|
|
25.06. 21:45 | Noah Nieminen | ||
| On hieno kuva sekä hieno juna. Deeverin väritys on omasta mielestäni ihan hieno, mutta jäi kuitenkin hieman tummaksi. Keltainen väritys voisi sopia paremmin ratatyöjunien ilmeeseen, kuten junan muutkin vaunut sekä Ttk1. Vähintään keltaiset raidat veturissa toisivat hieman lisää kontrastia ja auttaisivat erottamaan sen paremmin | ||||
|
|
25.06. 21:42 | Noah Nieminen | ||
| Hieno kuva! :) | ||||
|
|
25.06. 21:26 | Juhani Pirttilahti | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
25.06. 21:09 | Rasmus Viirre | ||
| Omalta osaltani harmi kun tämä meni kesken työpäivän, mutta onneksi etelämmässä olleet sai hyvät kuvat! 2640:n seikkailu uusissa väreissä ympäri kotimaan on alkanut.. :) | ||||
|
|
25.06. 20:46 | Veeti Pietilä | ||
| Upea kuva! | ||||
|
|
25.06. 20:46 | Veeti Pietilä | ||
| Oli. | ||||
|
|
25.06. 20:28 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Niklas ja upea juna. | ||||
|
|
25.06. 20:23 | Jarno Piltti | ||
| Ei onnistu tällainen kuva joka päivä eikä joka paikassa. Arvostan! | ||||
|
|
25.06. 20:20 | Jarno Piltti | ||
| Upea kuva. Terävimmän nykyajan ja vanhan rinnakkain asettelu toimii aina. | ||||
|
|
25.06. 20:11 | Kevin Glynn | ||
| Sama veturi ja ilmeisesti sama vaunusto oli 22.6. junassa IC 917 TKU-TPE. | ||||
|
|
25.06. 18:26 | Sisu Karhu | ||
| Eikös ennen Rx ja Erd vaunuissa olleet samanlaiset tarrat? | ||||
|
|
25.06. 17:06 | Sisu Karhu | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
25.06. 11:06 | Jarno Piltti | ||
| Toinen toistaan hienonpia kuvia Ankasta ryöppyää vorkkiin! Tässä on paitsi veturi myös Ei 22319 hyvin esillä upeassa maisemassa. | ||||
|
|
25.06. 10:46 | Toni Lassila | ||
| Sääli ettei tuollakaan rataosalla enää kulje mitään ja mahtaako enää koskaan kulkea? | ||||
|
|
25.06. 08:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Veeti, puhumattakaan ns. "Motala-busseista", elikkä sarjojen Bm2 ja Bm3 bensiinimoottorivaunuista. Näitä oli yhteensä kolme. Ne olivat telivaunuja ja - sanoisinko - Lättähattujen äitejä, ainakin mitä uumajalaisen Hilding Carlssonin valmistamaan tuli. Bm1 nro 2, valm. Psl knp v. 1928. -> BE 0605 vuonna 1953. -> Rto 201 Lv vuonna 1980 ja hylätty 1986. Keksintöjen kirja, osa "Tiet ja maakulkuneuvot" (WSOY 1932) kertoo sivulla 665: "Yleensä ovat dieselsähkövaunut ylivoimaisesti syrjäyttäneet käytännöstä bensiini- ja petroolivaunut." "Hammaspyörävälitystä on melkoisesti kehitetty siitä, mitä se oli moottorivaunujen ensiaikoina. Niinpä on toimininimi Allgemeine Elekricitets Ges. (AEG) toimittanut Suomen Valtion rautateille kaksi 75 hv:sella bensiinimoottorilla varustettua vaunua, joissa voimansiirto tapahtuu hammaspyörillä. Niissä ovat hammaspyörät aina otteessa keskenään, mutta ovat sensijaan irti akselistaan. Ne hammaspyörät, joiden kulloinkin halutaan toimivan, kytketään kiinni akseliinsa paineilmalla toimivien kytkimien avulla." Bm2 nro 20, valm. H. Carlsson, vuonna 1938. Bm3 nrot 21 ja 22, valm. Motala Verkstad, vuonna 1939. Motala Verkstad ei montaakaan rälsbussia valmistanut, kunhan nyt kokeeksi tekivät. Suomeen tilattujen vaunujen lisäksi vain parisen vaunua ja liitevaunu ruotsalaiselle Nora Bergslags Järnväg-rautatieyhtölle, ainakin puhuttaessa Scania-Vabis-moottoreilla varustettuina, sekä pari vaunua Deutsche Werken moottoreilla. Mitä näihin VR:n motalabusseihin tulee niin: kummassakin moottorin teho oli 115 hv. Pyörästö edelleen (1A)'(A1)' kummankin pituus oli hiukan alle 13 metriä. Paino työkunnossa: Bm2: 10,4 tonnia ja Bm3: 12,2 tonnia. Arne Hällqvist: "Svenska rälsbussar"-kirja: "Alkuun liikennöi HC:n rakentama "rälsbussi" linjalla Nurmes - Kontiomäki ja vuosina 1949 - 1956 linjalla Uusikaarlepyy - Pietarsaari." Veturit 2-kirja , pahukkeri sentään, se onkin vintillä. Ja taas arkeologisia kaivauksia tiedossa! Ai niin, olinpas unohtaa: Bm1 nro 2 teki palvelusuraa alkuun myös "Mäntän mottina" ja nro 3 oli (alkuun) Uuraan satamaradalla (Viipurin ulkosatamaan kulkenut haararata Kaislahti - Uuras). Nro 2:lla oli ajettu myös Porin ja Mäntyluodon välillä. |
||||
|
|
25.06. 07:34 | Jari Välimaa | ||
| Vähiin on käynyt aamut. Mutta niin paljon riippuu Sm7 tyyppihyväksynnästä jota ei vielään ole tullut | ||||
|
|
25.06. 07:20 | Simo Virtanen | ||
| Alkaa olemaan aamut vähissä Sm2:lla. Historiallista arvoa kun joskus 50-luvulla pohditaan, että mahtoiko ne ehtiä liikennöimään Nokian uudella asemalla. | ||||
|
|
25.06. 06:54 | Jari Välimaa | ||
| Ruuhkaa on kaikkialla jopa Lännen ratikat täyttyvät Hiedanrannassa Ylöjärven bussien ja henkilöautojen kuljettajien toimesta. Ja myös Taysin linja täyttyy jo Kaupin kampuksella kun liitäntäbusseilla tulevat ja Taysilta tulee loput. Nyt kun Ylöjärven ratikka saa rakentamispäätöksen 2032 niin silloin voidaan hankkia lisää pitkiä 47 m vaunuja. |
||||
|
|
25.06. 05:30 | Mikko Herpman | ||
| Hieno kuva kerta kaikkiaan ja tästä näkyy miten hienosti Dm7 kiiltää kuten kuuluu. Valitettavasti taitaa olla ainoa 4020:n kanssa missä on kiilto jäljellä kun on aina ollut paksujen kiviseinien suojassa. Muut ovat haalistuneet mattapintaisiksi ulkosäilytyksessä. | ||||
|
|
25.06. 03:11 | Veeti Heino | ||
| Näin se aika menee, tuostakin on jo yli 20 vuotta! | ||||
|
|
25.06. 00:25 | Antti Tapani Häkkinen | ||
| On ollut, mm. https://vaunut.org/kuva/125583. | ||||
|
|
25.06. 00:11 | Veeti Heino | ||
| Onkohan Suomessa ollut koskaan yhtäkään bensiinikäyttöistä rautatieyksikköä. Bensa haisee karseelle tietysti, mutta mitenkähän sellainen toimisi rautatiekalustossa. | ||||
|
|
24.06. 23:14 | Niila Heikkilä | ||
| Entäs jos laitetaan ratikat pariajoon, mutta vain muutama ruuhkaisin pysäkki pidennetään kahden ratikan mittaiseksi. Tyyliin Keskustori ja muutama muu ruuhkapiste. Takimmaiseen vaunuun pääsee vain näillä pysäkeillä sisään ja ulos. Silloin lisäkapasiteetti kohdistuisi kaikkein ruuhkaisimmille pysäkkiväleille. Hätätilassa lyhyelläkin pysäkillä olisi mahdollista saada poka pois tekemällä 2-vaiheinen pysähdys. | ||||
|
|
24.06. 22:34 | Simo Porkola | ||
| Tässä näkyy hyvin miten vasemmalla, kaksoisraiteen uudella osuudella, on nousut tehty loivemmiksi kuin vanhalla osuudella. | ||||
|
|
24.06. 22:27 | Leevi Heino | ||
| Mukava kesäkuva! Jännästi pikkukuvassa värit näyttävät oudoilta. | ||||
|
|
24.06. 22:03 | Lenni Voutilainen | ||
| Aivan täydellinen kuva! Sopisi hyvin viikon kuvaksi. |
||||
|
|
24.06. 20:22 | Teppo Niemi | ||
| Kyllä. Museoveturiseura ry:n aktiivisten talkoolaisten ansiosta. Siitä on 52 vuotta kun veturi on viimeksi ollut liikenteessä ja silloinkin juuri Valkeakosken ja Toijalan välillä. |
||||
|
|
24.06. 19:05 | Juha Toivonen | ||
| Onko tuokin kunnostettu ajoon? Jos näin on, niin tuo ehdoton kulttuuriteko ja samalla iso kiitos kaikille tekijöille! | ||||
|
|
24.06. 19:01 | Juha Toivonen | ||
| Villejä Lupiineja - lauloi Jukka Karjalainen vuonna 1994. | ||||
|
|
24.06. 18:01 | Raimo Harju | ||
| Saman ( ei oikeutta ) tekstin minäkin huomasin, laitoin kuitenkin yhden kuvan. | ||||
|
|
24.06. 17:59 | Teppo Niemi | ||
| Ainakin viime vuonna Turku - Karjaa IC-junien vaunusto tuli Tampere - Turbu välin junista. Koska veturi oli takapäässä Tampereen ja Turun välillä, niin veturi on silloin Turun ja Karjaan välillä junarungon itäpäässä, kuten tilanne on tässä kuvassa. | ||||
|
|
24.06. 17:06 | Roope Prusila | ||
| Hki - Tpe - Tku - Hki muodostaa ison kolmioraiteen, joten junarungot sopivasti liikkuessaan voi sitten kääntyä tahattomasti väärin päin. Toki nyt kun Rantarata on Helsingin päästä kiinni, niin tämän tyyppinen tilanne ratkeaisi helposti ajamalla runko Kr - Hy - Hki, mutta niin tuskin tehdään. | ||||
|
|
24.06. 16:44 | Jesper Vendelin | ||
| Se lukee siinä vaikka ei olisi koko päivänä lisännyt yhtään kuvaa, mutta kuvan voi silti laittaa ihan normaalisti. | ||||
|
|
24.06. 16:42 | Jesper Vendelin | ||
| Hieno kuva! :) | ||||
|
|
24.06. 16:33 | Veeti Pietilä | ||
| Upeasti saatu kaksi hyvännäköistä vehjettä samaan kuvaan! | ||||
|
|
24.06. 16:24 | Rasmus Viirre | ||
| Kuin mustavalkoiset wanhat warikkokuvat mutta nykyään. Edukseen poikkeava aamun otos! | ||||
|
|
24.06. 15:07 | Oula Vattulainen | ||
| Veturissa on nykyään keulanumerot. | ||||
|
|
24.06. 13:56 | Roope Prusila | ||
| Voi niitä lentokoneita toki näinkin kuvata. Itse olin sitä lentokentällä vastassa ja oli siellä muutama muukin. | ||||
|
|
24.06. 13:42 | Vertti Kontinen | ||
| Niinpä onkin.. ajatuskatkos :) | ||||
|
|
24.06. 13:36 | Leevi Heino | ||
| Uskomattoman hyvä ajoitus! Junan numero on 3727, 3732 tulee Raumalta. | ||||
|
|
24.06. 13:34 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Vilkasta oli, mutta hyvä kuvauspaikka tämä on. Eli yksi autoista oli minun. | ||||
|
|
24.06. 12:15 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kesäinen kuva Vertti. Tekisitkö pienen korjauksen Sr1 sarjanumero taitaa olla 3073 eikä 3071. | ||||
|
|
24.06. 11:47 | Leevi Heino | ||
| Raideosuuksissa näkyy usein vain järjestelmän antama sattumanvarainen numero. | ||||
|
|
24.06. 11:38 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Vai niin. Raideosuuksissa näkyi numero 6903. | ||||
|
|
24.06. 11:37 | Leevi Heino | ||
| Kiva saada hieman erilainen kuvakulma tästä kohtaamisesta! (https://vaunut.org/kuva/181285?a=1) | ||||
|
|
24.06. 11:29 | Leevi Heino | ||
| Laskin, että tässä paikassa oli 9 autollista ihmisiä kuvaamassa/katsomassa junaa. Suosittu harrastus :D | ||||
|
|
24.06. 11:26 | Oula Vattulainen | ||
| On, niitä näkee Ilomantsin radan lisäksi satunnaisissa tavarajunissa esimerkiksi Joensuu-Kontiomäki-radalla. VR:n vaihtotyöt Joensuussa hoitaa myös yhä Dv12. | ||||
|
|
24.06. 10:23 | Veikko Hattunen | ||
| Onko Joensuussa enään deevereitä? Tuntuu siltä että Onttolan suunnan junat ovat kaikki Krokoja. Ainakin Ilomantsiin menee Deeveri vielä. | ||||
|
|
24.06. 10:20 | Teemu Saukkonen | ||
| Jos tankissa olisi biodieseliä, niin efektihän olisi oikeastaan ekologinen. | ||||
|
|
24.06. 10:00 | Toni Lassila | ||
| Rovaniemellä päivystäjän numerona on yleensä 6231, joskus myös 6232. Tuollaisesta tunnisteissa mainitusta 6903:sta en ole kuullut. Ihan se 6231 päivystäjä tässä tapauksessa. | ||||
|
|
24.06. 08:48 | Riku Outinen | ||
| Joo, kyllähän sitä lähti tosi monesta paikasta vielä 15-20 sitten tavaraa konteissa. Eikä tarvinnu kokojunaa. | ||||