|
|
25.06. 08:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Veeti, puhumattakaan ns. "Motala-busseista", elikkä sarjojen Bm2 ja Bm3 bensiinimoottorivaunuista. Näitä oli yhteensä kolme. Ne olivat telivaunuja ja - sanoisinko - Lättähattujen äitejä, ainakin mitä uumajalaisen Hilding Carlssonin valmistamaan tuli. Bm1 nro 2, valm. Psl knp v. 1928. -> BE 0605 vuonna 1953. -> Rto 201 Lv vuonna 1980 ja hylätty 1986. Keksintöjen kirja, osa "Tiet ja maakulkuneuvot" (WSOY 1932) kertoo sivulla 665: "Yleensä ovat dieselsähkövaunut ylivoimaisesti syrjäyttäneet käytännöstä bensiini- ja petroolivaunut." "Hammaspyörävälitystä on melkoisesti kehitetty siitä, mitä se oli moottorivaunujen ensiaikoina. Niinpä on toimininimi Allgemeine Elekricitets Ges. (AEG) toimittanut Suomen Valtion rautateille kaksi 75 hv:sella bensiinimoottorilla varustettua vaunua, joissa voimansiirto tapahtuu hammaspyörillä. Niissä ovat hammaspyörät aina otteessa keskenään, mutta ovat sensijaan irti akselistaan. Ne hammaspyörät, joiden kulloinkin halutaan toimivan, kytketään kiinni akseliinsa paineilmalla toimivien kytkimien avulla." Bm2 nro 20, valm. H. Carlsson, vuonna 1938. Bm3 nrot 21 ja 22, valm. Motala Verkstad, vuonna 1939. Motala Verkstad ei montaakaan rälsbussia valmistanut, kunhan nyt kokeeksi tekivät. Suomeen tilattujen vaunujen lisäksi vain parisen vaunua ja liitevaunu ruotsalaiselle Nora Bergslags Järnväg-rautatieyhtölle, ainakin puhuttaessa Scania-Vabis-moottoreilla varustettuina, sekä pari vaunua Deutsche Werken moottoreilla. Mitä näihin VR:n motalabusseihin tulee niin: kummassakin moottorin teho oli 115 hv. Pyörästö edelleen (1A)'(A1)' kummankin pituus oli hiukan alle 13 metriä. Paino työkunnossa: Bm2: 10,4 tonnia ja Bm3: 12,2 tonnia. Arne Hällqvist: "Svenska rälsbussar"-kirja: "Alkuun liikennöi HC:n rakentama "rälsbussi" linjalla Nurmes - Kontiomäki ja vuosina 1949 - 1956 linjalla Uusikaarlepyy - Pietarsaari." Veturit 2-kirja , pahukkeri sentään, se onkin vintillä. Ja taas arkeologisia kaivauksia tiedossa! Ai niin, olinpas unohtaa: Bm1 nro 2 teki palvelusuraa alkuun myös "Mäntän mottina" ja nro 3 oli (alkuun) Uuraan satamaradalla (Viipurin ulkosatamaan kulkenut haararata Kaislahti - Uuras). Nro 2:lla oli ajettu myös Porin ja Mäntyluodon välillä. |
||||
|
|
25.06. 07:34 | Jari Välimaa | ||
| Vähiin on käynyt aamut. Mutta niin paljon riippuu Sm7 tyyppihyväksynnästä jota ei vielään ole tullut | ||||
|
|
25.06. 07:20 | Simo Virtanen | ||
| Alkaa olemaan aamut vähissä Sm2:lla. Historiallista arvoa kun joskus 50-luvulla pohditaan, että mahtoiko ne ehtiä liikennöimään Nokian uudella asemalla. | ||||
|
|
25.06. 06:54 | Jari Välimaa | ||
| Ruuhkaa on kaikkialla jopa Lännen ratikat täyttyvät Hiedanrannassa Ylöjärven bussien ja henkilöautojen kuljettajien toimesta. Ja myös Taysin linja täyttyy jo Kaupin kampuksella kun liitäntäbusseilla tulevat ja Taysilta tulee loput. Nyt kun Ylöjärven ratikka saa rakentamispäätöksen 2032 niin silloin voidaan hankkia lisää pitkiä 47 m vaunuja. |
||||
|
|
25.06. 05:30 | Mikko Herpman | ||
| Hieno kuva kerta kaikkiaan ja tästä näkyy miten hienosti Dm7 kiiltää kuten kuuluu. Valitettavasti taitaa olla ainoa 4020:n kanssa missä on kiilto jäljellä kun on aina ollut paksujen kiviseinien suojassa. Muut ovat haalistuneet mattapintaisiksi ulkosäilytyksessä. | ||||
|
|
25.06. 03:11 | Veeti Heino | ||
| Näin se aika menee, tuostakin on jo yli 20 vuotta! | ||||
|
|
25.06. 00:25 | Antti Tapani Häkkinen | ||
| On ollut, mm. https://vaunut.org/kuva/125583. | ||||
|
|
25.06. 00:11 | Veeti Heino | ||
| Onkohan Suomessa ollut koskaan yhtäkään bensiinikäyttöistä rautatieyksikköä. Bensa haisee karseelle tietysti, mutta mitenkähän sellainen toimisi rautatiekalustossa. | ||||
|
|
24.06. 23:14 | Niila Heikkilä | ||
| Entäs jos laitetaan ratikat pariajoon, mutta vain muutama ruuhkaisin pysäkki pidennetään kahden ratikan mittaiseksi. Tyyliin Keskustori ja muutama muu ruuhkapiste. Takimmaiseen vaunuun pääsee vain näillä pysäkeillä sisään ja ulos. Silloin lisäkapasiteetti kohdistuisi kaikkein ruuhkaisimmille pysäkkiväleille. Hätätilassa lyhyelläkin pysäkillä olisi mahdollista saada poka pois tekemällä 2-vaiheinen pysähdys. | ||||
|
|
24.06. 22:34 | Simo Porkola | ||
| Tässä näkyy hyvin miten vasemmalla, kaksoisraiteen uudella osuudella, on nousut tehty loivemmiksi kuin vanhalla osuudella. | ||||
|
|
24.06. 22:27 | Leevi Heino | ||
| Mukava kesäkuva! Jännästi pikkukuvassa värit näyttävät oudoilta. | ||||
|
|
24.06. 22:03 | Lenni Voutilainen | ||
| Aivan täydellinen kuva! Sopisi hyvin viikon kuvaksi. |
||||
|
|
24.06. 20:22 | Teppo Niemi | ||
| Kyllä. Museoveturiseura ry:n aktiivisten talkoolaisten ansiosta. Siitä on 52 vuotta kun veturi on viimeksi ollut liikenteessä ja silloinkin juuri Valkeakosken ja Toijalan välillä. |
||||
|
|
24.06. 19:05 | Juha Toivonen | ||
| Onko tuokin kunnostettu ajoon? Jos näin on, niin tuo ehdoton kulttuuriteko ja samalla iso kiitos kaikille tekijöille! | ||||
|
|
24.06. 19:01 | Juha Toivonen | ||
| Villejä Lupiineja - lauloi Jukka Karjalainen vuonna 1994. | ||||
|
|
24.06. 18:01 | Raimo Harju | ||
| Saman ( ei oikeutta ) tekstin minäkin huomasin, laitoin kuitenkin yhden kuvan. | ||||
|
|
24.06. 17:59 | Teppo Niemi | ||
| Ainakin viime vuonna Turku - Karjaa IC-junien vaunusto tuli Tampere - Turbu välin junista. Koska veturi oli takapäässä Tampereen ja Turun välillä, niin veturi on silloin Turun ja Karjaan välillä junarungon itäpäässä, kuten tilanne on tässä kuvassa. | ||||
|
|
24.06. 17:06 | Roope Prusila | ||
| Hki - Tpe - Tku - Hki muodostaa ison kolmioraiteen, joten junarungot sopivasti liikkuessaan voi sitten kääntyä tahattomasti väärin päin. Toki nyt kun Rantarata on Helsingin päästä kiinni, niin tämän tyyppinen tilanne ratkeaisi helposti ajamalla runko Kr - Hy - Hki, mutta niin tuskin tehdään. | ||||
|
|
24.06. 16:44 | Jesper Vendelin | ||
| Se lukee siinä vaikka ei olisi koko päivänä lisännyt yhtään kuvaa, mutta kuvan voi silti laittaa ihan normaalisti. | ||||
|
|
24.06. 16:42 | Jesper Vendelin | ||
| Hieno kuva! :) | ||||
|
|
24.06. 16:33 | Veeti Pietilä | ||
| Upeasti saatu kaksi hyvännäköistä vehjettä samaan kuvaan! | ||||
|
|
24.06. 16:24 | Rasmus Viirre | ||
| Kuin mustavalkoiset wanhat warikkokuvat mutta nykyään. Edukseen poikkeava aamun otos! | ||||
|
|
24.06. 15:07 | Oula Vattulainen | ||
| Veturissa on nykyään keulanumerot. | ||||
|
|
24.06. 13:56 | Roope Prusila | ||
| Voi niitä lentokoneita toki näinkin kuvata. Itse olin sitä lentokentällä vastassa ja oli siellä muutama muukin. | ||||
|
|
24.06. 13:42 | Vertti Kontinen | ||
| Niinpä onkin.. ajatuskatkos :) | ||||
|
|
24.06. 13:36 | Leevi Heino | ||
| Uskomattoman hyvä ajoitus! Junan numero on 3727, 3732 tulee Raumalta. | ||||
|
|
24.06. 13:34 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Vilkasta oli, mutta hyvä kuvauspaikka tämä on. Eli yksi autoista oli minun. | ||||
|
|
24.06. 12:15 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kesäinen kuva Vertti. Tekisitkö pienen korjauksen Sr1 sarjanumero taitaa olla 3073 eikä 3071. | ||||
|
|
24.06. 11:47 | Leevi Heino | ||
| Raideosuuksissa näkyy usein vain järjestelmän antama sattumanvarainen numero. | ||||
|
|
24.06. 11:38 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Vai niin. Raideosuuksissa näkyi numero 6903. | ||||
|
|
24.06. 11:37 | Leevi Heino | ||
| Kiva saada hieman erilainen kuvakulma tästä kohtaamisesta! (https://vaunut.org/kuva/181285?a=1) | ||||
|
|
24.06. 11:29 | Leevi Heino | ||
| Laskin, että tässä paikassa oli 9 autollista ihmisiä kuvaamassa/katsomassa junaa. Suosittu harrastus :D | ||||
|
|
24.06. 11:26 | Oula Vattulainen | ||
| On, niitä näkee Ilomantsin radan lisäksi satunnaisissa tavarajunissa esimerkiksi Joensuu-Kontiomäki-radalla. VR:n vaihtotyöt Joensuussa hoitaa myös yhä Dv12. | ||||
|
|
24.06. 10:23 | Veikko Hattunen | ||
| Onko Joensuussa enään deevereitä? Tuntuu siltä että Onttolan suunnan junat ovat kaikki Krokoja. Ainakin Ilomantsiin menee Deeveri vielä. | ||||
|
|
24.06. 10:20 | Teemu Saukkonen | ||
| Jos tankissa olisi biodieseliä, niin efektihän olisi oikeastaan ekologinen. | ||||
|
|
24.06. 10:00 | Toni Lassila | ||
| Rovaniemellä päivystäjän numerona on yleensä 6231, joskus myös 6232. Tuollaisesta tunnisteissa mainitusta 6903:sta en ole kuullut. Ihan se 6231 päivystäjä tässä tapauksessa. | ||||
|
|
24.06. 08:48 | Riku Outinen | ||
| Joo, kyllähän sitä lähti tosi monesta paikasta vielä 15-20 sitten tavaraa konteissa. Eikä tarvinnu kokojunaa. | ||||
|
|
24.06. 07:38 | Jari Välimaa | ||
| Ihan vain ihmettelin Suomen suosituinta kiskoliikennettä. | ||||
|
|
24.06. 06:27 | Teppo Niemi | ||
| Jorma Rauhalan kommenttiin liittyen: Tuota junaahan mainosti pitkään sivuillaan Reissujuna, joka siis on Suomen Elämysjunat Oyn aputoiminimi. Kapasiteetti oli myönnetty Höyryraide Oy:lle, ( https://juliadata.fi/train?s=1933&d=22.6.2026 ) jonka turvallisuuslupa oli Traficom peruuttanut huhtikuun puolivälissä, mutta tuo Höyryraide Oy:n kapasiteetti peruttiin vasta 11.5.2026 12:24. |
||||
|
|
24.06. 01:18 | John Lindroth | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
24.06. 01:17 | John Lindroth | ||
| Kuva on hyvin onnistunut! | ||||
|
|
24.06. 00:25 | Jorma Rauhala | ||
| Olihan Turun museojunillakin tilaus, aikataulut ja jokin operaattorikin. Vaan kuinkas kävi, oliko se elämys junassa? | ||||
|
|
24.06. 00:20 | Jorma Rauhala | ||
| Huomasin kyllä että yksi kuvaaja jäi paikalle Katajalevontien sillalle, kun muu sakki starttasi eteenpäin. Siinä kyläteitä Toijalaa kohti painellessa totesin, että siistin näköinen rahti olikin tulossa vastaan etelän suuntaan, josta täällä onkin Hugo Leinolta näppärä "kohtauskuva", mutta valinta oli jo tehty. | ||||
|
|
24.06. 00:12 | Janne Karresuo | ||
| Kyllä kuvauspaikan valinnalla vaan on merkityksensä. Nätti kuva, nätillä taustalla. Tämä toimisi muuten m/v:näkin ihan helevetin yes. On muuten oltu kuvaamassa tismalleen samalla paikalla :). | ||||
|
|
23.06. 23:54 | Rainer Silfverberg | ||
| Näin on! | ||||
|
|
23.06. 23:52 | Mikko Ketolainen | ||
| Äänekoskeltakin lähti aikoinaan tavaraa maailmalle konteissa. Löytyy yksi kuvakin arkistosta vuodelta 2007 kun Dv12 2740 perässä olevassa Occ vaunussa on kontti kyydissä. | ||||
|
|
23.06. 22:09 | Jimi Lappalainen | ||
| On kyllä sääli, ettei Turkuun ajettu mitään junia. | ||||
|
|
23.06. 22:08 | Jimi Lappalainen | ||
| Aivan upea kuva! | ||||
|
|
23.06. 22:07 | Jimi Lappalainen | ||
| Ai että, hyvin perinteinen kuva. | ||||
|
|
23.06. 21:11 | Jarno Piltti | ||
| Eikä ole puita eikä pusikkoa. Onkohan tämä edes Suomesta? Todella edustava kuva! | ||||
|
|
23.06. 20:21 | Rasmus Viirre | ||
| Kaunis ja ylväs otos! Ei ole asfaltti-, eikä sähkölankaviidakkoa. | ||||