Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Hyvinkään ja Karjaan välille rakennetaan JKV:tä!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« : Heinäkuu 28, 2009, 05:41:52 »

Lohjalla ainakin on täysi tohina rakentamisessa käynnissä ja ilmeisesti myös Nummelassa!

Ajattelin nyt tälläisen tänne kirjoittaa jos joku ei vaikka ole ollut tietoinen asiasta ja saattaapa rakennustöissä olla jotain kuvaamisenkin arvoista!

Tietoja työmaan edistymisestähän voi nyt vaikka laittaa tähän viestiketjuun.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2009, 09:11:04 »

Nummelassa ei ole nyt viikkoon tapahtunut oikeastaan mitään. Aseman raiteella kaksi on seissyt viime viikon lopulta saakka Tka 7 kolmen vaunun kanssa ilmeisesti jotakin puuhastelua odotellen.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2009, 20:40:10 »

Ainakin Lohjan Hyvinkään pään tulo-opstimelle saakka on vedetty kaapeleita, ilmeisesti kaapeliauralla.
Myöskin Nummelassa on havaittavissa kaapeleita radan penkalla.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2009, 15:37:23 »

Päivitetään hieman tilannetta Nummelan osalta.

Maanantaina ratapihan laitaan tuotiin RHK:n sininen asetinlaitekontti aseman tasoristeyksen Hyvinkään puolelle 3. raiteen viereen.

Tällä viikolla on myös kaivettu opastimien jalkoja maahan. Tulosuunnan pääopastin Hyvinkään suunnasta tullessa näyttää siirtyvän joitakin satoja metrejä Hyvinkään suuntaan Kuoppanummentien tasoristeyksen eteen.

Lähtösuunnan pääopastimet näyttävät myös tulevan raiteelle 2 molempiin suuntiin, vaikka ei sinne junaa saada ainakaan rakenteilla olevalla järjestelmällä ilman paikallista junasuorittajaa. Nykyraidepituudellakin sinne olisi hyvin mahtunut esim. Dm12-siirtoajoja, ratatyökoneita tai muita hieman alle 400 metrin tavarajunia kohtaamaan - puhumattakaan, jos kohtausraidetta olisi jatkettu vielä pari sataa metriä kuten alunperin oli tarkoituskin...
tallennettu
Kim Metso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2009, 19:04:55 »

Liittyykö tämä
http://vaunut.org/kuva/57931
tähän?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2009, 18:45:44 »

Tehdään taas pieni tilannekatsaus siihen, miltä Nummelassa näyttää.

Ratapihalle on ilmestynyt uusia ja vielä mahallaan makaavia opastimia:
- P371, pääopastin + esiopastin, tulosuunnan pääopastin Rajamäeltä
- P361, P362: lähtösuunnan pääopastimet Lohjalle
- E361, E362: lähtösuunnan pääopastimet Rajamäelle

Kasvavat kilometrit kulkevat siis ilmansuuntaa nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin P:t osoittavat kohti etelää ja päinvastoin. Kaikki opastimet ovat näysin normaaleita opastimia, eli ainakaan Nummelassa ei nähdä niitä uusia LED-opastimia, joita mainittiin Resiinassa tulevan Kirkniemeen. (Tuleekohan niitä?)

Lisäksi jossakin vaiheessa raide 2 on lenkitetty kiskonjatkosten osalta ilmeisesti raiteen vapaanaolon valvontaa varten.

Kauko-ohjauksen valmistuttua rataosalta katoaa siis Otalammen ja Röykän liikennepaikat (http://www.rhk.fi/@Bin/2878161/20090423_muutoksia_rautatieliikennepaikoissa.pdf), eli jatkossa Nummelan ja Rajamäen väli mitoittaa junien kulkemista peräkkäin, mikä tarkoittaa, infrastruktuurin tarjoaman kapasiteetin pienenemistä hieman nykyisestä.

tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2009, 19:08:15 »

Nummelan tulo-opastimet A½ ja B½ on poistettu käytöstä. Opastimet ovat edelleen pystyssä, mutta varustettuina pätemättömyysmerkeillä. Toistaiseksi ratapihalla ei ole lainkaan opastimia käytössä ennen uusien opastimien käyttöönottoa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2009, 16:51:30 »

Nummelasta kaadettiin eilen vanhat opastimet ja maastosta poistettiin myös vanhat turvalaitekaapit jne... Uudet opastimet on otettu käyttöön tämän päivän aikana.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2009, 18:25:07 »

Tämän päivän aikana on otettu uudet opastimet käyttöön Lohjallakin.

Itse JKV:n tilanteesta en kyllä tiedä, mutta luulisin noiden opastimien toiminnan senkin vaativan?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2009, 20:16:09 »

Itse JKV:n tilanteesta en kyllä tiedä, mutta luulisin noiden opastimien toiminnan senkin vaativan?

Ainakin Nummelassa kaikki baliisit ovat vielä peltilevyjen alla. JKV otetaan varmaan käyttöön, kun kaikki turvalaitteet on saatu käytöön.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #10 : Joulukuu 08, 2009, 22:18:52 »

Itse JKV:n tilanteesta en kyllä tiedä, mutta luulisin noiden opastimien toiminnan senkin vaativan?

Opastimille on se ja sama, onko baliiseja olemassa, käytössä vai missälie. Baliisit vain välittävät tietoa veturilaitteistolle, mutta eivät saa mitään tietoa esimerkiksi ylittävistä junista.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2009, 01:31:43 »

JKV on käytössä tai ainakin baliisivika on ilmennyt.

Lohjan Nummelan pään esiön baliisit eivät missään vaiheessa olleet peitettyinä millään.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2009, 03:21:37 »

JKV on käytössä tai ainakin baliisivika on ilmennyt.

Lohjan Nummelan pään esiön baliisit eivät missään vaiheessa olleet peitettyinä millään.

Mikäli veturilaitteistolla on tiedossa, ettei JKV ole alueella käytössä, se jättää huomiotta peittämättömätkin baliisit.

EDIT: Perkele, 300. viesti.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2009, 17:27:21 »

Käsittääkseni nämä opastimien väreistä kertovat baliisit kykenevät lähettämään useammanlaista tietoa, eli on kai mahdollista etteivät ne lähetä kytkemättöminä minkäänlaista tietoa?
Olisi siis mielenkiintoista tietää lähettävätkö jatkuvasti tietoaan vai ainoastaan junan lähettimen aktivoidessa ne?

Outo juttu sinänsä tuo baliisivika, sillä juna kulki kohti Hyvinkäätä, eli käsittääkseni noilla baliiseilla ei pitäisi olla mitään tarpeellista tietoa annettavanaan?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #14 : Joulukuu 09, 2009, 18:43:20 »

Käsittääkseni nämä opastimien väreistä kertovat baliisit kykenevät lähettämään useammanlaista tietoa, eli on kai mahdollista etteivät ne lähetä kytkemättöminä minkäänlaista tietoa?
Olisi siis mielenkiintoista tietää lähettävätkö jatkuvasti tietoaan vai ainoastaan junan lähettimen aktivoidessa ne?

Outo juttu sinänsä tuo baliisivika, sillä juna kulki kohti Hyvinkäätä, eli käsittääkseni noilla baliiseilla ei pitäisi olla mitään tarpeellista tietoa annettavanaan?

Veturin alla oleva antenni lähettää jatkuvaa signaalia kiskojen väliin, mistä baliisi saa tarvitsemansa virran ja välittää tällöin sanomansa JKV-laitteelle. En tiedä, annetaanko opastimien yhteydessä käytännössä myös käyttöjännite sähköverkon kautta baliiseille, mutta esimerkiksi nopeusrajoitusten yhteydessä ei erillistä virransyöttöä tarvita.

Kävin äsken katsomassa tilannetta Nummelan asemalla ja täällä on ainakin sekä Rajamäen ja Lohjan suuntiin rakennusalueen merkit ja baliisit edelleen paikoillaan. Uudet turvalaitteet on kuitenkin tarkoitus ottaa käyttöön vielä tämän vuoden aikana.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #15 : Joulukuu 10, 2009, 14:01:14 »

Kilometrit kasvavat Helsingistä poispäin lukien. Ainakin vanhan kaavan mukaan myös pohjoiseen mennään poispäin Helsingistä.  Kilometrit kasvavat pohjoiseen mentäessä. Muistaakseni Tku- Tl- väli on päinvastoin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2543


« Vastaus #16 : Joulukuu 10, 2009, 14:52:28 »

Kilometrit kasvavat Helsingistä poispäin lukien. Ainakin vanhan kaavan mukaan myös pohjoiseen mennään poispäin Helsingistä.  Kilometrit kasvavat pohjoiseen mentäessä. Muistaakseni Tku- Tl- väli on päinvastoin.
Toijala-Turku ja Hyvinkää-Hanko kilometrit kasvavat tässä suunnassa johtuen ratojen rakentamisen aikaisesta tilanteesta eli mihin suuntaan verkko kasvoi. Kilometrien kasvun suuntaa on myöhemmin muutettu osalla Oulun ja Nurmeksen väliä, mutta muutoin taitaa alkuperäinen kasvusuunta olla voimassa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2197


« Vastaus #17 : Joulukuu 10, 2009, 16:06:24 »

Kilometrien kasvusuunnan muutumisesta on keskustettu aikaisemmin tällä keskustelupalstalla Knoppiketjussa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,921.msg5707.html#msg5707

ja sieltä pomittuna ratoja:

* Elisenvaara - Parikkala - Savonlinna

* Kontiomäki - Juurikkalahti on muutettu Kuopion kautta kulkevasta laskennasta Sortavalan kautta kulkevaan laskentaan keväällä 1972.
 
* Imatra Tavara - Imatrankoski raja.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #18 : Joulukuu 15, 2009, 18:27:59 »

Tänään oli Dv12 2739 suorittamassa JKV-koeajoja ainakin täällä Nummelassa pari tuntia illalla. Kuulemma JKV saadaan ehkä vielä tällä viikolla käyttöön.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Hyvinkään ja Karjaan välille rakennetaan JKV:tä!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina