Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Elokuu 30, 2015, 15:59:31



Otsikko: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 30, 2015, 15:59:31
Lainaus (KL 3.7.2013): "Yksikön päällikkö Tero Jokilehto Liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että yksinoikeutta jatkettiin, koska VR:n palvelutaso haluttiin säilyttää."

Mitenkäs se palvelutaso ja palvelutason muutokset siinä sopimuksessa mahtavat olla? Ovatko ennakoidut junien lakkauttamiset sopimuksen mukaisia? Onko muutoksista tiedotettu riittävän ajoissa?


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Elokuu 30, 2015, 16:12:43
Tuo Jokilehdon kommentti on ristiriidassa hänen Haukivuoren henkilöjunien pysähdysten lopettamista 'perustelevien' kommenttien kanssa. Haukivuoren kohdallahan palvelutaso pudotettiin 12.8.2014 nollaan.


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Elokuu 30, 2015, 16:18:54
Tuo Jokilehdon kommentti on ristiriidassa hänen Haukivuoren henkilöjunien pysähdysten lopettamista 'perustelevien' kommenttien kanssa. Haukivuoren kohdallahan palvelutaso pudotettiin 12.8.2014 nollaan.
11.8!


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Panu Breilin - Elokuu 30, 2015, 17:15:57
Mitenkäs se palvelutaso ja palvelutason muutokset siinä sopimuksessa mahtavat olla? Ovatko ennakoidut junien lakkauttamiset sopimuksen mukaisia? Onko muutoksista tiedotettu riittävän ajoissa?

Tuohan on mielenkiintoista, että jos VR ja LVM ovatkin vahingossa tai EU-säännösten pakottamana tulleet laatineeksi yksinoikeussopimukseen pykälät, jotka antavat ministeriölle veto-oikeuden myös muuhun kuin "ostoliikenteeseen" ja "velvoiteliikenteeseen".

Molempien sopimusosapuolten toivoma ja nykyisin toteutuva tulkinta on se, että kyseinen liikennöinti on VR:n sisäinen asia, mutta jos oikeuden päätös asiasta sattuisikin olemaan päinvastainen, niin mitä sitten tehtäisiin? Sehän järkyttäisi suomalaista joukkoliikenne- ja rautatiepolitiikkaa aika lailla perinpohjin.


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 30, 2015, 17:45:44
Linkitänpä tähän Kalevi Kämäräisen asiaa koskevan kirjoituksen Uuden Suomen puheenvuorossa:
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201213-antaako-lvm-vaaran-kuvan-vrn-yksinoikeussopimuksesta


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 31, 2015, 16:00:46
Onko olemassa uudempaa luetteloa "julkisen palvelun velvoitteen alaisesta liikenteestä" kuin 9.12.2012 päivätty?

Riihimäki-Lahti väliä lukuunottamatta kaikki junat ovat sellaisia, että VR voi lopettaa ympäriltä junia ja ainakin kesän alussa parin kuukauden varoitusajalla myös tällä listalla olevia.

Toisekseen esim. 47 ja 54 reitiksi on merkitty 901 km, kun sen pitäisi olla 219 km kummallakin (siis velvoiteosuus) ja junalla 709 matka on 269 km, kun velvoiteosuus oli jotain alle 90 km. Toki näin laskettuna näyttää komeammalta.



Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 31, 2015, 19:14:30
Onko olemassa uudempaa luetteloa "julkisen palvelun velvoitteen alaisesta liikenteestä" kuin 9.12.2012 päivätty?

Riihimäki-Lahti väliä lukuunottamatta kaikki junat ovat sellaisia, että VR voi lopettaa ympäriltä junia ja ainakin kesän alussa parin kuukauden varoitusajalla myös tällä listalla olevia.

Toisekseen esim. 47 ja 54 reitiksi on merkitty 901 km, kun sen pitäisi olla 219 km kummallakin (siis velvoiteosuus) ja junalla 709 matka on 269 km, kun velvoiteosuus oli jotain alle 90 km. Toki näin laskettuna näyttää komeammalta.

Ei taida olla uudempaa luetteloa. Varmuuden saamiseksi jostain ministeriöstä pitäisi asiaa kysyä.


Otsikko: Vs: VR:n yksinoikeus ja palvelutaso
Kirjoitti: Olli Aalto - Elokuu 31, 2015, 21:49:18
Mutta eihän VR:llä ole asiakkaita, ja matkustajat ovat yökkösiä, joita on liikaa sekä joista on päästävä eroon.