Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1200 : Joulukuu 03, 2020, 20:30:41 » |
|
22054 kulkuhistoria ei mieltä lämmitä. On vielä epäselvää kuka ajaa hiilet Poriin? OP, VR tai ei ketään? Ehkä liikenne alkaa ensin epäsäännöllisellä junalla ja sitten vakkarijunalla?
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #1202 : Joulukuu 04, 2020, 16:10:52 » |
|
Tuo on Pendolinon hinaus Sr1:llä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1203 : Joulukuu 04, 2020, 16:27:03 » |
|
Tuo on Pendolinon hinaus Sr1:llä. Niin muuten on, ei tullut katottua loppuun asti kokoonpanot. Pendolino hajonnut Poriin ja S 460 oli IC 466 vaunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #1204 : Joulukuu 04, 2020, 19:30:37 » |
|
Tuo on Pendolinon hinaus Sr1:llä. Onko mitään tietoa numeroista? Siis hajennonneen pedon ja vetäjän?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1205 : Joulukuu 08, 2020, 00:20:59 » |
|
Onkohan terminaalin rakennustöissä tullut ongelmia vai onko hiilen hinta niin alhainen, että ei kauppa vielä käy.
Marraskuun ja joulukuun aikana hiilen hinta nyt reilussa kasvussa https://tradingeconomics.com/commodity/coal jos kauppa alkaisi nyt käymään ja junat kulkemaan kun hinta on koronakevään jälkeen parempi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #1206 : Joulukuu 08, 2020, 17:45:40 » |
|
Syväraumankadun rautatien tasoristeyksen liikennevalot pois käytöstä 14. ja 15. joulukuuta Syväraumankadun tasoristeyksen ja Hakunintien liittymäalueen liikennevalot ovat pois käytöstä 14.–15. joulukuuta liikennevalokojeen ja -opastimien vaihtotöiden vuoksi. Valmistelevia töitä tehdään jo 9. joulukuuta alkaen.
Rauman kaupungin tiedotteen mukaan liikennevalojen huoltotöitä tehdään ajoratojen ja junaradan välittömässä läheisyydessä. Alueella ovat voimassa myös työnaikaiset liikennejärjestelyt. Lisäksi liikennettä saatetaan joutua pysäyttämään ajoittain muun muassa nostimien siirroista johtuen.
Rautatien tasoristeyksen valo-ohjaus toimii normaalisti.
Alueella liikkuvia kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta, ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.
Rauman kaupungin aluepalvelut pahoittelee työstä aiheutuvaa häiriötä.https://ls24.fi/uutiset/syvaraumankadun-rautatien-tasoristeyksen-liikennevalot-pois-kaytosta-14-ja-15-joulukuuta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #1207 : Joulukuu 09, 2020, 09:40:22 » |
|
Syväraumankadun rautatien tasoristeyksen liikennevalot pois käytöstä 14. ja 15. joulukuuta Syväraumankadun tasoristeyksen ja Hakunintien liittymäalueen liikennevalot ovat pois käytöstä 14.–15. joulukuuta liikennevalokojeen ja -opastimien vaihtotöiden vuoksi. Valmistelevia töitä tehdään jo 9. joulukuuta alkaen.
Rauman kaupungin tiedotteen mukaan liikennevalojen huoltotöitä tehdään ajoratojen ja junaradan välittömässä läheisyydessä. Alueella ovat voimassa myös työnaikaiset liikennejärjestelyt. Lisäksi liikennettä saatetaan joutua pysäyttämään ajoittain muun muassa nostimien siirroista johtuen.
Rautatien tasoristeyksen valo-ohjaus toimii normaalisti.
Alueella liikkuvia kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta, ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.
Rauman kaupungin aluepalvelut pahoittelee työstä aiheutuvaa häiriötä.https://ls24.fi/uutiset/syvaraumankadun-rautatien-tasoristeyksen-liikennevalot-pois-kaytosta-14-ja-15-joulukuuta Tuossa tasoristeyksessä on muuten kummallista se, että sen oikea nimi on Valtakadun tasoristeys, vaikka Syväraumankatu tuon tosiaan ylittää. Valtakatu lähtee itäkaakkoon päin tuosta noin 150 metrin päästä. On tullut todistettua muutamankin kerran, ettei valot vaihdu radan ylittäjille ollenkaan ja on täytynyt ajaa punaisia liikennevaloja päin. Muutenkin tukkoisen oloinen paikka ruuhka-aikaan, kun takana alle 100 metrin päässä on liikenneympyrä keskustan suunnasta tullessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #1208 : Joulukuu 09, 2020, 14:07:34 » |
|
Syväraumankadun rautatien tasoristeyksen liikennevalot pois käytöstä 14. ja 15. joulukuuta Syväraumankadun tasoristeyksen ja Hakunintien liittymäalueen liikennevalot ovat pois käytöstä 14.–15. joulukuuta liikennevalokojeen ja -opastimien vaihtotöiden vuoksi. Valmistelevia töitä tehdään jo 9. joulukuuta alkaen.
Rauman kaupungin tiedotteen mukaan liikennevalojen huoltotöitä tehdään ajoratojen ja junaradan välittömässä läheisyydessä. Alueella ovat voimassa myös työnaikaiset liikennejärjestelyt. Lisäksi liikennettä saatetaan joutua pysäyttämään ajoittain muun muassa nostimien siirroista johtuen.
Rautatien tasoristeyksen valo-ohjaus toimii normaalisti.
Alueella liikkuvia kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta, ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.
Rauman kaupungin aluepalvelut pahoittelee työstä aiheutuvaa häiriötä.https://ls24.fi/uutiset/syvaraumankadun-rautatien-tasoristeyksen-liikennevalot-pois-kaytosta-14-ja-15-joulukuuta Tuossa tasoristeyksessä on muuten kummallista se, että sen oikea nimi on Valtakadun tasoristeys, vaikka Syväraumankatu tuon tosiaan ylittää. Valtakatu lähtee itäkaakkoon päin tuosta noin 150 metrin päästä. On tullut todistettua muutamankin kerran, ettei valot vaihdu radan ylittäjille ollenkaan ja on täytynyt ajaa punaisia liikennevaloja päin. Muutenkin tukkoisen oloinen paikka ruuhka-aikaan, kun takana alle 100 metrin päässä on liikenneympyrä keskustan suunnasta tullessa. Tuo tasoristeys on myös veturin ohjaamosta katsottuna todella ongelmallinen. Puomit ovat monesti alhaalla minuuttikaupalla ennen junan/vaihtotyöyksikön tuloa, ja paikallisilla jalankulkijoilla ei ole mitään kunnioitusta tasoristeystä kohtaan vaan menevät puomien ali eivätkä välttämättä edes katso onko junaa tulossa. Tuohon pitäisi ehdottomasti saada eritasoratkaisu mutta haaveeksi taitaa jäädä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 234
|
« Vastaus #1209 : Joulukuu 09, 2020, 17:16:22 » |
|
Syväraumankadun rautatien tasoristeyksen liikennevalot pois käytöstä 14. ja 15. joulukuuta Syväraumankadun tasoristeyksen ja Hakunintien liittymäalueen liikennevalot ovat pois käytöstä 14.–15. joulukuuta liikennevalokojeen ja -opastimien vaihtotöiden vuoksi. Valmistelevia töitä tehdään jo 9. joulukuuta alkaen.
Rauman kaupungin tiedotteen mukaan liikennevalojen huoltotöitä tehdään ajoratojen ja junaradan välittömässä läheisyydessä. Alueella ovat voimassa myös työnaikaiset liikennejärjestelyt. Lisäksi liikennettä saatetaan joutua pysäyttämään ajoittain muun muassa nostimien siirroista johtuen.
Rautatien tasoristeyksen valo-ohjaus toimii normaalisti.
Alueella liikkuvia kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta, ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.
Rauman kaupungin aluepalvelut pahoittelee työstä aiheutuvaa häiriötä.https://ls24.fi/uutiset/syvaraumankadun-rautatien-tasoristeyksen-liikennevalot-pois-kaytosta-14-ja-15-joulukuuta Tuossa tasoristeyksessä on muuten kummallista se, että sen oikea nimi on Valtakadun tasoristeys, vaikka Syväraumankatu tuon tosiaan ylittää. Valtakatu lähtee itäkaakkoon päin tuosta noin 150 metrin päästä. On tullut todistettua muutamankin kerran, ettei valot vaihdu radan ylittäjille ollenkaan ja on täytynyt ajaa punaisia liikennevaloja päin. Muutenkin tukkoisen oloinen paikka ruuhka-aikaan, kun takana alle 100 metrin päässä on liikenneympyrä keskustan suunnasta tullessa. Tuo tasoristeys on myös veturin ohjaamosta katsottuna todella ongelmallinen. Puomit ovat monesti alhaalla minuuttikaupalla ennen junan/vaihtotyöyksikön tuloa, ja paikallisilla jalankulkijoilla ei ole mitään kunnioitusta tasoristeystä kohtaan vaan menevät puomien ali eivätkä välttämättä edes katso onko junaa tulossa. Tuohon pitäisi ehdottomasti saada eritasoratkaisu mutta haaveeksi taitaa jäädä. Risteys todellakin on ongelmallinen ja sitä on pohdittu ja suunniteltu pitkään. Radan alta ei pääse, koska merivesi on liian lähellä. Radan yli ei myöskään pääse, koska tila ei riitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 433
|
« Vastaus #1211 : Joulukuu 09, 2020, 21:00:46 » |
|
Tuo tasoristeys on myös veturin ohjaamosta katsottuna todella ongelmallinen. Puomit ovat monesti alhaalla minuuttikaupalla ennen junan/vaihtotyöyksikön tuloa, ja paikallisilla jalankulkijoilla ei ole mitään kunnioitusta tasoristeystä kohtaan vaan menevät puomien ali eivätkä välttämättä edes katso onko junaa tulossa.
»Valtkaru ylikäytvä» on kieltämättä hieman hankala moneltakin kantilta katsottuna. Kadunkäyttäjistä pahimpia ovat kuulemma rollaattorimummot ‒ itse en ole nähnyt, mutta ‒ heidän väitetään tosiaankin vaikka ryömivän puomien alta. Autolla sompaileva pystyy kiertämään paikan muutamassa minuutissa Luoteisväylän alikulkusillan kautta. Toki jos on jo ehtinyt kääntyä liikenneympyrästä Syväraumankadun suuntaan, ei ylikäytävän valon vaihtuessa vilkkumaan punaista pääse enää eteen eikä taakse. Näin minulle on käynyt paikallisliikenteen linja-autoja ajellessa monta kertaa. Elävimmin mieleen on jäänyt kevätpäiväntasauksena 20/3-2018 sattunut tapaus. Olin turkulaisena komennusmiehenä Raumalla tekemässä kahta (maanantaina 19. ja tiistaina 20. maaliskuuta) Rauma-Huittinen -pikavuoroja sisältävää iltavuoroa. Maanantain 19/3-2018 iltavuoron ollessa lopuillaan sain puhelun ajomestarilta ‒, tarvittaisiin kipeästi tekijää huomiseen Syvärauma-Paroalho -paikkuripäivään ‒ on sattunut useita sairastapauksia. Entisenä raumalaisena tunsin toki Raumaa varsin hyvin, mutten nyt sentään kaikkia Syvärauman ja Paroalhon sokkeloisia pikkukatuja. Pienellä suostuttelulla jouduin kuitenkin myöntyä pyyntöön lähteä paikkuriin kylmiltään. Illalla ehdin sentään hieman plärätä puhelinluettelon karttoja. Ja niin vain lähdin aamulla muina miehinä sompailemaan ensimmäistä kertaa »numeroautoa». Ensimmäinen tunnin lenkki meni kommelluksitta. Mutta kun lähdin toista kertaa Syväraumaa kohti, jäin juuri tuohon ansaan ympyrän ja ylikäytävän väliin. Harmiksi ylikäytävälle tuli vieläpä vaihtotyöyksikkö, ilmeisesti Pv 6762. Päivystäjässä oli 2600-sarjalainen sekä kaksikymmentäneljä koivulla kuormattua Sp:tä, jotka olivat lähdössä myöhemmin aamupäivällä junana T 53718 Äänekoskelle. Deeveri oli noutanut puutavarajunan Repolasta sekä siirsi sen jollekin pohjoisen puolen raiteelle. Pahaksi onneksi liikenteenohjaaja piti puomit alhaalla mennen tullen, joten jäin siinä myöhään varttitunnin. Pysäkeillä odottelevilta asiakkailta ei ymmärrettävästikään tullut kiitosta. Lisäksi kaupungin kaikki muutkin paikkurit joutuivat vaihtomatkustajien takia odottelemaan Savilan paikallisliikenneterminaalissa jääden itsekin myöhään. Vasta parissa lenkissä sain kurottua myöhästymisen kiinni. Tämä on arkipäivää Rauman paikallisliikenteessä. Illansuussa aurinko laski horisontin taakse, ja raatihuoneen kellotorni näyttäytyi toisenlaisessa valossa. Kun päivän päätteeksi, kymmenen paikkurilenkin jälkeen ajoin auton Lensunkadun linja-autovarikolle, olin myyty mies. Siinä oivalsin, että kuulun Raumalle ‒ Valtakadun ylikäytävästä huolimattakin. Turussa tulikin eleltyä kymmenen vuotta. Enkä juurtunut sinne. Turku oli nähty. Parannuksia tähän Valtakadun ylikäytävään on jo tehty. Muutama vuosi sitten Väylä pätkäisi ratapihalle raumalaisen vaihtotyönjohtajan tekemän aloitteen seurauksena raiteen R-323. Pikkupätkä vähentää junarunkojen edestä tai eteen siirtyvien päivystys- ja matkavetureiden käymisiä ylikäytävän takana.
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
|
|
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #1214 : Joulukuu 11, 2020, 18:26:22 » |
|
Tuo tasoristeys on myös veturin ohjaamosta katsottuna todella ongelmallinen. Puomit ovat monesti alhaalla minuuttikaupalla ennen junan/vaihtotyöyksikön tuloa, ja paikallisilla jalankulkijoilla ei ole mitään kunnioitusta tasoristeystä kohtaan vaan menevät puomien ali eivätkä välttämättä edes katso onko junaa tulossa.
»Valtkaru ylikäytvä» on kieltämättä hieman hankala moneltakin kantilta katsottuna. Kadunkäyttäjistä pahimpia ovat kuulemma rollaattorimummot ‒ itse en ole nähnyt, mutta ‒ heidän väitetään tosiaankin vaikka ryömivän puomien alta. Autolla sompaileva pystyy kiertämään paikan muutamassa minuutissa Luoteisväylän alikulkusillan kautta. Toki jos on jo ehtinyt kääntyä liikenneympyrästä Syväraumankadun suuntaan, ei ylikäytävän valon vaihtuessa vilkkumaan punaista pääse enää eteen eikä taakse. Näin minulle on käynyt paikallisliikenteen linja-autoja ajellessa monta kertaa. Elävimmin mieleen on jäänyt kevätpäiväntasauksena 20/3-2018 sattunut tapaus. Olin turkulaisena komennusmiehenä Raumalla tekemässä kahta (maanantaina 19. ja tiistaina 20. maaliskuuta) Rauma-Huittinen -pikavuoroja sisältävää iltavuoroa. Maanantain 19/3-2018 iltavuoron ollessa lopuillaan sain puhelun ajomestarilta ‒, tarvittaisiin kipeästi tekijää huomiseen Syvärauma-Paroalho -paikkuripäivään ‒ on sattunut useita sairastapauksia. Entisenä raumalaisena tunsin toki Raumaa varsin hyvin, mutten nyt sentään kaikkia Syvärauman ja Paroalhon sokkeloisia pikkukatuja. Pienellä suostuttelulla jouduin kuitenkin myöntyä pyyntöön lähteä paikkuriin kylmiltään. Illalla ehdin sentään hieman plärätä puhelinluettelon karttoja. Ja niin vain lähdin aamulla muina miehinä sompailemaan ensimmäistä kertaa »numeroautoa». Ensimmäinen tunnin lenkki meni kommelluksitta. Mutta kun lähdin toista kertaa Syväraumaa kohti, jäin juuri tuohon ansaan ympyrän ja ylikäytävän väliin. Harmiksi ylikäytävälle tuli vieläpä vaihtotyöyksikkö, ilmeisesti Pv 6762. Päivystäjässä oli 2600-sarjalainen sekä kaksikymmentäneljä koivulla kuormattua Sp:tä, jotka olivat lähdössä myöhemmin aamupäivällä junana T 53718 Äänekoskelle. Deeveri oli noutanut puutavarajunan Repolasta sekä siirsi sen jollekin pohjoisen puolen raiteelle. Pahaksi onneksi liikenteenohjaaja piti puomit alhaalla mennen tullen, joten jäin siinä myöhään varttitunnin. Pysäkeillä odottelevilta asiakkailta ei ymmärrettävästikään tullut kiitosta. Lisäksi kaupungin kaikki muutkin paikkurit joutuivat vaihtomatkustajien takia odottelemaan Savilan paikallisliikenneterminaalissa jääden itsekin myöhään. Vasta parissa lenkissä sain kurottua myöhästymisen kiinni. Tämä on arkipäivää Rauman paikallisliikenteessä. Illansuussa aurinko laski horisontin taakse, ja raatihuoneen kellotorni näyttäytyi toisenlaisessa valossa. Kun päivän päätteeksi, kymmenen paikkurilenkin jälkeen ajoin auton Lensunkadun linja-autovarikolle, olin myyty mies. Siinä oivalsin, että kuulun Raumalle ‒ Valtakadun ylikäytävästä huolimattakin. Turussa tulikin eleltyä kymmenen vuotta. Enkä juurtunut sinne. Turku oli nähty. Parannuksia tähän Valtakadun ylikäytävään on jo tehty. Muutama vuosi sitten Väylä pätkäisi ratapihalle raumalaisen vaihtotyönjohtajan tekemän aloitteen seurauksena raiteen R-323. Pikkupätkä vähentää junarunkojen edestä tai eteen siirtyvien päivystys- ja matkavetureiden käymisiä ylikäytävän takana. https://www.youtube.com/watch?v=pckw6TQ-aFw
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #1216 : Joulukuu 13, 2020, 01:18:25 » |
|
Kaipolan tehtaan alasajo alkaa hiljalleen vaikuttamaan, eräs aikakausi päättyy.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1217 : Joulukuu 13, 2020, 01:36:28 » |
|
Jäljelle jää enään 1 junapari Jämsänkosken ja Rauman välille, T 3430 ja T 3702.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #1218 : Joulukuu 14, 2020, 23:12:40 » |
|
Jäljelle jää enään 1 junapari Jämsänkosken ja Rauman välille, T 3430 ja T 3702.
Rauma saa metsä fibren tehtaasta lohtua. Varmaan raakapuun tuonti junillakin lisääntyy. Porin satamissa aika paljonkin odotuksia hiiliterminaalin, uuden vanadium tehtaan ja valmituneiden remonttien ansiosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #1219 : Joulukuu 15, 2020, 10:25:57 » |
|
Vanadiinitehdas tuskin rautatiekuljetuksia käyttää, ainakin jos raaka-aine tuodaan pitkälti ulkomailta tai Raahesta.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #1220 : Joulukuu 15, 2020, 18:07:55 » |
|
Vanadiinitehdas tuskin rautatiekuljetuksia käyttää, ainakin jos raaka-aine tuodaan pitkälti ulkomailta tai Raahesta.
Jää nähtäväksi miten käy, mutta uutisoinnissa kehuttiin lähellä olevia liikenneyhteyksiä satamaa, maantietä ja rautatietä. Nyt näytti olevan uutinen jännitteen kytkemisestä tahkoöuotoon. Kaupallinen liikenne uutisen mukaan alkaa kuitenkin vasta helmikuussa ja sitä ennen tehdään testiajoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1221 : Joulukuu 15, 2020, 20:29:23 » |
|
Vanadiinitehdas tuskin rautatiekuljetuksia käyttää, ainakin jos raaka-aine tuodaan pitkälti ulkomailta tai Raahesta.
Jää nähtäväksi miten käy, mutta uutisoinnissa kehuttiin lähellä olevia liikenneyhteyksiä satamaa, maantietä ja rautatietä. Nyt näytti olevan uutinen jännitteen kytkemisestä tahkoöuotoon. Kaupallinen liikenne uutisen mukaan alkaa kuitenkin vasta helmikuussa ja sitä ennen tehdään testiajoja. https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000007683504.htmlJutussa mainittiin että sähköisys palvelisi myös suunniteltua vanadiinin tuotantolaitosta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #1222 : Joulukuu 15, 2020, 21:03:02 » |
|
Tottakai se mainitaan, mutta jos nuo suunnitelmat mitä tuosta lukee pitävät paikkansa ei oikein ole järkeä rautatiekuljetuksille. Olishan se hienoa että tuonne tulisi juna Raahesta ja toinen Tornion kautta Luulajasta joka päivä mutta realismia siinä ei oikein ole.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #1223 : Joulukuu 15, 2020, 21:22:27 » |
|
Olishan se hienoa että tuonne tulisi juna Raahesta ja toinen Tornion kautta Luulajasta joka päivä mutta realismia siinä ei oikein ole.
Ajatttelin kyllä juuri samaa. SK jutussa mainittiin että vielä tämän vuoden puolella Tahkoluotoon ajetaan sähköistykseen liittyviä koejunia, ehkä seuraavaa hiilijunaa ei enään tarvi kauan odotella?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|