Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #500 : Toukokuu 13, 2010, 23:23:55 »

Valkeakoski.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #501 : Toukokuu 14, 2010, 10:21:14 »

Savonlinna. (Sköldvik on Porvoossa.)

Edit: Peruutan edellisen, onhan Savonlinnassa JKV. Krh. Sitten Porkkakosken ehdottama Valkeakoski lienee oikein?
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #502 : Toukokuu 14, 2010, 13:12:51 »

Päärata kulkee Valkeakosken alueella Toijalan eteläpuolella ja Kerava-Sköldvik rata puolestaan Porvoon alueella, joten ei voittoa vielä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #503 : Toukokuu 14, 2010, 13:34:06 »

Heinola
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #504 : Toukokuu 14, 2010, 15:00:08 »

Minä pääsin pohdinnoissani myös Heinolaan, joten vuoro siirtyy Eljakselle seuraavaksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #505 : Toukokuu 14, 2010, 18:22:15 »

Kysely henkilövaunuista, voi olla kinkkinen nuoremmille, mutta ainakin osaan voi veikata ja osa on mainittu joko täällä tai Suomen Rautatiemuseon keskustelusivulla:

1) Vaunu Eit 23018 koki erikoisen kohtalon, minkä?

2) Esslingenin teräsvaunuja valmistui kolmea sarjaa 1960-61 valmistuslaattojen mukaan, kyljen maalimerkinnöissä sarjojensa vanhimmat päiväykset olivat 5.61, 8.61 ja 10.61, sarjat olivat Cit, CEit ja Eit. Mikä sarja liittyy mihinkin päiväykseen? 

3) Pasilan knp:n vanhimmat teräsvaunut kuuluivat sarjoihin CEit, Eit, EFit ja Eikt. Vanhimpien maalimerkinnät olivat 5.64, 6.64, 2.66 ja 10.66. Yhdistä parit.

4) Jonkun vaunusarjan 1. maalimerkinnät olivat välillä 1.84 ja 4.88. Mikä on vaunusarja? Samalla sarjamerkillä on ollut myös paljon vanhempia vaunuja.

5) Minkä olemassa olevan vaunun taara on 13450kg maalimerkinnän mukaan. Vaunu on valmistunut 1875. Lisäpiste vaunun numerosta.

6) VR:llä on ollut vaunuja sarjaa XTk (esim. 31.12.1937 niitä oli 4kpl). Mikä oli niiden käyttötarkoitus?

7) A 26, Ammattienedistämislaitos, opetusvaunu, on entinen moottorivaunu xxx?

8) BT vaunut 01175-01177 muutettiin 1961 vaunuista xxx (mikä sarja? lisäpiste numeroista)

9) Mitä yhteistä (historiallisesti merkittävää) oli vaunuilla Ei 22163 (hyl. 1973) ja EFi 22391 (pois liikenteestä 1983)?

Nuo maalimerkinnät on itse kopioitu vaunuista ja siten luovutuspäivämäärissä (dokumenteissä) saattaa olla vähäisiä eroja (en ole koskaan tarkistanut).

tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #506 : Toukokuu 14, 2010, 20:24:59 »

1) Muutettiin vuonna 1994 KOEMV 9991:ksi, myöhemmin siis Dm10 4301. Oli myöskin elävien kirjoista poistuessaan keväällä 2006 vanhin missään muodossa säilynyt Passlingen.

3) Eikt 2.66, EFit 10.66.

4) 100-paikkaisista Ei-vaunuista muutetut Eimsit?

7) Ds2 10.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #507 : Toukokuu 14, 2010, 21:50:16 »

Hyvä avaus! 1, 4 ja 7 kokonaan oikein ja 3) vastattu osuus oikein. 4) Kyseessä siis Eims 21511-21534. Pottisi on nyt 3,5 pistettä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #508 : Toukokuu 15, 2010, 00:51:37 »

Lisäsin blogiini vaunulistat niiltä osin kuin knopit on ratkaistu. Sieltä voi kopsata jos listat kiinnostaa ja täydennykset ja korjaukset ovat tervetulleita.  http://poelhoe.blogit.fi/
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #509 : Toukokuu 15, 2010, 19:59:00 »

Veikataanpa kohtaan 5, olisko G 4033?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #510 : Toukokuu 15, 2010, 20:42:44 »

Minulla ei ole tietoja vaunusta G 4033, mutta luulisi sen olevan kevyemmän jos se on tavallinen katettu tavaravaunu. Kaikki knopin vaunut ovat henkilöliikennevaunuja
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #511 : Toukokuu 15, 2010, 21:11:30 »

5) Keisarillinen salonkivaunu A7?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #512 : Toukokuu 15, 2010, 21:31:31 »

5) Keisarillinen salonkivaunu A7?
Oikea vastaus ja vielä bonuspisteen kera. Keisarilliset vaunut 2 ja 6 ovat valmistuneet 1870 ja niiden taarat ovat 14000kg ja 14700kg.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #513 : Toukokuu 17, 2010, 07:12:47 »

Kysely henkilövaunuista, voi olla kinkkinen nuoremmille, mutta ainakin osaan voi veikata ja osa on mainittu joko täällä tai Suomen Rautatiemuseon keskustelusivulla:

1) Vaunu Eit 23018 koki erikoisen kohtalon, minkä?

2) Esslingenin teräsvaunuja valmistui kolmea sarjaa 1960-61 valmistuslaattojen mukaan, kyljen maalimerkinnöissä sarjojensa vanhimmat päiväykset olivat 5.61, 8.61 ja 10.61, sarjat olivat Cit, CEit ja Eit. Mikä sarja liittyy mihinkin päiväykseen? 

3) Pasilan knp:n vanhimmat teräsvaunut kuuluivat sarjoihin CEit, Eit, EFit ja Eikt. Vanhimpien maalimerkinnät olivat 5.64, 6.64, 2.66 ja 10.66. Yhdistä parit.

4) Jonkun vaunusarjan 1. maalimerkinnät olivat välillä 1.84 ja 4.88. Mikä on vaunusarja? Samalla sarjamerkillä on ollut myös paljon vanhempia vaunuja.

5) Minkä olemassa olevan vaunun taara on 13450kg maalimerkinnän mukaan. Vaunu on valmistunut 1875. Lisäpiste vaunun numerosta.

6) VR:llä on ollut vaunuja sarjaa XTk (esim. 31.12.1937 niitä oli 4kpl). Mikä oli niiden käyttötarkoitus?

7) A 26, Ammattienedistämislaitos, opetusvaunu, on entinen moottorivaunu xxx?

8) BT vaunut 01175-01177 muutettiin 1961 vaunuista xxx (mikä sarja? lisäpiste numeroista)

9) Mitä yhteistä (historiallisesti merkittävää) oli vaunuilla Ei 22163 (hyl. 1973) ja EFi 22391 (pois liikenteestä 1983)?

Nuo maalimerkinnät on itse kopioitu vaunuista ja siten luovutuspäivämäärissä (dokumenteissä) saattaa olla vähäisiä eroja (en ole koskaan tarkistanut).


6): Lennätinkonepajan asunto- ja työvaunuja (tehty O-vaunujen alustoille)
7): Ds3
9: Päätyikkunat. (Vaunussa 22163 on ollut sähkötuuletin. mutta sitä ei ilmeisestikään ole ollut vaunussa 22391).
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #514 : Toukokuu 17, 2010, 10:28:01 »

Tepolle:
6) Likeltä liippaa, mutta Lennätinkonepajan asunto- ja työvaunut (tehty O-vaunujen alustoille) olivat sarjaa XT.
7) oli Ds2 n:o 10 (oli jo aiemmin vastattu oikein)
9) Päätyikkunallisia on oikein. Niitä oli tietysti muitakin, mutta Ei 22163 ja EFi 22391 olivat sarjojensa viimeiset liikenteessä olleet päätyikkunalliset vaunut (ellei kirjanpitoni petä).
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #515 : Toukokuu 17, 2010, 11:42:32 »

Jäljellä seuraavat knopit:
2) Esslingenin teräsvaunuja valmistui kolmea sarjaa 1960-61 valmistuslaattojen mukaan, kyljen maalimerkinnöissä sarjojensa vanhimmat päiväykset olivat 5.61, 8.61 ja 10.61, sarjat olivat Cit, CEit ja Eit. Mikä sarja liittyy mihinkin päiväykseen?  

3 puolet) Pasilan knp:n vanhimmat teräsvaunut kuuluivat sarjoihin CEit ja Eit. Vanhimpien maalimerkinnät olivat 5.64 ja 6.64. Yhdistä parit.

6) VR:llä on ollut vaunuja sarjaa XTk (esim. 31.12.1937 niitä oli 4kpl). Mikä oli niiden käyttötarkoitus?

8 ) BT vaunut 01175-01177 muutettiin 1961 vaunuista xxx (mikä sarja? lisäpiste numeroista)

Vinkit: 2 ja 3 on siis kyse vaunujen käyttöönottojärjestyksestä. 1kk:n ero 3. kysymyksessä voi olla ollut vaikea havaita, mutta vaihtoehtoja on nyt vain kaksi. Esslingenin vaunuissa 5kk:n käyttöönottoero näkyi luonnossa, kuvissa ja yleisönosastossa muistaakseni.

6) XTk on kyllä vaikea arvata eikä kirjain k kyllä helpota yhtään. Vaunujen taara oli n. 21 tonnia ja ne olivat numerosarjassa 01301-01310 (Lennätinkonepajan asuntovaunut olivat sarjassa 01101-01200). Jollei tarkkaa vastausta tule, niin Teppo saa kyllä puoli pistettä vastauksestaan)

8 ) Vaunujen sarjaa voi päätellä siitä, mitä puuvaunuja jäi tarpeettomiksi jo ennen vastaavien teräsvaunujen tuloa. Nämä olivat ns lyhyttä mallia, jotka kaikki poistettiin käytöstä 1960 tämän sarjan osalta.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #516 : Toukokuu 17, 2010, 13:45:24 »

6) Veikataanpa nyt jotain, VR:n sisäisessä käytössä olleita lähiliikennevaunuja?

8 ) Ei?   
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #517 : Toukokuu 17, 2010, 14:10:50 »

6) Veikataanpa nyt jotain, VR:n sisäisessä käytössä olleita lähiliikennevaunuja?

8 ) Ei?   
6) VR:n sisäisessä käytössä kyllä, mutta pitäisi tarkentaa minkä mestarin käytössä. En kyllä tiedä mistä ne on muutettu.

8 ) Ei ole Ei. Kyllähän kiskoautokalusto vähensi Ei-vaujen tarvetta, mutta kysytyn vaunutyypin korvaajaa ei vielä ollut näköpiirissä, se tuli vasta paljon myöhemmin. Ei ole myöskään Ek tai F, vaan 4-akselinen.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #518 : Toukokuu 17, 2010, 14:37:02 »

Hmm... *kiivasta pohdintaa*

Jtt 1985 tuntee kyllä vaunun BT 01176, mutta ilmoittaa sen pituudeksi muiden BT-vaunujen joukossa 21,5m lisämerkinnällä "pituus vaihtelee". Vaunut 01175 ja 01177 lienee hylätty jo aiemmin.

3) Eit 5.64 ja CEit 6.64. Jos menee väärin, nopeinhan vastaa toisinpäin.

8 ) Em? Makuuvaunu taitaa olla..?

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #519 : Toukokuu 17, 2010, 14:51:35 »

Hmm... *kiivasta pohdintaa*

Jtt 1985 tuntee kyllä vaunun BT 01176, mutta ilmoittaa sen pituudeksi muiden BT-vaunujen joukossa 21,5m lisämerkinnällä "pituus vaihtelee". Vaunut 01175 ja 01177 lienee hylätty jo aiemmin.

3) Eit 5.64 ja CEit 6.64. Jos menee väärin, nopeinhan vastaa toisinpäin.

8 ) Em? Makuuvaunu taitaa olla..?

3) Ehkä hieman yllättävästi tilanne ei ollut näin päin.
8 ) nyt jo polttaa... 2 vaihtoehtoa jäljellä. Se on sama kuin BT 01180 Porvoossa.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #520 : Toukokuu 17, 2010, 15:04:13 »

3) Jos vastausta nyt enää kelpuutetaan, vastaan CEit 5.64 ja Eit 6.64. Olin kyllä aina kuvitellut, että Psl:n ensimmäinen teräsvaunu olisi ollut Eit, 23011.

8 ) Kävin syksyllä Porvoossa ja yhden vaunun kilvestä löytyi tieto, jonka mukaan se on valmistunut CEm-vaunuksi 20-luvun alussa a tosiaan muutettu 1960 (vaiko 61? Laatassa taisi lukea 1960, vaikka vaunun numerokin on suurempi.) sarjaan BT. Vastaan siis CEm.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #521 : Toukokuu 17, 2010, 15:05:13 »

Lisätään vielä, että lyhyttä mallia olevat Em-vaunut 2715-2732, valmistuneet 1916-21, poistuivat vuosina 1920, 1942 ja 1957-1961. Minun tietääkseni yhtään niistä ei muutettu virkatarvevaunuksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #522 : Toukokuu 17, 2010, 15:16:52 »

3) Jos vastausta nyt enää kelpuutetaan, vastaan CEit 5.64 ja Eit 6.64. Olin kyllä aina kuvitellut, että Psl:n ensimmäinen teräsvaunu olisi ollut Eit, 23011.

8 ) Kävin syksyllä Porvoossa ja yhden vaunun kilvestä löytyi tieto, jonka mukaan se on valmistunut CEm-vaunuksi 20-luvun alussa a tosiaan muutettu 1960 (vaiko 61? Laatassa taisi lukea 1960, vaikka vaunun numerokin on suurempi.) sarjaan BT. Vastaan siis CEm.

Molemmat oikein ja sait kaksi pistettä lisää.

3) CEit 2655 ja 2656 = 5.64 ja Eit 23012-23019 ja 23021-23023 = 6.64  Eit 23011 oli jostain syystä 10.64. Lisään taas blogiini illalla täydemmät sarjat.

8 ) CEm 2413, 2414 ja 2416 olivat kysytyt. Porvoon BT 01180 jäi vahingossa pois, kun tarkoitukseni oli että yksi vaunuista on jäljellä (mutt'en tsekannut mikä). Se on entinen CEm 2420, muutettu myös 1961.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #523 : Toukokuu 17, 2010, 21:02:27 »

6) VR:llä on ollut vaunuja sarjaa XTk (esim. 31.12.1937 niitä oli 4kpl). Mikä oli niiden käyttötarkoitus?
Signaalimestarin työvaunuja, ja boggiet on alla.
Numero 01301 on omanlaisensa ja numerot 01302-01308 keskenään samanlaisia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #524 : Toukokuu 17, 2010, 21:14:47 »

6) VR:llä on ollut vaunuja sarjaa XTk (esim. 31.12.1937 niitä oli 4kpl). Mikä oli niiden käyttötarkoitus?
Signaalimestarin työvaunuja, ja boggiet on alla.
Numero 01301 on omanlaisensa ja numerot 01302-01308 keskenään samanlaisia.
Jorman vastaus on oikein ja täydellisempi kuin kysymys.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina