Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Elokuu 04, 2016, 18:11:46



Otsikko: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Mikko Nyman - Elokuu 04, 2016, 18:11:46
Helsingin Uutiset 4.8.2016:

--

Yllättävä käänne Ukko-Pekan junakiistassa – "tarkoitus jatkaa ajoja aiempien suunnitelmien mukaisesti"

Vanhaa höyryveturi Ukko-Pekkaa kuljettava Höyryveturimatkat 1009 Oy on saanut Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta luvan jatkaa toimintaansa välittömästi.

– Olemme työskennelleet kovasti tilanteen ratkaisemiseksi. Tänään Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut päätöksen, jonka mukaan Höyryveturimatkojen liikennöinti voi jatkua välittömästi. Tarkoituksemme on jatkaa ajoja aiempien suunnitelmiemme mukaisesti. Pahoittelemme vielä keskeytyksestä aiheutunutta haittaa. Kiitämme saamastamme tuesta ja kannustuksesta tämän tilanteen kestäessä. Toivotamme kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi mukaan tuleville matkoille, yhtiö kirjoittaa Facebook-sivullaan.

Aiemmin Trafi perui yhtiön liikennöintiin tarvittavan turvallisuustodistuksen, kun yhtiön liikennöimää Ukko-Pekka-höyryveturia kuljetti yhtiön toimitusjohtaja, jolla ei ollut oikeutta junan kuljettamiseen. Trafi antoi yhtiölle syyskuuhun asti aikaa todistaa sen turvallisuusjohtamisen tason, mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.


--

Lähde:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/419682-yllattava-kaanne-ukko-pekan-junakiistassa-tarkoitus-jatkaa-ajoja-aiempien


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 04, 2016, 21:47:17
Toivottavasti tuon jutun viimeinen virke....  mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.... on toimittajan oma tapa värittää tekstiään.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Elokuu 04, 2016, 21:59:05
Toivottavasti tuon jutun viimeinen virke....  mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.... on toimittajan oma tapa värittää tekstiään.

Jotenkin tämä otsikko tarkoitus jatkaa ajoja aiempien suunnitelmien mukaisesti sopii myös aika hauskasti tuohon.  :)

Olisi ehkä yrityksen kannalta hyvä kertoa julkisesti, millaisiin konkreettisiin toimiin siellä on ryhdytty tämän tapauksen jälkeen.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Mikko Nyman - Elokuu 05, 2016, 09:23:45
Tässä Trafilta hetki sitten saamani julkinen dokumentti aiheeseen liittyen.

--



Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 10, 2016, 18:56:23
Pari pikkulintua tuossa ylilentäessään visertelivät keskenään kuulleensa huhun myös TUKESin olevan kiinnostunut Hr1 1009:ä. Mm paineastoista vastaava TUKES ei löydä arkistostaan voimassa olevaa kattilan katsastustodistusta, heidän mielestään myös pätevä käytön valvoja puuttunee (valitettavasti noin suuren kattilan valvojaksi ei kelpaa kuka tahansa).

Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 10, 2016, 23:14:00
No huh, kattilan katsastamattomuus on hurja asia, jos pitää paikkansa!
Siitähän koko katsastusjärjestelmä lähti joskus 100-200 vuotta sitten liikkeelle, että saksalaiset junaoperaattorit huomasivat tuhoisien kattilaräjähdysten olevan väistämättömiä, jos tarkastusta ei hoideta erityisen vain katsastuksia hoitavan tahon toimesta.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: JSL - Elokuu 11, 2016, 07:17:02
Kattilan päässä on messinkilaatta johon stanssataan aina katsastusleima. Siitä vaan lukemaan.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Timo Järvi - Elokuu 11, 2016, 09:46:12
Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.

Eli siis, jos se kelpaa viranomaiselle, sen pitäisi kelvata myös harrastajille ottaen huomioon, että toiminta ei ole kaupallista ja perustuu talkootyöhön tunteja säästelemättä ja asiat muuten on kunnossa. Paitsi toki, jos kainalossa on muutakin kuin ketunhäntä? Toiset pikkulinnut ovat taasen viserrelleet, jotta museorautatieliikenne saatetaan kokea tietyissä piireissä uhkana (etenkin monopoliliikennettä harjoittavien keskuudessa) tai liikennöitsijoiden välisenä nokitteluna (mihin en usko).

Ja onhan se rautatieliikenne kokonaisuutena nykyisin niin ÜberHyyberiä, jotta tekijätkin ovat valikoituja yli-ihmisiä (NASAn avaruuslentäjistä seuraavia), mikäli on kaikkia puheita uskominen. Kun homma alkaa ahdistamaan ja seinät tulevat vastaan, kannattaa joko hankkia isompi hiekkalaatikko ja enemmän leluja tai sitten kokonaan oma hiekkalaatikko. :D


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 11, 2016, 11:22:00
Höyryveturimatkat 1009 Oy on vakuuttanut TUKESille, että kattilan katsastuspaperit ja käytön valvoja löytyy lauantain ajoihin mennessä, joten TUKESin puolesta asia loppuun käsitelty. Hienoa, että asiat ovat järjestyksessä ja ajelut voivat jatkua.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Epe1975 - Elokuu 11, 2016, 17:49:56
Ei kannata aina uskoa ihan kaikkea, mitä pikkulinnut ymv. visertelevät.

Tähän kattila-asiaan kommentoin seuraavasti.

Kattila on tällä hetkellä hyväksytysti katsastettu.
Kattilan katsastuksen viivästymisestä emme suostu Höyryveturimatkat 1009 Oy:ssä ottamaaan syitä niskoillemme. Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan. Jo keväällä kyselimme silloiselta kattilan käytönvalvojalta, että varmaan pitäisi hänen hoidella kattilan tarkastus, kun katsastus pian umpeutuu. Hän vakuutteli, että ei ole kauhea hoppu, koska tänä päivänä olisi muka joku siirtymä- tai ylimenoaika, joka on 4 kuukautta katsastusajan päättymisestä. Olin itsekin paikalla ainakin kerran, kun silloinen käytönvalvoja ja HVM 1009 Oy:n toimitusjohtaja keskustelivat asiasta.

Kesällä silloinen kattilan käytönvalvoja teki katoamistempun. Häntä yritettiin tavoittaa viikkotolkulla tuloksetta. Hän ei vastannut minkäänlaisiin yhteydenottoyrityksiin: ei puheluihin, soittopyyntöihin, tekstiviesteihin, sähköposteihin eikä häntä onnistuttu tavoittamaan edes verstaaltaan eikä kotoaan.

Vaikutti siltä, että --  hänellä ei ilmeisesti ole halua keskustella kanssamme enää mistään ja jätti myös tehtävänsä hoitamatta. Oli pakko alkaa selvitellä kattilan katsastusasiaa omatoimisesti. Pian selvisikin, että puhe siirtymäajasta on huuhaata, sellaista ei ole. Silloin täytyi meidän kiireesti alkaa järjestelemään kattilan katsastusta ja alkaa etsimään uuttä käytönvalvojaa. Emme tiedä, erosiko edellinen kattilan käytönvalvoja tehtävistään meille mitään ilmoittamatta ja jos, niin milloin se tapahtui. Joka tapauksessa TUKES:een on ilmoitettu kattilan käytönvalvojan vaihdoksesta.
HVM 1009 Oy:llä on tällä hetkellä siis myös vaatimukset täyttävä kattilan käytönvalvoja.


// Ylläpito siistinyt yhtä kappaletta.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Elokuu 11, 2016, 18:24:58
Pikkulinnut ovat visertäneet myöskin, että "katoamistemppuun" saattoi olla ihan ymmärrettävä syy. Ja se syy saattaisi löytyä HVM 1009 Oy:n organisaation sisältä.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 11, 2016, 18:53:55
Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.

Eli siis, jos se kelpaa viranomaiselle, sen pitäisi kelvata myös harrastajille ottaen huomioon, että toiminta ei ole kaupallista ja perustuu talkootyöhön tunteja säästelemättä ja asiat muuten on kunnossa.

Olen samaa mieltä siitä, että jos Trafin mielestä asiat ovat kunnossa, niin silloin Trafin mielestä asiat ovat kunnossa. Vaan kun pelkkä Trafi ei riitä, esimerkiksi mainittu TUKES valvoo paineastioita ja niiden lakien ja asetusten mukaista käyttöä, ja muutama muu seikka, mitkä on otettava huomioon.

Mutta siis Trafin puolesta mainitut paperit ovat heidän ilmoituksensa mukaan tällä hetkellä kunnossa.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Mikko Nyman - Elokuu 11, 2016, 18:58:20
Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n (HVM) hallituksen varsinainen jäsen toimii tätä nykyä näemmä myös virkamiehenä, tarkkaan ottaen siis syyttäjänä. Kuten tiedetään, alkuperäinen syy HVM:n liikennöinnin keskeyttämiseen oli se, että poliisi keskeytti HVM:n liikennöinnin 14.7.2016, sillä junaa kuljettaneella HVM:n toimitusjohtajalla ei ollut, eikä ole edelleenkään voimassa olevaa ajo-oikeutta valtion rataverkolla mihinkään kalustoon. Kaikenlainen muiden syyttely ja syyllisten etsiminen muusta kuin HVM:n omasta toiminnasta ovat olleet omiaan edesauttamaan sitä, että HVM:n uskottavuuden rippeetkin ovat menneitä. Yllä oleva Eero Lehdon kirjoittama kommentti kertoo valitettavan koruttomasti ja konkreettisesti sen, kuinka vähän HVM löytää korjattavaa omasta toiminnastaan.

Korostettakoon, että HVM on vain ja ainoastaan omalla toiminnallaan ajautunut siihen pisteeseen, missä se tällä hetkellä on. Jotta faktat eivät unohdu, on syytä muistuttaa siitä, että tämä koko 14.7.2016 alkanut HVM:n Ukko-Pekka-episodi on täysin ainutlaatuinen tapahtumasarja ja -ketju koko Suomen museojunaliikennehistoriassa. Mikään muu liikennöitsijä ei ole koskaan saanut näin paljon palstatilaa, vaikka olisi tehnyt mitä – ja kaiken viimeisen päälle oikein.

Naapurillani oli koira, joka älähti, kun siihen kalikka kalahti.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Epe1975 - Elokuu 11, 2016, 21:45:11
Tällä palstalla on ollut syyttäjiä jos vaikka miten paljon jo ennen minua. Pääsääntöisesti on syyttäjien syyttävä sormi osoittanut HVM 1009 Oy:tä tai sen vastuuhenkilöitä oli tapahtunut mitä tahansa. Ei mitään väliä ole ollut sillä, mikä on totuus ollut. Erikoisella tavalla tietyt ovat osanneet tarkastella asioita aina tietyltä kannalta, jos ei muuten niin tarkoitushakuisesti. Aina ei ole maltettu jäädä syyttäjäksi, vaan on menty ylemmäs eli tuomariksi ja tuomittu HVM 1009 Oy ilman oikeudenkäyntiä.

Demokratiassa ja suomalaisessa oikeuslaitoksessa on oikeus puolustautua. Aina ei älähtäminen tarkoita sitä, että kalikka olisi kalahtanut. Kannattaa selvittää faktat ennen tuomitsemista.

Kun kerran minua syytetään syyttäjäksi, niin ylempänä esim. Mikko Nyman tuomitsee, siis ei syytä vaan jo tuomitsee, ilman että hänellä on faktat hallussa.


 

// Ylläpito poistanut yhden kappaleen tästä kommentista. Yksittäisiä henkilöitä ei voi ryhtyä nimeltä syyttelemään.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 11, 2016, 22:18:41
Tällä palstalla on ollut syyttäjiä jos vaikka miten paljon jo ennen minua. Pääsääntöisesti on syyttäjien syyttävä sormi osoittanut HVM 1009 Oy:tä tai sen vastuuhenkilöitä oli tapahtunut mitä tahansa. Ei mitään väliä ole ollut sillä, mikä on totuus ollut. Erikoisella tavalla tietyt ovat osanneet tarkastella asioita aina tietyltä kannalta, jos ei muuten niin tarkoitushakuisesti. Aina ei ole maltettu jäädä syyttäjäksi, vaan on menty ylemmäs eli tuomariksi ja tuomittu HVM 1009 Oy ilman oikeudenkäyntiä.

Demokratiassa ja suomalaisessa oikeuslaitoksessa on oikeus puolustautua. Aina ei älähtäminen tarkoita sitä, että kalikka olisi kalahtanut. Kannattaa selvittää faktat ennen tuomitsemista.

Kun kerran minua syytetään syyttäjäksi, niin ylempänä esim. Mikko Nyman tuomitsee, siis ei syytä vaan jo tuomitsee, ilman että hänellä on faktat hallussa.



 

...Häh?!
Aivan käsittämätön pupellus!
Joku järki touhuun nyt, jooko?




// Ks. yo. kommentti.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Petri Sallinen - Elokuu 12, 2016, 08:17:34
HMV 1009 Oy:n julkisuuden hallinta ja viestintä kaipaavat selvästi kehittämistä — tunnetusti organisaatioiden ei kannata yrittää tehdä kaikkea itse, vaan käyttää alihankintapalveluita erityisesti sellaisilla osa-alueilla, joilta organisaatiolla ei ole omaa osaamista. Julkisuuden hallintaan ja viestintään liittyviä palveluita on Suomessa saatavilla kohtuullisen hyvin ja peräti laadukkaita.

Yritys on aina vastuussa käyttämistään alihankintapalveluista — niiden laadusta ja sisällöstä. Jos esimerkiksi ilmapumpun korjaava alihankkija ei tee riittävän hyvää työtä, niin sitten työ on hankittava jostain muualta. Käytetyn alihankinnan mahdollinen kehno laatu ei riitä selitykseksi toimintaa valvovalle viranomaiselle tai yrityksen palveluita käyttäville asiakkaille. Asiakkaan ei tarvitse maksaa yritykselle hyvistä selityksistä.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 12, 2016, 12:32:08
Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan.
Kuten tiedetään, alkuperäinen syy HVM:n liikennöinnin keskeyttämiseen oli se, että poliisi keskeytti HVM:n liikennöinnin 14.7.2016, sillä junaa kuljettaneella HVM:n toimitusjohtajalla ei ollut, eikä ole edelleenkään voimassa olevaa ajo-oikeutta valtion rataverkolla mihinkään kalustoon. Kaikenlainen muiden syyttely ja syyllisten etsiminen muusta kuin HVM:n omasta toiminnasta ovat olleet omiaan edesauttamaan sitä, että HVM:n uskottavuuden rippeetkin ovat menneitä.

Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Petrin kanssa olen samaa mieltä viestinnän onnistumattomuudesta.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Mikko Nyman - Elokuu 12, 2016, 12:57:48
Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Toki huomasin ja sitä juuri hämmästelinkin, sillä nimenomaan liikennöintiluvan peruuttaminen puuttuvan ajo-oikeuden vuoksi on tämän koko häsläyksen taustasyy, ei ilmapumppu tai siihen liittyvät työt, eivätkä mitkään muutkaan yksittäiset tekijät siellä, täällä tai tuolla.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 12, 2016, 14:27:38
Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Toki huomasin ja sitä juuri hämmästelinkin, sillä nimenomaan liikennöintiluvan peruuttaminen puuttuvan ajo-oikeuden vuoksi on tämän koko häsläyksen taustasyy, ei ilmapumppu tai siihen liittyvät työt, eivätkä mitkään muutkaan yksittäiset tekijät siellä, täällä tai tuolla.

Joku muu kuin EL sen kattilakeskustelun aloitti.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 12, 2016, 15:43:57
Kysymys oli: Onko kattila katsastettu?
Vastaukseksi saatiin: Nimetty yksityishenkilö rikkoi ilmapumpun.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: JSL - Elokuu 12, 2016, 19:31:26
Soittakaa TUKES ja kysykää onko 1009 pannun 4 tai 8 vuotis katsastus tehty. Eikö siihe just pari vuotta sitte vaihdettu kaikki tuubit joten ei pitäis olla ongelmia..


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Elokuu 12, 2016, 20:14:56
Hesari uutisoi: Ukko-Pekka palaa takaisin liikenteeseen

http://www.hs.fi/kotimaa/a1470977028802

Jutussa Trafin edustaja mainitsee yhtiöstä löytyneen ajo-oikeudettoman kuljettajan lisäksi myös muita turvallisuuspuutteita. Näistä mainitaan useat lievät ylinopeudet matkustajien ilmoitusten perusteella. Tässä ketjussa on mainittu muita paljon olennaisempia turvallisuuspuutteita, ja minua kieltämättä ihmetyttää toimittajan valinta uutisen esimerkiksi. En missään nimessä vähättele muiden ilmenneiden puutteiden vakavuutta, mutta jutun esimerkki vaikuttaa jo nipotukselta.

Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan. Vaunusta käsin on helppo mitata nopeutta vaikkapa kännykän GPS:llä, mutta nimestä huolimatta näidenkin laitteiden mittaustulokset voivat valehdella yllättävän paljon. Itse matkustajana nauttisin mieluumin matkan tunnelmasta kuin tuijottaisin nopeusmittaria virheen löytämisen toivossa.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 12, 2016, 20:15:37
Kysymys oli: Onko kattila katsastettu?
Vastaukseksi saatiin: Nimetty yksityishenkilö rikkoi ilmapumpun.

Jotkut sai, minä en.

Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 12, 2016, 21:15:36
Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.

Olisiko pitänyt? Miksi?


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 12, 2016, 21:46:29
Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.

Olisiko pitänyt? Miksi?

En tiedä koska en tiedä mistä tässä enää keskustellaan...


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 12, 2016, 22:17:36
Keskustelussa ovat syyttävät sormet sojottaneet milloin keihinkin, mutta oudointa mielestäni on ollut harrastajien syyttäminen jostain, jollain tekaistulla perusteella. Hieman kafkamainen asetelma siis.

Harrastajien ja rautatieharrastuksen etu on, että museohöyryajoja on, ja että niitä järjestetään edelleen ja jatkossakin. Tavallinen yleisö näkee elävän höyryveturin tositoimissa ja jakaa rautatieharrastuksen iloa osallistumalla museoajoihin matkustajana. Rautatieharrastuksen yleinen kuva  kiillottuu ja tunnettavuus lisääntyy.

Onkin huomattavan kurja juttu, että joku museoliikennöitsijä onnistuu sössimään asiansa niin, että pääsee valtakunnanuutisten ykkössivulle. Epäilyksen varjo heittyy muidenkin museoliikennöitsijöiden ylle: ovatko asiat varmasti kunnossa kun kerran Hesarissakin puhuttiin että...? Alan maine kärsii.

Museoliikennöitsijä, jonka asiat ovat kunnossa, tekee yhteistyötä viranomaisen ja median kanssa ja Trafi on sille normaalia viranomaisvalvontaa hyväksyttävien säädösten puitteissa. Ala on nyt sattuneesta syystä suurennuslasin alla eikä nyt tarvita enää pienintäkään omavaltaisuutta säädösten suhteen, jos aiomme nähdä nykyisten säännösten puitteissa museojunia valtion rataverkolla. Nykysäädökset eivät ole syntyneet viranomaisen aloitteesta ja pelkästä hyvästä tahdosta, vaan yhteistyöstä rautatieharrastuksen ja museoliikennöitsijöiden, myös VR:n, kanssa. Olisi sääli, jos sääntöjä kiristämällä tehtäisiin museoliikennöinti nykyistä hankalammaksi. Se vaara kuitenkin vaanii nurkan takana, ellei nykyisiäkään sääntöjä noudateta tinkimättä.

Toivottavasti museohöyryajoja riittää mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkään Suomessa.



Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Elokuu 12, 2016, 22:27:35
Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan.

Avoimuuden aikakautena noita nopeuksia voi kukin laskeskella niin paljon kuin jaksaa. Itse laskin ihan mielenkiinnosta äsken 1009:n junan kulkeneen kesäkuussa viiden suojavälin mittaisen matkan keskinopeudella n. 100 km/h.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Markus Räsänen - Elokuu 12, 2016, 22:45:25
Keskustelussa ovat syyttävät sormet sojottaneet milloin keihinkin, mutta oudointa mielestäni on ollut harrastajien syyttäminen jostain, jollain tekaistulla perusteella. Hieman kafkamainen asetelma siis.

Ihmettelen itse edelleenkin sitä väitettä että Vorgissa ja mediassa yksilöitiin jonkun harrastajan laittaneen koko vyyhdin liikkeelle. Muistan nähneeni muutaman otteeseen maininnan siitä että harrastaja olisi tehnyt ilmoituksen poliisille. Itse en vieläkään tiedä mikä on ollut harrastajan motiivi tai syy miksi hän soitti poliisin paikalle. Itse olen nähnyt museohöyryveturin muutamaan otteseen liikenteessä, mutta itsellä ei ole tullut mieleeni ilmoittaa poliisille että höyryveturin kuljettajalla/jilla olisi pätevyys ajoon.

Ja toiseksi Trafin toiminta koko jutun aikana. Ensin toimintakielto ja selvityspyyntö 2 kuukauden sisällä. Sitten yhtä äkisti kaikki toimet ja kiellot kumottiin ja toiminta sai jatkua. Jossakin oli maininta että: 'höyryveturimatkat 1009 Oy oli puhunut Trafin ympäri asiassa'.  Itsellä tapaus on tuonut epäluottamusta Trafin suuntaan. Tiedetäänkö Trafissa todellakaan miten höyryveturi toimii ja miten sen saa liikkeelle ja pysäytettyä?


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 12, 2016, 22:59:28
Puuttumatta nykyiseen keskusteluun, niin korvaani tai silmääni pahoin särähti osa Ollin kommenttista (12:08. klo 21;14) (taidot ei riitä tuon kommentin osion eristämiseen): ... "useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan" ??? Olen ymmärtänyt, että kaikissa linjavetureissa on iät ja ajat ollut nopeusmittari, ainut mittari suoraan kuljettajan näkökentässä - aikataulupöydässä. Ehkä Olli voinee luetteloida veturisarjat, joissa näin ei ole (vanhempikin oppii...).



Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 12, 2016, 23:08:49

Ja toiseksi Trafin toiminta koko jutun aikana. Ensin toimintakielto ja selvityspyyntö 2 kuukauden sisällä. Sitten yhtä äkisti kaikki toimet ja kiellot kumottiin ja toiminta sai jatkua. Jossakin oli maininta että: 'höyryveturimatkat 1009 Oy oli puhunut Trafin ympäri asiassa'.  Itsellä tapaus on tuonut epäluottamusta Trafin suuntaan. Tiedetäänkö Trafissa todellakaan miten höyryveturi toimii ja miten sen saa liikkeelle ja pysäytettyä?

Trafi totesi sääntöjä rikotun ja määräsi toimintakiellon ja pyysi selvityksiä. Firma reagoi tekemällä Trafin kaipaamat muutokset turvallisuusjohtamiseensa ja Trafi palautti luvat toimintaan. En näe tässä ristiriitoja.

Ikäihminen törttöilee ajattelemattomuuttaan tieliikenteessä. Tulee poliisi, jututtaa ja mahdollisesti sakottaa senioria ja ottaa ajokortin pois ja määrää uuteen inssiajoon. Seniori käy inssiajossa ja läpäisee sen ja asia on kunnossa ja ajokortti palautetaan.



Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Aalto - Elokuu 12, 2016, 23:09:12
Minäkin ihmettelen, että kuinka matkustajana olevalla voi olla sellaiset tiedot ja taidot välineineen, joiden avulla todellisen ajonopeuden pystyy luotettavalla tavalla toteamaan. Tietystikin mittaus onnistuu kilometritolppien avulla, mutta siitäkin tulisi olla pitävää näyttöä.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 12, 2016, 23:19:49
Itse en edes tullut ajatelleeksi kilometritolppia, vaan gps:ää, jolla nuoriso mittaa nopeuksia kuulemma mäessä snoukatessaankin .


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 12, 2016, 23:55:03
Muistaakseni kauan, kauan ennen GPS:ää, kuljettajille opetettiin puhelintolppien ohitukset määrä-ajassa ja tuosta kaaviosta sai sen hetkisen nopeuden - no niin nuo tolpat ovat hävinneet... Uran ensimmäisillä lättäreissuilla käytin hyväksi kilometritolppia nopeuden säätelyyn - aika usein juna saapui liikennepaikalle (suunnilleen) aikataulun mukaan.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Aalto - Elokuu 13, 2016, 00:04:21
Itse en edes tullut ajatelleeksi kilometritolppia, vaan gps:ää, jolla nuoriso mittaa nopeuksia kuulemma mäessä snoukatessaankin .
Juu, siihen maailmanaikaan, kun puhelimet olivat vielä niin kivikautisia, ettei niissä ollut GPS:ää, tapasin puhelimen sekuntikellon kanssa tuijottaa ikkunasta ulos kilometritolppia ja sitten laskea nopeuden välin kulkemiseen kuluneesta ajasta. Ajatella, että minä, joka olen ns. diginatiivien sukupolvea, olen saattanut harrastaa tuollaista.

Mutta nytpä tulikin avoin data mainittua toisaalta. Sieltä voinee paljastua jotain mielenkiintoista.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Aalto - Elokuu 13, 2016, 00:27:19
Hesari uutisoi: Ukko-Pekka palaa takaisin liikenteeseen

http://www.hs.fi/kotimaa/a1470977028802

Jutussa Trafin edustaja mainitsee yhtiöstä löytyneen ajo-oikeudettoman kuljettajan lisäksi myös muita turvallisuuspuutteita. Näistä mainitaan useat lievät ylinopeudet matkustajien ilmoitusten perusteella. Tässä ketjussa on mainittu muita paljon olennaisempia turvallisuuspuutteita, ja minua kieltämättä ihmetyttää toimittajan valinta uutisen esimerkiksi. En missään nimessä vähättele muiden ilmenneiden puutteiden vakavuutta, mutta jutun esimerkki vaikuttaa jo nipotukselta.

Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan. Vaunusta käsin on helppo mitata nopeutta vaikkapa kännykän GPS:llä, mutta nimestä huolimatta näidenkin laitteiden mittaustulokset voivat valehdella yllättävän paljon. Itse matkustajana nauttisin mieluumin matkan tunnelmasta kuin tuijottaisin nopeusmittaria virheen löytämisen toivossa.

No niin, aletaanpa yleisön pynnöstä ruotia tätä vyyhtiä.

1. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=11.6.2016 lauantaina 11.6.2016 1940 on porhaltanut Nastolasta Villähteelle vain kolmessa minuutissa. 5,73 kilometrin välin taivaltaminen siinä ajassa vaatii käsittämättömän 114,6 kilometrin tuntivauhdin! Aikataulun mukaan siihen olisi pitänyt kulua viisi minuuttia, johon päästäkseen riittää, että ajaa 69 km/h.

2. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=14.6.2016 tiistaina 14.6.2016 niin ikään 1940 selvisi Herralasta Järvelään vain kahdeksassa minuutissa. Ko. ihmetempun salaisuus oli 104,5 km/h vauhti.

Vieläkö siis puhutaan muutaman km/h ylityksistä nopeusrajoituksissa?


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Elokuu 13, 2016, 00:44:17
3. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=14.6.2016 tiistaina 14.6.2016 niin ikään 1940 selvisi Herralasta Järvelään vain kahdeksassa minuutissa. Ko. ihmetempun salaisuus oli 104,5 km/h vauhti.

En käyttäisi tähän operaatioon välttämättä kahden lähekkäisen liikennepaikan väliä, koska lähtö- ja tuloaikoihin lisätään satunnainen määrä sekunteja (luokkaa 30 - 100). Heittoa voi tulla sen verran, että lopputuloskin voi heittää paljon. Raideosuuksien pituudet ja varautumisajat löytyvät sen sijaan sellaisella tarkkuudella, että tuloksilla on jo jotain painoarvoakin. Omat laskelmani olivat Riihimäen ja Turengin väliltä.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Aalto - Elokuu 13, 2016, 00:55:08
3. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=14.6.2016 tiistaina 14.6.2016 niin ikään 1940 selvisi Herralasta Järvelään vain kahdeksassa minuutissa. Ko. ihmetempun salaisuus oli 104,5 km/h vauhti.

En käyttäisi tähän operaatioon välttämättä kahden lähekkäisen liikennepaikan väliä, koska lähtö- ja tuloaikoihin lisätään satunnainen määrä sekunteja (luokkaa 30 - 100). Heittoa voi tulla sen verran, että lopputuloskin voi heittää paljon. Raideosuuksien pituudet ja varautumisajat löytyvät sen sijaan sellaisella tarkkuudella, että tuloksilla on jo jotain painoarvoakin. Omat laskelmani olivat Riihimäen ja Turengin väliltä.
Ahaa, tuo olikin uusi tieto, joka on mennyt ohi. No, joka tapauksessa olet jo saanut painoarvoa tuottavaa aineistoa kasaan. Tarkkoja arvoja käyttämällä sain lainauksessasi mainitun pätkän tietämille sijoittuvalle kymmenen kilometrin pätkälle 100 km/h lukemia.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 13, 2016, 10:57:37
Minä taas olen niin huono harrastaja, että en tullut tuota avointa dataa eri muodoissaan ajatelleeksi. Näkyvätkö museojunat esim. junat kartalla -palvelussa tai muussa täysin reaaliaikaisessa, joka antaa junalle myös nopeustiedon?


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 13, 2016, 11:10:57

Ihmettelen itse edelleenkin sitä väitettä että Vorgissa ja mediassa yksilöitiin jonkun harrastajan laittaneen koko vyyhdin liikkeelle. Muistan nähneeni muutaman otteeseen maininnan siitä että harrastaja olisi tehnyt ilmoituksen poliisille. Itse en vieläkään tiedä mikä on ollut harrastajan motiivi tai syy miksi hän soitti poliisin paikalle.

Aiemmassa keskusteluketjussa todettiin näin:

"Suora sitaatti sanomalehti Itä-Savon lauantain 16.7.2016 paperilehdestä:

"Turvallisuusvirastoon tieto epäilystä tuli rataliikennekeskuksesta."

Eli tämän mukaan ilmoitusta poliisille ei ole tehnyt harrastaja, vaan rataliikennekeskuksesta tulleen tiedon perusteella Trafi.


Otsikko: Vs: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Elokuu 13, 2016, 13:16:10
Puuttumatta nykyiseen keskusteluun, niin korvaani tai silmääni pahoin särähti osa Ollin kommenttista (12:08. klo 21;14) (taidot ei riitä tuon kommentin osion eristämiseen): ... "useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan" ??? Olen ymmärtänyt, että kaikissa linjavetureissa on iät ja ajat ollut nopeusmittari, ainut mittari suoraan kuljettajan näkökentässä - aikataulupöydässä. Ehkä Olli voinee luetteloida veturisarjat, joissa näin ei ole (vanhempikin oppii...).

Jostain kaukaa harrastuksen alkuvuosilta minulle oli jäänyt kuva että vain uusimmissa höyryveturisarjoissa olisi nopeusmittarit. Mutta nyt vorgin kuvia selatessa esim. Tk3 1136:ssa näkyy kyllä nopeusmittari olevan. Jorma on ammattilaisena varmastikin oikeassa, joten seison korjattuna! :)