Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturin karkumatka  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« : Joulukuu 05, 2014, 11:27:35 »

Aikalailla uskomaton tapaus.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/veturi-lahti-mysteerisesti-liikkeelle-rautaruukilta-pysaytettiin-ilman-kuljettajaa/683323/

Poliisi pyytää silminnäkijähavaintoja junanveturista, joka liikkui rautatiellä Raahessa perjantaiaamuna.

Veturi oli jostain syystä päässyt liikkeelle SSAB:n Rautaruukin tehdasalueelta. Se liikkui kiskoja pitkin Pattijoen Kastellintielle asti ennen kun se saatiin pysäytettyä.

Junassa ei ollut pysäyttämishetkellä ketään sisällä.


Kaipa vapaudenkaipuu voi yllättää veturinkin...  Virnistää
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 798


« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2014, 12:38:08 »

”Veturi lähti liikkeelle noin kello 5.45, ja se saatiin kiinni aamuseitsemän aikaan. Veturi liikkui Pattijoen suuntaan. Liikkeessä ollut veturi saatiin pysäytettyä noin kymmenen kilometrin päässä lähtöpaikasta. Veturissa ei ollut ketään sisällä”.
”Punainen veturi on 3-akselinen ja noin rekka-auton nupin kokoinen. Ikkunoiden alaosan kohdalla on valkoinen raita”.
  
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1417769021695.html 
        
Näitkö aamulla punaista veturia? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014120518894427_uu.shtml  
  
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1782


« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2014, 13:39:13 »

Mielenkiintoista, veturi on mennyt läpi useammasta tasoristeyksestäkin ennen kuin se saatiin kiinni täällä Pikarinmäen tasoristeyksen tienoilla:

http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=4434

Sattumalta yhtä lukuun ottamatta kaikissa oli varoituslaitos ja varoituslaitteet ovat varmastikin toimineet aivan suunnitellusti, vaikka paikan on ohittanut kuljettajaton veturi. Poliisi tosin tutkii tiettävästi edelleen, onko veturissa ollut joku, joka on saanut sen liikkeelle vai lähtikö veturi täysin omia aikojaan matkaan.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2014, 15:45:48 »

Olis mielenkiintoista tietää liikkuiko se koneensa voimin vai oliko vaan lähtenyt alamäkeen rullaamaan, onko paikalliset olosuhteet edes sellaiset että se olisi voinut lähteä alamäkeen ja rullaillut sinne saakka mistä oli löytynyt?

Mites jos tuo veturi olisi jatkanut matkaansa pidemmälle ja vastaan olisi tullut juna? Vastaantulijan olisi ehkä jokin suojausjärjestelmä pysäyttänyt, mutta tuskinpa se vastaantulevan junan kuljettaja olisi ymmärtänyt lähteä peruuttelemaan pakoon. Tosin tuskin tuolla karkulaisella nopeutta on paljoa ollut.

Vastauksia varmaan saamme jonkin ajan kuluttua, mutta utelias kun olen niin tulipahan pohdittua asiaa  ja joku paikallisia oloja ja liikennejärjestelyjä tunteva voisi kertoa omia arvioitaan Virnistää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2014, 20:25:52 »

Tämä on tasaista Pohojanmaata, ja se veturi lähti satamasta kohti sisämaata. Ei siinä pahemmin nousua tule, mutta ei myötälettäkään. Kyllä siihen matkaan on konevoimaa tarvittu. (vajaasta kuudesta metristä suunnilleen kahdeksaan metriin vajaan peninkulman matkalla).

Tehtaan veturissa ei taida olla minkäänlaista kuolleen miehen kytkintä sitten? Ovatkohan sitten ihan radio-ohjattavia.

Vaan on siinä ollut melkoinen aamu kyllä Ruukin aamuvuorolla: Herra pomo, yksi veturi puuttuu!
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2014, 20:41:13 »

Onko missään kuvaa tästä karkulaisesta?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2596


« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2014, 20:44:14 »

Onko missään kuvaa tästä karkulaisesta?
Joku noista: http://vaunut.org/kuvat/?paik=Rautaruukki&t=move ?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #7 : Joulukuu 05, 2014, 22:35:59 »

Tuo veturihan olisi liikkunut itseksensä Tuomiojalle saakka jos sitä ei olisi mikään pysäyttänyt.

Tulee vähän mieleen se Dv11:n vaihteisto joka johti siihen, että veturi lähti itsekseen liikkeelle.. Mahtaisiko tuossa olla kenties radio-ohjauskapula tai -vastaanotin olla jotenkin jumiutunut?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #8 : Joulukuu 05, 2014, 23:05:04 »

Missään ei taideta kertoa, millä keinoin masiina pysäytettiin?
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #9 : Joulukuu 19, 2014, 15:01:17 »

Mysteeriveturin karkumatka on sitten selvitetty. Oli pantu käyntiin paineilmavarastojen täyttämiseksi ja oli sitten lähtenyt liikkeelle ilman kuljettajaa:

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/mysteeriveturin-tapaus-selvitettiin-raahessa-ei-enaa-liikkelle-ilman-kuljettajaa/684563/

Lainaus
Selvityksen mukaan veturin karkaamiseen vaikuttivat veturin käynnistämiseen liittyvät toimintatavat ja turvalaitteissa ollut tekninen puute, mikä korjattiin välittömästi.

SSAB:n Raahen tehtaanjohtajan Kari Ojalan mukaan perussyy tapahtuneeseen oli se, että veturi laitettiin kylmästä käyntiin. Tietyt veturin laitteet toimivat paineilmalla, jota ei ollut säiliössä.  "Myös pieni muutos varolaitteisiin tehtiin. Eli jos kuljettaja ei ole kabiinissa, veturi ei lähde liikkeelle", Ojala kertoo.

Raahen seudun uutisessa mainittiin, jotta veturi hinattiin Pattijoelta VR:n veturilla takaisin tehtaalle. Olikohan takaa-ajokin suoritettu VR:n veturilla?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Joulukuu 19, 2014, 15:35:32 »

Sattuuko joku huru-ukkojojengin äijistä muistamaan lapsena lukemani seikkailutarinan, jossa
lapset olivat onnistuneet avaamaan jarrut junanvaunusta, joka lähti sitten painelemaan alamäkeen. Muistikuvani mukaan palastautuminen tapahtui niin, että vastakkaisesta suunnasta lähti veturi vastaan ja alkoi sitten kulkea karkulaisen kanssa samaan suuntaan vauhtiaan hidastellen, jotta vältettiin äkkitörmäys.
tallennettu
Antti Häyhänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #11 : Tammikuu 01, 2015, 12:55:32 »

Ei ollut ainoa veturin karkumatka tässä maassa! Eräällä toisella teollisuuslaitoksella kävi vuosituhannen alkupuolella samantapainen haveri pienemmän vaihtoveturin kanssa. Yöllisen vaihtotyön jälkeen veturi jäi tyhjäkäynnille yksinään odottamaan seuraavaa työrupeamaa henkilöstön mennessä tauolle. Se mitä seuraavaksi tapahtui jäi hieman epäselväksi, vaihtoehtoina mainittiin joko momentinmuuntimen lukkiutumattomuus tai suunnanvaihtajan jumitus, mutta joka tapauksessa seurauksena oli jonkun ajan kuluttua tullut puhelu "Onko teiltä kadonnut jotain?".

Nolointa tilanteessa laitoksen kannalta oli huhupuheiden mukaan se, että veturi olisi ehtinyt laitoksen porttien ulkopuolelle porttivahdin huomaamatta tilannetta lainkaan...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturin karkumatka  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina