aiempaa huomattavasti paremmat asemat. HSL:n kannalta ihan fiksu diili, eikä siinä mitään lahjontaa tarvitse takana olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2015, 12:39:56 » |
|
HSL ei perunnut mitään päätöstään, sillä mitään varsinaista päätöstä kilpailuttamisesta vuoden 2018 alusta ei ole missään vaiheessa ollut. Tänään sellainen olisi voinut tulla, muttei siis tullut.
Ei tässä kannata kuitenkaan kilpailutususkovaistenkaan kirvestä kaivoon heittää, sillä nyt ei tehty päätöstä vieläkään mihinkään lopulliseen suuntaan. Kuten uutisessakin todettiin, HSL:n hallitus vasta valtuutti toimitusjohtajansa sopimaan huhtikuuhun mennessä mahdollisesta 3,5 vuoden suoraostosta, ja sitä ennen ehtii varmasti tapahtumaan vielä paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2015, 13:40:37 » |
|
varmuuden siitä että palvelutaso pysyy hyvänä
Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2015, 15:14:25 » |
|
Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.
Olisiko konkreettisia esimerkkejä palvelutason alenemisesta? Kuka vetää HSL:ää kuin pässiä narusta ja jos näin olisi, kenen siellä se pitäisi huomata?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2015, 15:48:40 » |
|
Rohkenen olla vahvasti eri mieltä tämän suhteen. Palvelutaso on mennyt huomattavasti alaspäin ja menee koko ajan. HSL:ää vedetää ku pässiä narusta, saa nähdä milloin HSL:llä se huomataan.
Olisiko konkreettisia esimerkkejä palvelutason alenemisesta? Kuka vetää HSL:ää kuin pässiä narusta ja jos näin olisi, kenen siellä se pitäisi huomata? Kaluston kunnossapidon huonontuminen, junien sotkuisuus, myöhästymiset jotka ovat puhtaasti VR:stä johtuvista syistä jne (yli puolet myöhästymisistä). Nämä taas johtuvat edellämainituista kaluston kunnossapidon laiminlyönnistä sekä mm. kuuluisista "kympin käännöistä", joiden vuoksi veturinkuljettajat olivat 2013 lakossa. Jossei halua mun sanaa uskoa, niin VRLeaksissa on kyllä hyviä artikkeleitä, joista käy mainittu kympin kääntöjen aiheuttamat myöhästymisten lisääntymiset ilmi. Laitetaan linkki nyt kuitenkin muutamiin: https://vrleaks.wordpress.com/2014/08/28/a27082014/ ja https://vrleaks.wordpress.com/2014/03/07/kaupunkiradan-myohastymiskerrat-liki-kymmenkertaistuivat-lyhyista-kaantoajoista-johtuen/ (etenkin tästä jälkimmäisestä käy hyvin ilmi)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2015, 16:38:13 » |
|
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721 Pystyyköhän tosta tekee kantelun/valituksen kilpailuvirastoon? pienemmistäkin "rikeistä" on juttuja syntynyt..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2015, 16:46:26 » |
|
"VR:n monopoliasema Helsingin seudun junaliikenteessä jatkuu todennäköisesti aina vuoteen 2021 saakka. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsitteli lähijunaliikenteen kilpailutusta hetki sitten päättyneessä kokouksessaan."Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721 Pystyyköhän tosta tekee kantelun/valituksen kilpailuvirastoon? pienemmistäkin "rikeistä" on juttuja syntynyt.. Kaikestahan aina kannella voi, mutta on oikea osoite sitten Kilpailu- ja kuluttajavirasto vai jokin muu, sitä en tiedä. Joka tapauksessa näin näppituntumalta tämä kuvio tuntuu tässä kohtaa hieman erikoiselta. Nopeasti ajateltuna tänään paljastui ainakin se seikka, että VR:n HSL-alueen liikenteen hinnoittelussa on ollut ilmaa. Toki sama asia selviää myös toisaalta internetitsä löytyvästä VR:n henkilöliikennestrategiasta. Karrikoiden voisin verrata tämän päivän juttua siihen, että tarjoan asiakkaalle konepakettia hintaan 1.800 EUR + alv. Siis konepakettia, jossa on läppäri ja Office-paketti. Asiakas sanoisi, että "Jotenkin minusta tuntuu, että olisiko tuo hieman hinnakas?" -Selvä homma, otetaan 10 pinnaa vehkeestä veke, onko nyt hyvä? "Kyllä, nyt on hyvä." Asiakas ei siis missään kohtaa olisi kilpailuttanut muita tietsikkakauppiaita ja hän tyytyi siihen, että tulin hieman (n. 10 %) vastaan. Asiakas ei siten tiedä, mikä oikea, markkinan määräämä kustannustaso olisi ollut, kuten HSL ei tiedä nyt VR:nkään tapauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2015, 17:00:40 » |
|
Tosiasiassa suoraostosopimuksen jatkamisessa on kysymys siitä, että kilpailutuksen edellytyksiä ei saatu syntymään. Suurimpana ongelmana on varikkopalveluiden tasapuolinen saatavuus kaikille operaattoreille, jota ei kyetty järjestämään ajoissa. Taitavaa jarruttelua VR-Yhtymältä. Ei tässä kannata kuitenkaan kilpailutususkovaistenkaan kirvestä kaivoon heittää, sillä nyt ei tehty päätöstä vieläkään mihinkään lopulliseen suuntaan.
En tiennytkään, että tässä on kysymys uskonnonvakaumuksesta. Kiitos kuitenkin asian esille nostamisesta: ymmärrän nyt paremmin, miksi faktojen esittäminen ei johda mihinkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2015, 17:47:30 » |
|
Vantaan Sanomatkin on kirjoittanut hetki sitten jutun aiheesta: Neuvottelut lähijunaliikenteen kilpailutuksesta sakkasivat – VR tarttui tilaisuuteen HSL neuvottelee VR:n kanssa uudesta lähijunaliikenteen sopimuksesta siirtymäkaudelle ennen kilpailutetun liikenteen alkamista.
Neuvottelujen pohjana on VR:n HSL:lle toimittama tarjous, joka tuottaisi HSL:n mukaan merkittäviä säästöjä ja nopeuttaisi vanhan kaluston poistumista kesään 2017 mennessä.
Jos HSL hyväksyy tarjouksen, lähijunaliikenteen kilpailutus siirtyisi kolmella vuodella eteenpäin. Uusi sopimus VR:n kanssa korvaisi nykyisen huhtikuusta 2016 alkaen ja kestäisi kesään 2021, jolloin kilpailutettu liikenne alkaisi.Koko juttu löytyy kokonaisuudessaan tuosta: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/265594-neuvottelut-lahijunaliikenteen-kilpailutuksesta-sakkasivat-vr-tarttui-tilaisuuteenItseäni kiinnostaa kovasti tämä kohta: " VR:n tarjous on hyvä esimerkki siitä, miten HSL:n toimet kilpailun avaamiseksi tuottavat jo nyt konkreettisia hyötyjä matkustajille, Rihtniemi sanoo." Täytyy yrittää pummata tuota tarjousta HSL:stä. Voi toki olla, etten sitä saa, sillä VR on osakeyhtiö ja sopimus sisältää liikesalaisuuksia ™. Toisaalta, vaikka VR olisi listattu lafka ja sen kahden suurimman asiakkaan (HSL ja LVM) tulovirta koostuisi vain ja ainoastaan verovaroista, mielestäni minulla olisi oikeus nähdä mainittu tarjous, mikäli olisin VR:n osakas; nykyisessä tilanteessa olen VR:n vähemmistöosakas, aivan niin kuin kaikki muutkin oikeushenkilöt (myös yritykset) ovat, mikäli he/ne maksavat veronsa Suomeen. Tässä puhutaan noin kolmensadan miljoonan euron (!) tarjouksesta, joten tämä pitäisi mielestäni avata jo tästäkin syystä heti. Mikäli tällainen paketti menee läpi "ilmoitusmenettelyllä", en voi kuin ihmetellä kuviota. Finlexissä on hieman luettavaa aiheesta: -- Laki julkisista hankinnoista
I OSA Yhteiset säännökset periaatteista ja soveltamisalasta 1 luku Tarkoitus ja periaatteet 1 § Lain tarkoitus
Valtion ja kuntien viranomaisten sekä muiden hankintayksiköiden on kilpailutettava hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään.
: : :
3 luku Kynnysarvot ja hankinnan ennakoidun arvon laskeminen 15 § (30.4.2010/321) Kansalliset kynnysarvot
Tätä lakia ei sovelleta:
1) tavara- tai palveluhankintoihin, suunnittelukilpailuihin eikä palveluja koskeviin käyttöoikeussopimuksiin, jos hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on vähemmän kuin 30 000 euroa-- Jännä juttu, mutta en saa edes suurennuslasilla tuosta 30.000 euron raja-arvosta 300.000.000 euroa, jotta kilpailutusta ei tarvitsisi järjestää.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2015, 18:07:28 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2015, 17:55:08 » |
|
Tosiasiassa suoraostosopimuksen jatkamisessa on kysymys siitä, että kilpailutuksen edellytyksiä ei saatu syntymään. Suurimpana ongelmana on varikkopalveluiden tasapuolinen saatavuus kaikille operaattoreille, jota ei kyetty järjestämään ajoissa. Taitavaa jarruttelua VR-Yhtymältä.
"Uudessa sopimuksessa VR on lisäksi valmis sitoutumaan muutoksiin, jotka edistävät jatkossa kilpailun toteutumista. Yhtenä esimerkkinä on Ilmalan varikon käytön avaaminen myös muille toimijoille." (Mikon linkkaamasta Vantaan Sanomien/Helsingin Uutisten artikkelista) Mun silmiin toi näyttäisi tyyliin "Hyväksykää tää sopimus niin 2021 vuodesta voimme tarjota varikkopalveluja muillekkin".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2015, 18:57:19 » |
|
Minäkin luin Finlexiä. Nymanin linkkaamasta laista löytyy kohta, jonka Nyman jätti (tarkoituksella?) mainitsematta: 8 § Palveluhankintoja koskevat poikkeukset soveltamisalasta
Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi tätä lakia sovelletaan joukkoliikennelain (869/2009) 36 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin hankintasopimuksiin vain siltä osin kuin mainitussa laissa säädetään. (13.11.2009/873)...siispä ei apua vielä tuosta laista. Joukkoliikennelakia selaamalla taas löytyi seuraavanlainen uusi laki - Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista - jonka tulkitsen koskevan juurikin tällaista keissiä: 1 § Tarkoitus ja soveltamisala
Vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden on kilpailutettava jäljempänä 12 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot ylittävät hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään....ja sitten loppuu minun taidot tulkita, millä perusteella voi tehdä mitäkin. Suorahankinta sallitaan useissakin eri tapauksissa, mutten tunne tapausta niin tarkasti, että voisin sanoa päteekö niistä jokin kohta. Tai päteekö koko laki ylipäätään, vaan löytyykö jostain vielä viittaus johonkin neljänteen lakiin. Mutta koska taitoni loppuvat kesken, joudun valitettavasti luottamaan siihen, että rautatieliikenteen suorahankinta ei ole EU-säädösten tai niistä periytyvien kansallisen lainsäädännön vastainen, aivan kuten tietävämmät ovat minulle kertoneet. Ehkäpä ne tietävämmät jossain vaiheessa jaksavat meille taviksille näyttää ne pykälät, joihin tuo perustuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2015, 19:07:14 » |
|
Aika monissa kohdissa EU:n rautatiesäännöstä tehdään selvä ero kauko- ja lähiliikenteen välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 10, 2015, 19:53:22 » |
|
Minäkin luin Finlexiä. Nymanin linkkaamasta laista löytyy kohta, jonka Nyman jätti (tarkoituksella?) mainitsematta: En jättänyt mitään tarkoituksella mainitsematta, mutta en lähtenyt spekuloimaankaan asialla sen syvemmin, sillä ymmärtämykseni loppuu tuohon 30.000 euron rajaan. 8 § Palveluhankintoja koskevat poikkeukset soveltamisalasta
Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi tätä lakia sovelletaan joukkoliikennelain (869/2009) 36 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin hankintasopimuksiin vain siltä osin kuin mainitussa laissa säädetään. (13.11.2009/873)...siispä ei apua vielä tuosta laista. Joukkoliikennelakia selaamalla taas löytyi seuraavanlainen uusi laki - Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista - jonka tulkitsen koskevan juurikin tällaista keissiä: 1 § Tarkoitus ja soveltamisala
Vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden on kilpailutettava jäljempänä 12 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot ylittävät hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään....ja sitten loppuu minun taidot tulkita, millä perusteella voi tehdä mitäkin. Suorahankinta sallitaan useissakin eri tapauksissa, mutten tunne tapausta niin tarkasti, että voisin sanoa päteekö niistä jokin kohta. Tai päteekö koko laki ylipäätään, vaan löytyykö jostain vielä viittaus johonkin neljänteen lakiin. Mutta koska taitoni loppuvat kesken, joudun valitettavasti luottamaan siihen, että rautatieliikenteen suorahankinta ei ole EU-säädösten tai niistä periytyvien kansallisen lainsäädännön vastainen, aivan kuten tietävämmät ovat minulle kertoneet. Ehkäpä ne tietävämmät jossain vaiheessa jaksavat meille taviksille näyttää ne pykälät, joihin tuo perustuu. Niin. Meikäläinen ei ole edes vihjannut mistään lainvastaisesta menettelystä. Sen sijaan yritin suurennuslasikielikuvalla tuoda esiin sen, etten tajua tätä kuviota lainsäädännön osalta. Lainsäädäntö on eri suuri kuin lainvastainen. Mutta siis juu, tämä on asiana mielenkiintoinen kokonaisuutena. Onko kyseessä ei-vaineskaan-kilpailutussuunnitelma, onko kyseessä puljaus Pendolinnassa, miksi yhtäkkiä näin? Tämä selvinnee jossain kohtaa. Korostan edelleen tuota summaa, joka mahdollisen uuden sopparin (HSL/VR) osalta on noin 300 miljoonaa euroa. Näin maallikkona tuntuu täysin uskomattomalta, ettei moista kilpailutettaisi aidosti ja oikeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 10, 2015, 20:07:04 » |
|
mutta en lähtenyt spekuloimaankaan asialla sen syvemmin
Se on hyvä se. /sarkasmi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 10, 2015, 20:22:24 » |
|
EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) 5 artikla.
"6. Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, jos se koskee rautatieliikennettä, muttei muita raideliikennemuotoja kuten metro- tai raitiotieliikennettä. Poiketen siitä, mitä 4 artiklan 3 kohdassa säädetään, tällaisen sopimuksen voimassaoloaika saa olla enintään kymmenen vuotta, lukuun ottamatta tapauksia, joihin sovelletaan 4 artiklan 4 kohtaa."
Mitenköhän tää sitten asettuu muun lainsäädäntöön esim. ne eurorajat. Tuliskohan ne vastaan tässä casessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 10, 2015, 20:31:31 » |
|
Kai nyt Helsingin paikallisliikenne on pienimuotoisempaa kuin jonkun Amsterdamin tai Tukholman?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 11, 2015, 16:58:09 » |
|
EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) 5 artikla.
"6. Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, jos se koskee rautatieliikennettä, muttei muita raideliikennemuotoja kuten metro- tai raitiotieliikennettä. Poiketen siitä, mitä 4 artiklan 3 kohdassa säädetään, tällaisen sopimuksen voimassaoloaika saa olla enintään kymmenen vuotta, lukuun ottamatta tapauksia, joihin sovelletaan 4 artiklan 4 kohtaa."
Mitenköhän tää sitten asettuu muun lainsäädäntöön esim. ne eurorajat. Tuliskohan ne vastaan tässä casessa?
Olematta minkäänlainen rautatie- tai juna-asioiden erityisosaaja seuraavia havaintoja: - EU-lainsäädännön systematiikan mukainen asetus (regulation) on - toisin kuin suomalaisittain saattaisi ajatella - sellaisenaan, ts. sanasta sanaan kussakin jäsenmaassa voimassa olevaa oikeutta - tästä voidaan poiketa mm, jos asetuksen sanamuoto sen sallii tai jos jo itse asetus sisältää maakohtaisia poikkeussäännöksiä - niinpä avainsanat Tonin viittaamassa kohdassa ovat "Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä" - kilpailullisuutta vaaliville jäsenmaille annetaan siis mahdollisuus pakottaa kilpailuttamaan myös rautatieliikennettä koskevat hankintasopimukset - mutta: onko jossakin Suomen eduskunnan säätämässä laissa määrätty, että rautatieliikennettä koskevat hankintasopimukset on pakko kilpailuttaa? - ellei, niin muilla (esim. Suomen lainsäädännön mukaisilla yleisillä hankintojen kilpailutusta koskevilla euromäärillä) kuin EU-asetuksen määräyksillä ei ole merkitystä Kuten muukin EU-lainsäädäntö, asetukset heijastelevat jäsenmaiden erilaisia olosuhteita ja tulokulmia ja ovat siten melkomoisia kompromisseja sen mukaan, miten kukin jäsenvaltio on onnistunut niiden muotoiluun vaikuttamaan. Kannattaa katsoa myös EU-säädösten johdantoja (preamble), jotka eivät ole sitovaa lainsäädäntöä, mutta kertovat noista olosuhteista ja tulokulmista (vähän kuin hallituksen esitysten perustelut Suomessa). Palvelusopimusasetuksen johdannon 26. kohdassa todetaan mm näin: "Ottaen huomioon jäsenvaltioiden alueellisten järjestelyjen erot, on perusteltua, että toimivaltaiset viranomaiset voivat tehdä rautatieliikenteen julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia ilman tarjouskilpailua". Ja jos asiat eivät olisikaan näin, niin joku varmaan osaa korjata ne oikealle tolalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 11, 2015, 18:24:17 » |
|
Toisaalla internetissä: "Neljän vuoden jatkoaika heltisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kymmenen prosentin hinnanalennuksella. Vuositasolla liikenteen arvo on kehäradan auettua noin 80 miljoonaa euroa. Hinnanalennukseksi kutsuttua voitelurahaa tarvittiin siis alle kymmenen miljoonaa vuodessa. VR:n yli puolen miljardin rahakirstussa se ei ole mitään.
Tässä on konkreettinen todiste siitä, miten monopoliaseman turvin torjutaan kilpailua. Omistajalle, eli valtiolle, eli kansalle ei jaeta osinkoja, vaan tyrkätään rahasäkkejä peliin silloin, kun on tarve lobata markkinoiden avaamista vastaan."http://hvkerho.blogspot.fi/2015/02/vrn-velikassa.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 11, 2015, 18:51:10 » |
|
Ideanahan tässä VR:n tarjouksessa on se, että jo valmiiksi kilpailtua varten trimmattua koneistoa ajetaan kuin kilpailutilanteessa, mutta torpataan ennenaikaisesti muiden toimijoiden mahdollisuus tulla raiteille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 11, 2015, 18:52:25 » |
|
Erinomainen teksti HV-kerholta!
Hiffasin juuri äsken, että tämä kolmensadan miljoonan (300.000.000 euroa) suoraostosopimus on tällä hetkellä yhden ainoan virkanaisen käsissä. Voisin kuvitella, että Vilhonkatu 13:n kabinetissa on paperin allekirjoitusta varten varakynä jos toinenkin. Tässä tuskin tulee tapahtumaan samalla tavalla kuin johtaja Tuuralle Uuno Epsanjassa -elokuvassa, jossa hän ei tahtonut saada millään konstilla ministerin nimeä paperiin.
Koko tässä sotk..., korjaan sopas..., korjaan siis sopimusneuvotteluissa on kymmenen vuoden edestä valmista kamaa päivittäiseen Salatut dokumentit -saippuasarjaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|