Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunamarkkinoille tuli uusi yrittäjä, jolla on suuret suunnitelmat...  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Markus Selin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #100 : Heinäkuu 11, 2024, 20:38:42 »

Eikö VR:llä vielä käytössä olevat Sm2:t ole käyneet/kaymässä juuri toisen saneerausohjelman läpi vai onko kyseessä vain vihertyminen ja penkkien vaihto?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #101 : Heinäkuu 12, 2024, 04:22:32 »

Muistaakseni myös Proxion Trainilla, joka nyt tunnetaan Fenniarailina, kesti yli viisi vuotta ensimmäisistä suunnitelmista liikenteen aloittamiseen. Silloin oli lähtötilanteessa sentään lainsäädäntö valmis, nyt ollaan vasta lähestymässä tässä mielessä nollapistettä.

Huomio kiinnittyy siihen, että vaikeuksista huolimatta yhtiön rahoittajat ovat edelleen mukana. Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.

Noh Venäjän liikenne sallittiin kilpailulle 2016 vuoden lopulla, että lainsäädöntö ei ihan tasapuolinen ennen sitä. 
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1347


« Vastaus #102 : Heinäkuu 12, 2024, 05:58:40 »


Innostus päästä junalla ulkomaille eli Haaparantaan kiihtyy

"Ensi vuoden alussa valmistuva Tornion ja Haaparannan välisen rautatien sähköistyminen ja sen myötä radan avautuminen matkustajajunaliikenteelle on saanut rautatieyhtiöt suunnitelmineen liikkeelle.

Sekä VR että toimintaansa aloittava Suomen Lähijunat oy suunnittelee matkustajajunaliikenteen aloittamista Suomen ja Ruotsin välillä."

https://yle.fi/a/74-20099269
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #103 : Heinäkuu 12, 2024, 08:56:59 »

Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.
Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa.

Taitaisinko tämän paremmin sanoa - päällekkäin on pino munia ja kanoja.

Tottakai yhtiö on alussa nakkiputkatasoa, koska toimivia markkinoita ei ole tässä maassa olemassakaan. Asiakaskuntaa ja hankintaosaamista ei ole, koska alueellisen matkustajajunaliikenteen tilaaminen olisi tällä hetkellä peräti r i k o s .

Sopivaa kalustohuollon osaamista ei mitenkään itsestäänselvästi ole, koska VR:n kalustoa huoltavat firmat huoltavat - pelkästään VR:n kalustoa. Jos tavoitteena on rakentaa tyhjään koriin moderni tekniikka, kyseessä on huollon kannalta uusi juna. Ja jo ennenkuin keskustelu harhautuu nippelitasolle, on hyvä huomata että iso osa huoltotöistä voidaan tilata mistäpäin Eurooppaa tahansa. Yksikään vireillä olleista junayhtiöhankkeista ei ole kaatunut huollon puutteeseen.

Mikä tärkeintä, lainsääntäjän suuntaan täytyy riittävän lennokkaiden visioiden muodossa tehdä selväksi se, miksi lainsäädäntö kannattaa päivittää aitoon monitoimijaympäristöön sopivaksi. Muuten lainsäätäjä ajattelee, ettei "toimivaa" kannata korjata, sehän sisältää riskin oman kannatuksen putoamisesta. Sama pätee kuntapäättäjiin.

Näinmuodoin en vielä sijoittaisi kirvesosakkeitani kaivoon. Kuten Fenniarailin esimerkki näyttää, uuden junayrittäjän kaksi tärkeintä ominaisuutta ovat osaaminen ja äärimmäinen kärsivällisyys, kaiken muun saa kyllä hommattua riittävän pitkän ajan kuluessa.
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunamarkkinoille tuli uusi yrittäjä, jolla on suuret suunnitelmat...  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina