Otsikko: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 21, 2016, 10:12:15 Ratapihan kadun rakentaminen
nyt alkaa kilpailu tavara-aseman siiirrosta http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-007138/ asemaa siirretään muutama kymmenen metriä itäänpäin ja nostetaan 1 m. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 29, 2016, 14:10:52 Tuleva Naistenlahden huoltoraiteiston paikka Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 29, 2016, 14:15:45 Erkkilän silta on nyt suljettu Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 29, 2016, 23:01:21 Taasko se uusitaan? Vastahan tuo uusittiin...mitä tuosta nyt on...33 vuotta sitten?
Mutta siis Naistenlahden suuntaan tulee siis huolto- tai seisontaraiteita, nimimerkillä "Kehitystä huolestuneena jo pidempään seurannut" ? Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 30, 2016, 12:20:49 Taasko se uusitaan? Vastahan tuo uusittiin...mitä tuosta nyt on...33 vuotta sitten? Mutta siis Naistenlahden suuntaan tulee siis huolto- tai seisontaraiteita, nimimerkillä "Kehitystä huolestuneena jo pidempään seurannut" ? Ei sitä rakenneta kokonaan uusiksi, vain uusi silta jatkeeksi. Kuva ohessa Ja Naistenlahden huoltoraiteet ovat liikenneviraston suunnittelupöydällä sekä kolmas välilaituri: http://www.liikennevirasto.fi/tampereen-ratapiha/tampereen-henkiloratapiha Odottelee Tampereen kaupungin asemakeskushankkeen etenemistä, eli tarkoitushan on peittää kaikki raiteet näkyvistä: http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/projektit/kaupunkiymparisto/keskustahanke/asemakeskus.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 07, 2016, 14:58:23 Erkkilän sillan väliaikainen kulkuporras kevyelle liikenteelle. Itse siltaa jo piikattiin auki, että ratapihankatu pääsee siitä läpi. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 13, 2016, 15:04:48 Ratapihan kadun rakentaminen nyt alkaa kilpailu tavara-aseman siiirrosta http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-007138/ asemaa siirretään muutama kymmenen metriä itäänpäin ja nostetaan 1 m. Kiskoja tässäkin tarvitaan http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tonnien-painoinen-vanha-tavara-asema-siirtyy-tunkin-ja-kiskojen-avulla-katso-suunnitelma/ Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 16, 2016, 12:44:49 Asemakeskuksen suunnittelusta ollaan tekemässä aiesopimusta Tampereen, Liikenneviraston, VR ja Senaattikiinteistöjen välille. ”Asemanseudun kehittäminen on keskeinen keskustan kehittämisohjelman teema ja valtakunnallinen kärkihanke. Kehittämisohjelman linjauksen mukaan radanvarren ympäristöstä muodostetaan keskustan merkittävin uusi palveluiden ja työpaikkojen keskittymä. Eheyttämällä kaupunkirakennetta luodaan asemaseudusta Tampereen portti, ja Tullin alue, Tampere-talo ja Tampereen yliopiston kampusalue kytkeytyvät osaksi ydinkeskustaa. Asemakeskuksen merkitys toiminnallisena ja ihmisvirtojen solmukohtana korostuu entistä enemmän. Asemakeskuksen kehittäminen on osa Tampereen kaupunkiseudun ja valtion MAL -aiesopimuksen mukaista hanketta. MAL -sopimuksessa tode- taan seuraavasti: Tampereen rautatieaseman aluekokonaisuudesta muodostetaan valtion ja Tampereen kaupungin välinen yhteissuunnittelualue ja -hanke, jossa osapuolet laativat kokonaissuunnitelman rautatieaseman ja ratapihan aluekokonaisuuden kehittämiseksi ja ohjelmoivat sen toteutuksen. Asemanseudun kehittämisen jatkaminen on mukana parhaillaan valmisteltavassa 2016–2019 MAL-aiesopimuksessa. MAL -sopimuksen mukainen hanke perustettiin vuoden 2013 alussa. Sen johtoryhmä muodostettiin liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston, VR Yhtymä Oy:n, Se- naatti-kiinteistöjen ja Tampereen kaupungin edustajista. Ensin laadittiin asemakeskuksen liikenteellinen konsepti 2013 ja suunnittelukilpailu alueen kehittämisestä pidettiin 2014. Tämän jälkeen ryhdyttiin valmistelemaan yleissuunnittelun käynnistämistä ja siihen liittyvää sopimusta kaupungin ja valtion osapuolten kanssa.Alueesta laaditaan yhteistyössä valtion osapuolten kanssa yleissuunnitelma, joka on osa käynnistettävää asemakaavan muutosprosessia. Yleissuunnitteluvaihe toimii asemakaavatyön valmisteluvaiheena. Suunnittelun päätteeksi valmistuvaa Asemakeskuksen yleissuunnitelmaa käytetään laadittavien asemakaavojen viitesuunnitelmana. Nyt hyväksyttäväksi esitettävä aiesopimus koskee alueen yleissuunnittelun vaihtoehtotarkasteluvaihetta, jonka aikana tuotetaan ja analysoidaan osa-puolien ja jo tehdyn valmistelutyön pohjalta riittävä määrä vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja ja muodostetaan yhteinen käsitys yleissuunnittelun pohjaksi valittavasta vaihtoehdosta. Sopimuksen osapuolet ovat Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, Senaatti-kiinteistöt ja VR Yhtymä Oy. Sopimuksen tarkoituksena on toteuttaa suunnitteluprosessi, jossa selvitetään Asemakeskuksen toteutusedellytykset ja tehdään alustava suunnittelu sopimusalueelle kaavoitusta varten. Sopimuksella järjestetään osapuolten yhteistyö suunnittelun käynnistämiseksi sekä kaavoitus- ja toteutusedellytysten ja -vaihtoehtojen selvittämiseksi ja sovitaan suunnittelun periaatteista. Sopimuksella määritellyn yhteistyön tavoitteena on toteuttaa asemakeskuksen suunnittelualueelle osapuolten kannalta taloudellisesti toteuttamis kelpoinen ja toiminnallisesti korkeatasoinen asemakeskus.Tällä aiesopimuksella sovittavan vaihtoehtotarkastelun tavoitteena on valmistua vuoden 2016 loppuun mennessä. Kun osapuolet ovat hyväksyneet yleissuunnittelun pohjaksi valitun vaihtoehdon, ja sen toteuttamiskelpoisuudesta on yhteisymmärrys, niin osapuolet tekevät asemakeskuksen jatkosuunnittelua ja toteuttamista koskevan yhteistyösopimuksen. Aiesopimuksella sovitaan myös vaihtoehtotarkasteluvaiheen kustannusjaosta osapuolten välillä. Kustannukset jaetaan kaupungin ja valtion osapuolen välillä puoliksi.” Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Toukokuu 17, 2016, 09:55:00 Ratapihan kansi Sorinsillalta etelään hyväksyttiin Tampereella http://yle.fi/uutiset/kansi_ja_areena_saavat_miljoonansa__tampereen_valtuuston_paatos_syntyi_aanestaen/8885145 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 30, 2016, 11:29:06 Tuleva Naistenlahden huoltoraiteisto oikealla puolella ja ratapihan katu vasemmalla. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 30, 2016, 13:52:28 Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle.
Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä. Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 01, 2016, 13:08:30 Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle. Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä. Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää. Kuvassa näkyvästä alueesta oikeanpuolinen on tosiaan varattu raiteistoille. Ja työt voivat alkaa korkeintaan sitten kun ratapihankatu ja tunneli saadaan valmiiksi. Sitten tulisi huoltoraiteet ja sen jälkeen sitten uusi välilaituri. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Heinäkuu 02, 2016, 11:50:04 Olisipa pitänyt lukea nuo aiemmat linkit mutta kun en huomannut. Kiitos tiedoista.
Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 27, 2016, 10:56:47 Tulevan ratapihankadun ja rata-alueen välille on valmistunut jo aita ja siihen on myös varattu portinpaikka huoltoraiteille. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Tommi K Hakala - Heinäkuu 27, 2016, 13:40:58 Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle. Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä. Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää. Siirtyyköhän vararungon sijoitus tuonne Naistenlahden raiteistolle, pois ratapihan eteläpäästä? Vai mitä muuta huoltotoimintaa varten kiskotus tulee... Kuvassa näkyvästä alueesta oikeanpuolinen on tosiaan varattu raiteistoille. Ja työt voivat alkaa korkeintaan sitten kun ratapihankatu ja tunneli saadaan valmiiksi. Sitten tulisi huoltoraiteet ja sen jälkeen sitten uusi välilaituri. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 27, 2016, 14:04:57 nämä muutokset ovat suunniteltu: - raiteen 007 pohjoispäähän jätettävä ”pussiraide” vetureiden seisontaraiteeksi - autojen kuormausraiteen siirtomahdollisuus nykyisestä paikasta selvitettävä - autojen kuormausraiteelta tulee olla kävely-yhteys rautatieasemalle - Naistenlahden huoltoraiteistolla oltava kolme raidetta ja läpiajettava huoltotie huoltoraiteiden välissä ja vaunukaluston huollon edellyttämä varustus (sähköpistokkeet, vesipisteet, paineilma, WC:n tyhjennysmahdollisuus esim. kaupungin viemäriverkkoon) Mutta en usko että vararungoa voidaan huoltoraiteille sijoittaa, kun siellä on vain 2 huoltoraidetta ja yksi paluuraide veturille. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Marko Anttila - Tammikuu 24, 2017, 17:33:59 Aikataulutkin alkavat selvitä. Ratapihan kannen valmistelut pitäisi alkaa 1.4.2017.
• Seisontaraiteen rakentaminen Naistenlahteen – Tarvittavat työraot junaliikenteen ehdoilla – Käyttöönoton tavoite juhannus 2017. Ennen käyttöönottoa tarvitaan jännitekatko(ja) – Raiteiden R053,R075,R096 ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) purku ja rakentaminen uuteen geometriaan. Raiteen R070 purkaminen. – Raiteiden ja vaihteiden sijainnin muutoksista johtuvat muutokset ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) uusi sähkörata. [Lähde: Tre Kh kokous 12.12.2016 ja sen liitteet] Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 25, 2017, 10:55:40 Aikataulutkin alkavat selvitä. Ratapihan kannen valmistelut pitäisi alkaa 1.4.2017. • Seisontaraiteen rakentaminen Naistenlahteen – Tarvittavat työraot junaliikenteen ehdoilla – Käyttöönoton tavoite juhannus 2017. Ennen käyttöönottoa tarvitaan jännitekatko(ja) – Raiteiden R053,R075,R096 ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) purku ja rakentaminen uuteen geometriaan. Raiteen R070 purkaminen. – Raiteiden ja vaihteiden sijainnin muutoksista johtuvat muutokset ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) uusi sähkörata. [Lähde: Tre Kh kokous 12.12.2016 ja sen liitteet] linkki itse dokumenttiin http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B40a29442-2a28-4dc9-940d-a19fdd7ee4d8%7D/260203 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Petri Tuovinen - Tammikuu 25, 2017, 12:33:33 Muistanko oikein, että n. vuosi sitten uutisoitiin suunnitelmia Viinikan siirtämisestä Sääksjärven länsipuolelle?
Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 25, 2017, 13:14:41 Muistanko oikein, että n. vuosi sitten uutisoitiin suunnitelmia Viinikan siirtämisestä Sääksjärven länsipuolelle? On siitä useita kertoja uutisoitu, koska sellainen suunnitelma liittyy maakuntakaavaan, jonka tavoitevuosi on 2040. http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/vaylat Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 02, 2017, 08:36:52 Vai pitäisi poistaa yksi raide Tampereen rautatieasemalta ?
http://moro.aamulehti.fi/2017/02/02/rataa-rullalle-pelastuisiko-vanha-tavara-asema-jos-yksi-junaraide-poistettaisiin/ Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Tommi K Hakala - Helmikuu 02, 2017, 15:36:50 Vai pitäisi poistaa yksi raide Tampereen rautatieasemalta ? http://moro.aamulehti.fi/2017/02/02/rataa-rullalle-pelastuisiko-vanha-tavara-asema-jos-yksi-junaraide-poistettaisiin/ Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat... ::) Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 02, 2017, 16:52:54 Erilaisia pölvästejä erilaisine "ehdotuksineen" esiintyy Morossa.
Eivät pääsisi armeijaan, koska tyssäisivät palikkatestiin. Kiväärin lukko pura ja kokoa olisi näille liikaa. Raiteita on jo purettu liiallisesti, ei tavara-aseman sille puolelle ole vierailijoilla mitään asiaa. Moron kirjoituksen valokuvaan viitaten ei muuta ole tarpeen tehdä kuin purkaa vihdoin se arkkitehtuuriltaan valmiiksi pilattu puinen seuratalo. Kun se on tehty, voidaan katu vetää jouheammin ja kauempaa tavara-aseman etuovista. Tällöin tavara-aseman edustalle tulee riittävästi tilaa, koska pääasiallinen kulku rakennukseen on kävelytunnelin kautta ja suunnalta. Sitten vain maksavan vuokralaisen hakuun, sellaisen joka ei tarvitse rakennuksen raskasta kunnostamista. Toivon että seuratalon vierellä oleva upean ryhdikäs (mutta tahallaan hoidotta jätetty) puinen asuinrakennus säilytettäisiin ja kunnostettaisiin ankean Tammelan helmeksi. Silloin Tammelaan tullessa olisi kaksi helmeä, se ja tavara-asema. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 02, 2017, 18:26:43 Vai pitäisi poistaa yksi raide Tampereen rautatieasemalta ? http://moro.aamulehti.fi/2017/02/02/rataa-rullalle-pelastuisiko-vanha-tavara-asema-jos-yksi-junaraide-poistettaisiin/ Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat... ::) Niin, se oli Moro. Moro on Aamulehden hömppäliite, jossa ei kirjoitella niin kovin vakavalla otteella. Vähän niinkuin Hesarin NYT, mutta Morosta puuttuvat ne punavihreällä angstilla kirjoitetut tarinat. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Tommi K Hakala - Helmikuu 02, 2017, 20:56:40 Vai pitäisi poistaa yksi raide Tampereen rautatieasemalta ? http://moro.aamulehti.fi/2017/02/02/rataa-rullalle-pelastuisiko-vanha-tavara-asema-jos-yksi-junaraide-poistettaisiin/ Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat... ::) Niin, se oli Moro. Moro on Aamulehden hömppäliite, jossa ei kirjoitella niin kovin vakavalla otteella. Vähän niinkuin Hesarin NYT, mutta Morosta puuttuvat ne punavihreällä angstilla kirjoitetut tarinat. Erittäin hyvin sanottu. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 19, 2017, 11:34:51 Ratapihankatu Helmikuussa 2017. Heinäkuussa pitäisi olla valmiina uusi veturiparkki tien oikealla puolella
http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2017/02/20022017_3.html Kannen ja Areenan rakentamisaikaa koskeva sopimus allekirjoitettiin JULKAISTU 20.2.2017 15.19 Liikennevirasto, Tampereen kaupunki ja SRV Rakennus Oy allekirjoittivat sopimuksen Kannen ja sen alapuolisten rakenteiden ja ratamuutosten suunnittelusta ja rakentamisesta. Sopimuksen tarkoituksena on turvata raideliikenteen toimintaedellytykset ja turvallisuus rakentamisaikana. Samalla sovittiin hankkeeseen liittyvistä vastuista ja velvoitteista. Kansi ja Areena -hanke on kaksivaiheinen: Sorin sillan eteläpuoli ja Sorin sillan pohjoispuoli. Sopimus mahdollistaa sillan eteläpuolisen rakentamisen välittömästi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Sillan pohjoispuoli on mahdollista toteuttaa nyt allekirjoitetun sopimuksen pohjalta, kun sopimukseen on liitetty tätä kansiosaa koskevat sopimusliitteet. Sopimuksen allekirjoittavat Johtaja Pekka Petäjäniemi ja ylitarkastaja Mikko A. Heiskanen Liikenneviraston puolesta, pormestari Anna-Kaisa Ikonen ja konsernijohtaja Juha Yli-Rajala Tampereen kaupungin puolesta sekä varatoimitusjohtaja Timo Nieminen ja aluejohtaja Henri Sulankivi SRV Rakennus Oy:n puolesta. Lisätietoja Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala puhelin 040 743 6356 sähköposti Juha.Yli-Rajala@tampere.fi Hankejohtaja Tero Tenhunen puhelin 050 540 2860 sähköposti tero.tenhunen@tampere.fi Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 18, 2017, 13:54:04 Ratapihankatu jatkuu nyt vt12:lle saakka, mutta joutuu tekemään mutkan muinaismuiston vuoksi.
Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 26, 2017, 07:38:04 Kohta alkaa rakentumaan Technopoliksen "asemakeskus" Erkkilänkadun ja Väinölänkadun väliselle tontille, https://www.technopolis.fi/asemakeskus/ Lisää "torneja" ratapihan ympärille. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Lokakuu 03, 2017, 14:33:18 Naistenlahden raiteiston alueelle tullut kiskoja, keppejä ja koneita. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 23, 2018, 12:30:21 Liikennevirasto on puhutellut markkinoita 5.6.2018 tilaisuudessa Tampereen henkilöratapiha, Rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsultin hankinta https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2018-011069 https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23042/Markkinainfo_5.6.pdf/ea1a7e1c-4bc1-438c-898d-417d48d1d2b4 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia 2016 Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 07, 2018, 08:12:20 HILMAssa on nyt avoinna kilpailu Ratapihan suunnittelusta:
Hankinnan kohteena on Tampereen ratapihahankkeiden rakennuttamiseen, valvontaan ja suunnitteluttamiseen liittyvät tehtävät 1-3 tämän tarjouspyynnön sekä siinä mainittujen liiteasiakirjojen mukaisesti. Tehtäviin kuuluu Tampereen ratapihahankkeeseen liittyvien hankkeen tehtävien ja alatehtävien suunnittelutoimeksiantojen hankintatehtävät ja suunnitteluttaminen sekä rakennusurakoiden ja järjestelmien hankinta-, suunnitteluttamis- ja rakennuttamis- ja valvontatehtävät tehtäväluetteloiden 2A ja 2B mukaisesti. Suunnitteluttamisen toimeksiantoon sisältyy hallinnollisen ratasuunnitelman eri vaiheiden asiakirjat, kuulutukset, tilaisuudet sekä päätösaineiston valmistelu tilaajan kanssa yhteistyössä liitteen 3.1 mukaisesti. https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2018-018241 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 19, 2019, 09:37:51 Uutta hanketta pukkaa https://vayla.fi/pinninkatu#.XYMvtKiTLnE Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 24, 2019, 07:22:21 Järjestelyratapihaa siirretään ? https://www.aamulehti.fi/a/d9fa49b4-92cd-404f-8643-cf347bba0d5d?c=1522737894164 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 24, 2019, 09:43:16 Selvitystä tekevät vain kiinteistökeinottelijatahot. Heidän hyvät veljensä ja siskonsa ovat suuresti osasyyllisiä kiinteistöhintojen ja -vuokrien jatkuvaan rajuun nousuun Tampereella, seurauksena jopa 10-kertaistuneista tonttivuokrista ja -hinnoista ja muista rahastustoimista.
Tampere on muuttunut Kelan tuella toimivaksi persaukisten kyläksi, uusilla ja korotetuilla maksuilla ja epäilemättä kohta myös veroäyrin korotuksella. Ei sinänsä ole suuri vahinko, että luksusta myyvät liikkeet ovat siksi paljolta jo vetäytyneet täältä, Stockmannkin jo suurelta osin ja varmaan pian kokonaan. Viinikan ratapihan pohja on suota ja oli joskus järvenpohjaakin. Sitä on täytetty 40- ja 50-luvuilla loputtomien sorajunien kuormilla raiteistoa varten riittävästi. Muistelmat vielä 1920-luvulta kertovat, kuinka tierääpäleeltä Pirkkalaan ja Lempäälään ei saanut tulva-aikoina harhautua sivuun, muuten oli hukkuminen ja kärryjen menetys uhkana. Ratapiha tehtiin siis vähäarvoiselle suo- ja peltomaalle ratapihaksi. Se on ihannepaikalla liikenteen kannalta ja myös kaupunkirakenteen kannalta: Toiselta puolelta rajoittaa moottoritietasoinen tiestö ja toiselta puolen pääradan raiteet ja teollisuusalueen aita. Siis ihannepaikka ratapihalle ja kertakaikkisen sopimaton paikka joutumaan kiinteistökeinottelijoiden käsiin. Onneksi alue ei ole kiinteistökeinottelijoiden omaisuutta, vaan jälleen nämä (lainarahalla vehkeilevät) himoitsevat toisen omaisuutta ja toisen elinkeinoa. Valtaosa tamperelaisista on syvästi ärtynyt kaupungin ja sen talouden tuhonneisiin hyviin veljiin ja siskoihin ja johtavien kuntapoliitikkojensa harkitsemattomuuteen. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 18, 2019, 16:12:06 Vanha tavara-asema siirretään pois autotien alta: "Tavara-aseman siirrosta on nyt urakkasopimus – Kreate nostaa aseman paikaltaan ja vie sen siirtorataa pitkin Morkun tontille" https://www.aamulehti.fi/a/7e6097a8-1346-484f-9a3e-b0fa19668e76?c=1522737894164 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 20, 2019, 10:07:23 Pinninkadun alikulkusillan muutostyöt alkavat marraskuunlopussa https://vayla.fi/-/viinikankadun-ylittava-rautatiesilta-uusitaan-tyot-kaynnistyvat-marraskuun-lopussa#.XdTz_u2TLnE Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 16, 2019, 21:09:55 Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi Tampereen Asemakeskuksen yleisssuunnitelman ja nyt aloitetaan asemakaavoitus ensimmäiselle osalle.
"Asemakeskuksen ydin, Matkakeskus, on kaupungissa ja kaupunkiseudulla tehtävien matkojen ja liikennemuotojen solmukohta. Se parantaa Tampereen ja keskustan saavutettavuutta kaikilla liikennemuodoilla. Asemalle liikennöivät sekä paikallis- että kaukojunat. Matkakeskustunnelin raitiotiepysäkiltä tehdään suorat yhteydet asemalaitureille. Joukkoliikenteen palvelut paranevat, kun radan itäpuolelle Ratapihankadun varrelle toteutetaan kaukoliikenteen bussiterminaali. Yksityisautoilua ja pysäköintiä ohjataan kaupungin tavoitteiden mukaisesti ydinkeskustassa maan alle. P-Hämpin laajennuksella vastataan Asemakeskuksen pysäköinnin ja huollon tarpeisiin ja luodaan edellytyksiä myös laajemman alueen maankäytön ja liikenteen kehittämiselle. Uudet kävelyn ja pyöräilyn reitit kytkevät Asemakeskuksen osaksi laajemman alueen liikkumisverkostoja. Hyvät matkakeskuspalvelut ja edistynyt liikennejärjestelmä tukevat Tampereen kaupungin hiilineutraaliustavoitetta ja kestävän liikkumisen ja matkailun periaatteiden edistämistä." http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B0ceb7768-9ff4-49e5-b980-f6fecf6031a5%7D/3757018 Väyläviraston hankekortti TAHERA:sta https://vayla.fi/documents/20473/0/Hankekortti+Tampereen+henkil%C3%B6ratapiha/360ba32d-d8fe-4dc7-98b6-377fce13e978 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Erkki Nuutio - Joulukuu 16, 2019, 22:13:13 Tämän uutisen ymmärtämiseksi täytyisi olla vähintään 1/32 -jaotuksella oleva tuumamitta.
Uutinen edustanee vilkkaan pähkäilyn estottoman vaiheen tulosta, jossa kustannukset ovat tuntematon käsite. Jos ratikkaa olisi pohdittu jo etukäteen, eikä lähdetty suoraan hallitsemattomaan ja yksistään kiinteistökeinottelun määräämään laukkaan Hiedanrannan markkinoinin tukipalaverista, olisi asiat selvitetty jo alunperin jonkinmoista kokonaisajatusta noudattaen. Esimerkiksi ei olisi tehty pohjoisempaa sisätiloissa olevaa jalankulkijatunnelia Itsenäisyydenkadulle ja rakennusta sen jatkeelle. Nämähän ehdittiin tehdä, koska ratikasta päätettiin lähes suunnitelmattomasti, ja vasta vuosia myöhemmin Siksi tuli ratikalle HYVIN kallis katutunneliin upotettu reitti, valtava hulevesiluola asemapuiston alle ja ylijyrkkä mäki. Jos "tiedotetta" ja päätöstä koittaa tulkita, sillä saatetaan tarkoittaa, että asemahallista ja pohjoisesta sisätilassa olevasta jalankulkutunnelista puhkaistaan läpikulku katutunnelissa kulkevalle ratikalle. En vaan tiedä miten matkustaja pääsee sen taaemmalla raiteella kulkevan ratikan kyytiin. Sen tiedän että maksaa, maksaa, maksaa, mutta korot ovat nollissa - vielä. Senkin tiedän, että huolta huomisesta ei ole. Tiedote voi toki tarkoittaa jotain muuta. Olisipa nyt se 1/32 jaotuksella oleva tuumamitta! Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 20, 2019, 09:12:01 Kuulutus Tampereen Kaupungin ilmoitustaululla Väylävirasto ja Tampereen kaupunki aloittavat otsikon mukaisen ratasuunnitelman laatimisen tarpeellisine tutkimuksineen. Ratasuunnitelmavaihetta on edeltänyt hyväksytty yleissuunnitelma Tampereen henkilöratapiha kehittäminen vuodelta 2010. Hankkeessa parannetaan rataverkon käytettävyyttä ja täsmällisyyttä, parannetaan henkilöratapihan toimivuutta sekä luodaan edellytykset asemakeskuksen kehittämiselle. https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/ilmoitukset/19122019_1.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 04, 2020, 19:57:23 Pinninkadun ratasillalla alkavat työt, kaistoja kavennetaan https://vayla.fi/-/viinikankadulla-suljetaan-ajokaistoja-tulevana-viikonloppuna-pinninkadun-alikulkusillan-paalutustoiden-vuoksi#.XhDRmOiTLnE Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 08, 2020, 10:18:05 Vanha tavara-asema lähtee lentoon tai siis nousee raiteille https://www.aamulehti.fi/a/b8d749de-e9d2-43df-9288-52027ce43300?c=1522737894164 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 16, 2020, 08:53:56 Pinninkadulla jatkuvat työt tulevana viikonloppuna: https://vayla.fi/-/pinninkadun-alikulkusillan-tyot-tampereella-jatkuvat-viinikankadulla-suljetaan-ajokaistoja-tulevana-viikonloppuna#.XiAH3fKTLnE Työmaan viikkotiedotteet löydät tästä : https://vayla.fi/pinninkatu/tyomaa-tiedottaa#.XiAIRfKTLnE Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 23, 2020, 13:01:31 Myös Järvensivun alikulut uusitaan
"Läntisemmän alikäytävän Järvensivu I osalta tavoitteena on pidentää käyttöikää korjaamalla huonokuntoinen silta ja parantaa käytettävyyttä lisäämällä alikäytävään valaistus. Itäisemmän alikäytävän Järvensivu II osalta tavoitteena on uusia kokonaan huonokuntoinen silta korvaamalla se uudella avarammalla alikäytävällä, ja parantaa alittavaa väylää poistamalla korvaamalla nykyinen porrasyhteys uudella väylällä. " https://vayla.fi/jarvensivun-alikaytavien-parantaminen-tampere#.XlJbLo6TLnF Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 25, 2020, 07:49:02 Tampereen Vanamon alikulku siirretään uuteen paikkaan "Tesoman junaseisakkeen rakentamisen ensimmäinen vaihe alkaa. Ensimmäisenä rakennetaan uusi Vanamon alikulku radan ali." https://www.aamulehti.fi/a/3299a317-551e-44b0-bbf4-ea775cdc2881?c=1522737894164 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Kesäkuu 18, 2020, 05:35:45 Tesomalla muutoksia "Tesomalla suljetaan Vanamon kevyen liikenteen junaradan alittava alikulku perjantaina 12.6.2020. Vanha alikäytävä puretaan juhannusviikonloppuna 19-21.6.2020 uuden alikäytävän siirtotöiden yhteydessä. Uusi alikulku rakennetaan 40 metriä nykyisestä keskustan suuntaan" https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2020/06/08062020_1.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 30, 2020, 06:11:02 Väylä tehnyt kuulutuksen Tesoman Seisakkeen hyväksynnästä Liikenne ja Viestintävirastossa https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnitelman-hyvaksymispaatoksesta-tesoman-seisake-ratasuunnitelma-tampere Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 08, 2020, 09:29:04 Tavara-asemasta uutta
"Rautatieaseman ympäristö ja Ratapihankadun alue kehittyy tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Alueella on käynnissä useita hankkeita, joiden seurauksena alueelle muuttaa uusia asukkaita, syntyy uusia työpaikkoja sekä aktiivisuus ja liikenne alueella kasvavat merkittävästi. Vanhan tavara-aseman ja asuinrakennuksen käytöstä on alustavasti sovittu Pyynikin käsityöläispanimo Oy:n (Pyynikin Brewing Company) kanssa." https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B781c80f3-3172-4784-aa7b-4d240b96dc80%7D/4524371 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 17, 2020, 10:16:19 Väylä kuuluttaa Tampereen Henkilöasemasta https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnitelman-nahtaville-asettamisesta-tampereen-henkiloratapihan-kehittaminen-ratasuunnitelma-tampere Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 15, 2021, 08:36:40 Asemakeskuksen ja asematunnelin uudistamisen esittelymateriaali
"Uusimisella yhdistetään nykyinen Itsenäisyydenkadun tunneli ja asematunneli yhtenäiseksi uudeksi matkakeskusterminaaliksi. • Henkilöratapiha -hankkeessa uudistetaan ratapihan aluetta ja rakenteita. • Uudet liiketilat rakennettavien siltarakenteiden alapuolelle. • Ratapihankadun sillan uusimisen Tampereen henkilöratapihalla km 187+423. • Tasonvaihtorakenteet nykyisille laitureille ja uudelle 3. välilaiturille. " https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7Bc5b6c5e5-01ed-4bdc-8884-f31ff8d13794%7D/4620633 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 16, 2021, 19:02:13 Poimin tähän nähtäville asetetusta aineistosta ratasuunnitelmaan liittyvät mittapiirustukset.
Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 17, 2021, 11:05:00 Poimin tähän nähtäville asetetusta aineistosta ratasuunnitelmaan liittyvät mittapiirustukset. On ne kaikki suunnittelmat nähtävillä, mutta vain vähän aikaa..B_pääpiirustukset kansiossa suunnitelma kuvat. https://vayla.sharefile.eu/share/view/s45da091ed2764ccdabd64a21bfeb6848/fof42ca2-9626-4549-959d-b07a84cfe884 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 17, 2021, 11:09:38 Väyläviraston hankekortti Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 17, 2021, 17:51:50 naistenlahden suunnitelma Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 27, 2021, 09:57:52 Tavara-asemasta uutta "Rautatieaseman ympäristö ja Ratapihankadun alue kehittyy tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Alueella on käynnissä useita hankkeita, joiden seurauksena alueelle muuttaa uusia asukkaita, syntyy uusia työpaikkoja sekä aktiivisuus ja liikenne alueella kasvavat merkittävästi. Vanhan tavara-aseman ja asuinrakennuksen käytöstä on alustavasti sovittu Pyynikin käsityöläispanimo Oy:n (Pyynikin Brewing Company) kanssa." https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B781c80f3-3172-4784-aa7b-4d240b96dc80%7D/4524371 Valtuusto on hyväksynyt ratapihankadun tonttien kaupat "Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.1.2021 päätöksen Ratapihankadun toimitilakorttelin sekä tavara-asemarakennuksen ja rautatieläisten asuinrakennuksen myynnistä Jatke Pirkanmaa Oy:lle perustettavien yhtiöiden lukuun. Kauppahinta on 6 543 210 euroa." https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/01/25012021_4.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Helmikuu 16, 2021, 09:28:36 Asematunnelista päättäminen on tulossa valtuuston päätöksentekoon ensi viikolla.
suunnittelu 2021-2022 rakentaminen 2022-2026 https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_2222021/Asemakeskuksen_uuden_matkaterminaalin_ke(178638) , väliaikainen linkki Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 16, 2021, 21:13:23 Olipa mielenkiintoinen esittelyaineisto tuolla kaupunginvaltuuston linkissä. On kyllä huikeat suunnitelmat ja jo tuo nyt päätettävä aseman tunneleiden täysremontti on todella mahtavan näköinen.
Myös VR osakeyhtiö osallistuu 5,3 % osuudella asematunnelin kustannuksiin. Onkohan siellä VR:llä jotain kiinteistöomistusta vai ihanko vaan operaattorina lähtee rahoittamaan? Väylä maksaa 55,8 % ja Tampereen kaupunki 38,9 %. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 16, 2021, 21:25:35 Olipa mielenkiintoinen esittelyaineisto tuolla kaupunginvaltuuston linkissä. On kyllä huikeat suunnitelmat ja jo tuo nyt päätettävä aseman tunneleiden täysremontti on todella mahtavan näköinen. Myös VR osakeyhtiö osallistuu 5,3 % osuudella asematunnelin kustannuksiin. Onkohan siellä VR:llä jotain kiinteistöomistusta vai ihanko vaan operaattorina lähtee rahoittamaan? Väylä maksaa 55,8 % ja Tampereen kaupunki 38,9 %. Joo mun ymmärtääkseni VR omistaa rautatieaseman kiinteistöt ja tuolla pienellä osuudella lähtee mukaan rahoittamaan siihen liittyviä yhteyksiä. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Helmikuu 24, 2021, 08:54:51 Kaupunginvaltuusto päätti asemantunnelin korjaamisesta, 18 miljoonaa euroa kaupungin rahaa, yli 100 miljoonaa valtion rahaa ja 900 miljoonaa yksityistä rahaa. Valtio sekä yksityiset eivät ole vielä päättäneet rahoituksesta. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 24, 2021, 09:38:29 Tampereen kaupungilla on jo nyt korollista lainaa yli miljardi euroa.
Velkaa tarvitaan lisää (ja sitä tuleekin) vähintään puoli miljardia euroa (muutamat viime kuukausina julkistetut hankkeet). Tonttivuokriin tehty 5...17 -kertainen korotus ei riitä edes lähes nollakorkojen maksuun. Tiedämme että näin isoa ruumista eivät pankit halua aikanaan ottaa taseisiinsa. Joku muu ratkaisu löytyy siksi aikanaan, jolla tamperelaiset ja ehkä muutkin suomalaiset ottavat tämän kannettavakseen. Yhteisvastuu toisten veloista on uusi muodikas EU-käytäntö, mutta sitä ei tulla soveltamaan meidän hyväksemme. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Helmikuu 24, 2021, 16:18:33 Tampereen kaupungilla on jo nyt korollista lainaa yli miljardi euroa. Velkaa tarvitaan lisää (ja sitä tuleekin) vähintään puoli miljardia euroa (muutamat viime kuukausina julkistetut hankkeet). Koulujen ja päiväkotien rakennukset ja korjaukset ovat suurimmat tuosta, 425 miljoonaa. Lainamäärä on kasvamassa 126 miljoonaa vuoteen 2024 mennessä. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Helmikuu 25, 2021, 07:06:42 Sepänkadun sillan uusiminen alkaa "Sillan alapuolelle rakennetaan suojakatos, jonka alla junaliikenne pääsee kulkemaan samaan aikaan, kun vanha silta puretaan ja uusi silta rakennetaan tilalle. Suojakatosta rakennetaan turvallisuussyistä pääsääntöisesti arkiöinä. Työvaiheina on muun muassa porapaalutusta ja pontitustöitä, joista aiheutuu melua lähiympäristöön. Sepänkadun sillan kautta kulkeva liikenne katkaistaan toukokuussa, jolloin aloitetaan nykyisen sillan purkutyöt ja uuden sillan rakentaminen." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007823167.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Huhtikuu 27, 2021, 08:37:21 Sepänkadun silta sulkeutuu 3.5 https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/sepankadun-kautta-kulkeva-liikenne-katkeaa-3-5-raitiotieallianssi-aloittaa-sepankadun-sillan-uusimistyot/ Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Huhtikuu 28, 2021, 08:47:55 Väylävirasto piti tilaisuuden TAHERA hankkeesta 8.4.2021 https://vayla.fi/documents/25230764/35412499/V%C3%A4yl%C3%A4virasto_Tahera_infotilaisuudessa_08042021_esitetty_materiaali.pdf/b1ece3f3-c0a8-013f-f851-dbfeae9c74fc/V%C3%A4yl%C3%A4virasto_Tahera_infotilaisuudessa_08042021_esitetty_materiaali.pdf?t=1617889375454 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Toukokuu 06, 2021, 12:12:45 Sepänkadun silta on nyt kiinni ja purkutyöt ovat alkaneet. Rautatien päälle rakennettiin taas väliaikainen suojasilta, jollainen nähdään myös Tampereen asematunnelissa. Myös weppikamera on tullut, mistä pystyy seuraamaan livenä rakennustöitä https://flycam.panomax.com/ratikkalive_onkiniemenkatu?r=300&z=96&tl=0# Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Elokuu 22, 2021, 17:33:25 Liikenne ja viestintävirasto hyväksynyt 9.8 Tampereen henkilöratapihan kehittämissuunnitelmat "Liikenne- ja viestintävirasto on 9.8.2021 päätöksellään TRAFICOM/331029/05.02.03.02/2021 hyväksynyt ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman: Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, ratasuunnitelma, Tampere." https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnitelman-hyvaksymispaatoksesta-tampereen-henkiloratapihan-kehittaminen-ratasuunnitelma-tampere Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 22, 2021, 19:40:54 Tarpeen vaatima on tuo uusi matkustajalaituri molempine raiteineen ja uloimpana oleva aseman ohitusraide. Vaivoin mahtuu kaupungin ahnehtima Ratapihankatu ohitusraiteen ja hotelli- ym. rakennusten väliin.
Tämä lienee rehellisempi syy huoleen "myrkkyjunista" Viinikasta pohjoiseen ja länteen, kun ne ohittavat aseman aivan Ratapihankadun vierellä. Jos Suomeen ujutettu kalifaattisoturi posauttaa kuorma-autolla Ratapihankadulta hennon aidan läpi ja ohittavan "myrkkyjunan" kylkeen, menee vähintään "myrkkyvaunun" säiliö puhki. Luultavasti koko juna suistuu siitä johtuvine seuraamuksineen. Kadun ja raiteen väliin tarvitaan siten tahallisen massiivisen törmäyksen kestävä väliaita. Lisäksi ohitusraiteen perustaan on tehtävä eristetty salaojitus, ja vietävä sinne mahdollisesti kertyvien nesteiden imukohta ongelmajätteiden imuautoille sopivaan paikkaan. Kaikki tämä kustannus koska kaupunki ahnehti läpikulkukadun liian ahtaaseen rakoon. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Elokuu 23, 2021, 06:50:55 Tarpeen vaatima on tuo uusi matkustajalaituri molempine raiteineen ja uloimpana oleva aseman ohitusraide. Uusi laituri tulee lähinnä lähijunien käyttöön, kun niitä aletaan ajaa useammin. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Syyskuu 02, 2021, 06:48:43 Ensimmäiset asukkaat muuttavat radan päälle "TOPAASIN rakentaminen alkoi heinäkuussa 2019. Sijainti rautatien päälle rakennetulla kannella on haastanut rakentajia. – Ainutlaatuinen paikka, että junat kulkevat työmaan alitse ja kaikki täytyy huomioida. Tilaa on vähän, mitään ei voi säilyttää työmaalla ja täytyy aikatauluttaa kaikki, Sulankivi sanoo." https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4276925 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 30, 2021, 08:49:24 Sepänkadun sillan kansi valettu https://www.facebook.com/watch/?v=731303654929617 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 19, 2021, 12:07:18 Tampereen henkilöratapihan suunnitteluun haettu CEF rahaa "Suomen valtio ja muut toimijat hakevat Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) rahoitustukea 22 liikennehankkeelle yhteensä noin 185 miljoonaa euroa. Tampereelta mukana on kaksi keskeistä kohdetta. Tampereen henkilöratapihan rakentamisen suunnitteluun haetaan runsaan kuuden miljoonan euron rahoitusta, josta valtio hakee viittä miljoonaa euroa sekä kaupunki ja VR lisäksi 1,12:ta miljoonaa euroa." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008482755.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 27, 2021, 18:29:46 Erkkilänsilta uusiksi "Tammelan kaupunginosan ja keskustan yhdistävä Erkkilänkatu uudistetaan Erkkilän sillan uusimisen yhteydessä." https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4419552 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 16, 2022, 10:49:59 Sepänkadun betonit valettu. "Tampereen Sepänkadun sillan palkkien ja kannen betonit on nyt valettu. Työt aloitettiin keväällä 2021, ja liikenteen on määrä kulkea uutta siltaa pitkin loppukesällä 2022." https://yle.fi/uutiset/3-12268519 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 17, 2023, 08:47:56 Liitteenä oleva Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.
Liitteenä oleva Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden. Liitteenä oleva Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen sopimusmuutos ja voimassaolon raukeamispäivämäärän jatkaminen vuodella 31.12.2024 saakka hyväksytään. Väylävirasto valtuutetaan hyväksymään ja allekirjoittamaan toteuttamissopimuksien hankintoja koskevat ratkaisut ja päätökset. Väylävirasto valtuutetaan käsittelemään mahdolliset hankintaoikaisuvaatimukset, tekemään niitä koskevat päätökset sekä antamaan vastineet markkinaoikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen mahdollisten valitusten johdosta. https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_20112023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(345556) Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 03, 2023, 09:25:02 "VÄYLÄVIRASTO on lykännyt Tampereen Erkkilänsillan rakentamista vuodella. Rakentaminen alkaa todennäköisesti huhtikuussa 2025.
”Kuulimme siirrosta maanantaina”, sanoo Tampereen kaupungin rakennuttajainsinööri Jukka Rantala. Erkkilänsillan remontti on Väyläviraston vetämä. Rantalan mukaan rakentamista siirrettiin, koska koko ratapihahanke on aika iso urakka." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010030419.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 03, 2023, 15:51:13 Mikä on henkilöatapihan eteläisten siltojen aikataulu? Liikennevaikutuksiltaan merkittävä hanke niin kiskoliikenteelle kuin kadulla kulkeville kumipyörille. Autothan ollaan siirtämässä Viinikanojan eteläpuolelle eikä niin kuten nykyisin, että Viinikanoja kulkee ajosuuntien välissä.
Varsinkin Jyväskylän suuntaan kaartuva kolmioraiteen silta on todella pitkä ja toisaalta taas pääradan silta on leveä. Ei niitä enää ensi juhannukseksi ehditä tunkattaviksi saada vaan lieneekö kesä 2025 tavoitteena? Vähän säälittää se kolmioraiteen silta, joka on kiviarkuillaan aika hieno silta. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 04, 2023, 08:45:06 Mikä on henkilöatapihan eteläisten siltojen aikataulu? Liikennevaikutuksiltaan merkittävä hanke niin kiskoliikenteelle kuin kadulla kulkeville kumipyörille. Autothan ollaan siirtämässä Viinikanojan eteläpuolelle eikä niin kuten nykyisin, että Viinikanoja kulkee ajosuuntien välissä. Varsinkin Jyväskylän suuntaan kaartuva kolmioraiteen silta on todella pitkä ja toisaalta taas pääradan silta on leveä. Ei niitä enää ensi juhannukseksi ehditä tunkattaviksi saada vaan lieneekö kesä 2025 tavoitteena? Vähän säälittää se kolmioraiteen silta, joka on kiviarkuillaan aika hieno silta. Kumpikin silta kuuluu urakkaan "Tampereen valtatien alikulkusilta on valmistunut vuonna 1951. Uusimme hankkeessa tämän käyttöikänsä päähän tulleen sillan. Näin vähennämme osuuden häiriöherkkyyttä ja varmistamme osaltamme raideliikenteen sujuvuutta etelä-itä-suunnassa. Viinikanojan alikulkusillan alta on kulkenut autoilijoita, raskasta liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jo vuodesta 1939. Tämä huonokuntoinen silta on yksi vilkkaimpia Tampereella. Korvaamme Viinikanojan alikulkusillan uudella sillalla. " https://vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 10, 2023, 08:52:42 Tampereen Kaupunginvaltuusto käsittelee Tahera-hanketta 18.12 kokouksessaan "Päätösehdotus: Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään. Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään. Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi." (Väliaikainen linkki) https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_18122023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(355989) taheran esittelymateriaali 20.11.2023 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 10, 2023, 11:29:46 (Väliaikainen linkki) https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_18122023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(355989) Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän materiaalin. Herääkin kysymys, miksi VR-Yhtymä Oyj häärää tässä(kin) yhtenä osapuolena? Viime kesänä uutisoitiin (https://www.turku.fi/uutinen/2023-06-08_turku-aikoo-ostaa-ratapiha-alueen-vrlta-alueen-kehittamisen-takaamiseksi) Turun ratapihan kehittämishankkeesta, jossa VR myi Turun kaupungille maa-alueitaan. Ymmärrän toki VR:n pointin kiinteistöbisneksessä, mutta en ymmärrä sitä, miksi valtio-omistaja antaa VR:n touhuta lähes kaikkialla varsinaisen ydinbisneksensä ulkopuolella. Miksei VR:lle aikanaan apporttina tulleita kiinteistöjä, maita ja mantuja ole siirretty joko suoraan valtion omistukseen tai esimerkiksi Senaatti-kiinteistöille? VR on varmasti hyvä yhtiö hoitamaan joitain asioita, mutta se ei voi olla mitenkään paras kaikessa. Jos yhtiö käyttäisi edes pienen prosentin tästä kaikesta muusta tekemisestään esimerkiksi rautatieliikenteen kehittämiseen, asiat olisivat suomalaisten matkustajien ja teollisuuden kannalta huomattavasti paremmin. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 10, 2023, 12:19:34 Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän materiaalin. Herääkin kysymys, miksi VR-Yhtymä Oyj häärää tässä(kin) yhtenä osapuolena? Viime kesänä uutisoitiin (https://www.turku.fi/uutinen/2023-06-08_turku-aikoo-ostaa-ratapiha-alueen-vrlta-alueen-kehittamisen-takaamiseksi) Turun ratapihan kehittämishankkeesta, jossa VR myi Turun kaupungille maa-alueitaan. Ymmärrän toki VR:n pointin kiinteistöbisneksessä, mutta en ymmärrä sitä, miksi valtio-omistaja antaa VR:n touhuta lähes kaikkialla varsinaisen ydinbisneksensä ulkopuolella. Miksei VR:lle aikanaan apporttina tulleita kiinteistöjä, maita ja mantuja ole siirretty joko suoraan valtion omistukseen tai esimerkiksi Senaatti-kiinteistöille? VR on varmasti hyvä yhtiö hoitamaan joitain asioita, mutta se ei voi olla mitenkään paras kaikessa. Jos yhtiö käyttäisi edes pienen prosentin tästä kaikesta muusta tekemisestään esimerkiksi rautatieliikenteen kehittämiseen, asiat olisivat suomalaisten matkustajien ja teollisuuden kannalta huomattavasti paremmin. "VR ei halua omistaa asemakiinteistöjä enää tulevaisuudessa. Yhtiö on päättänyt myydä kaikki omistamansa 25 matkustaja-asemaa lähivuosien aikana. Myyntilistalla on myös Parkanon rautatieasema." (Maksullinen ) https://www.ylasatakunta.fi/teksti/vr-myy-parkanon-rautatieaseman-6.53.116068.c42728fea7 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 10, 2023, 13:23:01 "VR ei halua omistaa asemakiinteistöjä enää tulevaisuudessa. Yhtiö on päättänyt myydä kaikki omistamansa 25 matkustaja-asemaa lähivuosien aikana. Myyntilistalla on myös Parkanon rautatieasema." Kysymykseni ei koskenut VR:n halua, vaan valtio-omistajan tahtotilaa. Kuten kirjoitin, VR on saanut merkittävät omaisuusmassansa valtiolta apporttina, kun Valtionrautateistä tehtiin nykyinen yhtiömuotoinen VR, joten miksei valtio voi tehdä samanlaista omaisuuserien siirtoa apporttina toiselle omistamalleen taholle VR:n kiinteistöjen ja maa-alueiden osalta? Miksi VR:n pitää häslätä tässä välissä? Tällaiset kun eivät liity miltään osin rautatieoperaattorin core businekseen, joten siksi asiaa ihmettelen. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 19, 2023, 07:51:45 Lielahden asema käyttöön – se helpottaisi ruuhkia Tampereen keskustassa "Aseman seudun katuverkon ja junalaitureiden ruuhkaisuutta voidaan helpottaa avaamalla Lielahden rautatieliikennepaikka henkilöliikenteelle sekä siirtämällä sinne osa junien kohtaamisista ja matkustajien junanvaihdoista. Lielahti voi myös toimia vaihtoehtoisena pääteasemana niille etelästä ja idästä saapuville junille, joiden nykyinen pääteasema on Tampere." https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010060133.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 19, 2023, 09:48:12 Tampereen Kaupunginvaltuusto käsittelee Tahera-hanketta 18.12 kokouksessaan "Päätösehdotus: Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään. Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään. Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi." (Väliaikainen linkki) https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_18122023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(355989) taheran esittelymateriaali 20.11.2023 Kaupunginvaltuusto hyväksyi henkilöratapihan yhteishankkeet "Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi henkilöratapihan uudistamiseen liittyvät toteuttamissopimukset sekä niihin liittyvät kaupungin rahoitusosuudet kokouksessaan 18.12.2023. Päätökset kytkeytyvät Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen sekä niin kutsutun Kannen alueen kehittämiseen Nokia Arenalta rautatieaseman suuntaan." https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2023/12/18/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-henkiloratapihan-yhteishankkeiden Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 22, 2024, 08:03:02 Tampereen henkilöratapiha -hanke käynnistyy "Väylävirasto kertoo 8.1.2024 julkaistussa tiedotteessaan Tampereen henkilöratapiha -hankkeen käynnistyvän tammikuussa 2024. Hanke etenee ensin rakentamisen hankintavaiheeseen, joka kestää noin 5–6 kuukautta. Tätä seuraa kehitysvaihe, jossa hankkeen sisältöä ja aikatauluja tarkennetaan mahdollisimman häiriöttömän ja laadukkaan rakentamisen varmistamiseksi. Varsinainen rakentaminen alkaa Tampereen keskustassa kehitysvaiheen jälkeen alustavan arvion mukaan aikaisintaan vuoden 2025 alussa." https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2024/01/12/tampereen-henkiloratapiha-hanke-kaynnistyy-tavoitteena-esteeton Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 03, 2024, 08:33:40 Tampereen rautatieaseman ympäristön uudistus on askeleen lähempänä
"Tampereen henkilöratapihan uudistus muuttaa myös Itsenäisyydenkatua ja Ratapihankatua. Nyt katujen uudistusta koskevat suunnitelmat on hyväksytty. Itsenäisyydenkadun ylittävä rautatiesilta uusitaan. Aiemmin on kerrottu, että alikulun yhteyteen tulee yhteydet rautatieasemalle ja laitureille. Katusuunnitelman mukaan alikulkutunneliin rakennetaan myös raitiotiepysäkki alikulkusillan eteläpuolelle. Raitiotiepysäkki erotetaan tukimuurilla kadusta." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010198892.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 26, 2024, 06:39:56 Tampereen keskustan uusi mullistus vaikuttaa kymmenien tuhansien ihmisten arkeen "NOIN vuoden päästä alkaa Tampereen rautatieaseman tienoilla tapahtua. Taustatyötä uuden matkaterminaalin eteen on tehty jo pitkään, ja parhaillaan sille ja koko henkilöratapihalle haetaan rakentajaa. Matkaterminaali syntyy, kun Itsenäisyydenkadun auto- ja ratikkatunneli sekä nyt kävelyreittinä oleva asematunneli yhdistetään. Näin syntyy kokonaisuus, jossa ratikkapysäkiltä tai pyöräparkista pääsee suoraan liukuportaita laitureille." https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/art-2000010248410.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 13, 2024, 13:40:24 Aamulehden MORO-liite kaivelee jälleen vanhoja.
Valtion rautatie suunnitteli Tampereelle katettua laiturialuetta jo neljännesvuosisata sitten ja rakennustyötkin jo aloitettiin. Valetut anturat ovat yhä ratapihan rakenteissa. Sitten lyötiin hanke jäihin arkkitehtonisten arvojen vuoksi. Katos olisi muuttanut liiaksi kaupunkikuvaa. ::) Sen jälkeen ei juuri olekaan muuttunut asemanseudun kaupunkikuva! https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010255909.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 13, 2024, 15:05:29 Väyläviraston markkina-info 8.1.2024 "Hankkeen sisältö Rakennamme henkilöratapihalle uuden välilaiturin ja uudet katokset. Teemme rata-, turvalaite-, ja sähköratamuutoksia ja uudistamme asetinlaitetilan. Yhdistämme Itsenäisyydenkadun alikulkusillan ja Asematunnelin yhtenäiseksi matkaterminaaliksi. Muutoksella parannamme laiturialueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä sekä lisäämme alueen läpikulkemisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Alkuperäinen Itsenäisyydenkadun alikulkusilta on vuodelta 1935. Teemme kaluston säilytystä varten muutoksia sille tavararatapihan osalle, joka sijaitsee Tampereen Perkiössä. Lisäksi rakennamme Naistenlahteen henkilöjunien huoltoalueen. Uudistamme rautatieaseman pohjoispuolelta ratapihan ylittävän, vuonna 1983 valmistuneen Erkkilän ylikulkusillan. Samalla korotamme siltaa, jotta tarvittavat suojaetäisyydet radan rakenteisiin säilyvät Naistenlahden raiteiston alueella. Tampereen valtatien alikulkusilta on valmistunut vuonna 1951. Uusimme hankkeessa tämän käyttöikänsä päähän tulleen sillan. Näin vähennämme osuuden häiriöherkkyyttä ja varmistamme osaltamme raideliikenteen sujuvuutta etelä-itä-suunnassa. Viinikanojan alikulkusillan alta on kulkenut autoilijoita, raskasta liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jo vuodesta 1939. Tämä huonokuntoinen silta on yksi vilkkaimpia Tampereella. Korvaamme Viinikanojan alikulkusillan uudella sillalla. " https://vayla.fi/documents/25230764/35412745/TREHRP_Markkinainfo_tammikuu082024.pdf/bbfd33a0-0f83-d607-f6ba-b45e66c0db25/TREHRP_Markkinainfo_tammikuu082024.pdf?t=1704715867107 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 03, 2024, 07:17:25 Lielahti-Lakiala -kaksoisraide, Tampere ja Ylöjärvi "Hankkeessa Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosalle suunnitellaan nykyisen raiteen rinnalle uutta raidetta eli kaksoisraidetta. Suunnittelu-osuuden pituus on noin 16,8 km. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkastellaan kahta vaihtoehtoa, jossa rakennetun kaksoisraiteen tavoitenopeus on joko 200 km/h (VE 1) tai 200-250 km/h . Vaihtoehdossa VE 0+ kaksoisraidetta ei rakenneta ja nykyistä rataa parannetaan." https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/lielahti-lakiala-kaksoisraide-tampere-ja-ylojarvi Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 10, 2024, 10:02:29 Tampereen asemaseudun allianssin kehitysvaihe käynnistyy "Tampereen asemaseudun muutokset käynnistävä Tampereen henkilöratapiha -hanke etenee kehitysvaiheeseen. Allianssimallilla toteutettavan hankkeen kehitysvaiheessa hankkeen osapuolet eli Väylävirasto, Tampereen kaupunki, VR-Yhtymä Oyj, Fintraffic Raide Oy ja palveluntuottajan kilpailutuksen voittanut Kreate Oy suunnittelevat yhdessä kehitys- ja rakentamisvaiheen pituuden, samalla rakentamisen vaiheistus ja aikataulut tarkentuvat." https://vayla.fi/-/tampereen-asemaseudun-uudistaminen-etenee-tampereen-henkiloratapiha-hankkeen-kehitysvaihe-kaynnistyy Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 03, 2024, 08:37:44 Kävelysillan asentaminen ratikkapysäkille yli pääradan Pispalassa Suljettu liikennöinniltä EI165315 13.8.2024 22:30—14.8.2024 6:00 Jännitekatko. Tulityö. Ylikulkusillan asentaminen. Kreate Oy Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 12, 2024, 08:09:44 Ensimmäinen osa jo paikoillaan "Pispalan valtatiessä kiinni oleva ensimmäinen lohko on jo paikoillaan, loput kaksi yritetään liitetään paikalleen alkuviikon yönä." https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/7343817 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 13, 2024, 07:31:16 Pääradan ylittävä siltalohko nostettiin viime yönä ja projekti oli ilmeisen onnistunut, koska junat kulkevat.
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010626616.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 13, 2024, 07:59:50 Pääradan ylittävä siltalohko nostettiin viime yönä ja projekti oli ilmeisen onnistunut, koska junat kulkevat. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010626616.html Paitsi M-junat Nokialle... Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 13, 2024, 08:17:52 Pääradan ylittävä siltalohko nostettiin viime yönä ja projekti oli ilmeisen onnistunut, koska junat kulkevat. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010626616.html Paitsi M-junat Nokialle... Johtunee Tammerkosken sillasta eikä Pispalasta. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 13, 2024, 10:23:08 Pääradan ylittävä siltalohko nostettiin viime yönä ja projekti oli ilmeisen onnistunut, koska junat kulkevat. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010626616.html Paitsi M-junat Nokialle... Johtunee Tammerkosken sillasta eikä Pispalasta. kyllä, mutta hyvällä suunnitellulla olisi kaikki junat olisivat mahtuneet. Ja vaihde pitäisi olla ennen Lielahtea. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 13, 2024, 13:29:10 Pääradan ylittävä siltalohko nostettiin viime yönä ja projekti oli ilmeisen onnistunut, koska junat kulkevat. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010626616.html Paitsi M-junat Nokialle... Johtunee Tammerkosken sillasta eikä Pispalasta. kyllä, mutta hyvällä suunnitellulla olisi kaikki junat olisivat mahtuneet. Ja vaihde pitäisi olla ennen Lielahtea. Jos peruskorjatun sillan kanssa pärjätään seuraavat 50 vuotta ilman liikennehäiriöitä niin eiköhän mekin vielä kuukausi pärjätä. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 17, 2024, 09:14:49 Lielahti-Lakialakaksoisraiteen YSluonnoksen esittely Yleistötilaisuuden 15.8.2024 ohjelma https://vayla.fi/documents/25230764/177813100/Lielahti-Lakiala_yleisotilaisuus_15082024.pdf/e9946a26-3c30-550f-7979-efbde79496ad/Lielahti-Lakiala_yleisotilaisuus_15082024.pdf?t=1723788691941 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 21, 2024, 07:38:41 Viheristutukset tuovat väriä Nokian uuteen matkakeskukseen – autoille ja pyörille tulee lähes 500 uutta pysäköintipaikkaa "Nokian uuden matkakeskusalueen suunnitelmien yhteydessä on tehty myös Tanhuankadun katusuunnitelma. Suunnitelmassa on mukana radan alittava jalankulku- ja polkupyöräväylä Rautatienkadulle sekä uudet pysäköintipaikat radan pohjoispuolelle." https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/art-2000010641807.html Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Elokuu 31, 2024, 22:37:56 Joskus on puhuttu Tampereen tavararatapihan kapasiteettiongelmista, mutta taitaa nämä olla nykyään höpöhöpöä. Aika tyhjältä on näyttänyt ratapiha jo useamman kerran kun olen mennyt ohitse. Niin suuri osa tavaraliikenteestä kulkee nykyään kokojunina että taitaa olla ihan turhaa miettiä ratapihan siirtämistä ainakaan kapasiteettiongelmien takia. Ennemminkin voisi harkita että ratapihasta osa lohkaistaisiin henkilöliikenteen vaunustojen säilytykseen ja sillä saataisiin tilaa henkilöratapihalle.
Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 01, 2024, 11:21:53 Joskus on puhuttu Tampereen tavararatapihan kapasiteettiongelmista, mutta taitaa nämä olla nykyään höpöhöpöä. Aika tyhjältä on näyttänyt ratapiha jo useamman kerran kun olen mennyt ohitse. Mihin kellonaikaan olet ohittanut ratapihan useamman kerran? Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Syyskuu 01, 2024, 16:40:19 Mihin kellonaikaan olet ohittanut ratapihan useamman kerran? Viimeisimmät kerrat iltapäivällä ja alkuillasta, mutta heinäkuussa myös illalla (heinäkuu on tietty hiljainen). Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Joonas Kauppinen - Syyskuu 02, 2024, 03:17:27 Joskus on puhuttu Tampereen tavararatapihan kapasiteettiongelmista, mutta taitaa nämä olla nykyään höpöhöpöä. Aika tyhjältä on näyttänyt ratapiha jo useamman kerran kun olen mennyt ohitse. Mihin kellonaikaan olet ohittanut ratapihan useamman kerran? Nyt en ymmärrä Topi miten kellonaika tähän liittyy? Ratapiha on tyhä niin se on tyhjä. Liikenne on vähentynyt. Ja olen kuljettaja myös kuten sinäkin. Tero, tuo sinun idea että ratapiha lohkaistaisiin henkilöliikenteen vaunustojen säilytykseen on erittäin hyvä idea. :) Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 07, 2024, 12:18:30 Mihin kellonaikaan olet ohittanut ratapihan useamman kerran? Nyt en ymmärrä Topi miten kellonaika tähän liittyy? Ratapiha on tyhä niin se on tyhjä. Liikenne on vähentynyt. Ja olen kuljettaja myös kuten sinäkin. Liittyy siten, että ratapihan täyttöaste riippuu vahvasti vuorokaudenajasta. Liikenne on toki vähentynyt, mutta jos mielikuvan muodostaa havainnoimalla ratapihaa, mielikuvan oikeellisuus riippuu vahvasti havainnointiajoista. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 07, 2024, 19:54:56 Mihin kellonaikaan olet ohittanut ratapihan useamman kerran? Nyt en ymmärrä Topi miten kellonaika tähän liittyy? Ratapiha on tyhä niin se on tyhjä. Liikenne on vähentynyt. Ja olen kuljettaja myös kuten sinäkin. Liittyy siten, että ratapihan täyttöaste riippuu vahvasti vuorokaudenajasta. Liikenne on toki vähentynyt, mutta jos mielikuvan muodostaa havainnoimalla ratapihaa, mielikuvan oikeellisuus riippuu vahvasti havainnointiajoista. Tampereen ratapihan täyttöastetta on myös aika vaikea havainnoida kun katuverkolta sitä katsellaan yläviistoon. Varmaankin kiikareilla onnistuu jostakin. Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Lokakuu 30, 2024, 07:45:08 Miten liikenne sujuu ratapihatyömaan aikana? "Tampereen asemaseudun henkilöratapihahanke käynnistyy ensi keväänä Tullin risteyssillan eli Itsenäisyydenkadun ylittävän Ratapihankadun suuntaisen sillan purkamisella ja uuden rakentamisella. Alkuvaiheeseen kuuluu myös raiteet ylittävän Erkkilän sillan purkaminen ja uuden rakentaminen." https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8020789 Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 02, 2024, 10:10:41 Nokian ratapihahanke: Tanhuankadun rakennustyöt aiheuttavat muutoksia liikennejärjestelyihin marras-joulukuussa "Ratatöiden vuoksi osa junavuoroista Tampere-Pori-välillä korvataan busseilla marraskuussa 2.–4.11.2024 sekä 9.–10.11.2024. Korvaavien bussien aikataulut löytyvät vr.fi:nTämä on ulkoinen linkki ja VR Matkalla-sovelluksen matkahausta." https://vayla.fi/-/nokian-ratapihahanke-tanhuankadun-rakennustyot-aiheuttavat-muutoksia-liikennejarjestelyihin-marras-joulukuussa Otsikko: Vs: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 04, 2024, 15:58:13 Pispala yhdistyy Näsijärveen – Tampereen uusi maisemasilta käyttöön tiistaina "Kävelysilta Santalahden ja Pispalan välillä avataan käyttöön tiistaina kello 10. Jatkossa 35 metrin tasoeron ylös tai alaspäin pääsee esteettömästi hissillä ja ylittämällä pääradan uutta teräsrakenteista, katettua ja lasitettua siltaa pitkin. Samalla jalankulku ja pyöräreitti Haulikadun ja Ratakadun välille uuden sillan alta avataan taas liikenteelle." https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8036098 |