Vuosia sitten 1990-luvun alussa jouduin paljonkin tekemisiin Petsamon nikkelin kanssa kun olin töissä liikenneministeriössä. Silloin tuotiin rekoilla nikkeliä suoraan kaivoksilta Petsamosta Harjavaltaan, mutta kantona kaskessa oli Norjan lainsäädäntö, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmän maksimipainot ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa. Suomi tarjouti rakentamaan Jäämerentien uudestaan Petsamoon, mutta siihen taas neuvostoarmeija ei suostunut. Kompromissiksi taisi jäädä sitten se, että TVH - vai olisiko jo tuolloin ollut TVL - otti hoitaakseen Utsjeon ja Norjan itärajan välisen tieosuuden kunnosspidon. - Kuljetusten määrää en enää muista, ja asia jäi "tärkeämpien" ongelmien kuten itärajan puunkuljetuksen varjoon.
Mielenkiintoista tietoa.
Tuolloinhan vähän joka paikassa itärajalla oli tilapäisiä vain puunkuljetukseen avattuja rajanylityspaikkoja, olihan tukkikuormien tuonti idästä melkoista sirkusta. - Nyt sekin on vähentynyt, kun venäläiset ovat keksineet, että he voivat itsekin käyttää metsävarojaan ja koska vihreät arvot ja vihreä liike on nostanut päätään Venäjälläkin.
Et taida paljoa liikkua 6-tiellä? Siellä tulee vastaa jatkuvana virtana venäläisiä puoliperävaunullisia tukkirekkoja kun puuntuonti on siirtynyt pitkälle kumipyörille. Näitä tukkirekkoja on paljon siksikin, että venäläisten mittojen mukaiset puoliperävaunut ottavat alle puolet kuormaa suomalaisiin rekkoihin verrattuna.
Mainittakoon vielä off-topicina, että Suomessa rekkapainot ovat Euroopan suurimpia. Ilmeisesti vain Australiassa saa ajella vieläkin suuremmilla yhdistelmillä.
Ruotsiin on tulossa 74 tonnin rekat.