Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #50 : Marraskuu 06, 2014, 10:25:34 » |
|
Meinaat siis, että koska VR on päättänyt hyväksyä edellisen lukuvuoden tarran syyskuun loppuun asti, niin kaikkien muidenkin alennuksien antajien täytyy peesata tätä VR:n päätöstä? Eivätkö ne saa itse päättää, mihin asti edellisen lukuvuoden tarra oikeuttaa alennukseen?
EDIT: Juuri tarkistin, että esimerkiksi HSL:n alennuksen saa vain elokuun loppuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #51 : Marraskuu 15, 2014, 16:37:44 » |
|
Opiskelijakortti oikeuttaa alennukseen monessa muussakin paikassa kuin VR:llä. Jokainen alennuksenantaja päättänee itse, mihin asti tarra on voimassa. Kyllä, kyllä, mutta siksipä kysyinkin, että miksei korttien tarroissa voisi yksinkertaisesti lukea selkokielellä kortin viimeinen voimassaolopäivä? Tällöin kenelläkään ei olisi asiassa tulkinnanvaraa. Tälleen äkkiseltään ajatellen moisen toteuttaminen ei vaadi miljoonainvestointeja. Jos siinä lukisi kunkin toimijan viimeiset voimassaolopäivät, tarrasta tulisi valtava Siinä pitäisi olla oma rivinsä ainakin Matkahuollolle, VR:lle, HSL:lle, Memphisille, kunkin suomalaisen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijaruokalalle, joillekin laivayhtiöille, LuxExpressille, monille pitserioille ympäri Suomen, jne. Opiskelijakortin hyväksyvien tahojen losta on ihan valtava, helposti nelinumeroinen määrä. Tietty siihen voisi periaatteessa kirjoittaa ihan vaan "1.1.2014-31.8.2014", jolloin esimerkiksi VR päättäisi itse hyväksyä kortin kuukautta pidempään. Tämä tuskin oliso kuitenkaan opiskelijan etu, koska silloin moni firma vaan tuijottaisi päivämäärää eikä käyttäisi järkeään niin kuin VR nykyään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #52 : Marraskuu 16, 2014, 21:44:40 » |
|
Kyllä sekin olisi hyvin monimutkaista, jos junassa voisi matkustaa velaksi. Matkustajan pitäisi todistaa henkilöllisyytensä, antaa laskutusosoite, konduktöörin toimittaa tiedot johonkin lipunmyyntipisteeseen, joka kirjoittaisi laskun ja lähettäisi sen. Hinnan pitäisi varmaankin olla kolminkertainen käteisellä ostettuun verrattuna, jotta tuo vaivannäkö tulisi kuitatuksi.
Mutta junien ovissa pitäisi tosiaankin olla tarrat, joissa lukisi selvästi "Visa Electronilla ei voi maksaa junassa" ja sen lisäksi vielä kuulutus hyvissä ajoin ennen junan lähtöä kaikilla kolmella kielellä, jotta Visa Electronilla maksamista suunnitellut ehtii poistua junasta ennen sen lähtöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #53 : Marraskuu 17, 2014, 12:54:49 » |
|
Mutta junien ovissa pitäisi tosiaankin olla tarrat, joissa lukisi selvästi "Visa Electronilla ei voi maksaa junassa" ja sen lisäksi vielä kuulutus hyvissä ajoin ennen junan lähtöä kaikilla kolmella kielellä, jotta Visa Electronilla maksamista suunnitellut ehtii poistua junasta ennen sen lähtöä.
Miksi? Ei varmasti ole yhdellekään Electronin käyttäjälle yllätys ettei se kelpaa kaikkialla. Se on edelleen asiakkaan omalla vastuulla että mukana on rahaa tai muu kelvollinen maksuväline. Hyväksytyt maksuvälineet eivät ole salaisuuksia vaan tietoa kyllä löytyy. Kauheasti tuntuu ihmisillä olevan oikeuksia ja hyvin vähän velvollisuuksia, mutta palvelusta maksaminen on toistaiseksi vielä asiakkaan vastuulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #54 : Marraskuu 17, 2014, 13:10:31 » |
|
Olen usein ihmetellyt, miksi pitää olla olemassa luottokortti, jolla ei voi maksaa kaikissa paikoissa missä korttimaksu on mahdollista. Toisaalta minulle ei ole koskaan Electronia tarjottu pankissa, johtunee luottokelpoisuudestani, jota ei ole tarpeen tarkistaa joka ostoksen yhteydessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #55 : Marraskuu 17, 2014, 13:17:29 » |
|
Mutta junien ovissa pitäisi tosiaankin olla tarrat, joissa lukisi selvästi "Visa Electronilla ei voi maksaa junassa" ja sen lisäksi vielä kuulutus hyvissä ajoin ennen junan lähtöä kaikilla kolmella kielellä, jotta Visa Electronilla maksamista suunnitellut ehtii poistua junasta ennen sen lähtöä.
Miksi? Ei varmasti ole yhdellekään Electronin käyttäjälle yllätys ettei se kelpaa kaikkialla. Se on edelleen asiakkaan omalla vastuulla että mukana on rahaa tai muu kelvollinen maksuväline. Hyväksytyt maksuvälineet eivät ole salaisuuksia vaan tietoa kyllä löytyy. Kauheasti tuntuu ihmisillä olevan oikeuksia ja hyvin vähän velvollisuuksia, mutta palvelusta maksaminen on toistaiseksi vielä asiakkaan vastuulla. Itse olen ainakin nähnyt tarroja ettei Electron kelpaa junissa. Ja kyllähän se vastuu on myös asiakkaalla. Itse kun joskus moisen kortin hankin, jouduin allekirjoittamaan ehdot joissa kerrottiin ettei kortti kelpaa kaikkialla. Silloin se ei muistaakseni kelvannut edes joka kaupassa. Myöhemmin kun uusin korttia tuohon tiliin, ilmoitettiin papereissa myös että on minun vastuullani varmistaa onko maksuväline kelvollinen maksupaikassa. Äitini työskentelee torimyyjänä kesäkauden ja on kironnut sitä miten ihmiset tyrkyttävät päivittäin kortteja torilla. Pahimpia tuntuvat olevan aikuiset, jopa lähellä keski-ikää olevat ihmiset jotka jopa suutahtavat siitä ettei torikauppiaan vyölaukusta löydy maksupäätettä. Joskus nämä asiakkaat suorastaan vaativat hyväksymään kortin kun se on kuulemma kelvollinen maksuväline ja rahaa on.. Alkuperäisestä uutisesta olen sitä mieltä että on täysin asiakkaan vastuulla että hänellä on alennukseen oikeuttava voimassa oleva todistus. Lisäksi 17 -vuotiaan tytön vertaaminen "lapseen" on aika ontuvaa. Olen käynyt Oriveden asemalla toistakymmentä kertaa, eikä se mikään siperia ole, vaikkei ihan kuntakeskuksessa olekkaan. Olen usein ihmetellyt, miksi pitää olla olemassa luottokortti, jolla ei voi maksaa kaikissa paikoissa missä korttimaksu on mahdollista. Toisaalta minulle ei ole koskaan Electronia tarjottu pankissa, johtunee luottokelpoisuudestani, jota ei ole tarpeen tarkistaa joka ostoksen yhteydessä. Jos Electronista puhut niin sehän ei ole luottokortti. Ja sehän tässä onkin se juju.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #56 : Marraskuu 17, 2014, 19:04:35 » |
|
Entä jos käyttää tavallisen maksukortin debit-puolta, eikö siinä tarvitse tarkistaa pankkitilin katetta eli tili voi mennä miinukselle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #58 : Marraskuu 17, 2014, 19:20:11 » |
|
Entä jos käyttää tavallisen maksukortin debit-puolta, eikö siinä tarvitse tarkistaa pankkitilin katetta eli tili voi mennä miinukselle?
Kai sekin sen tarkistaa, jos ei tapahtuman yhteydessä heti niin vähän myöhemmin sitten. Mie oon saanut Electronilla pankkitilin miinukselle. Älkää kysykö miten, mutta useampia kymppejä mentiin pakkasen puolelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #59 : Marraskuu 19, 2014, 11:41:27 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #60 : Marraskuu 19, 2014, 11:46:02 » |
|
Sujuu tuo muiltakin kuin VR:ltä:
Milloinkas tuo on VR:ltä sujunut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #61 : Marraskuu 19, 2014, 14:50:48 » |
|
Olisi varmaan hyvä saada näitä tapauksia raastupaan, niin paljon kuin mahdollista. Yhteiskunnassamme toimii ikävä kyllä paljon yksilöitä, jotka eivät sanottavasti tunnu välittävän lähimmäisen hyvästä. Tässä tapauksessa vieläpä asianomaisten omalla vastualueella - työssä. Kymmenvuotiaan pojan kyseessäollessa, lie kyse heitteillejätöstä. - Koviksille pitää panna kova kovaa vastaan, on sellaisiakin jotka eivät muuta kieltä ymmärrä. Tai pitäisikö sanoa: Noudattaa nolla-toleranssia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #62 : Marraskuu 19, 2014, 15:00:59 » |
|
Olisi varmaan hyvä saada näitä tapauksia raastupaan, niin paljon kuin mahdollista. Yhteiskunnassamme toimii ikävä kyllä paljon yksilöitä, jotka eivät sanottavasti tunnu välittävän lähimmäisen hyvästä. Tässä tapauksessa vieläpä asianomaisten omalla vastualueella - työssä. Kymmenvuotiaan pojan kyseessäollessa, lie kyse heitteillejätöstä. - Koviksille pitää panna kova kovaa vastaan, on sellaisiakin jotka eivät muuta kieltä ymmärrä. Tai pitäisikö sanoa: Noudattaa nolla-toleranssia.
Missäänhän ei sanota, ettei siitä kymmenvuotiaasta olisi alettu huolehtia kun huomattiin, ettei häntä ole kukaan vastassa. Sanottiin vain, että kymmenvuotias oli "harhaillut yksinään", eli enemmän tai vähemmän panikoinut. Sitä ei sanota, kestikö tätä harhailua 15 sekuntia vai 10 minuuttia. Arvaan, että ennemminkin sen 15 sekuntia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #63 : Marraskuu 19, 2014, 16:51:00 » |
|
Toisaalta bussikuski jätti 16 -vuotiaan tytön pulaan. Tällainen tilanne olisi ikävä jopa seniorille joka on vieraillut yhden kerran elämässään Jyväskylässä = vuonna 1970, tai 1971. En tiedä miten tuollaista voi puolustaa - tai miksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #64 : Marraskuu 19, 2014, 17:38:53 » |
|
Miksiköhän otsikossa puhutaan venäläisestä palvelukulttuurista? Tämähän on tyypillistä suomalaista. En tosin tunne paljon muunmaalasiakaan, mutta joitain kokemuksia on. Ei kaikki suinkaan perustu huolehtimisen haluun, vaan se rahahan siellä silmissä kimaltelee. Maailmalla , jopa Suomessa voi törmätä monenlaiseen kohteluun, mutta omat kokemukseni esim. Italiasta ovat samat kuin muutamilla tuntemillani. Kyse on maasta jossa mikään ei pelaa, mutta kaikki järjestyy... Tietenkin toisilla voi olla ihan vastakkaisiakin käsityksiä. Meitähän on moneksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #65 : Marraskuu 19, 2014, 17:53:53 » |
|
Toisaalta bussikuski jätti 16 -vuotiaan tytön pulaan. Tällainen tilanne olisi ikävä jopa seniorille joka on vieraillut yhden kerran elämässään Jyväskylässä = vuonna 1970, tai 1971. En tiedä miten tuollaista voi puolustaa - tai miksi.
Miten bussikuski on tässä enemmän vastuullinen kuin Matkahuollon tyyppi jolla olisi ollut aikaa hoitaa asiat sivistyneesti sisällä istuskellen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #67 : Marraskuu 19, 2014, 18:46:15 » |
|
Venäläisillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, varsin outo otsikko.
Ihan looginen otsikko: Viittaa ryssäksi tekemiseen. Toisaalta minusta on turha yrittää ulkoistaa tämä ongelma venäläiseksi. Tyypillistä Suomi-laatuahan tämä on.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #68 : Marraskuu 19, 2014, 19:39:06 » |
|
Sujuu tuo muiltakin kuin VR:ltä:
Milloinkas tuo on VR:ltä sujunut? Mielestäni VR on kyllä omalle kohdalla osuneissa myöhästymistapauksissa hoitanut tiedottamisen jatkoyhteyksistä hyvin. Sikäli en minäkään siis ymmärrä tätä vertausta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #69 : Marraskuu 19, 2014, 19:47:21 » |
|
Venäläisillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, varsin outo otsikko.
Ihan looginen otsikko: Viittaa ryssäksi tekemiseen. Toisaalta minusta on turha yrittää ulkoistaa tämä ongelma venäläiseksi. Tyypillistä Suomi-laatuahan tämä on. Tavanomaisia s u o m a l a i s i a aasiakkaita. Kaikki tänne mulle heti nyt, vaikken olisi edes paikalla saati maksanut. Sitten kun saadaan suomalaista palvelua, valitetaan Ilta-Paskaan, kuinka ihmistä kaltoin kohdellaan. Venäläisetkin valittaa vähemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #70 : Marraskuu 20, 2014, 00:11:03 » |
|
Venäläisillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, varsin outo otsikko.
Ihan looginen otsikko: Viittaa ryssäksi tekemiseen. Toisaalta minusta on turha yrittää ulkoistaa tämä ongelma venäläiseksi. Tyypillistä Suomi-laatuahan tämä on. Tavanomaisia s u o m a l a i s i a aasiakkaita. Kaikki tänne mulle heti nyt, vaikken olisi edes paikalla saati maksanut. Sitten kun saadaan suomalaista palvelua, valitetaan Ilta-Paskaan, kuinka ihmistä kaltoin kohdellaan. Venäläisetkin valittaa vähemmän. "All of us know that Russian culture by definition is not the most client-oriented culture,” said Mr. Sukharevsky, a specialist on Russian customer service.." Näin monissa maissa liikkuneena, ei oo tuulesta temmatuna. Saksasta tehtyjen autokauppojen ja täkäläisten viranomaispalvelujen jälkeen tulet Suomeen niin tajuaa mistä on kyse. Myös yhtymäkohtaa Saksan DB jossa tilannetaju kohdalla kun väärä juna ja mutta ticketti toiseen. Ei tehdä numeroa asiasta koko vaunun kuulen kuin Suomessa. Näin itsekin aiemmin asiakaspalvelutehtävissä toimineena, pitää lähtee asiakkaan näkökylmästä likkeelle. Ne mitkä koijaa , niin saa lopulta nauraa jutuilleen. Homma vaatii sitä kuuluisaa tilannetajua. Ei tartte rankaista suurinosaa rehellistä jengii ns koijareiden takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #71 : Marraskuu 20, 2014, 03:08:55 » |
|
Ei tartte rankaista suurinosaa rehellistä jengii ns koijareiden takia.
Ei muuta sanottavaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #72 : Marraskuu 20, 2014, 12:14:55 » |
|
tilannetaju kohdalla kun väärä juna ja mutta ticketti toiseen. Ei tehdä numeroa asiasta koko vaunun kuulen kuin Suomessa. En ole kyllä kuullut tapauksista jossa olisi tuollaisesta selvästä erehdyksestä "tehty numeroa" saati vaunulle kuulutettu. Sen sijaan olen kyllä vierestä seurannut kun homma on hoidettu fiksusti ja onpa tuttujakin eksynyt väärään junaan eikä koskaan ole ollut konnarin toiminnassa valittamista. Eli jos ei tuomita kaikkia asiakkaita koijareiden takia, niin mitäs jos ei myöskään tuomittaisi kaikkia asiakaspalvelijoita ja konnareita jonkun, tällä kertaa kokonaan vieraaksi jääneen konnarin takia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|