Otsikko: Keskustelua Kehäradan liikenteestä Kirjoitti: MNa - Marraskuu 30, 2015, 17:44:45 Kehäradallahan ei nykyisellään ole juuri järkevää käyttöä lentoaseman liikenteeseen, vaikka miljoonia on hukattu tunnelien kaivamiseen. Jos luovuttaisiin luutuneista asenteista, voisi kentälle saada nopean ja joustavan liikenteen, mutta se ei nykyoperaattoreilta näytä onnistuvan.
Otsikko: Keskustelua Kehäradan liikenteestä Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Marraskuu 30, 2015, 17:59:32 Kehäradallahan ei nykyisellään ole juuri järkevää käyttöä lentoaseman liikenteeseen, vaikka miljoonia on hukattu tunnelien kaivamiseen. Jos luovuttaisiin luutuneista asenteista, voisi kentälle saada nopean ja joustavan liikenteen, mutta se ei nykyoperaattoreilta näytä onnistuvan. En oikein ymmärrä tätä. Onko lentokentälle jotenkin vaikea mennä keskustasta tai Tikkurilasta? Mikä olisi hyvä esimerkki eurooppalaisesta kaupungista jossa pääsee kentältä keskustaan kohtuullisen nopeasti ja halvalla? - Lontoo ei kelpaa - Pariisi ei kelpaa - Tukholma? Tilanne voisi varmaan olla parempi, mutta ei se mielestäni surkea ole nytkään. Ja mitä tuohon viimeiseen tulee, niin asioita kehitellään koko ajan. Tosin tämä ei Vuosaareen tainnut liittyä. Otsikko: Keskustelua Kehäradan liikenteestä Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Marraskuu 30, 2015, 18:11:53 Kehäradallahan ei nykyisellään ole juuri järkevää käyttöä lentoaseman liikenteeseen, vaikka miljoonia on hukattu tunnelien kaivamiseen. Jos luovuttaisiin luutuneista asenteista, voisi kentälle saada nopean ja joustavan liikenteen, mutta se ei nykyoperaattoreilta näytä onnistuvan. Kehärata ei ole lentokenttärata, se on paikallisrata joka kulkee lentokentän kautta.Se, miten tuolla ajetaan ei riipu operaattorista, vaan liikenteen tilaajasta eli HSL:stä. Mainitsemasi luutuneet asenteet joista pitäisi luopua ovat suomeksi sanottuna kehäradan lähiliikenne josta pitäisi luopua. Sinne ei sovi yhtäaikaa pikavuoroja ja lähiliikennettä, eikä ne pikavuorot sovi kyllä kovin hyvin pääradallekaan. Se, ettei ole kapasiteettia ei ole asenne-, vaan kustannuskysymys. Lentoradalla saadaan suorat, nopeat yhteydet lentokentälle, mutta hintalappu on miljardeja. Otsikko: Keskustelua Kehäradan liikenteestä Kirjoitti: Juha Riihimäki - Marraskuu 30, 2015, 18:35:33 Tukholma!
Vaihtoehto 1: Julkisen ja yksityisen sektorin kimppa Arlanda Express. Tunnetaan vähän vanhahtavista junistaan ("esiCoradia Nordic") ja loistoluokan palvelustaan matkustajille. (http://4rail.net/4rmedia/swe/swe_ae_x3nr1_sthcentral_1_157_stockholm_2012_1000.jpg) Vaihtoehto 2: jota nykyään käytän aina, kun Tukholman päivälipulla + terminaalimaksulla pääsee nopeasti ja edullisesti keskustaan. Ja mikä parasta kaikille junailijoille, tämä yhteys pysähtyy myös Solnassa! Julkinen taho Storstockholms Lokaltrafik omistaa junat ja maksaa liikennöinnistä nyt muistaakseni Arrivalle. Junalla pääsee moneen muuhunkin paikkaan kuin vain Tukholman keskustaan Uppsalasta Tukholman lounaispuolelle. (http://bonbytes.eu/swe/swe_sl_x60nr6038_sthc_1_174_stockholm_2013_1000.jpg) Oslo, Gardemoen: Flytoget liikennöi täällä. En tunne omistus- ja liikennöintirakennetta, mutta tässä on nykyinen ja seuraava juna eri asemaväleille. Merkittävää on että Oaris voisi sitten ajaa oikeasti kovaa tuolla välillä! Norjalaiset näyttävät nykyään olevan kovin ahkeria vanhojen rataosien täyskunnostuksessa, joten jos vielä ei voi ajaa 250 km/h, niin kohta ainakin pohjoisen suuntaan voi (väärä suunta kentältä kaupunkiin toki). (http://4rail.eu/nor/nor_bm71_3_osloairport_140_oslo_2011_1000.jpg) (http://bonbytes.eu/spa/spa_renfe_oarisproto_3_184_2015_1000.jpg) Pariisi: rakenteilla on Charles de Gaullesta suurnopeusrata keskustaan, suunnitteilla myös (tämän rahoitus puuttuu vielä) hulppea tunnelirata Pariisin ali Gare de Lyonin viereen maan alle...ja siitä vähän mihin vain etelän suuntaan... Siitä sitten pyrähdetään vain 15 minuuttia CDG:ltä Gare du Nordille! Kuvassa ollaan CDG:llä vielä vanhalla radalla, joka toki jatkuu suurnopeusratana pohjoiseen. TGV-Réseau on jo saanut tuoreen TGV-palvelun Carmillion maalin+vinyylin päällensä. (http://bonbytes.eu/fra/fra_sncf_tgv-reseaunr511_cdg_1_182_paris_2014_1000.jpg) Lontoo: Crossrail, 15 miljardin punnan hanke, on juuri tekeillä ja valmistuu 2017. Tuloksena muun muassa Heathrown yhteydet paranevat kertahujauksella, jos nykyinen Heatrow Expressin Desiro-UK-pikayhteys ei kelpaa. (http://www.4rail.net/4rail_pics_2007/gbr_london_paddington_highspeeds_L.jpg) Tallinna: taitaa olla spåra työn alla lentokentän kupeeseen, mutta joku foorumilla muistanee paremmin. EU:n rahoittaman "Etelän pikaradan" Tallinnan asema on myös vajaan puolen kilometrin päässä. Kehäradallahan ei nykyisellään ole juuri järkevää käyttöä lentoaseman liikenteeseen, vaikka miljoonia on hukattu tunnelien kaivamiseen. Jos luovuttaisiin luutuneista asenteista, voisi kentälle saada nopean ja joustavan liikenteen, mutta se ei nykyoperaattoreilta näytä onnistuvan. En oikein ymmärrä tätä. Onko lentokentälle jotenkin vaikea mennä keskustasta tai Tikkurilasta? Mikä olisi hyvä esimerkki eurooppalaisesta kaupungista jossa pääsee kentältä keskustaan kohtuullisen nopeasti ja halvalla? - Lontoo ei kelpaa - Pariisi ei kelpaa - Tukholma? Tilanne voisi varmaan olla parempi, mutta ei se mielestäni surkea ole nytkään. Ja mitä tuohon viimeiseen tulee, niin asioita kehitellään koko ajan. Tosin tämä ei Vuosaareen tainnut liittyä. Otsikko: Keskustelua Kehäradan liikenteestä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 30, 2015, 18:37:16 Kehäradallahan ei nykyisellään ole juuri järkevää käyttöä lentoaseman liikenteeseen, vaikka miljoonia on hukattu tunnelien kaivamiseen. Jos luovuttaisiin luutuneista asenteista, voisi kentälle saada nopean ja joustavan liikenteen, mutta se ei nykyoperaattoreilta näytä onnistuvan. Kehärata ei ole lentokenttärata, se on paikallisrata joka kulkee lentokentän kautta.Se, miten tuolla ajetaan ei riipu operaattorista, vaan liikenteen tilaajasta eli HSL:stä. Mainitsemasi luutuneet asenteet joista pitäisi luopua ovat suomeksi sanottuna kehäradan lähiliikenne josta pitäisi luopua. Sinne ei sovi yhtäaikaa pikavuoroja ja lähiliikennettä, eikä ne pikavuorot sovi kyllä kovin hyvin pääradallekaan. Se, ettei ole kapasiteettia ei ole asenne-, vaan kustannuskysymys. Lentoradalla saadaan suorat, nopeat yhteydet lentokentälle, mutta hintalappu on miljardeja. En usko asian olevan täysin mustavalkoinen. Nopea juna, lähtee Helsingistä lähijunan jälkeen ja pysähtyy Pasila ja Tikkurila, jossa ohittaa lähijunan, sitten seuraava pysähdys Lentoasema. Sitten, ajetaanko sama takaisinpäin vai jatkaako tämä hitaana lähijunana vai miten tehdään, on järjestelykysymys. Samalla harvenisi ehkä osa Vantaankoski-Tikkurila -lähiliikenteestä kun osa ajettaisiin nopeana Hki-Tkl-Hki. En nyt ala piirtää graafista mutta mahdollista se olisi jos halua olisi. |