Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Elias Murto - Maaliskuu 05, 2016, 15:32:20



Otsikko: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Elias Murto - Maaliskuu 05, 2016, 15:32:20
Lapualle 22.2. hyytynyt Sr2-veturi on siirretty maanteitse Hyvinkäälle, kertoo sanomalehti Ilkka. Jutun faktoja on joku asiantuntevasti korjaillut. Alkuperäisessa uutisessa (ja paperilehdessä) luki, että lavetilla oli junanvaunu ja VR Groupin viestintäasiantuntijan viesti oli joko kuultu tai muistettu väärin, kun veturin tyypiksi oli aluksi kerrottu FR2.  ::)

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/lapualle-sammahtanut-veturi-sai-harvinaisen-rekkakyydin-1.2008856


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Markus Räsänen - Maaliskuu 05, 2016, 16:50:05
Täytyy olla todella vakava vika että veturia aletaan siirtämään rekalla Hyvinkäälle? Liittyyköhän mahdollisesti sellaiseen vikaan, joka voisi aiheuttaa lisää "tuhoa" radalla siirrettäessä. Kun ajattelee, niin onhan näitä aika ajoin hyvinkin romuna olevaa kalustoa siirretty radalla vaikka kalusto ei ulkonäöllisesti olisi maalikon silmissä siirettävissä kiskoilla.


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Maaliskuu 05, 2016, 16:53:48
Vielä pienenä tarkennuksena Ilkan juttuun: Sr2 3206 vietiin ensin Seinäjoelle tällä junalla: http://julia.dy.fi/timetables?s=11898&d=25.2.2016. Vasta sieltä veturi nostettiin lavetille, minkä kyydissä se matkasi Hyvinkäälle. Veturi ei siis ole tullut kumipyöräkyydillä Lapualta saakka, vaan Seinäjoelta.


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Maaliskuu 05, 2016, 18:10:08
Olisiko jokin samantapainen vika kuin Pelloon hyytyneessä Dr16 2822:ssa. Tasoristeys-palsta tietää kertoa, että tuossa tapauksessa lavettikyytiin turvauduttiin pyöränrenkaiden irtoamisen takia.

Tuoreimman Veturimies-lehden sivuilla 10-11 on kaluston huoltoa (tai huoltamattomuutta) koskeva hyvä artikkeli "Kesäkeliä ja junien hydrauliikkaa". http://www.digipaper.fi/vml/128319/


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Matti Mustola - Maaliskuu 05, 2016, 18:19:23
Taisi olla pyörien kuumakäynti syynä tähän lavettikyytiin. Jos pyörät vaikkapa laahanneiden jarrujen seurauksena hehkuvat punaisena, joissakin tapauksissa on turvallisempaa viedä potilas maanteitse huoltoon kuin että lähdettäisiin hinaamaan.

Kuumakäynnit on otettava aina vakavasti ja niiden aiheuttamat seuraamukset ovat ehkä vaikeasti ennakoitaviakin. Punahehkussa olleet pyörät ovat arvaamattomia, käsittääkseni jollain tapaa niitä tarkastetaan/mitataankin että onko hinaus turvallista.



Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 05, 2016, 20:26:07
Alkuperäisessa uutisessa (ja paperilehdessä) luki, että lavetilla oli junanvaunu ja VR Groupin viestintäasiantuntijan viesti oli joko kuultu tai muistettu väärin, kun veturin tyypiksi oli aluksi kerrottu FR2.  ::)

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/lapualle-sammahtanut-veturi-sai-harvinaisen-rekkakyydin-1.2008856

Jutusta päätellen veikkaisin, että nimenomaan on kuultu (puhelimessa) väärin ja siksi Äs-är-kaksi vääntyykin helposti Äf-är-kahdeksi. Sitä tietysti ihmettelen, että miksei toimittaja ole toistanut haastateltavalle litteraa, jotta Äf-ärrältä olisi vältytty? No, tokkopa tuo nyt maailman suurin virhe pienelle kansallemme kuitenkaan on.

Mainittakoon hieman ohi aiheen, että ilmailupuolen radioliikenteessä numero yhdeksän sanotaan "niner", jotta se ei lausuttuna sekoittuisi numeroon viisi (five).


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Harri Junttila - Maaliskuu 05, 2016, 21:02:04
Olisiko jokin samantapainen vika kuin Pelloon hyytyneessä Dr16 2822:ssa. Tasoristeys-palsta tietää kertoa, että tuossa tapauksessa lavettikyytiin turvauduttiin pyöränrenkaiden irtoamisen takia.

Tuoreimman Veturimies-lehden sivuilla 10-11 on kaluston huoltoa (tai huoltamattomuutta) koskeva hyvä artikkeli "Kesäkeliä ja junien hydrauliikkaa". http://www.digipaper.fi/vml/128319/

kyllähän ne pyörät paistuu irti kun jarrut päällä ajetaan, jarrulossitkin olivat sulaneet  (no sitä sattuu)
ainiin 2822 on keretty jälleen kasata Oulussa ja veturi on takaisin ajossa.


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 05, 2016, 21:54:59
Mainittakoon hieman ohi aiheen, että ilmailupuolen radioliikenteessä numero yhdeksän sanotaan "niner", jotta se ei lausuttuna sekoittuisi numeroon viisi (five).

Jatketaan vähän off-topicia: käsittääkseni tuohon on myös syynä saksankielinen sana "nein". Tässä voi myös pohtia, miksi opastimien tunnukset ovat Suomessa "ee" ja "pee", Eemelin ja Pekan sijaan oltaisiin voitu valita jotain muitakin kirjaimia.


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 06, 2016, 07:29:19
Etelästä ja pohjoisestahan nuo johtavat juurensa, nykyään ovat virallisesti lausuttuna Eemeli ja Paavo.


Otsikko: Vs: Veturi maanteitse Lapualta Hyvinkäälle
Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 06, 2016, 09:19:02
Vielä siten, että etelään mennään, kun raidekilometrit vähenevät. Poikkeuksina mm. Tku-Tl, joka on nykyään ilmasuunnan mukaan. Vaikka km:t vähenevät Tl:aan päin.