![]() |
06.06.2004 19:06 | Risto Hyvärinen | ||
Sellaisella pätkällähän jo ajaa juhlavasti! | ||||
![]() |
06.06.2004 18:51 | Risto Hyvärinen | ||
Sillä saatetaan täyttää jarrujärjestelmä paineilmalla kahdesta syystä, ensinnäkin silloin juna pysyy paikoillaan jarrujen varassa ja on nopeampaa lähteä linjalle, kun ei tarvitse veturilla täyttää koko junarungon ilmasäiliöitä. | ||||
![]() |
06.06.2004 18:37 | Risto Hyvärinen | ||
No, sitten se on niidenkin "tavaramerkki"! :P | ||||
![]() |
06.06.2004 18:17 | Risto Hyvärinen | ||
Eikös niitä nyt saa, kun VR on luopumassa vähän joka puolella niistä? | ||||
![]() |
06.06.2004 18:16 | Risto Hyvärinen | ||
Tuntuu olevan Haapamäkisten "tavaramerkki"! | ||||
![]() |
06.06.2004 18:11 | Risto Hyvärinen | ||
Jaa? Tuollaisessa puhaltimessako? Jos nyt sitten haluaa sitä ilmavirran voimakkuutta säädellä, niin luulen, että ajoneuvon omat tuuletusjärjestelmät on paremmat siihen touhuun. Ne katiskat, joita minä olen ajanut, on yleensä olleet sellaisia, että puhaltimen suurin nopeus on jo vastannut jonkunasteista myrskyä. Mutta yli 10 vuotta ilmastointilaittella varustetulla autolla ajaneena väitän edelleenkin, että se on paljon parempi, kuin voimakkainkaan puhallin, joka puhaltaa vain samaa lämmintä ilmaa. | ||||
![]() |
06.06.2004 18:05 | Risto Hyvärinen | ||
Joo! Näyttää taas olevan joku uusi valaisintyyppi! Nyt vanhoissa Sm-junissa on jo kolmea eri valaisintyyppiä plus Sm4:n valaisimet. | ||||
![]() |
06.06.2004 17:53 | Risto Hyvärinen | ||
Pitää olla iso autotalli! :P | ||||
![]() |
06.06.2004 17:50 | Risto Hyvärinen | ||
Koettakaas bongata minut! Vinkkinä voin kertoa, että löytyy jostain Helsingin varikon suunnilta! :D (Tosin jotkut on jo siinäkin onnistuneet!) | ||||
![]() |
06.06.2004 17:47 | Risto Hyvärinen | ||
Porvoon Höyryjuhlat on olleet perinteisesti Rautatiemuseopäivien kanssa päällekkäin. | ||||
![]() |
05.06.2004 21:49 | Risto Hyvärinen | ||
Jotenkin vaikuttaa paremmalta leikkitilalta, kuin kerrostalon "leikkisoppi". Mikä lienee, kun kaikessa vanhassa kalustossa useammat asiat on parempia, kuin näissä kliineissä ja nykyaikaisissa vehkeissä? Sinisissä vaunuissa on paremmat penkit, matkatavaratilat, leikkitilat jne... lisäksi ne on vielä huoltoystävällisempiä, kuin nämä uudet himpula-vimpula vehkeet. | ||||
![]() |
05.06.2004 21:40 | Risto Hyvärinen | ||
Enusko! Sama lämmin ilma siellä silti kiertäisi ja hitonmoinen ilmavirta. Pahempi, kuin avoauto! Kaikki irtotavara pitäisi sitoa kiinni ja vaatteet lepattaisi kuin myrskyssä, puhumattakaan ilmavirran aiheuttamasta melusta. Mieluummin ilmastointilaite, niin ei tarvitse kierrättää ilmaa niin kovasti. Pieni puhallus riittää, niin kämppä on sopivan viileä, kun ei siitä tarvitse jääkaappia tehdä. Silläkin jos jäähdyttää liikaa saa vain flunssan itselleen. | ||||
![]() |
05.06.2004 21:28 | Risto Hyvärinen | ||
Kamera näyttäisi kyllä olevan katon ja väliseinan rajassa! | ||||
![]() |
05.06.2004 21:27 | Risto Hyvärinen | ||
Kuvasta ei kyllä saa tarkempaa selvää, kun en ole käynyt sisällä, onko vanhat kuvut, vai samat, kuin Sm1:ä | ||||
![]() |
05.06.2004 21:15 | Risto Hyvärinen | ||
Tamperelaiset on kuulemma nimenneet tämän junan nimellä Josse, kun bussi on kerran Nysse! | ||||
![]() |
05.06.2004 21:08 | Risto Hyvärinen | ||
Näyttäisi olevan ihan tavallinen Sm2:n katto ja samat vanhat valaisimet. Ainakin kuvut on vanhat. | ||||
![]() |
05.06.2004 21:06 | Risto Hyvärinen | ||
On jo moisessa laitoksessa käynnistä 24 vuotta aikaa, joten ei tällaisten kuvien näkeminen enää vaikuta mitenkään tuntoihin. | ||||
![]() |
05.06.2004 20:53 | Risto Hyvärinen | ||
Ilmeisesti on halvempaa ja kannattavampaa kuljettaa ihmisiä bussilla, kuin junalla. Polttoaine ei ole vielä tarpeeksi kallista. | ||||
![]() |
05.06.2004 20:37 | Risto Hyvärinen | ||
Ilmeisesti haluavat uusia sen jo pari kertaa toteutetun tapahtuman, että miten ajetaan juna asemahalliin! Pari kertaahan se on jo onnistunut, mutta sanovat, että 3. kerta toden sanoo. Yritystä siihen näkyy ainakin olevan. | ||||
![]() |
05.06.2004 20:35 | Risto Hyvärinen | ||
Sitten vielä pisteenä I:n päälle joku veti siihen kohta perään samalla tavoin! Tässä on varmaan kyseessä jälleen ns. "OHO-ilmiö" | ||||
![]() |
05.06.2004 20:32 | Risto Hyvärinen | ||
Minun ensimmäinen savupiippukuva! | ||||
![]() |
16.05.2004 14:43 | Risto Hyvärinen | ||
Uudessa kalustossa onkin paremmat valot. Sm1:ä on sen takia, kun ne on saneerattu, niin samassa yhteydessä on vaihdettu autoissa käytettävää valotekniikkaa. Myös 6x61, joka on saneerattu, niin niissä on tehokkaammat lamput. Olen kuullut myös huhuja, että Sr1-kalustoon oltaisiin vaihtamassa tehokkaampia lamppuja! | ||||
![]() |
16.05.2004 14:39 | Risto Hyvärinen | ||
Pyörät täytyy olla lähellä toisiaan, jos joutuu jostain syystä menemään laskumäestä läpi ja että ei tule kangista pitkiä. | ||||
![]() |
16.05.2004 14:24 | Risto Hyvärinen | ||
Tuolla lähtee jo vähän isommatkin nokimöykyt! | ||||
![]() |
16.05.2004 14:22 | Risto Hyvärinen | ||
Taitaisi jäädä höyryveturi piirtämättä! :D Tai otetaan yksi osa siitä Walschaertin luistinliikuntakoneisto! | ||||
![]() |
15.05.2004 20:37 | Risto Hyvärinen | ||
Vesilasit on kuin laivakattilassa! Olen joistain jutuista ymmärtänyt että siinä Pr2-sarjan paikussa jonka tulipesän katto romahti Käpylässä, oli juuri tällaiset vesilasit. | ||||
![]() |
15.05.2004 20:14 | Risto Hyvärinen | ||
Dm halli on vanha "porkkanahalli". Eli raiteet 63 - 65. Jotka nykyään on vaunuhuollon käytössä. | ||||
![]() |
15.05.2004 20:10 | Risto Hyvärinen | ||
Nykyjään on monissa sivulle purkavissa tavaravaunuissa loppuopastimen paikka vaunun takana keskellä, jossa on sitten vilkkuopastin, eli sen ei enää ole pakko näkyä veturiin, mutta vilkttaa kyllä taakse erittäin sujuvasti Lisäksi vaikuttaa, että yksi riittää. | ||||
![]() |
15.05.2004 20:04 | Risto Hyvärinen | ||
Sm1:ä on puskinvaloina myös nykyään kuorma-auton umpio, jossa on 24V:n lähi- ja kaukovalolanka. Punavalona on ledivalaisin. Valonheittimessä on kaksi 70 W:n halogeenia. Sm2 sarjassa on puskinvalona tavallinen matta 60W:n 130V:n hehkulamppu ja puskinvalona samanlainen 25W:n Ne tosin on Ba5 kannalla ei kierrekannalla. Valonheittimen lamppua en muista. Mutta se on joku isompitehoinen lamppu. Sm2:n valoja himmennetään etuvastuksella. | ||||
![]() |
15.05.2004 19:37 | Risto Hyvärinen | ||
Lisäksi sähköjunissa on sellainen ominaisuus, että kun ne on "lämmöllä" niin hoska ei tule alas ja pääkytkin avaudu, jos ajolangasta sattuu katoamaan jännite. Käytöllä ollessa alijänniterele avaa pääkatkaisijan tiputtaa sudin. | ||||
![]() |
15.05.2004 19:18 | Risto Hyvärinen | ||
Saa varmaan aika monta vaunullista tuoda, ennen kuin nuo säiliöt on täynnä. No, kulutustakaan ei ole varmaan enää samaa luokkaa kuin ennen. Olisikohan vaunujen säilöt jotain 300-400 litraa ja sitten mitä nyt päivystäjiin menee. Siellä tunnelissa menee putket myös vanhaan Dm-halliin, mutta ne ei ole enää käytössä. Porvoon lätätkin täytetään kuulemma tuosta, mutta enemmänkin kannupelillä. | ||||
![]() |
15.05.2004 18:53 | Risto Hyvärinen | ||
Sieltä menee putket vetokalustohallin ja vaunuhallin väliseen tunneliin, josta jakautuu putket vanhalle dieseleiden tankkauspaikalle, Dv-halliin ja sitten vaunuhallin puolelle ja tasoille. Tunelissa on myös pääsulut. Säiliöiden edessä on joskus näkynyt säiliövaunuja joista ilmeisesti ne täytetään. |
||||
![]() |
15.05.2004 18:38 | Risto Hyvärinen | ||
En mä nyt muista mitä ne nikkaroi siellä pesuhallissa, mutta siitä puuttui pohjoispuolelta vähän aikaa sitten kiskot ja joku kontti oli poikittain kiskoilla. En käynyt sisällä taivastelemassa, mikä oli vikana. Istuin vaan alkuviikosta yhden IC:n kyydissä, kun ajoivat pesuhallin läpi! | ||||
![]() |
15.05.2004 18:33 | Risto Hyvärinen | ||
Vieläkö Trainz antaa ajaa sujuvasti päin punaisia? | ||||
![]() |
15.05.2004 18:12 | Risto Hyvärinen | ||
Nyt ne on pesseet junia sarjatyönä, kun saivat pesukoneen vaihteeksi (ainakin vähäksi aikaa) kuntoon. | ||||
![]() |
15.05.2004 17:53 | Risto Hyvärinen | ||
Ravintolavaunujen aggregaatit ja sinisten vaunujen öljypoltinsäliöt, vetureiden lisäksi. | ||||
![]() |
15.05.2004 17:29 | Risto Hyvärinen | ||
Tai itseasiassa raiteet tulee vieläkin, mutta ne ei tule enää halliin sisälle. | ||||
![]() |
15.05.2004 17:20 | Risto Hyvärinen | ||
Ei! Ne purettiin pois, kun Pasilassa/Turussa ollut pyöräsorvi asennettiin halliin niiden paikalle. Hmmm.... toppakone taisi olla raiteella 14 :P | ||||
![]() |
15.05.2004 17:18 | Risto Hyvärinen | ||
Näyttö kannattaa kalibroida! Täältä hyvät suomenkieliset ohjeet: http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suomi_htm/Ohjeet_set.htm | ||||
![]() |
15.05.2004 17:12 | Risto Hyvärinen | ||
Siellä on näkyneet vievän "pölkyt muualle". Toppakonekin on pyörinyt ympäri varikkoa. Eräänä aamuna mm. r.17 pohjoispäässä. Pendolinoissa "pientä remonttia". | ||||
![]() |
09.05.2004 21:49 | Risto Hyvärinen | ||
Silti! | ||||
![]() |
09.05.2004 21:40 | Risto Hyvärinen | ||
Olen joskus käynyt töissä juuri tuolla J-junalla. Silloin kun se vaihtoi Lustikullassa 1. raiteelle, niin kohta tuli joku IC-juna pohjoiseen, joten hirveän pitkää pelivaraa ei ole, tai ei ollut, kun silloin oltiin jossain vuodessa 1998 tai -99. | ||||
![]() |
09.05.2004 21:35 | Risto Hyvärinen | ||
Jospa jätettäisiin terveysasiat jollekin muulle palstalle ja asiantuntijoiden (tm) käsiteltäviksi. Näistä jutuista päätellen sitä juuri tuntuu puuttuvan, että olisi varmaan parempi keskittyä juniin. | ||||
![]() |
08.05.2004 23:45 | Risto Hyvärinen | ||
Väittäisin hyvin vahvasti Repiniksi! | ||||
![]() |
08.05.2004 23:22 | Risto Hyvärinen | ||
Niin on, tai pitäisi olla! | ||||
![]() |
08.05.2004 23:12 | Risto Hyvärinen | ||
Jää yöksi päivystämään. | ||||
![]() |
08.05.2004 23:10 | Risto Hyvärinen | ||
Viikolla onkin enemmän tilaa! | ||||
![]() |
08.05.2004 22:35 | Risto Hyvärinen | ||
Kun menee tuohon Eip-vaunuun ja lemmikkiosastoon, niin jos ei ole paljon "turreja" kyydissä, niin saapi matkustella aika itsekseen, jopa Helsingistä saakka. Olen matkustanut muutaman kerran ko. osastossa P 71:ä itsekseni Kuopioon saakka. Perjantai on sitten asia erikseen. Lisäksi voi levitellä isonkin lehden, ettei tarvitse pelätä, että kutittaa edellä istuvan niskaa. | ||||
![]() |
08.05.2004 22:30 | Risto Hyvärinen | ||
Järkevä kommentti! Meillä kulkee enemmän junia, kuin teillä! :P | ||||
![]() |
08.05.2004 21:42 | Risto Hyvärinen | ||
Ajolangat saadaan tarvittaessa tieltä. Minkäänlaisella nostimella ei ole asiaa paikalle, ennen kuin on pyydetty jännitekatko ja tehty turvamaadoitus, sekä maadoitettu vielä nosturitkin. | ||||
![]() |
08.05.2004 21:34 | Risto Hyvärinen | ||
Olen kuullut, että jossain päin ainakin historian tunnilla bongaillaan junia, jos niin tehdään sekä kemian, että maantiedon tunnilla, niin en yhtään ihmettele joitain täällä esiintyviä kommentteja. Tosin joskus vaikuttaa siltä, että myös äidinkielen tunnillakin on bongailtu junia. |