Petri: kerran vielä
:
Kalustopankilla on tässä keskustelussa minun ymmärtääkseni tarkoitettu juuri sellaista, mihin itse viittasit omassa kirjoituksessasi: enemmän tai vähemmän mahtimääräyksellä siirretään tai pakko-otetaan VR Oy:n kalustoa kalustopankkiin, perusteluna se, että VR Oy on "saanut" kaluston aikoinaan apporttina omistukseensa. (En vieläkään ymmärrä, miten jonkun Itellan, Altian tai Valmetin, tai minkä hyvänsä yhtiön, johon valtio on joskus sijoittanut veronmaksajien varoja, asema poikkeaa VR Oy:stä. Mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa. ) Kalustopankki kerätköön toki varoja omistamansa kaluston kunnossapitoon ja uudishankintoihin.
Jos tällainen toimisi Suomessa, asiassa olisi paljon hyvää ja käyttökelpoista, myös nykyisen VR Oy:n kannalta, jolle kaluston hallinnointi ja kunnossapito tuntuu olevan melkoinen kivi kengässä. Mutta, jos yhtään omaan ennustajan lahjoja, jos tällainen toimisi Suomessa, se yhtiöitettäisiin, jota seuraisi tuloksentekovelvoite; Kalustopankki Oy tekisi silkkaa rahaa vuokraamallaan kalustolla, ja tämä taas nostaisi kaluston vuokria suhteessa yleishyödylliseen, puhtaasti valtiolliseen kalustopankkiin. Vuokrien suhteellinen korkeus puolestaan heikentäisi rautatieliikenteen kilpailuasemaa, ja tämä saattaisi hyvinkin sopia nykyiseen, maantierahteja suosivaan liikennepolitiikkaan.
Ja liisausyrityksellä tarkoitan nimenomaan
yksityistä kaluston vuokraajaa, joka on hankkinut kaluston mistä nyt onkaan hankkinut ja joka
syntyy markkinoiden tarpeista sen sijaan, että se mahtikäskyllä perustettaisiin olemassa olevan, entisen valtiollisen kaluston ympärille. Tämä ero lienee selvä viimeistään nyt?
Kun en itse tiedä muiden maiden rautatieliikennepolitiikasta paljoakaan, niin Simo Virtasen väite, jonka mukaan
monissa maissa toimii
valtiollisia kalustopankkeja, oli erittäin kiintoisa. Viimeistään valtiollisuus rajaa tästä ulos erilaiset poolit ja mainitsemani yksityiset liisausfirmat; rajaaja on Simo Virtasen sanamuoto, eikä minun "keinotekoiset" rajoitukseni.
Eli toimiiko valtiollisia kalustopankkeja sittenkään missään muualla kuin Ruotsissa?