Perjantain MT:ssä 18.12. oli pari rautatieaiheista juttua. Linkki tiivistelmään:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/nakoislehti/tiiserit/12/fi_FI/vr_sulki_sallan_radan_kesaan_asti/.
Sallasta jäi noin tuhat mottia puuta autoilla kuljetettavaksi, koska VR päätti sulkea radan joulukuun alussa. Rata pysyy suljettuna kesäkuuhun saakka. Puutavaran lastaus keskitetään Kemijärvelle, mikä vähentää jatkossa Sallan radan lastauspaikkojen tarvetta. Samassa jutussa mainittiin VR:n sulkevan maasta noin 15 puutavaran lastauspaikkaa ja keskittävän palveluita isoihin terminaaleihin. Mm. Kainuussa lakkautusuhan alla ovat Vuokatti ja Ämmänsaari. Isot palveluterminaalit ovat tulossa Kontiomäelle ja Vääkiöön.
Uusille henkilöliikenteen toimijoille aukesi lupa hallituksen päätöksen (3.12.) myötä ajaa matkustajajunilla vain VR:n verkoston ulkopuolisilla radoilla. Eli VR:llä on yksinoikeus omilla reiteillään. Proxion Oy:n tj:n Petri Puikkosen mukaan esimerkiksi vasta kunnostettu rataosa Pieksämäki-Savonlinna voisi olla harkitsemisen arvoinen.... MUTTA: rataosalla Pieksämäki-Huutokoski on VR:n henkilöliikennettä, joten kilpailijoille matkustajaliikenne olisi sallittu vain välillä Savonlinna-Huutokoski, jossa VR ei edes pysähdy.
Näin valtio siis edistää raideliikenteen kehittymistä...