Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« : Elokuu 04, 2016, 18:11:46 »

Helsingin Uutiset 4.8.2016:

--

Yllättävä käänne Ukko-Pekan junakiistassa – "tarkoitus jatkaa ajoja aiempien suunnitelmien mukaisesti"

Vanhaa höyryveturi Ukko-Pekkaa kuljettava Höyryveturimatkat 1009 Oy on saanut Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta luvan jatkaa toimintaansa välittömästi.

– Olemme työskennelleet kovasti tilanteen ratkaisemiseksi. Tänään Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut päätöksen, jonka mukaan Höyryveturimatkojen liikennöinti voi jatkua välittömästi. Tarkoituksemme on jatkaa ajoja aiempien suunnitelmiemme mukaisesti. Pahoittelemme vielä keskeytyksestä aiheutunutta haittaa. Kiitämme saamastamme tuesta ja kannustuksesta tämän tilanteen kestäessä. Toivotamme kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi mukaan tuleville matkoille, yhtiö kirjoittaa Facebook-sivullaan.

Aiemmin Trafi perui yhtiön liikennöintiin tarvittavan turvallisuustodistuksen, kun yhtiön liikennöimää Ukko-Pekka-höyryveturia kuljetti yhtiön toimitusjohtaja, jolla ei ollut oikeutta junan kuljettamiseen. Trafi antoi yhtiölle syyskuuhun asti aikaa todistaa sen turvallisuusjohtamisen tason, mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.


--

Lähde:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/419682-yllattava-kaanne-ukko-pekan-junakiistassa-tarkoitus-jatkaa-ajoja-aiempien
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2016, 21:47:17 »

Toivottavasti tuon jutun viimeinen virke....  mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.... on toimittajan oma tapa värittää tekstiään.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2016, 21:59:05 »

Toivottavasti tuon jutun viimeinen virke....  mutta yhtiö sai Trafin ylipuhuttua huomattavasti nopeammin.... on toimittajan oma tapa värittää tekstiään.

Jotenkin tämä otsikko tarkoitus jatkaa ajoja aiempien suunnitelmien mukaisesti sopii myös aika hauskasti tuohon.  Hymyilee

Olisi ehkä yrityksen kannalta hyvä kertoa julkisesti, millaisiin konkreettisiin toimiin siellä on ryhdytty tämän tapauksen jälkeen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2016, 09:23:45 »

Tässä Trafilta hetki sitten saamani julkinen dokumentti aiheeseen liittyen.

--



* Trafi 04082016_1009.jpg (187.59 kilotavua, 831x616 - tarkasteltu 976 kertaa.)
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2016, 18:56:23 »

Pari pikkulintua tuossa ylilentäessään visertelivät keskenään kuulleensa huhun myös TUKESin olevan kiinnostunut Hr1 1009:ä. Mm paineastoista vastaava TUKES ei löydä arkistostaan voimassa olevaa kattilan katsastustodistusta, heidän mielestään myös pätevä käytön valvoja puuttunee (valitettavasti noin suuren kattilan valvojaksi ei kelpaa kuka tahansa).

Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2016, 23:14:00 »

No huh, kattilan katsastamattomuus on hurja asia, jos pitää paikkansa!
Siitähän koko katsastusjärjestelmä lähti joskus 100-200 vuotta sitten liikkeelle, että saksalaiset junaoperaattorit huomasivat tuhoisien kattilaräjähdysten olevan väistämättömiä, jos tarkastusta ei hoideta erityisen vain katsastuksia hoitavan tahon toimesta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2016, 07:17:02 »

Kattilan päässä on messinkilaatta johon stanssataan aina katsastusleima. Siitä vaan lukemaan.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2016, 09:46:12 »

Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.

Eli siis, jos se kelpaa viranomaiselle, sen pitäisi kelvata myös harrastajille ottaen huomioon, että toiminta ei ole kaupallista ja perustuu talkootyöhön tunteja säästelemättä ja asiat muuten on kunnossa. Paitsi toki, jos kainalossa on muutakin kuin ketunhäntä? Toiset pikkulinnut ovat taasen viserrelleet, jotta museorautatieliikenne saatetaan kokea tietyissä piireissä uhkana (etenkin monopoliliikennettä harjoittavien keskuudessa) tai liikennöitsijoiden välisenä nokitteluna (mihin en usko).

Ja onhan se rautatieliikenne kokonaisuutena nykyisin niin ÜberHyyberiä, jotta tekijätkin ovat valikoituja yli-ihmisiä (NASAn avaruuslentäjistä seuraavia), mikäli on kaikkia puheita uskominen. Kun homma alkaa ahdistamaan ja seinät tulevat vastaan, kannattaa joko hankkia isompi hiekkalaatikko ja enemmän leluja tai sitten kokonaan oma hiekkalaatikko. Hymyilee leveästi
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2016, 11:22:00 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy on vakuuttanut TUKESille, että kattilan katsastuspaperit ja käytön valvoja löytyy lauantain ajoihin mennessä, joten TUKESin puolesta asia loppuun käsitelty. Hienoa, että asiat ovat järjestyksessä ja ajelut voivat jatkua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2016, 17:49:56 »

Ei kannata aina uskoa ihan kaikkea, mitä pikkulinnut ymv. visertelevät.

Tähän kattila-asiaan kommentoin seuraavasti.

Kattila on tällä hetkellä hyväksytysti katsastettu.
Kattilan katsastuksen viivästymisestä emme suostu Höyryveturimatkat 1009 Oy:ssä ottamaaan syitä niskoillemme. Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan. Jo keväällä kyselimme silloiselta kattilan käytönvalvojalta, että varmaan pitäisi hänen hoidella kattilan tarkastus, kun katsastus pian umpeutuu. Hän vakuutteli, että ei ole kauhea hoppu, koska tänä päivänä olisi muka joku siirtymä- tai ylimenoaika, joka on 4 kuukautta katsastusajan päättymisestä. Olin itsekin paikalla ainakin kerran, kun silloinen käytönvalvoja ja HVM 1009 Oy:n toimitusjohtaja keskustelivat asiasta.

Kesällä silloinen kattilan käytönvalvoja teki katoamistempun. Häntä yritettiin tavoittaa viikkotolkulla tuloksetta. Hän ei vastannut minkäänlaisiin yhteydenottoyrityksiin: ei puheluihin, soittopyyntöihin, tekstiviesteihin, sähköposteihin eikä häntä onnistuttu tavoittamaan edes verstaaltaan eikä kotoaan.

Vaikutti siltä, että --  hänellä ei ilmeisesti ole halua keskustella kanssamme enää mistään ja jätti myös tehtävänsä hoitamatta. Oli pakko alkaa selvitellä kattilan katsastusasiaa omatoimisesti. Pian selvisikin, että puhe siirtymäajasta on huuhaata, sellaista ei ole. Silloin täytyi meidän kiireesti alkaa järjestelemään kattilan katsastusta ja alkaa etsimään uuttä käytönvalvojaa. Emme tiedä, erosiko edellinen kattilan käytönvalvoja tehtävistään meille mitään ilmoittamatta ja jos, niin milloin se tapahtui. Joka tapauksessa TUKES:een on ilmoitettu kattilan käytönvalvojan vaihdoksesta.
HVM 1009 Oy:llä on tällä hetkellä siis myös vaatimukset täyttävä kattilan käytönvalvoja.


// Ylläpito siistinyt yhtä kappaletta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2016, 09:09:23 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2016, 18:24:58 »

Pikkulinnut ovat visertäneet myöskin, että "katoamistemppuun" saattoi olla ihan ymmärrettävä syy. Ja se syy saattaisi löytyä HVM 1009 Oy:n organisaation sisältä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2016, 18:53:55 »

Tosiaaan Trafin puolestahan paperit ovat kunnossa.

Eli siis, jos se kelpaa viranomaiselle, sen pitäisi kelvata myös harrastajille ottaen huomioon, että toiminta ei ole kaupallista ja perustuu talkootyöhön tunteja säästelemättä ja asiat muuten on kunnossa.

Olen samaa mieltä siitä, että jos Trafin mielestä asiat ovat kunnossa, niin silloin Trafin mielestä asiat ovat kunnossa. Vaan kun pelkkä Trafi ei riitä, esimerkiksi mainittu TUKES valvoo paineastioita ja niiden lakien ja asetusten mukaista käyttöä, ja muutama muu seikka, mitkä on otettava huomioon.

Mutta siis Trafin puolesta mainitut paperit ovat heidän ilmoituksensa mukaan tällä hetkellä kunnossa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2016, 18:58:20 »

Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n (HVM) hallituksen varsinainen jäsen toimii tätä nykyä näemmä myös virkamiehenä, tarkkaan ottaen siis syyttäjänä. Kuten tiedetään, alkuperäinen syy HVM:n liikennöinnin keskeyttämiseen oli se, että poliisi keskeytti HVM:n liikennöinnin 14.7.2016, sillä junaa kuljettaneella HVM:n toimitusjohtajalla ei ollut, eikä ole edelleenkään voimassa olevaa ajo-oikeutta valtion rataverkolla mihinkään kalustoon. Kaikenlainen muiden syyttely ja syyllisten etsiminen muusta kuin HVM:n omasta toiminnasta ovat olleet omiaan edesauttamaan sitä, että HVM:n uskottavuuden rippeetkin ovat menneitä. Yllä oleva Eero Lehdon kirjoittama kommentti kertoo valitettavan koruttomasti ja konkreettisesti sen, kuinka vähän HVM löytää korjattavaa omasta toiminnastaan.

Korostettakoon, että HVM on vain ja ainoastaan omalla toiminnallaan ajautunut siihen pisteeseen, missä se tällä hetkellä on. Jotta faktat eivät unohdu, on syytä muistuttaa siitä, että tämä koko 14.7.2016 alkanut HVM:n Ukko-Pekka-episodi on täysin ainutlaatuinen tapahtumasarja ja -ketju koko Suomen museojunaliikennehistoriassa. Mikään muu liikennöitsijä ei ole koskaan saanut näin paljon palstatilaa, vaikka olisi tehnyt mitä – ja kaiken viimeisen päälle oikein.

Naapurillani oli koira, joka älähti, kun siihen kalikka kalahti.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2016, 21:45:11 »

Tällä palstalla on ollut syyttäjiä jos vaikka miten paljon jo ennen minua. Pääsääntöisesti on syyttäjien syyttävä sormi osoittanut HVM 1009 Oy:tä tai sen vastuuhenkilöitä oli tapahtunut mitä tahansa. Ei mitään väliä ole ollut sillä, mikä on totuus ollut. Erikoisella tavalla tietyt ovat osanneet tarkastella asioita aina tietyltä kannalta, jos ei muuten niin tarkoitushakuisesti. Aina ei ole maltettu jäädä syyttäjäksi, vaan on menty ylemmäs eli tuomariksi ja tuomittu HVM 1009 Oy ilman oikeudenkäyntiä.

Demokratiassa ja suomalaisessa oikeuslaitoksessa on oikeus puolustautua. Aina ei älähtäminen tarkoita sitä, että kalikka olisi kalahtanut. Kannattaa selvittää faktat ennen tuomitsemista.

Kun kerran minua syytetään syyttäjäksi, niin ylempänä esim. Mikko Nyman tuomitsee, siis ei syytä vaan jo tuomitsee, ilman että hänellä on faktat hallussa.


 

// Ylläpito poistanut yhden kappaleen tästä kommentista. Yksittäisiä henkilöitä ei voi ryhtyä nimeltä syyttelemään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2016, 09:11:09 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Elokuu 11, 2016, 22:18:41 »

Tällä palstalla on ollut syyttäjiä jos vaikka miten paljon jo ennen minua. Pääsääntöisesti on syyttäjien syyttävä sormi osoittanut HVM 1009 Oy:tä tai sen vastuuhenkilöitä oli tapahtunut mitä tahansa. Ei mitään väliä ole ollut sillä, mikä on totuus ollut. Erikoisella tavalla tietyt ovat osanneet tarkastella asioita aina tietyltä kannalta, jos ei muuten niin tarkoitushakuisesti. Aina ei ole maltettu jäädä syyttäjäksi, vaan on menty ylemmäs eli tuomariksi ja tuomittu HVM 1009 Oy ilman oikeudenkäyntiä.

Demokratiassa ja suomalaisessa oikeuslaitoksessa on oikeus puolustautua. Aina ei älähtäminen tarkoita sitä, että kalikka olisi kalahtanut. Kannattaa selvittää faktat ennen tuomitsemista.

Kun kerran minua syytetään syyttäjäksi, niin ylempänä esim. Mikko Nyman tuomitsee, siis ei syytä vaan jo tuomitsee, ilman että hänellä on faktat hallussa.



 

...Häh?!
Aivan käsittämätön pupellus!
Joku järki touhuun nyt, jooko?




// Ks. yo. kommentti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2016, 09:07:16 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1185


« Vastaus #15 : Elokuu 12, 2016, 08:17:34 »

HMV 1009 Oy:n julkisuuden hallinta ja viestintä kaipaavat selvästi kehittämistä — tunnetusti organisaatioiden ei kannata yrittää tehdä kaikkea itse, vaan käyttää alihankintapalveluita erityisesti sellaisilla osa-alueilla, joilta organisaatiolla ei ole omaa osaamista. Julkisuuden hallintaan ja viestintään liittyviä palveluita on Suomessa saatavilla kohtuullisen hyvin ja peräti laadukkaita.

Yritys on aina vastuussa käyttämistään alihankintapalveluista — niiden laadusta ja sisällöstä. Jos esimerkiksi ilmapumpun korjaava alihankkija ei tee riittävän hyvää työtä, niin sitten työ on hankittava jostain muualta. Käytetyn alihankinnan mahdollinen kehno laatu ei riitä selitykseksi toimintaa valvovalle viranomaiselle tai yrityksen palveluita käyttäville asiakkaille. Asiakkaan ei tarvitse maksaa yritykselle hyvistä selityksistä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #16 : Elokuu 12, 2016, 12:32:08 »

Syyttävä sormi osoittaa nyt jo entiseen kattilan käytönvalvojaan.
Kuten tiedetään, alkuperäinen syy HVM:n liikennöinnin keskeyttämiseen oli se, että poliisi keskeytti HVM:n liikennöinnin 14.7.2016, sillä junaa kuljettaneella HVM:n toimitusjohtajalla ei ollut, eikä ole edelleenkään voimassa olevaa ajo-oikeutta valtion rataverkolla mihinkään kalustoon. Kaikenlainen muiden syyttely ja syyllisten etsiminen muusta kuin HVM:n omasta toiminnasta ovat olleet omiaan edesauttamaan sitä, että HVM:n uskottavuuden rippeetkin ovat menneitä.

Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Petrin kanssa olen samaa mieltä viestinnän onnistumattomuudesta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #17 : Elokuu 12, 2016, 12:57:48 »

Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Toki huomasin ja sitä juuri hämmästelinkin, sillä nimenomaan liikennöintiluvan peruuttaminen puuttuvan ajo-oikeuden vuoksi on tämän koko häsläyksen taustasyy, ei ilmapumppu tai siihen liittyvät työt, eivätkä mitkään muutkaan yksittäiset tekijät siellä, täällä tai tuolla.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #18 : Elokuu 12, 2016, 14:27:38 »

Ehkä huomasit (tai sitten et), että EL ei kirjoittanut sanaakaan alkuperäisestä liikennöintiluvan peruuttamisesta. Vaan otti ainoastaan kantaa kattilakuvioon.

Toki huomasin ja sitä juuri hämmästelinkin, sillä nimenomaan liikennöintiluvan peruuttaminen puuttuvan ajo-oikeuden vuoksi on tämän koko häsläyksen taustasyy, ei ilmapumppu tai siihen liittyvät työt, eivätkä mitkään muutkaan yksittäiset tekijät siellä, täällä tai tuolla.

Joku muu kuin EL sen kattilakeskustelun aloitti.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Elokuu 12, 2016, 15:43:57 »

Kysymys oli: Onko kattila katsastettu?
Vastaukseksi saatiin: Nimetty yksityishenkilö rikkoi ilmapumpun.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2016, 19:31:26 »

Soittakaa TUKES ja kysykää onko 1009 pannun 4 tai 8 vuotis katsastus tehty. Eikö siihe just pari vuotta sitte vaihdettu kaikki tuubit joten ei pitäis olla ongelmia..
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #21 : Elokuu 12, 2016, 20:14:56 »

Hesari uutisoi: Ukko-Pekka palaa takaisin liikenteeseen

http://www.hs.fi/kotimaa/a1470977028802

Jutussa Trafin edustaja mainitsee yhtiöstä löytyneen ajo-oikeudettoman kuljettajan lisäksi myös muita turvallisuuspuutteita. Näistä mainitaan useat lievät ylinopeudet matkustajien ilmoitusten perusteella. Tässä ketjussa on mainittu muita paljon olennaisempia turvallisuuspuutteita, ja minua kieltämättä ihmetyttää toimittajan valinta uutisen esimerkiksi. En missään nimessä vähättele muiden ilmenneiden puutteiden vakavuutta, mutta jutun esimerkki vaikuttaa jo nipotukselta.

Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan. Vaunusta käsin on helppo mitata nopeutta vaikkapa kännykän GPS:llä, mutta nimestä huolimatta näidenkin laitteiden mittaustulokset voivat valehdella yllättävän paljon. Itse matkustajana nauttisin mieluumin matkan tunnelmasta kuin tuijottaisin nopeusmittaria virheen löytämisen toivossa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #22 : Elokuu 12, 2016, 20:15:37 »

Kysymys oli: Onko kattila katsastettu?
Vastaukseksi saatiin: Nimetty yksityishenkilö rikkoi ilmapumpun.

Jotkut sai, minä en.

Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Elokuu 12, 2016, 21:15:36 »

Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.

Olisiko pitänyt? Miksi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #24 : Elokuu 12, 2016, 21:46:29 »

Eikä tuossakaan puhuttu liikennöintiluvasta.

Olisiko pitänyt? Miksi?

En tiedä koska en tiedä mistä tässä enää keskustellaan...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat 1009 Oy:n liikennöinti jatkuu taas  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina