Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20 | Siirry alas Tulostusversio
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #75 : Marraskuu 12, 2015, 21:38:30 »

Huomenna näköjään koeajo Kuusankoskelta Kotkaan ja takaisin:

http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&operator=3385

Ja huomenna perjantaina edessä reissu Kuusankoskelta Hämeenlinnaan.
tallennettu
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #76 : Marraskuu 13, 2015, 07:58:06 »

Yritin etsiä toista Dr18:aan liittyvää viestiketjua mihin oli linkattu kuvia Fennian vetureiden edellisestä elämästä ja myös tietoja, mm numerot vuosimalleineen? En vaan löytänyt mutta sattuisiko joku muu olemaan tietoinen ao ketjun otsikosta tai laittaisi vaikka linkin tänne?
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #77 : Marraskuu 13, 2015, 10:45:00 »

Etsin itsekin joku aika sitten, löytämättä. Mutta nyt käytin hieman edistyneempää hakuhokkuspokkustelua ja kas: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=7779.65 Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #78 : Marraskuu 16, 2015, 16:47:35 »

Huomenna edessä vierailu Vuosaaressa. Järkyttynyt

VET 17000 (Hämeenlinna-Vuosaari)
VET 17001 (Vuosaari-Kytömaa)
VET 17002 (Kytömaa-Vuosaari)
VET 17003 (Vuosaari-Kotka asema)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #79 : Marraskuu 16, 2015, 17:38:54 »


Ymmärränkö oikein, että juna kulkee oikorataa? Mikä on nykyään oikoradan lisämaksun suuruus? Onko se junakohtainen vai vaunu- tai tonnikohtainen?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #80 : Marraskuu 16, 2015, 18:01:38 »


Asiallista vedättää dieselkalustolla Vuosaarenradan tunneleissa.
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #81 : Marraskuu 16, 2015, 18:31:35 »


Ymmärränkö oikein, että juna kulkee oikorataa? Mikä on nykyään oikoradan lisämaksun suuruus? Onko se junakohtainen vai vaunu- tai tonnikohtainen?

Oikoradan investointivero on 0,005 euroa / bruttotonnikilometri. Siis 0,005 x junan paino x matka.

Dr18-veturin paino on 120 tonnia. Oikoradan pituus on 63 km. Tuo lisämaksu olisi siis yhdelle veturille 37,80 euroa.

Perusmaksu on 10,21 euroa (0,00135 e/btkm) ja ratavero 7,56 euroa (0,001 e/btkm).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2015, 18:45:25 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #82 : Marraskuu 16, 2015, 23:25:10 »


Oon luullu jottei siellä ees saa ajaa dieslillä. Järkyttynyt Mikähän tuon reissun tarkoitus on. Testataanko sillä jotta onko noilla jatkossa mitään asiaa tuonne tunneliin, vai pitääkö kuljettajia jotenkin perehdyttää tuonne, vai mikä on matkan tarkoitus? Tokko nuo nyt maisemia siellä käy ihailemassa vain.. (no oishan tuo reteetä kyllä huviajelua ajella DR 18:lla)
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #83 : Marraskuu 17, 2015, 14:08:30 »


Oon luullu jottei siellä ees saa ajaa dieslillä. Järkyttynyt Mikähän tuon reissun tarkoitus on. Testataanko sillä jotta onko noilla jatkossa mitään asiaa tuonne tunneliin, vai pitääkö kuljettajia jotenkin perehdyttää tuonne, vai mikä on matkan tarkoitus? Tokko nuo nyt maisemia siellä käy ihailemassa vain.. (no oishan tuo reteetä kyllä huviajelua ajella DR 18:lla)


Matkustajajunia ei sallita Vuosaaren tunnelissa. Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1159


« Vastaus #84 : Marraskuu 17, 2015, 14:27:48 »

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #85 : Marraskuu 17, 2015, 14:34:42 »

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.

Sitä tarkoitinkin että asiallista vedättää tunnelissa dieselveturilla.
tallennettu

Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #86 : Marraskuu 17, 2015, 14:49:23 »

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.

Jos näin, niin entistä enemmän hämmästyttää mitä Dr18:set teki Vuosaaressa...
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #87 : Marraskuu 17, 2015, 14:54:54 »

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.

Ainakin tässä ajetetaan dieselillä Savion tunnelissa https://www.youtube.com/watch?v=UDCtG4xcbiQ
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #88 : Marraskuu 30, 2015, 16:06:56 »

Eikös yksi FER:n potentiaalisista asiakkaista ole ilmoittanut että he haluavat käyttää Vuosaarta? Joten pitäähän tuo käydä kokeilemassa...

Muistaako kukaan, miten tunneli on luokiteltu ajettavaksi? Ehkä linkki dokkariin?

tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #89 : Marraskuu 30, 2015, 16:35:16 »

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.

Aluksi Vuosaareen yritettiin liikennöidä Dv12:lla, kun Sr1:et eivät selvinneet Savion tunnelista, mutta jo muutaman päivän (tai yön - ensimmäiset junat kulkivat öisin) päästä tunneli oli täyttynyt pakokaasusta ja se piti tuulettaa. Sittemmin siellä on vedetty junia vain Sr2:lla (satunnaisia työkoneita ja koeajoja lukuun ottamatta).
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #90 : Marraskuu 30, 2015, 17:22:32 »

OK, kokeiltu on, joskaan ei nykyaikaisella dieselillä. Mutta jos siellä ei kerran ole tuuletusta, niin varmaan on tukalaa hetken päästä joka tapauksessa. Ehkä Helsingin satamaa ei sitten voi käyttää vientisatamana, vaan pitää valita jokin niistä kymmenestä muusta? 

Pahat kielet puhuvat, että kun Kehäradan suunittelussa oli mukana Linja-autoliitto, niin se on nyt niin hidas että lentokenttäyhteys voi olla jopa nopeampi bussilla...tästä analogisesti: Oliko kuorma-autoliittto mukana suunnittelemassa Savio-Vuosaari-rautatietunnelia  Virnistää

Tokihan siellä dieselillä ajetaan, onhan Vuosaaressa käytetty Dv12-päivystäjiä satamatoiminnan alusta saakka.

Ei siellä muuten dieseleillä ajeta: dieselit tulevat tunnelin läpi Sr2:sten hinauksessa.

Aluksi Vuosaareen yritettiin liikennöidä Dv12:lla, kun Sr1:et eivät selvinneet Savion tunnelista, mutta jo muutaman päivän (tai yön - ensimmäiset junat kulkivat öisin) päästä tunneli oli täyttynyt pakokaasusta ja se piti tuulettaa. Sittemmin siellä on vedetty junia vain Sr2:lla (satunnaisia työkoneita ja koeajoja lukuun ottamatta).

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #91 : Marraskuu 30, 2015, 19:08:25 »

Mikähän muuten on Fennia Railin uusin tilanne tilausten osalta? Onko missään julkaistu vielä työsarkaa ChME3-M:ille? Monopolimarkkinat toki aukeavat tyypillisesti aluksi kauhean hitaasti kun niitä on pitkään hallinnut kauppatieteen termein "käytännön monopoli" (joka on eri juttu kuin lainsäädännöllinen).

Puhelinoperaattoripuolella (ja Ruotsissa rautatiepuolella) taidettiin tehdä niin että kilpailuvirasto aluksi määritteli, että yhden yrityksen markkinaosuus voi olla maksimissaan vain tietty? Tuollainen auttaa aikalailla nopeasti tilanteeseen, jos yhden yrityksen taloudellista monopolivaltaa ei millään muuten saada purettua.

Fennia Rail, odotamme uutisia! ChME3-M.t töihin!
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #92 : Tammikuu 08, 2016, 12:49:14 »

Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #93 : Tammikuu 08, 2016, 14:50:29 »

Onkohan tyypillä vielä(kin) paljon testiajoja, vai olisikohan noilla mahdollisuus jo tuotantokäyttöön? Olisi jännittävää nähdä pitkästä aikaa joku modernimpi dieseli työtehtävissä Suomessa, alla olevan Tem18V:n lisäksi tietysti.



Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #94 : Tammikuu 08, 2016, 14:56:47 »

Onkohan tyypillä vielä(kin) paljon testiajoja, vai olisikohan noilla mahdollisuus jo tuotantokäyttöön? Olisi jännittävää nähdä pitkästä aikaa joku modernimpi dieseli työtehtävissä Suomessa, alla olevan Tem18V:n lisäksi tietysti.



Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35


Onko Fennia Raililla jo sopimuksia jonkun asiakkaan kanssa? Stora Ensoa vissiin joskus aavisteltiin, mutta onko liian iso pala kakkua kerralla.
Mielenkiintoista nähdä kuka uskaltaa hypätä tämän mukaan. Onko joku seurannut rekryjä? Onko kuljettajia, vaihtotyönjohtajia, junamiehiä haettu jo isommin?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #95 : Tammikuu 08, 2016, 16:33:38 »

Tätä minäkin kuulostelen. Omistajia näyttää teollisuudessa olevan. Ehkä jo huomenna ilmoitetaan...

StoraEnsolla on muuten omakin inhouse-toimija, joten FR ei välttämättä ole heidän valintansa. Veturipalvelut-yhtiöt ovat odottaneet tosi monta vuotta että saavat kaksi Move 90:a ja ison joukon Dv15:a muuhunkin kuin pelkkään vaihtotyö- tai vuokrakäyttöön.

Olisikohan sama tilanne kuin Ruotsissa taas? Laitettiinko SJ palasiksi sen takia kun kilpailua ja vilkasta toimintaa ei millään muuten alkanut ilmestyä raiteille. Ja paloittelu tehosi, nykyään (16 vuotta myöhemmin) toimijoita on toista sataa, tyytyväisiä pääsääntöisesti sekä operaattorit että asiakkaat. 

Kuinkahan monta henkilöä kolmen veturin miehistöihin pitäisi palkata Ruotsin mallilla, jos nuo koneet ovat ajossa pitkää päivää ja lähes joka päivä? (Suomestahan ei voi mallia ottaa)

Tässä kuvia eri veturipalvelujen koneista:







Onkohan tyypillä vielä(kin) paljon testiajoja, vai olisikohan noilla mahdollisuus jo tuotantokäyttöön? Olisi jännittävää nähdä pitkästä aikaa joku modernimpi dieseli työtehtävissä Suomessa, alla olevan Tem18V:n lisäksi tietysti.

Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35


Onko Fennia Raililla jo sopimuksia jonkun asiakkaan kanssa? Stora Ensoa vissiin joskus aavisteltiin, mutta onko liian iso pala kakkua kerralla.
Mielenkiintoista nähdä kuka uskaltaa hypätä tämän mukaan. Onko joku seurannut rekryjä? Onko kuljettajia, vaihtotyönjohtajia, junamiehiä haettu jo isommin?
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #96 : Tammikuu 08, 2016, 21:31:58 »

Tätä minäkin kuulostelen. Omistajia näyttää teollisuudessa olevan. Ehkä jo huomenna ilmoitetaan...

StoraEnsolla on muuten omakin inhouse-toimija, joten FR ei välttämättä ole heidän valintansa. Veturipalvelut-yhtiöt ovat odottaneet tosi monta vuotta että saavat kaksi Move 90:a ja ison joukon Dv15:a muuhunkin kuin pelkkään vaihtotyö- tai vuokrakäyttöön.

Olisikohan sama tilanne kuin Ruotsissa taas? Laitettiinko SJ palasiksi sen takia kun kilpailua ja vilkasta toimintaa ei millään muuten alkanut ilmestyä raiteille. Ja paloittelu tehosi, nykyään (16 vuotta myöhemmin) toimijoita on toista sataa, tyytyväisiä pääsääntöisesti sekä operaattorit että asiakkaat. 

Kuinkahan monta henkilöä kolmen veturin miehistöihin pitäisi palkata Ruotsin mallilla, jos nuo koneet ovat ajossa pitkää päivää ja lähes joka päivä? (Suomestahan ei voi mallia ottaa)

Tässä kuvia eri veturipalvelujen koneista:









Onkohan tyypillä vielä(kin) paljon testiajoja, vai olisikohan noilla mahdollisuus jo tuotantokäyttöön? Olisi jännittävää nähdä pitkästä aikaa joku modernimpi dieseli työtehtävissä Suomessa, alla olevan Tem18V:n lisäksi tietysti.

Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35


Onko Fennia Raililla jo sopimuksia jonkun asiakkaan kanssa? Stora Ensoa vissiin joskus aavisteltiin, mutta onko liian iso pala kakkua kerralla.
Mielenkiintoista nähdä kuka uskaltaa hypätä tämän mukaan. Onko joku seurannut rekryjä? Onko kuljettajia, vaihtotyönjohtajia, junamiehiä haettu jo isommin?


Jos nyt 24/7 ajetaan niin sanoisin, että varmaan 15 kuljettajaa ja saman verran vaihtotyönjohtajia/ratapihatyöntekijötä voisi helposti tulla kyseeseen, että vapaat ja lomat pyörii. Vaikea nyt tarkkaan sanoa, kun riippuu työn luonteesta. Onko joku kone pelkästään vaihtotöissä ja kaksi linjalla jne.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #97 : Tammikuu 10, 2016, 13:23:01 »


StoraEnsolla on muuten omakin inhouse-toimija, joten FR ei välttämättä ole heidän valintansa. Veturipalvelut-yhtiöt ovat odottaneet tosi monta vuotta että saavat kaksi Move 90:a ja ison joukon Dv15:a muuhunkin kuin pelkkään vaihtotyö- tai vuokrakäyttöön.


Itse pidän vielä tässäkin vaiheessa lukituksen Stora Ensossa, vaikka metsäänhän se saattaa mennä. Fennia Railin omistuskunnassa on kytkös Stora Ensoon, ja Kotka FR:n tukikohtana sopisi kuin nenä päähän Storan Kaakon tehtaiden tuotelogistiikalle. Mutta saas nährä...  Hymyilee

Veturipalveluilla on täysi työ hoitaa Imatran puulogistiikka, jos saavat sen tänä tai ensi vuonna haltuunsa.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #98 : Tammikuu 10, 2016, 15:25:42 »

Tätä minäkin kuulostelen. Omistajia näyttää teollisuudessa olevan. Ehkä jo huomenna ilmoitetaan...

StoraEnsolla on muuten omakin inhouse-toimija, joten FR ei välttämättä ole heidän valintansa. Veturipalvelut-yhtiöt ovat odottaneet tosi monta vuotta että saavat kaksi Move 90:a ja ison joukon Dv15:a muuhunkin kuin pelkkään vaihtotyö- tai vuokrakäyttöön.

Olisikohan sama tilanne kuin Ruotsissa taas? Laitettiinko SJ palasiksi sen takia kun kilpailua ja vilkasta toimintaa ei millään muuten alkanut ilmestyä raiteille. Ja paloittelu tehosi, nykyään (16 vuotta myöhemmin) toimijoita on toista sataa, tyytyväisiä pääsääntöisesti sekä operaattorit että asiakkaat. 

Kuinkahan monta henkilöä kolmen veturin miehistöihin pitäisi palkata Ruotsin mallilla, jos nuo koneet ovat ajossa pitkää päivää ja lähes joka päivä? (Suomestahan ei voi mallia ottaa)

Tässä kuvia eri veturipalvelujen koneista:







Onkohan tyypillä vielä(kin) paljon testiajoja, vai olisikohan noilla mahdollisuus jo tuotantokäyttöön? Olisi jännittävää nähdä pitkästä aikaa joku modernimpi dieseli työtehtävissä Suomessa, alla olevan Tem18V:n lisäksi tietysti.

Näkyy joku(nen) DR18 olevan ulkoilutuksessa paraikaa..

VET 17000   Kotka asema - Kuusankoski   pe 8.1.2016 12:35


Onko Fennia Raililla jo sopimuksia jonkun asiakkaan kanssa? Stora Ensoa vissiin joskus aavisteltiin, mutta onko liian iso pala kakkua kerralla.
Mielenkiintoista nähdä kuka uskaltaa hypätä tämän mukaan. Onko joku seurannut rekryjä? Onko kuljettajia, vaihtotyönjohtajia, junamiehiä haettu jo isommin?

Miksi muuten Suomesta ei voi ottaa mallia Dieselien käytöstä?
Kyllähän Transpointilla nuo deeverit ovat kovassakin käytössä. Isommilla ratapihoilla, ja vaikka Raumalla ovat ajossa käytännössä 24/7h, hoitavat tuolla Upm:n viennin pääsatamana hyvinkin isoja junia koko ajan.
Tuskin sitä hommaa yhtään tehokkaammin pystyisi kukaan hoitamaan.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #99 : Tammikuu 10, 2016, 15:44:58 »

Sano muuta Kari, kyllä meillä näyttää dieseleitä olevan, toki ne omat _isot_ dieselimme ovat joko VR:n tai noiden Ratarahti/Veturipalvelut yhtiöiden omistuksessa. Ratarahti kyllä näyttää vuokraavan Move 90:iä joka kesä esim. Destialle.

Yksi pieni tarkennus tähän: Move90:llä konepeitto laskee hieman kumpaankin päähän deeveriin verrattuna, josta sen tunnistaa. Myös kone on hieman pienempi:  
Dv12: 1000kW / 62t (?)
Move90: 785 kW / 70 tonnia

Osaatteko sanoa, paljonko tuosta puuttuvasta tehosta tai lisäpainosta olisi hyötyä/haittaa linjalla?

No, joka tapauksessa vetureita tarvittaisiin kymmeniä ennenkuin liikenne alkaisi muuttua ja toivottavasti vilkastua. Kun raideleveytemme ei ole muun Länsi-Euroopan kanssa yhteensopiva, onhan mahdollista olla että pelkkä vetokalusto ei autakaan ja tarvittaisiin Ruotsin malliin maayhteyskin markkinoille.

Tässä on vertailun vuoksi lähes samassa kulmassa Move90:n kanssa deeveri töissään Joensuussa:


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2016, 22:29:31 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina