Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« : Lokakuu 26, 2017, 07:26:20 »

Demari (HDM 382) on jysäyttänyt kunnolla, kun vastekin nostettu suureksi.

Raasepori    26.10.2017 8:01:06    raideliikenneonnettomuus: suuri   
oli: raideliikenneonnettomuus: keskisuuri

Virallisia uutisia odotellaan.
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2017, 08:00:26 »

PV:n auto ja henkilövahinkoja, kertoo Yle.

https://yle.fi/uutiset/3-9901253
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2017, 09:16:21 »

Kolme on kuollut.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2017, 09:25:31 »

http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=34817

Ilmeisesti tämä tasoristeys, jossa pitäisi olla puomit. Tosin "Ylen toimittaja Veronica Monten kertoi paikan päältä, että onnettomuus sattui puomittomassa tasoristeyksessä." mikä on hieman ristiriitaista, sillä ainakin elokuussa otetuissa kuvissa näyttäisi olevan puomit.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2017, 09:48:34 »

Lienee Helmströmin tasoristeys.

Kuvia: https://yle.fi/uutiset/3-9901439
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2017, 10:05:38 »


No juu tuo on kyllä tosiaan vartioimaton. On voinut kuljettajalle tulla hieman yllätyksenä jos tuossa onkin joku ollut
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2017, 10:07:02 »

Kolme on kuollut.
Neljä.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2017, 10:10:24 »


No juu tuo on kyllä tosiaan vartioimaton. On voinut kuljettajalle tulla hieman yllätyksenä jos tuossa onkin joku ollut




https://flockler.com/thumbs/sites/17/raasepori_s1800x0_q80_noupscale.jpg Tuon kuvan perusteella on kyllä joku muu tasoristeys. Olisko sittenkin http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3482
tallennettu
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2017, 10:13:18 »

http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3484

Skogbyn tasoristeys kyseessä.

tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2017, 10:18:08 »

Lienee Helmströmin tasoristeys.


Linkin mukaan tämä risteys on viljelystiellä. TV-kuvissa autot seisoo kyllä melko leveällä asfattitiellä.

Lisäys: no tuossa edessä onkin tarkempi tieto ...
tallennettu
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #10 : Lokakuu 26, 2017, 10:33:47 »

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/26/har-ar-de-forsta-bilderna-fran-olycksplatsen-i-raseborg

Artikkelissa olevalla videolla näkyy onnettomuusvankan olevan 4405.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #11 : Lokakuu 26, 2017, 10:54:00 »

Juna pysyi kiskoilla, etupää meni vähän lyttyyn. Mitenkähän se matkustaja kuoli?
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2017, 10:56:40 »

Ruotsin Aftonbladet mukaan matkustaja on kuollut sairauskohtaukseen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KEbEe/flera-befaras-doda-i-allvarlig-jarnvagsolycka
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #13 : Lokakuu 26, 2017, 12:41:37 »

Tietäisikö joku kuinka monta junaa ajaa päivässä Karjaan ja  Hangon väliä? Niin tai tarkemmin Hangon ja Tammisaaren välillä.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #14 : Lokakuu 26, 2017, 12:46:38 »

Tietäisikö joku kuinka monta junaa ajaa päivässä Karjaan ja  Hangon väliä?

eilen mennyt kulkutietojen mukaan 22 junaa
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #15 : Lokakuu 26, 2017, 16:52:38 »

Paikalla oli kova lumisade, ja juna tuli auton kulkusuunnasta nähden hieman takaviistosta. Auton kuljettaja saanee kuitenkin rikossytteen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2017, 18:20:57 »

Paikalla oli kova lumisade, ja juna tuli auton kulkusuunnasta nähden hieman takaviistosta. Auton kuljettaja saanee kuitenkin rikossytteen.
X-muotoinen tasoristeys ja radassa kaarre tulosuunnassa.
Geometria sellainen että sisäänrakennettuna isompi riski tasarionnettomuuteen. 90 ast kulmassa tulisi tien ylittää rata. Paljonkohan näitä vastaavia tasareita löytyy tieverkolta?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #17 : Lokakuu 27, 2017, 21:50:38 »

Auton kuljettajaa epäillään vallan hirvittävistä rikoksista.

Jos kyseessä oli muu kuin puolustusvoimiin työsuhteessa olevasta henkilöstä, niin miten se on mahdollista? Noissa muissa puolustusvoimain hommissa kun ei oikein taida käydä selitys, että nyt on niin paska keli etten voi ajaa turvallisesti ja joudun kieltäytymään annetusta tehtävästä. Tai ainahan sitä voi kieltäytyä ihan mistä vaan, mutta kieltäytymisen seuraukset saattavat olla kohtuuttomia. Tuskin tätä asiaa käsitellään sotarikoksiin liittyvän lainsäädännön puitteissa, vai oliko tuolla juuri tuolloin vallitseva tila sotatila?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #18 : Lokakuu 27, 2017, 22:50:57 »

Kävin lukemassa muutaman aihetta käsittelevän pääkirjoituksen tämän päivän lehdistä. Ei mitenkään yllättävää, että artikkelitoimittajasedät ovat kaikkialla maassa halukkaita ratkaisemaan asioita lisäämällä rahoitusta. Oikeastaan missään mediassa ei ole käsitelty aihetta nolla euroa maksavan aktiivisen turvallisuusajattelun näkökulmasta.

Tässä tapauksessa aktiivista turvallisuusajattelua olisi poikkeuksellisen helppo toteuttaa, kun kysymyksessä on iso yhteiskunnallinen toimija:

- Todetaan, että varuskunnan kuorma-autoilla tapahtuvia henkilökuljetuksia ajetaan säännöllisesti, huonoissakin säissä, näkemältään vaikean ja melko vilkkaasti junaliikennöidyn tasoristeyksen yli
- Matkustajien turvallisuus on poikkeuksellisen huono, koska he ovat pressun sisällä, eivätkä siksi tiedä lainkaan yrittää pelastautua vaaran uhatessa
- Kuljettajat ovat poikkeuksetta nuoria ja kokemattomia
- Todetaan, että tämä on liian suuri turvallisuusriski, eikä sellaista voi ottaa
- Tehdään aktiivisia turvallisuustoimenpiteitä riskin poistamiseksi

Puolustusvoimissa ei ole pulaa sen enempää ajasta kuin sotilaista, joten tällaisen tasoristeyksen ylitys voitaisiin vaivattomasti hoitaa näin:

- Kuorma-autokulkueen ensimmäinen auto pysähtyy ennen tasoristeystä
- Kyydistä jää yksi sotilas, jonka tehtävä on seurata radan liikennettä ja antaa ylityslupa kullekin kuorma-autolle erikseen
- Turvahenkilö nousee kyytiin viimeiseen autoon

Tälle toimintatavan muutokselle tarvitaan rahoitusta: 0 euroa. Mitä kertoo ajan todellisuudesta, ettei tällainen näkökulma esiinny keskustelussa lainkaan, vaan sedät ja tädit puhuvat rahoituksesta?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #19 : Lokakuu 27, 2017, 23:47:15 »

Kävin lukemassa muutaman aihetta käsittelevän pääkirjoituksen tämän päivän lehdistä. Ei mitenkään yllättävää, että artikkelitoimittajasedät ovat kaikkialla maassa halukkaita ratkaisemaan asioita lisäämällä rahoitusta. Oikeastaan missään mediassa ei ole käsitelty aihetta nolla euroa maksavan aktiivisen turvallisuusajattelun näkökulmasta.

Tässä tapauksessa aktiivista turvallisuusajattelua olisi poikkeuksellisen helppo toteuttaa, kun kysymyksessä on iso yhteiskunnallinen toimija:

- Todetaan, että varuskunnan kuorma-autoilla tapahtuvia henkilökuljetuksia ajetaan säännöllisesti, huonoissakin säissä, näkemältään vaikean ja melko vilkkaasti junaliikennöidyn tasoristeyksen yli
- Matkustajien turvallisuus on poikkeuksellisen huono, koska he ovat pressun sisällä, eivätkä siksi tiedä lainkaan yrittää pelastautua vaaran uhatessa
- Kuljettajat ovat poikkeuksetta nuoria ja kokemattomia
- Todetaan, että tämä on liian suuri turvallisuusriski, eikä sellaista voi ottaa
- Tehdään aktiivisia turvallisuustoimenpiteitä riskin poistamiseksi

Puolustusvoimissa ei ole pulaa sen enempää ajasta kuin sotilaista, joten tällaisen tasoristeyksen ylitys voitaisiin vaivattomasti hoitaa näin:

- Kuorma-autokulkueen ensimmäinen auto pysähtyy ennen tasoristeystä
- Kyydistä jää yksi sotilas, jonka tehtävä on seurata radan liikennettä ja antaa ylityslupa kullekin kuorma-autolle erikseen
- Turvahenkilö nousee kyytiin viimeiseen autoon

Tälle toimintatavan muutokselle tarvitaan rahoitusta: 0 euroa. Mitä kertoo ajan todellisuudesta, ettei tällainen näkökulma esiinny keskustelussa lainkaan, vaan sedät ja tädit puhuvat rahoituksesta?

Näin se asia hoituisi kustannustehokkaasti, toisaalta jos auton kuljettaja ei ole junaa havainnut, niin olisiko sitä havainnut auton ulkopuolinen tarkkailijakaan riittävän ajoissa. Toki junan alle jääminen estyy tehokkaimmin olematta junan kulkureitillä silloin kun sillä kulkee juna, mutta tässä on muutama inhimillinen ongelma.

No OTK etsii syitä, ei niinkään syyllisiä ja esittää myös ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, jotka joskus ovat mahdottomia toteuttaa, ja taas joskus aivan pienellä vaivalla saavutetttavissa.  Media ja asiantuntijat nyt ajavat vaan omaa asiaansa, ja jos ankkalammikossa on pienikin riski johonkin, niin se on tukittava kustannuksista piittaamatta, näin se ikävä kyllä menee täältä länteen.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 841


« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2017, 05:37:36 »

Petri puhuu asiaa. Minä ainakin muistan, että kun olin kertaamassa kesäkuussa 1980 niin Riksuun (olin 1977 siellä viestissä) kokoontumisen jälkeen lähdettiin pitkässä letkassa jonnekin Vihtiin mettäkeikalle.

Kalusto oli monen kirjavaa mm. meikäläisen porukka ”matkusti” 502 Valmetin vetämässä jousittamattomassa (sen tunnisti hyvin takalistossa) peräkärryssä, lavalla oltiin kuin ”sillit suolassa” reput ja aseet sikin sokin. Matka kesti varmaan pari tuntia. Letka pysähtyi aina välillä päästämään takaa tulijat ohi.

Letkassa oli ns. etu ja taka-auto, joissa olivat suuret valkoiset kyltit, joissa muistaakseni luki Sotilassaattue? oliko vielä pituuskin ilmoitettu?. Etenemisvauhti oli varmaan 40 kilsaa tunnissa (soppatykin ja Valmetin kattonopeus), joidenkin autojen perässä keikkui sodan aikaisia soppatykkejä ym. muuta sälää.  Eli silloin letka liikkui puskuri puskurissa ja välillä päästettiin jono ohi, varmaan etu/taka autojen kuskit avittivat tässä.
 
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin nykyjään kaikki teillä liikkuva (pyörä) kalusto pystyy kulkemaan 80 km tunnissa. Mm. kaikki 50/60-luvun vedettävä tykkikalusto on niiltä osin rakennettu uudelleen tätä silmällä pitäen. Onko nykyjään tapana että saattue liikkuu (olen nähnyt Itäväylällä/Kehä 1:lä näin tapahtuvan)”vapaamuotoisesti” päästäen muita autoja joustavasti ohi, eli ei ole enää mitään etu/taka autoja.  Täältä löytyy varmasti asiasta tietäviä nuorukaisia. Sen verran muistan, että ainakin 70-luvulla autosotamiehet olivat ns. parempaa väkeä, olivat polleaa poikaa kun saivat tornikazsin (viesti/radioauto) ”kirjoille”. Ruokahuoltokin heillä toimi paremmin, pääsivät valitsemaan etukäteen parhaat palat päältä, joita sitten nupissa (sateensuojassa) istuen söivät.       
tallennettu

Skiffari 40
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2017, 09:24:23 »

Risteys oli muodoltaan epäedullinen, mutta se ei ollut onnettomuudelle osasyy.
Kaiken järjen mukaan Puolustusvoimilla on voimassa määräys, että ainakin miehistökuljetuksissa tulee ohjaamossa olla oikealla penkillä henkilö, tähystäjä. Tämän tehtävä on tähystää oikeaa puolta ja etenkin sen takaviistoa, jota kuljettaja ei näe riittävästi nykyisilläkään peileillä.
Kuljettaja voi ilmoittaa ajamisen edellyttävän tehtävästään huolehtivan tähystäjän apua.
Tähystäjän jalkautuminen voi myös olla aiheellista.

Kuljettajan varomattomuuden ohella onnettomuuden perussyy on ollut riittämätön näkyvys.
Tämä johtui sakeasta loskalumisateesta ja moottorivaunun nokan maastoutusmaalauksesta.
Lisäksi moottorivaunun nokka ala-ajovaloineen vastaa radansuuntaiselle päätiellä kulkeneiden linja- ja kuorma-autojen nokkia kooltaan ja muodoltaan.
On päivänselvää että onnettomuuskelin aikana olisi Erkki Aallon voimakas väritys nokassa suuresti parantanut havaittavuutta verrattuna VR:n johdon vihervouhottajien pastelliväritykseen.
Tältä osin osavastuuta on VR:llä, ja jonka pitää ottaa huonosti harkittu värityspäätöksensä oikaisuharkintaan.

Muutakin on tehtävissä vähäisin kustannuksin, ja traaginen onnettomuus oletettavasti herättää passiivisuudesta.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #22 : Lokakuu 28, 2017, 10:57:54 »

Se, että armeija alkaisi käyttää autosta poistuvaa liikenteenohjaajaa, ei auta siviiliajoneuvoja. Tasoristeysonnettomuuksissa kuolee todella paljon ihmisiä, jos vertaa junamatkustajien onnettomuuskuolemien määrään, joka useimpina vuosina on 0 henkilöä.

Mutta moni tasoristeyksen kautta kulkeva tie on harvaan liikennöity. Ja rahat ovat vähissä, kuten Suomen kuvalehtikin tietää.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vartioimattomia-tasoristeyksia-yli-2-000-uusi-edullinen-varoituslaitteisto-testissa-rahat-eivat-riita/
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #23 : Lokakuu 28, 2017, 11:02:04 »

Jos oikeanpuoleisella etupenkillä istuvan tehtävänä oli tarkkailla liikennettä siellä, mihin kuljettaja ei näe, eikö hänenkin pitäisi saada rikossyyte? Vaikka minusta, jos jotakuta täytyy välttämättä syyttää oikeudessa, olisi ehkä parempi syyttää varusmiesten esimiehiä.  Huh
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 717


« Vastaus #24 : Lokakuu 28, 2017, 12:26:21 »

Jos oikeanpuoleisella etupenkillä istuvan tehtävänä oli tarkkailla liikennettä siellä, mihin kuljettaja ei näe, eikö hänenkin pitäisi saada rikossyyte? Vaikka minusta, jos jotakuta täytyy välttämättä syyttää oikeudessa, olisi ehkä parempi syyttää varusmiesten esimiehiä.  Huh
Ja sitä joka vaalensi kaluston keulat...
Mutta eihän esimiesasemassa olevia voida panna vastuuseen.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Raaseporissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina