Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #950 : Lokakuu 16, 2012, 11:53:54 »

Eli tämän verran Huldenin viesteissä oli esillä: juna 501 RAUTATIEMUSEO (yläpuolella kauttakulkuasemaba punaisella LOHJA LOJO), juna 1925 RAUTATIEMUSEO (alapuolella punaisella LOHJAN KAUTTA VIA LOJO).

Eli elleivät muut halua jatkaa, niin jatkakoon  knoppiketua uudella knopilla Hulden.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #951 : Lokakuu 17, 2012, 18:42:11 »

Pistetään tälläinen helppo. Monta EFs vaunua on liikenteessä, numerot ja mistä vaunutyypistä ovat muutettuja?
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #952 : Lokakuu 17, 2012, 19:14:40 »

Ainakin 24302, 24203, 24204 ja 24205 eli neljä kappaletta. Muutettu vaunuista EFit. ( Pitikö niidenkin numerot laittaa.)
tallennettu

Käy myös täällä!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #953 : Lokakuu 17, 2012, 19:19:46 »

Ainakin 24302, 24203, 24204 ja 24205 eli neljä kappaletta. Muutettu vaunuista EFit. ( Pitikö niidenkin numerot laittaa.)

Oikein, lisäinfona saa laittaa jos ne varmasti tietää (itse nimittäin en tiedä mistä EFit -vaunuista on muutettu).

Mutta Jani Järviluoto vastasi oikein, ja saakin seuraavan vuoron.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #954 : Lokakuu 17, 2012, 19:42:45 »

Kuinka monessa paikassa 1524 mm rautatie ylittää/on ylittänyt/tulee ylittämään 1524 mm rautatien. Metrorataa ei lasketa, koska siinä on muutama epämääräinen paikka eli Ruoholahti, Kamppi, Kaivokatu, Sörnäisten ja Kalasataman väli ja Kalasatama, jossa metrorata on ylittänyt rautatien kahdessa paikassa lähellä toisiaan. Tulee mieleen ainakin 8, joten se, joka on luetellut ensimmäisenä 8 tällaista paikkaa, saa keksiä seuraavan knopin.
tallennettu

Käy myös täällä!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #955 : Lokakuu 17, 2012, 20:41:32 »

1. Pasila
2. Havukoski (tulevaisuutta)
3. Kytömaa
4. Pohjankuru
5. Riihimäki
6. Kouvola
7. olisiko Hajalan itäpuolella oikotöiden aikaan uusi raide ylittänyt vanhan sillalla?
8. Pispalan rautakanava?
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #956 : Lokakuu 17, 2012, 21:15:16 »

8. Pispalan rautakanava?
Siis tämä?
Sitä en laskisi oikeaksi vastaukseksi.
Riihimäkeä ja Kytömaata en muistanut lisätessäni kysymystä. Hajalastakaan ei ole mitään tietoa, joten jos sitä ei varmisteta, edellisessä on kuusi oikein. Mutta edelleen riittää kahdeksan paikkaa.
tallennettu

Käy myös täällä!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #957 : Lokakuu 17, 2012, 21:19:52 »

7. Huopalahti. Mites tuo nyt pääsi unohtumaan. Hymyilee

Miten pitkällä pitää suunnitelmat olla, jotta vastaus hyväksytään? Havukoski on käytännössä varma tulevaisuuden eritasoliittymä, mutta epävarmempia on muitakin. Joten heitetään epävarma tulevaisuuseritasoratkaisu:

8. Luumäki.

Muokkaus:

Lasketaanko Pasilan eritasot kahdeksi eritasoksi? Jos, niin:

8. Pasilan aseman eteläpuoli, konepajan/Sörnäisten raiteet. Tuo toinen Pasila-vastaus tarkoittaa ristikkosiltoja.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #958 : Lokakuu 18, 2012, 07:34:00 »

1. Pasila
2. Havukoski (tulevaisuutta)
3. Kytömaa
4. Pohjankuru
5. Riihimäki
6. Kouvola
7. olisiko Hajalan itäpuolella oikotöiden aikaan uusi raide ylittänyt vanhan sillalla?
8. Pispalan rautakanava?


Ja sitten vielä Jormuan tukkirata. Siitä löytyy hyvä artikkeli Resiina-lehdestä, ja sen raideleveyshän on 1524 mm. Rata oli veturivetoinen, ja alitti Kajaani - kontiomäki radan Kuluntalahden aseman lähellä, josta radalle oli myöskin raideyhteys.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #959 : Lokakuu 18, 2012, 07:55:23 »

7. Huopalahti. Mites tuo nyt pääsi unohtumaan. Hymyilee

Miten pitkällä pitää suunnitelmat olla, jotta vastaus hyväksytään? Havukoski on käytännössä varma tulevaisuuden eritasoliittymä, mutta epävarmempia on muitakin. Joten heitetään epävarma tulevaisuuseritasoratkaisu:

8. Luumäki.

Muokkaus:

Lasketaanko Pasilan eritasot kahdeksi eritasoksi? Jos, niin:

8. Pasilan aseman eteläpuoli, konepajan/Sörnäisten raiteet. Tuo toinen Pasila-vastaus tarkoittaa ristikkosiltoja.
Pasilassa on kaksi tällaista paikkaa, eli Topi saa keksiä seuraavan knopin. Tulevista olisi laskettu vain Havukoski, olisi pitänyt paremmin kertoa että vain varmasti tulevat paikat lasketaan. Myös Tepon arvaama Jormuan tukkirata hyväksytään. Lisäksi tällaisia paikkoja löytyy ainakin Nokialta tästä ja Kuopiosta on löytynyt tästä. Saattaa olla muitakin.
tallennettu

Käy myös täällä!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #960 : Lokakuu 18, 2012, 09:46:23 »

Koska äsken oltiin kahdeksasosan verran Riihimäellä, niin knopautetaan Riihimäki-aiheinen:

R-junan saavuttua Riihimäelle, kaikki tai osa junayksiköistä varsin usein jatkaa Tampereelle tai Lahden suuntaan. Molempien lähtöminuuttikin taitaa olla sama - 13 yli.

Lähdön hetkellä toiseen jatkosuuntaan lähtiessä täytyy kuljettajan ottaa huomioon asia, jota toiseen jatkosuuntaan lähtiessä ei tarvitse.

Mikä tämä huomioonotettava asia on, ja miksi näin on?
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #961 : Lokakuu 18, 2012, 10:39:09 »

Lisäisin vielä edeliseen knoppiin pääradan alittavan ratatunnelin Tampereella Viinikan ratapihan pohjoispäässä. Tunneli johtaa radan länsipuolella Hatanpään Teollisuustalon kulmille ja on aikoinaan ilmeisesti pääasiallisesti palvellut Lokomoa ja Sarvista. Eniron helikopterikuvan mukaan vielä tunnelin itäpäästä Viinikan puolelta johtaa kiskot sisään. länsipäässä niitä ei enää ole.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #962 : Lokakuu 18, 2012, 13:48:14 »

Koska äsken oltiin kahdeksasosan verran Riihimäellä, niin knopautetaan Riihimäki-aiheinen:

R-junan saavuttua Riihimäelle, kaikki tai osa junayksiköistä varsin usein jatkaa Tampereelle tai Lahden suuntaan. Molempien lähtöminuuttikin taitaa olla sama - 13 yli.

Lähdön hetkellä toiseen jatkosuuntaan lähtiessä täytyy kuljettajan ottaa huomioon asia, jota toiseen jatkosuuntaan lähtiessä ei tarvitse.

Mikä tämä huomioonotettava asia on, ja miksi näin on?

Jotenkin tuntuu, että pääopastimen asento / JKV:n nopeustieto, näyttääkö se aja vai aja sn35 opastetta. Lahteen lähtöhän tapahtuu normaalisti raiteilta 7 tai 8, jolloin aja-opaste on aina Sn35, mutta pohjoiseen lähdettäessä joko raiteelta 4 tai 5 oapaste voi olla joko aja tai aja sn 35. Opaste riippuu lähtöraiteen lisäksi siitä, lähdetäänkö Sammalistoon keskiraidetta vaiko itäistä raidetta. Itäistä raidetta käytettäessä myös liikennepaikkan raja on pidemmällä (eli siis vasta vankilan kohdilla olevilla vaihteilla, pääopastimen jälkeen).

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #963 : Lokakuu 18, 2012, 14:01:41 »

Jotenkin tuntuu, että pääopastimen asento / JKV:n nopeustieto, näyttääkö se aja vai aja sn35 opastetta.

JKV merkkaa joka tapauksessa seuraavan opastimen punaiseksi junan pysähdettyä riippumatta sen antamasta opasteesta, joten _lähdön hetkellä_ sillä ei ole merkitystä onko opastin vihreä tai vihreäkeltainen.

Kysymys liittyy kuitenkin seuraavaan pääopastimeen, mutta eri tavalla...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #964 : Lokakuu 19, 2012, 18:31:57 »

Vinkki viikonlopuksi!

Kyseessä on sääntötekninen juttu, joka on lähdön hetkellä voimassa vain toiselle junalle. Tämä siksi, että toiselle junalle käy Riihimäellä sellainen juttu, jota toiselle ei käy. Hymyilee

Lisätäänpä vielä tarkennus. Tässä vertailutilanteessa kummankaan vertailtavan junan kokoonpano ei muutu. Tajusin nimittäin just, että kokoonpanon muuttuessa koko knoppi taida toimia lainkaan... sori tästä. Hymyilee
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #965 : Lokakuu 19, 2012, 19:07:59 »

Liittyisikö Topin knoppi jotenkin JKV-laitteeseen? Jonkin tiedon korjaus toisen suunnan junaan?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #966 : Lokakuu 19, 2012, 19:21:54 »

Liittyisikö Topin knoppi jotenkin JKV-laitteeseen? Jonkin tiedon korjaus toisen suunnan junaan?

Tämäkin joudutaan tekemään, mutta se tehdään ennen varsinaista lähtöä. Knopin oikea vastaus pätee myös, vaikka jostain syystä ajettaisiin ilman JKV:tä - se ei siis ole JKV:stä riippuvainen juttu.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #967 : Lokakuu 23, 2012, 00:27:50 »

Joudutetaan hieman tämän ilmeisen hankalan (tai sitten täysin mielenkiinnottoman) sääntöteknisen knopin ratkeamista... Hymyilee

Riihimäeltä jatkavien junien ero on siinä, että Tampereelle jatkavan numero säilyy ennallaan. Se on siis virallisesti samaa junaa, jolla on vain pysähdys Riihimäellä.

Lahden suuntaan jatkavan numero sen sijaan muuttuu, jolloin kyseessä onkin täysin uusi juna. Aikaisemman R-junan elämä päättyy Riihimäelle, ja Lahteen jatkaakin uusi juna, joka nyt vain sattuu saamaan kalustonsa tältä R-junalta.

(Tästä sitten johtuu JKV:n tietojen uudelleen syöttämistä sun muuta, mutta se ei nyt liity tähän...)

Lähdön hetkellä Lahden suuntaan lähtevän täytyy ottaa huomioon yksi käytännön asia, mistä Tampereen suuntaan lähtevän ei tarvitse sääntöjen mukaan välittää. Käytännössä Tampereenkin juna ottaa asian huomioon ja se on järkevääkin, mutta sen ei tarvitse.

Mikä tämä käytännön asia on? Hymyilee
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #968 : Lokakuu 23, 2012, 17:42:12 »

Junan numero muuttuu tietenkin JKV tieto, uusi junalappu ja runkojen katkaisu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2012, 22:30:32 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #969 : Lokakuu 23, 2012, 19:53:56 »

Lähdön hetkellä Lahden suuntaan lähtevän täytyy ottaa huomioon yksi käytännön asia, mistä Tampereen suuntaan lähtevän ei tarvitse sääntöjen mukaan välittää. Käytännössä Tampereenkin juna ottaa asian huomioon ja se on järkevääkin, mutta sen ei tarvitse.

Mikä tämä käytännön asia on? Hymyilee

Veikkaukseni on määränpääkilpi ?

HJS
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #970 : Lokakuu 24, 2012, 08:32:48 »

Joudutetaan hieman tämän ilmeisen hankalan (tai sitten täysin mielenkiinnottoman) sääntöteknisen knopin ratkeamista... Hymyilee

Vinkkaatko Topi mistä sääntökokoelmasta tähän löytyy vastaus, kun ei tunnu löytyvän mitään sopivaa. Veikkaisin itse jotakin konduktöörin ja kuljettajan väliseen kommunikointiin liittyvää, mutta siihen ei löydy vahvistusta mistään.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #971 : Lokakuu 24, 2012, 08:45:42 »

Junan numero muuttuu tietenkin JKV tieto, uusi junalappu ja runkojen katkaisu.

Joo, muuttuu numero Lahden suuntaan, jolloin JKV:tä räplätään myös (numeron lisäksi sn muuttuu), junalappuja ei käytetä Sm-kalustoisessa lähi- ja taajamaliikenteessä, ja tehtävänasettelussa kokoonpano ei muutu.

Mutta nämä on tehty jo ennen lähdön hetkeä.

Veikkaukseni on määränpääkilpi ?

Hyvä veikkaus, mutta tämäkin tulee olla jo tehtynä ennen lähtöaikaa.

Vinkkaatko Topi mistä sääntökokoelmasta tähän löytyy vastaus, kun ei tunnu löytyvän mitään sopivaa. Veikkaisin itse jotakin konduktöörin ja kuljettajan väliseen kommunikointiin liittyvää, mutta siihen ei löydy vahvistusta mistään.

Ei liity konduktöörin ja kuljettajan väliseen kommunikointiin, molemmissa tapauksissa konduktööriltä tarvitaan valmis lähtöön -opaste kuljettajalle. MUTTA, nyt olemme oikeassa ajanhetkessä kysymyksen kannalta. Hymyilee

Oikea vastaus löytyy entisen Jt:n ytimestä, eli dokumentista "Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä".
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #972 : Lokakuu 24, 2012, 11:52:57 »

Oikea vastaus löytyy entisen Jt:n ytimestä, eli dokumentista "Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä".

Tarjoan vastaukseksi alkuperäiseen kysymykseen, että ei niissä ole mitään eroa voimassa olevien sääntöjen kannalta, eikä siis siten mitään huomioitavaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #973 : Lokakuu 24, 2012, 14:40:08 »

Tarjoan vastaukseksi alkuperäiseen kysymykseen, että ei niissä ole mitään eroa voimassa olevien sääntöjen kannalta, eikä siis siten mitään huomioitavaa.

Väärä vastaus. Hymyilee
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #974 : Lokakuu 24, 2012, 15:05:18 »

Itään lähdettäessä (ja myös pohjoiseen lähdettäessä) kun junan numero muuttuu tarvitaan lähtölupa. Normaalisti se on siis opastimen Aja-opaste, mutta silloin kun annetaan seis-opastetta näyttävän pääopastimen ohituslupa, niin lähtölupa on erikseen saatava.  Eli alkuasemalta lähdettäessä junalla on oltava lähtölupa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina