Otsikko: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Oskari Kvist - Lokakuu 26, 2015, 00:05:42 http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/puista-pudonneet-lehdet-kiusaavat-junia/2157620
Lainaus Junaliikennettä on alkanut ajoittain kiusata taas jokasyksyinen ilmiö – puista radalle putoavat lehdet. Erityisesti märällä kelillä liiskautuneet lehdet tekevät kiskot niin liukkaiksi, että veturin pyörät alkavat jauhaa tyhjää. – Isot tavarajunat jäävät silloin helposti jumiin, jos ne eivät ennätä tarpeeksi kiihdyttää vauhtia mäkeen, kertoo liikennepäällikkö Timo Hämäläinen Ratahallintokeskuksesta. Esimerkiksi viime viikon loppupuolella Itä- ja Pohjois-Suomen henkilöjunaliikenne myöhästeli ilmiön vuoksi. – Kaksi tavarajunaa jäi kiinni, toinen Savon radalla Kurkimäessä Kuopiossa ja toinen Venetmäessä Pieksämäen ja Jyväskylän välillä, Hämäläinen kertoo. – Kurkimäki on yksi pahimmista paikoista. Hämäläisen mukaan vetureissa on hiekoitussäiliöt apuna, mutta niidenkään hiekka ei riitä loputtomiin. Toisena keinona käytetään kiskojen hiontaa karheammaksi. Sitä on tehty muun muassa Helsingin ja Turun välisellä rantaradalla. – Syynä on, että sähköjunissa ei ole hiekoituslaitteita. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 26, 2015, 08:40:53 Täälläkin voisi ottaa raiteiden pesun kahdesti tai neljästi päivässä käytännöksi niin kiskot olisi ainakin puhtaita.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Nikolas Peippo - Lokakuu 26, 2015, 08:59:29 Vai että Ratahallintokeskus, ja missään sähköjunissa ei ole hiekoitusta..
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Kari Siimes - Lokakuu 26, 2015, 09:56:42 Olisiko syytä ottaa hiekoitusmahdollisuus myös sähköjuniin. Ei liene kovin vaikea toteuttaa.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Iiro Laiho - Lokakuu 26, 2015, 12:08:34 Muistaakseni ongelma on, ettei moottorivaunujen akselipaino riitä hiekoitushiekan murskaamiseen oikealla tavalla.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Nikolas Peippo - Lokakuu 26, 2015, 12:39:12 Hiekoitus puuttuu vain Sm1/2:sta, ja nekin poistuvat aika pian liikenteestä.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 26, 2015, 12:44:09 Muistaakseni ongelma on, ettei moottorivaunujen akselipaino riitä hiekoitushiekan murskaamiseen oikealla tavalla. Hieman epäilen tuota. Huomattavasti kevyemmissä pienvetureissa, työkoneissa ja mm. raitiovaunuissakin on hiekoitusmahdollisuus.Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Lokakuu 26, 2015, 13:59:07 Täälläkin voisi ottaa raiteiden pesun kahdesti tai neljästi päivässä käytännöksi niin kiskot olisi ainakin puhtaita. Ei tuonne vilkkaasti liikennöidyille radoille sovi liikenteen sekaan millään taikuudella monta kertaa päivässä työkoneita kiskoja putsailemaan.Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 26, 2015, 14:17:39 Täälläkin voisi ottaa raiteiden pesun kahdesti tai neljästi päivässä käytännöksi niin kiskot olisi ainakin puhtaita. Ei tuonne vilkkaasti liikennöidyille radoille sovi liikenteen sekaan millään taikuudella monta kertaa päivässä työkoneita kiskoja putsailemaan.Sopiihan ihan hyvin. Ajetaan 120 km/h. Tai edes tavarajunalle sallittu 100 km/h. Lisäys: Briteissä ajetaan pesujunia normaalin liikenteen seassa. Tällaisessa junassa on kaksi dieselveturia - yksi kumpaankin päähän - ja sitten tavaravaunuja, joissa on kyydissä painepesuri ja vesisäiliöt. Pesurin käyttöpaine on 1380 bar. Ajonopeus on tavallisesti 90 mph (144 km/h). Kun ratakiskoja pestään, ajetaan noin 60 mph (100 km/h). Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Robert Sand - Lokakuu 26, 2015, 14:20:12 Muistaakseni ongelma on, ettei moottorivaunujen akselipaino riitä hiekoitushiekan murskaamiseen oikealla tavalla. Hieman epäilen tuota. Huomattavasti kevyemmissä pienvetureissa, työkoneissa ja mm. raitiovaunuissakin on hiekoitusmahdollisuus.Kyllä, jopa niinkin pieni veturi kuin Diema DL6/3 jonka akselipaino on noin 600kg murskaa hiekkaa kuin hiekkaa. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Vainio - Lokakuu 26, 2015, 23:52:05 Lehdet radalta poistavat paineilmasuuttimet vetureiden etupyörien edessä ei olisi suuri investointi.
Kiviäkin voisi poistaa ne, paineilman kanssa tai ilman. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 27, 2015, 05:15:56 Raitiovaunuliikenne se vasta kärsiikin lehtikelistä. Vanhana stadilaisena osaan varoa spåria määrätyissä paikoissa, mutta ihmettelen ettei enemmän pelti kolise kun autoilija tai jalankulkija ei yksinkertaisesti tajua, että kiskoilla EI ole aina kesäkeli VR:n ikivanhasta mainoslauseesta huolimatta, vaan jarrutusmatkat saattavat pidentyä lehtikelillä moninkertaisiksi.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 27, 2015, 08:33:06 Lehdet radalta poistavat paineilmasuuttimet vetureiden etupyörien edessä ei olisi suuri investointi. Sehän ei tilannetta helpottaisi, kyse on lähinnä yksittäisistä lehdistä jotka liiskaantuisivat joka tapauksessa junan ilmavirran pyrittäessä lehtiä junan alla.Kiviäkin voisi poistaa ne, paineilman kanssa tai ilman. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 27, 2015, 09:52:42 Lehdet radalta poistavat paineilmasuuttimet vetureiden etupyörien edessä ei olisi suuri investointi. Sehän ei tilannetta helpottaisi, kyse on lähinnä yksittäisistä lehdistä jotka liiskaantuisivat joka tapauksessa junan ilmavirran pyrittäessä lehtiä junan alla.Kiviäkin voisi poistaa ne, paineilman kanssa tai ilman. Kyse kai nimenomaan ei ole yksittäisistä lehdistä, vaan kiskon pintaan jäätyvästä vedensekaisesta lehtipuurosta. Ja sitä ei mikään järjellinen paineilmasuutin saa irti. Jos ongelmaan olisi helppo ratkaisu, se mitä todennäköisimmin olisi jo toteutettu. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 27, 2015, 11:59:07 Lehdet radalta poistavat paineilmasuuttimet vetureiden etupyörien edessä ei olisi suuri investointi. Sehän ei tilannetta helpottaisi, kyse on lähinnä yksittäisistä lehdistä jotka liiskaantuisivat joka tapauksessa junan ilmavirran pyrittäessä lehtiä junan alla.Kiviäkin voisi poistaa ne, paineilman kanssa tai ilman. Kyse kai nimenomaan ei ole yksittäisistä lehdistä, vaan kiskon pintaan jäätyvästä vedensekaisesta lehtipuurosta. Ja sitä ei mikään järjellinen paineilmasuutin saa irti. Jos ongelmaan olisi helppo ratkaisu, se mitä todennäköisimmin olisi jo toteutettu. On siihen helppo ratkaisu, joka on muutama viesti ylempänä mainittu. Eli 1380 barin painevesisuihkulla pestään kiskon pinta puhtaaksi. Sitten on olemassa hiekan, alumiinin ja liima-aineen seos ns. sandite, jota käytetään kitkan parantamiseen. Sanditea käytetään suurissa rautatiemaissa, kuten USA, Australia, UK ja Alankomaat. Sitä sanditea ei yleensä levitetä veturista vaan omilla työjunilla isoista säiliöistä. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 27, 2015, 13:00:10 Viestissäni kyseenalaistin väittämän, jonka mukaan paineilmapuhallus veturin pyörien edessä auttaisi. Ei auttaisi, sillä lehdet kyllä löytävät tiensä kiskojen päälle junan ilmavirrasta. On totta, että varsinainen ongelma on liukas, limainen musta lehtimassa joka tarttuu kiskon pintaan. Sen sijaan lehdet hyvinkin ovat yksittäisiä lehtiä, eikä mitään kasoja jotka peittäisivät kiskon pintaa mikä on yleinen harhaolettama.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Mikko Kosonen - Lokakuu 27, 2015, 14:39:23 Vesipesun toimivuuteen uskon, mutta "pesujuna" pitäisi kulkea montakertaa päivässä. Luultavasti vesipesun kustannukset ovat liian suuria hyötyyn nähden. Lehtikeli kestää kuitenkin vain muutaman viikon, ja välillä runsas sade pesee kiskot ilmaiseksi.
Paineilman mahdollisuuteen en usko. Enkä lehtien poistoon muutenkaan. Ei auta että yksittäisen lehden saa kiskonpinnalta pois, kun miljoona lehteä on kiskojen välissä pöllyämässä. Pöllyävät lehdet tarttuvat pyöriin ja murskautuvat kiskoon, jolloin öljymäinen neste jää kiskon pintaan. Vesipesu ja karhennushionta ovat ainoa auttava ratkaisu, joskin kallis sellainen. Britanniassa ja Kanadassa lehtiongelma on ilmaston ja lehtipuumäärän takia huomattavasti suurempi, siellä käytetään mm näitä ratkaisuja, vaihtelevalla menestyksellä kuitenkin. Kanadassa haastetta aiheuttaa myös suuret junapainot sekä jyrkempi maasto. Britanniassa haastetta on lähinnä kaluston suhteen. Lehtiongelma on ollut olemassa siitä lähtien kun rautatiet on keksitty. Eli lähes 200 vuotta on lehtikeliä ollut raiteilla, eikä täydellistä ongelmanratkaisua vieläkään ole maapallolla keksitty. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Vainio - Lokakuu 27, 2015, 18:42:35 "Erityisesti märällä kelillä liiskautuneet lehdet tekevät kiskot niin liukkaiksi, että veturin pyörät alkavat jauhaa tyhjää.
– Isot tavarajunat jäävät silloin helposti jumiin, jos ne eivät ennätä tarpeeksi kiihdyttää vauhtia mäkeen," En tiedä tarkemmin ongelmasta, mutta kuvittelisin, ettei märät lehdet pöllyä, kun juna liikkuu hitaasti ja juuttuu ylämäkeen. Paineilmalla saisi kiskot tällaisessa tilanteessa lähes kuivaksi ja lehdet pois. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 27, 2015, 20:03:36 "Erityisesti märällä kelillä liiskautuneet lehdet tekevät kiskot niin liukkaiksi, että veturin pyörät alkavat jauhaa tyhjää. Se vaan ei ole noin yksinkertaista. Kiskoihin on joka tapauksessa tarttunut lehtimönjää, ja sitä ei millään paineilmalla poisteta. Eli sen tavarajunan itsessään ei tarvitse liiskata yhtään uutta lehteä, ilmankin on liukasta. Liittessä avartavia kuva Helsigin mäkelänkadulta. Rautateillä tilanne ei ole sentään näin paha.– Isot tavarajunat jäävät silloin helposti jumiin, jos ne eivät ennätä tarpeeksi kiihdyttää vauhtia mäkeen," En tiedä tarkemmin ongelmasta, mutta kuvittelisin, ettei märät lehdet pöllyä, kun juna liikkuu hitaasti ja juuttuu ylämäkeen. Paineilmalla saisi kiskot tällaisessa tilanteessa lähes kuivaksi ja lehdet pois. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Jorma Toivonen - Lokakuu 28, 2015, 00:49:29 Aikoinaan Sm1/-2 sarjojen juniin tehtiin tehonsäätöön muutoksia, koska syksyisin olivat suurissa vaikeuksissa mm. rantaradalla (Kauniainen?). Eikä lehtien tarvitse välttämättä märkiä olla, myös puusta tuulen tuivertamat kuivatkin lehdet saattavat yllättää kuljettajan.
Kokeiltiinko tuota kiskojen "pesua" (jonkin litkun avulla) aikoinaan Iisalmen ja Ylivieskan välillä? Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Vainio - Lokakuu 28, 2015, 01:40:49 "Erityisesti märällä kelillä liiskautuneet lehdet tekevät kiskot niin liukkaiksi, että veturin pyörät alkavat jauhaa tyhjää. Se vaan ei ole noin yksinkertaista. Kiskoihin on joka tapauksessa tarttunut lehtimönjää, ja sitä ei millään paineilmalla poisteta. Eli sen tavarajunan itsessään ei tarvitse liiskata yhtään uutta lehteä, ilmankin on liukasta. Liittessä avartavia kuva Helsigin mäkelänkadulta. Rautateillä tilanne ei ole sentään näin paha.– Isot tavarajunat jäävät silloin helposti jumiin, jos ne eivät ennätä tarpeeksi kiihdyttää vauhtia mäkeen," En tiedä tarkemmin ongelmasta, mutta kuvittelisin, ettei märät lehdet pöllyä, kun juna liikkuu hitaasti ja juuttuu ylämäkeen. Paineilmalla saisi kiskot tällaisessa tilanteessa lähes kuivaksi ja lehdet pois. Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla? En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole. Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 28, 2015, 08:01:37 "Erityisesti märällä kelillä liiskautuneet lehdet tekevät kiskot niin liukkaiksi, että veturin pyörät alkavat jauhaa tyhjää. Se vaan ei ole noin yksinkertaista. Kiskoihin on joka tapauksessa tarttunut lehtimönjää, ja sitä ei millään paineilmalla poisteta. Eli sen tavarajunan itsessään ei tarvitse liiskata yhtään uutta lehteä, ilmankin on liukasta. Liittessä avartavia kuva Helsigin mäkelänkadulta. Rautateillä tilanne ei ole sentään näin paha.– Isot tavarajunat jäävät silloin helposti jumiin, jos ne eivät ennätä tarpeeksi kiihdyttää vauhtia mäkeen," En tiedä tarkemmin ongelmasta, mutta kuvittelisin, ettei märät lehdet pöllyä, kun juna liikkuu hitaasti ja juuttuu ylämäkeen. Paineilmalla saisi kiskot tällaisessa tilanteessa lähes kuivaksi ja lehdet pois. Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla? En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole. Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 28, 2015, 09:35:53 Lehdet radalta poistavat paineilmasuuttimet vetureiden etupyörien edessä ei olisi suuri investointi. Sehän ei tilannetta helpottaisi, kyse on lähinnä yksittäisistä lehdistä jotka liiskaantuisivat joka tapauksessa junan ilmavirran pyrittäessä lehtiä junan alla.Kiviäkin voisi poistaa ne, paineilman kanssa tai ilman. Kyse kai nimenomaan ei ole yksittäisistä lehdistä, vaan kiskon pintaan jäätyvästä vedensekaisesta lehtipuurosta. Ja sitä ei mikään järjellinen paineilmasuutin saa irti. Jos ongelmaan olisi helppo ratkaisu, se mitä todennäköisimmin olisi jo toteutettu. On siihen helppo ratkaisu, joka on muutama viesti ylempänä mainittu. Eli 1380 barin painevesisuihkulla pestään kiskon pinta puhtaaksi. Sitten on olemassa hiekan, alumiinin ja liima-aineen seos ns. sandite, jota käytetään kitkan parantamiseen. Sanditea käytetään suurissa rautatiemaissa, kuten USA, Australia, UK ja Alankomaat. Sitä sanditea ei yleensä levitetä veturista vaan omilla työjunilla isoista säiliöistä. Verrokkimaista vain Kanadassa ja osassa USA:ta on jäätävät olosuhteet ja vedensekaisen liukkaan mössö jäätyminen kiskon pintaan on keskeisin ongelma. Helppous ei tarkoita vain teknistä helppoutta. Jos ratkaisu on teknisesti helppo ja kustannuksiltaan mieletön tai logistisesti hankala, se ei ole helppo. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Lokakuu 28, 2015, 12:43:35 Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa. Märkä mutta puhdas kisko ei ole kovin liukas.Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 28, 2015, 12:47:19 Aikoinaan Sm1/-2 sarjojen juniin tehtiin tehonsäätöön muutoksia, koska syksyisin olivat suurissa vaikeuksissa mm. rantaradalla (Kauniainen?). Eikä lehtien tarvitse välttämättä märkiä olla, myös puusta tuulen tuivertamat kuivatkin lehdet saattavat yllättää kuljettajan. Kauniaisista lähtö Helsingin suuntaan on joillain keleillä hyvin hankala, tosin ratapihan Helsingin päästä kaadetut lehtipuut ovat helpottaneet tilannetta.Kokeiltiinko tuota kiskojen "pesua" (jonkin litkun avulla) aikoinaan Iisalmen ja Ylivieskan välillä? Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 28, 2015, 13:19:18 Ongelma on sama Ruotsissakin. Lähtö Norrköpingistä länteen/etelään tapahtuu suoraan mäkeen (3,8 km Fiskeby'hyn rata nousee 34 m) ja ennen X2000 tuloa Norrköpingissä oli työntävä apuveturi raskaita pika- ja tavarajunia varten. Nykyisin väliin meneen tavallisesti 3-4 min, mutta lehtikelillä joskus tuplasti enemmän. Kerran kuljettaja selosti matkustajille: "Hidas vauhti johtuu liukkaista kiskoista, en saa nostettua vauhtia ylämäkeen. Junassa ei ole mitään teknistää ongelmaa, olkaa huoleta".
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Mikko Kosonen - Lokakuu 28, 2015, 14:07:26 Lainaus Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla? En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole. Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa. Lehdet pitäisi poistaa myös kiskojen välistä (1,4 metrin leveydeltä siis). Sekä ainakin 2 metriä ratapenkalta, molemmin puolin. Jotta ohikulkeva juna ei pöllytä lehtiä pyörien alle. Eli toisinsanoen veturin pituuden matkalla puhdistettavaa aluetta noin 100 neliömetrin alueelta. Kilometrin matkalla jo puolen hehtaarin verran puhdistettavaa aluetta. Minkälaisilla "paineilmasuuttimilla" aioit toteuttaa tämän? ::) Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Jouni Halinen - Lokakuu 28, 2015, 20:48:43 ”Syyslehdet lentää>>vaan aatos entää” https://www.youtube.com/watch?v=hYCN8Ewu3Lc (Eugen Malmstén ja Rytmi Pojat v.1937, Vorg ”asia” alkaa 0.45) PPP ainakin ymmärtää ( oli muuten paha heitto tuo Jakues Pösö (auto) / Piere Alstom (veturi) tämän ironian tässä keskustelussa, aika höttöä kamaa on tämä keskustelu.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Juuso Räntilä - Lokakuu 28, 2015, 20:56:37 Mitäs jos renkaiden eteen laitettaisiin vaijeriniput jotka harjaisi lehdet pois. Olen nähnyt näitä vetureissa Hyvinkään rautatiemuseolla.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Lokakuu 28, 2015, 22:59:28 aika höttöä kamaa on tämä keskustelu. Jos juna ruikkisi kiskoille jotain rankkaa kamaa, mikä syövyttäisi orgaanisen lehtiliejun pois https://www.karkkainen.com/tuotekuva/ISO/6414405250009.jpg ? Se ei ehtisi tietenkään auttamaan ruikkivaa junaa mutta kaksi käyttökertaa vaikkapa päivässä voisi pitää pötköt liikkeessä jopa Pönttövuoren nousuissa. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Lokakuu 28, 2015, 23:47:51 Mitäs jos renkaiden eteen laitettaisiin vaijeriniput jotka harjaisi lehdet pois. Olen nähnyt näitä vetureissa Hyvinkään rautatiemuseolla. Ei auttane mitään. Kiskon pinta kun on likainen niin se ei millään vaijerinipulla puhdistu.Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Jorma Toivonen - Lokakuu 29, 2015, 00:22:55 Vaijerinipun tarkoituksena oli aikoinaan pyyhkäistä kiskoilta pois lehtiä hieman isommat esteet (kivet yms.). Eivät tainneet ulottua aivan kiskon harjalle asti?
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 29, 2015, 09:11:47 Kyllä tämäkin keskustelu osoittaa, ettei Suomesta innovatiivisuutta (http://www.pulju.net/images/products/propellihattu_orig.jpg) puutu.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Vainio - Lokakuu 29, 2015, 12:06:32 Lainaus Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla? En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole. Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa. Lehdet pitäisi poistaa myös kiskojen välistä (1,4 metrin leveydeltä siis). Sekä ainakin 2 metriä ratapenkalta, molemmin puolin. Jotta ohikulkeva juna ei pöllytä lehtiä pyörien alle. Eli toisinsanoen veturin pituuden matkalla puhdistettavaa aluetta noin 100 neliömetrin alueelta. Kilometrin matkalla jo puolen hehtaarin verran puhdistettavaa aluetta. Minkälaisilla "paineilmasuuttimilla" aioit toteuttaa tämän? ::) Ensin olisi hyvä varmistua pöllyääkö märät lehdet ja meneekö niitä edes mainittavia määriä renkaiden alle. Arvelisin ettei pöllyä, siltikin, vaikka joku arvaa eri tavalla. Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 29, 2015, 17:35:08 Kyllä märätkin lehdet pöllyävät jos junalla on vauhtia vähänkin enemmän ja ihan yhtä lailla kuivat lehdet ovat ongelma kuin märätkin. Suosittelen Timolle asian havainnointia omin silmin niin tietäisit sinäkin mistä tässä itse asiassa on kysymys.
Otsikko: Vs: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia Kirjoitti: Timo Vainio - Lokakuu 31, 2015, 21:02:39 Ylen uutisessa kerrotaan asiasta tarkemmin.
"Moni ajattelee, että ongelma johtuu raiteilla olevista liukkaista lehdistä, mutta ne eivät yksistään selitä junien liukastelua. – Lehtimassa on ratikkaliikenteessä isompi ongelma, mutta rautateillä sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä. Kiskojen liukkauteen vaikuttavat kaikenlaiset epäpuhtaudet yhdistettynä kosteuteen ja pikkupakkasiin," http://yle.fi/uutiset/junat_liukastelevat_jalleen_lehtipuiden_kaataminen_ei_tata_ratkaise/8413676 |