Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #25 : Helmikuu 25, 2015, 12:13:30 »

VR:n lähiliikenteen konduktöörit ovat helpottuneita kilpailun mahdollisesta siirtymisestä:

http://demokraatti.fi/helsingin-rautatieasemalla-kampanjoi-uhanalainen-laji-aiesopimus-ei-kuoppaa-lahiliikenteen-konduktoorien-huolta/

Mutta eikös tämä VR:n esittämä monopolinjatkotarjous sisältänyt ajatuksen konduktöörien vähentämisestä lähijunissa? Ainakin toisaalla internetissä kerrotaan:

"HSL laskee saavuttavansa VR:n tarjouksen myötä noin 6 miljoonan euron vuosittaiset säästöt, mikä tarkoittaa noin 10 %:a HSL:n ja VR:n välisestä ostoliikennesummasta.

VRLeaksin VR:n sisältä saamien tietojen mukaan VR kuitenkin vähentää junahenkilökuntansa määrää HSL-alueen liikenteessä noin 120 henkilötyövuodella, mikä tarkoittaa sivukuluineen vuositasolla noin 6 miljoonaa euroa, eli VR ei käytännössä kärsi myöntämänsä alennuksen vuoksi lainkaan euromääräistä tappiota."

https://vrleaks.wordpress.com/2015/02/16/a16022015/

Siis kilpailutilanteessa konduktöörien määrän sanelisi HSL, ilman kilpailua siitä päättää VR. Kummallakin lienee sama intressi vähentää henkilökuntaa.

(Ajatella, jos metrojunissa ei olisi konduktöörejä, kuka niissä uskaltaisi matkustaa.)
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #26 : Helmikuu 25, 2015, 14:28:09 »

Jotenkin tulee mieleen tämän keskustelun ja näiden kahden kuvan myötä 'suomalaiset erityisolosuhteet':  http://vaunut.org/kuva/89658 ja http://vaunut.org/kuva/62104. Ensimmäisen kerran itse matkustin konduktöörittömässä veturivetoisessa lähijunassa 1990-luvun lopulla Dotmundin alueella PRK:n vierailessa siellä järjestetyssä näyttelyssä. Ja kun eurot tulivat, niin pikalliset matkalippujen tarkastajat järjestivät minulle ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua tuohon siellä järjestelmään Dortmundin ja Essenin välillä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #27 : Helmikuu 25, 2015, 16:12:20 »

Vertailun vuoksi Ison-Britannian matkustajajunista on noin 35% ilman konduktööriä (ns. Driver Only Operated eli junassa on vain kuljettaja).
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #28 : Helmikuu 25, 2015, 19:24:21 »

Yle Uutiset Uusimaan tuoreessa lähetyksessä on juttua junahenkilökunnan mahdoolisesta poistumisesta junista. Juttu alkaa kohdasta 00:26:
http://areena.yle.fi/tv/2675964

Mitä Otto Lehtipuu sanoo tuossa haastattelussa, kun en oikein saa selvää? Voiko joku translitteroida, kiitos.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #29 : Helmikuu 25, 2015, 21:57:08 »

Tuohon VR:n tarjous sisältää mm. konduktöörien työn vähentymistä/toimintatavat muuttamista, mm. on puhuttu ns. partiomallista jossa 2xkonduktööri tai konduktööri+vartija olisivat vain osan matkasta junissa ja ymmärtääkseni tarkastaisivat lippuja. Mutta Kehäradan junissa taas olisi koko matkan konduktööri, mm. asiakaspalvelullisista syistä turisteille/lentomatkaajille.

Lipunmyyntihän tulee loppumaan HSL-alueen junissa HSL-lippujen osalta, kilpailutta HSL liikenteen tai ei (VR suoraostaa jatkot). Eli tolla päätöksellä ei oo merkitystä siihen ettei lippujen myynti loppuisi.

Mitä HSL:n kilpailutus tilanteessa meinaisi, niin tietääkseni operaattori saisi itse päättää onko mukana vain kuljettaja vai myös junahenkilökuntaa. Näin itse oon sen HSL:n dokkareista ja puheista ymmärtänyt. HSL ostaa koko palvelun, operaattori se pärjää mitä tarjoaa mihin hintaan.

Ps. PPP:n kommenttiin "Ajatella, jos metrojunissa ei olisi konduktöörejä, kuka niissä uskaltaisi matkustaa." niin itsehän en matkusta metrolla esim. iltaisin ollenkaan kaikenmaailman sekopäiden, häiriköiden sun muiden ääliöiden vuoksi joita päivisinkin on eikä niihin ole kukaan puuttumassa. Junissa kuitenkin häiriöitä on huomattavasti vähemmän, voidaan puhua useasta kertoimesta.

Pss. Ite kyllä mielummin ottaisin konnarin junaan kuin junan ilman konnaria, mutta omasta mielestäni tollanen kampanja on naurettava, ei siitä mitään hyötyä ole etenkään kun HSL ei oo missään vaiheessa todennut et konduktöörit junista häviäis. Voishan ne JHL:n rahat hyödyllisempäänkin käyttää, mut mikäs siinä sit.

Psss. Se räppivideo, hyi v*ttu mitä kuraa. T. Hip-hop, rap, rnb, pop-tyylistä musaa kuunteleva
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #30 : Helmikuu 25, 2015, 22:15:10 »

Tuota noin, HSL de facto vaatii, että konnarit pois, jos se kilpailutuksessa sanoo, että konnarit "voi pitää junissa jos sattuu tahtomaan".
Sattuu nimittäin olemaan niin, että kilpaileva yhtiö saa hoidettua liikenteen halvemmalla ilman konnareita ja siten vietyä kilpailutuksessa voiton halvemmalla tarjouksella. Tällöin VR:nkin on pakko jättää konnarit pois.
Tätä voi toki tasapainottaa antamalla konnarien mukanaolosta kilpailutuksessa lisäpisteitä vaikka niin, että lisäpisteiden arvo vastaa vaikkapa 90% konnarien kustannuksista. Eli toisin sanoen HSL käytännössä korvaisi suurimman osan konnareiden kuluista niin kuin se nykyään korvaa kaiken, mutta operaattorin päätettäväksi jäisi, haluaako se säästää 10% konnarien kokonaiskustannuksista vai ei.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #31 : Helmikuu 25, 2015, 22:27:46 »

Tuota noin, HSL de facto vaatii, että konnarit pois, jos se kilpailutuksessa sanoo, että konnarit "voi pitää junissa jos sattuu tahtomaan".

Tämä ei ole Tuukka totta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Helmikuu 28, 2015, 13:03:48 »

Siis kilpailutilanteessa konduktöörien määrän sanelisi HSL, ilman kilpailua siitä päättää VR. Kummallakin lienee sama intressi vähentää henkilökuntaa.

Tätä taustaa vasten ei voi kuin ihmetellä, miten työntekijäjärjestöt vielä tukevat rautatiemonopolia. Työntekijöille monopoli varmistaa vain yt-neuvottelut.

Veturimies-lehti (1/2015) kirjoittaa tuoreeltaan aiheesta otsikolla "Kilpailutustilanne muuttui viime metreillä: VR jatkanee lähiliikenteessä". Monopolisopimuksen jatkamiseen liittyviä henkilöstövähennyksiä kosketellaan kuitenkin vain hyvin varovaisesti. Joku voisi pitää tätä outonakin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #33 : Helmikuu 28, 2015, 14:40:51 »

Antin mainitseman tuoreimman Veturimies-lehden voi lukea tuosta:
http://www.digipaper.fi/vml/127097/
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #34 : Helmikuu 28, 2015, 15:20:55 »

Mielestäni on ihan luonnollista ettei VML:ssä olla niin huolissaan kuin JHL:ssä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #35 : Helmikuu 28, 2015, 15:51:28 »

Onhan se monopoli tietysti kivaa, mutta aidossa kilpailutilanteessa kauppakin kannattaa
jos osaa oikein hoitaa.

Arvelen, että lukijajoukossa on monenkin alan harrastajia. Meillä DX-kuuntelijoilla 
oli toive saada "eetteriin" muitakin yrittäjiä kuin Yle. Syntyi useta heikkotehoisia
piraattilähettimiä joita virkavalta jahtasi raskaalla miehityksellä.
Nyt näitä uusia yrittäjiä on luvan kanssa, mutta onko sitten sitä vaihtoehtoa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #36 : Helmikuu 28, 2015, 19:13:57 »

Arvelen, että lukijajoukossa on monenkin alan harrastajia. Meillä DX-kuuntelijoilla 
oli toive saada "eetteriin" muitakin yrittäjiä kuin Yle. Syntyi useta heikkotehoisia
piraattilähettimiä joita virkavalta jahtasi raskaalla miehityksellä.
Nyt näitä uusia yrittäjiä on luvan kanssa, mutta onko sitten sitä vaihtoehtoa?

Olkoonkin että kaupalliset radioasemat ovat jukebokseja, on kuuntelijalla toki sentään vaihtoehtoja. Vai haluaako joku vielä takaisin ajan, jolloin koko kevyen musiikin tarjonta hoidettiin yhdellä Yleisradion Rockradio-ohjelmalla?

Ei kukaan väitä, että kilpailu junaliikenteessä olisi tie Onnelaan. Vanhojen ongelmien tilalle tulee nippu uusia. Se on kuitenkin ainoa keino saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan, ja kääntää rautatieala kasvu-uralle. VR:n liikevaihto on tuloksesta ja osingoista huolimatta laskussa. Myös veturinkuljettajien irtisanomiset ovat enää ajan kysymys.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #37 : Helmikuu 28, 2015, 22:13:39 »

Olisi kiva tietää, mistä Antti on tuon tiedon hankkinut. Veturinkuljettajia otetaan jatkuvasti koulutettavaksi, koska eläköityminen on suurta ja laajaa. Nuppiluku säädetään kohdalleen koulutusmäärillä.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #38 : Helmikuu 28, 2015, 22:15:25 »

Kiistaton fakta on se, että VR tekee nykyisen tuloksensa ensisijaisesti sijoitustoiminnalla ja toissijaisesti toiminnan tehostamisella. Se on aivan se ja sama, mitä ammattiliitot monopoliyhtiön osalta sanovat tai kuinka VR:ää palvovat, tämä on kuitenkin totta - työpaikat vähenevät monopolin vuoksi. Asian voi selvittää helposti vaikkapa VR:n vuosiraporteista.

Jotta jotain lohtua ay-liikkeelle kuitenkin olisi, se kuuluu näin: "Ai mittee? Soitellaan tuossa vuonna 2024."
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #39 : Toukokuu 05, 2015, 21:06:32 »

HSL:n hallitus on päättänyt (10.2.2015, §17) neuvotella ensisijaisesti lähijunaliikenteen suorahankinnasta ajalle 4/2016 - 6/2021 VR:n antaman tarjouksen pohjalta ja antanut toimitusjohtajalle valtuudet allekirjoittaa sitovien tavoitteiden mukainen aiesopimus huhtikuun 2015 loppuun mennessä.

...

Ehdotus (SR) Hallitus päättää jatkaa uuteen määräaikaan 20.5.2015 saakka toimitusjohtajan valtuutta neuvotella ja allekirjoittaa VR:n tarjouksen pohjalta laadittu aiesopimus lähijunaliikenteen operointia ja Sm5-junien kunnossapitoa ajalla 1.4.2016 - 15.6.2021 koskevan suorahankintasopimuksen tekemisestä


http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015397-6.HTM
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: "VR:n monopoliasema jatkuu lähijunaliikenteessä todennäköisesti kesään 2021"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina