Toissa viikolla (2.2.2011) oli lehdessä juttua Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen maakuntaliittojen ratasuunnitelmasta Lahti-Heinola-Jyväskylä; ts. Lahdesta Jyväskylään Päijänteen itäpuolitse. Onkohan tämä kuinkakin realistisella pähkäilyasteella, vai onko kyse vain haaveilijoiden utopiasta?
Etsin suunnitelmasta tietoja netistä, ja löysinkin suunnitelman. Tosin se oli jo vuodelta 1912:
http://kaupunginkirjasto.lahti.fi/vellamo/Digitoidut/rautatielahdestaheinolan.pdf Vaan näkyypä saman reitin suunnitelmia olleen sitäkin aikaisemmin, jos kohta myöhemminkin. Toteutuskelpoisena reittiä ei siis ainakaan toistaiseksi ole pidetty. Jo yli sadan vuoden ajan.
Sen etsimäni suunnitelman esittely näkyy olevan tuolla:
http://www.keskisuomi.fi/filebank/12084-KSL_NORA_esittely_31_1_2011.pdfTäydennys: Suunnitelman varsinainen tavoite näkyy olevan matka-ajan lyhentäminen Jyväskylästä Helsinkiin alle kahteen tuntiin. Tämä nimenomainen utelemani suunnitelma Lahti-Heinola-Jyväskylä on vain yksi reititysvaihtoehto, mutta sattuneesta syystä minulle itselleni perin mieluisa.
Onkohan tämänkin hahmotelman yhtenä innoittajana ollut Ratahallintokeskuksen PTS- suunnitelman tarkistus, eli RATA 2025 -työ, jota Itä-Suomen neuvottelukunta moitti jo vuonna 2006 Itä-Suomen huonosta huomioonottamisesta:
http://rakennerahastot.ita-suomi.fi/alueportaali/www/fi/muu_yhteistyo/Ita-Suomen_neuvottelukunta/kannanotto_rata2025_190406.pdf . En tunne RATA 2025:n hahmotelmia, mutta mitenkähän siinä mahtaa olla otettu huomioon Helsinki-Jyväskylä -yhteyden nopeuttaminen?
Tämmöistä pähkäilyä syntyy, kun hyppää johonkin suunnitelmaan varsin myöhään, tuntematta sen tilannetta, kun hlökohtainen kiinnostus syntyy perin myöhäisessä vaiheessa.