Vastaus kuvan
http://vaunut.org/sarja/4521 kommenteissa esitettyyn tiedusteluun suursäilioiden saatavuudesta H0-malleina
Nämä suursäiliöt olivat alun alkaen osa kuljetusjärjestelmää, joka suunniteltiin Saksassa DB:n käyttöön ja jolta idea kopioitiin lähes tuoreeltaan tänne meille Suomeen 1950-luvun puolivälissä.
Kuljetusjärjestelmään kuului Saksassa säiliöiden ja niiden kuljetukseen suunniteltujen rautatievaunujen lisäksi myös kuljetusyksikkö maanteitse tapahtunutta jakelua ja noutoa varten. Säiliön kuljetusalusta oli lyhyen 1-akselisen perävaunun päällä ja yhdistelmää veti Magirus-Deuz Mercur. VR:n messuosastolta suurmessuilla 1956 on ollut näytteillä erilaisia suursäiliöitä sekä tällainen Magirus ja perävaunu -yhdistelmä, mutta en tiedä oliko se ainoa Suomeen hankittu yhdistelmä ja kuljetettiinko säiliöitä meilla pääasiassa 2-akselisilla kuorma-autoilla. Yksi siis ainakin on ollut
Suursäilio eri puolilta ja Magirus perävaunuineen. Scrollaa alaspäin sivun auettua
https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=vr+suurs%C3%A4ili%C3%B6t&type=AllFieldsBrekina valmistaa kysytyssä mittakaavassa messuilla esiteltyä yhdistelmää, joten jos pienoisrautatien dioraama esittää ajallisesti 1950-60 lukua, voi kyseisen mallin hyvin liittää osaksi kokonaisuutta autenttisuuden kärsimättä. Haun perusteella näyttää siltä, että säilioitä ei myydä yksitellen vaan ne ovat aina osa auton ja perävaunun kanssa myytävää kokonaisuutta.
Mallin auto ja perävunu on valettu tummanharmaaseen muoviin (DB:n väritys) ja niiden suomettaminen tapahtuu mustaksi maalaamalla. VR:n tuolloiset logot ovissa ja suursäiliön tekstit voi itse yrittää siirtokuvina tulostaa. Suursäiliöiden maalaukseen ja tekstitykseen näyttää referenssiä löytyvän varsin hyvin Finnan kuvista
Vinkkejä siirtokuvien tekoon
http://bot.fi/2zc9Kuvahaku malleista
http://bot.fi/2zc8Dioraamaa aiheesta